Készült: 2024.09.20.18:40:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

106. ülésnap (1999.12.07.), 406. felszólalás
Felszólaló Dr. Fazekas Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:22


Felszólalások:  Előző  406  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FAZEKAS SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Az előbb elkerülte a figyelmemet a vita szakaszolása, de azért örömmel veszem tudomásul, hogy nem akadt meg a párbeszéd.

Az ajánlás 39. pontját szeretném érinteni, amelyet az előttem szóló is volt szíves kiemelni, és ezt javasolom megfontolásra, elfogadásra, különös tekintettel arra, hogy ennek az egész tárgykörnek kiemelten fontos része az, hogy az önkormányzatok milyen szerepet vállalnak, milyen szerepet látnak el az egészségügyi alapellátás szervezésében, fenntartásában.

Jól tudjuk, hogy a jelenlegi szabályok szerint ez kötelező feladat az önkormányzatok számára. Idáig, ha ezt a részét tekintjük át a helyzetnek, akkor ez világosnak tűnő dolog. Hogyha viszont a tények mögé nézünk, és a gyakorlatot, illetve azt a szabályozást részleteiben is áttekintjük, amelyeket az egyes önkormányzatok külön-külön alkottak erre a területre, akkor látható az, hogy ellentmondásos az alapellátás fönntartása, hiszen egyrészt a tb az, amely finanszíroz ebben az ügyletben. Ezt az önkormányzat többnyire kisebb eszközökkel egészíti ki. Ugyanakkor az önkormányzat a törvény alapján felel ezért a területért, miközben anyagi lehetőségei behatároltak, felel a közvélemény, más hatóságok irányába is, a szakmai közvéleményről nem is beszélve.

Az orvos pedig legtöbbnyire már vállalkozó, tehát szerződéses jogviszonyban, nem munkaszerződéses, hanem speciális szerződéses jogviszonyban van az önkormányzattal, bár vannak vegyes modellek is, ahol egy intézményen belül vannak vállalkozó és önkormányzati intézményi, közalkalmazotti státusban lévő háziorvosok, illetve orvosok is.

(20.20)

Tehát azt lehet mondani, hogy a helyzet eléggé sokszínű. Ebből fakad a korábbiak során már elhangzott vélemény, hogy számos konfliktus van a háziorvosi intézmények dolgozói, illetve a vállalkozó orvosok és az önkormányzatok között.

Ez nem is lehet másként, hiszen ezek a kapcsolódási pontok, sokféleségük a mögöttes jogi szabályokkal együtt magukban hordozzák a konfliktusokat.

Ugyanakkor van egy mögöttes dolog a beruházások, fejlesztések területén, amelyre mint kedvezőtlen tapasztalatra fel szeretném hívni a figyelmet, ugyanis jelenleg a háziorvos is óvatosan invesztál műszaki-technikai, gép-műszer vonalon, hiszen azt mondja, hogy az önkormányzaté a kötelező feladat, az önkormányzatok jelentős része pedig azt mondja, hogy ott van a háziorvos, aki a praxison keresztül kap finanszírozást, némileg a betegen keresztül is, ezért oldja meg a háziorvos ezeket a kérdéseket. Tehát a vegyes modell negatív hatásai itt is megjelennek. Kedvezőtlenek a hatások a betegekre, a területen dolgozó orvosokra és az önkormányzat képviselőire is.

Én azt hiszem, hogy célszerű ilyenkor a tiszta modell irányába elmozdulni, ezért is érdemel külön kiemelést azt, hogy itt jelentős előrelépés történik a tervezett módosítás elfogadása esetén ez irányba.

Én még azt is megfontolnám, hogy a védőnői ellátás és az iskola-egészségügyi ellátás is kerüljön ki ebből a körből, amely jelenleg önkormányzati égisz alatt van.

A módosítás elfogadás esetén megnyitja a lehetőséget a beruházások és az áttekinthető viszonyok előtt, s azt hiszem, ez mindenkinek közös érdeke, ez a politikának is az érdeke. Minderre tekintettel valamennyiük tisztelt figyelmébe ajánlom a javaslatot, s kérem, hogy támogassák, így a jelenlegi ellentmondásos helyzet feloldható. Ha marad a korábbi szisztéma, akkor a konzerválás még hosszú időre véglegesnek tűnik.

Én azt hiszem, hogy ilyen esetben - ahogy már több hozzászóló is elmondta - a fejlődés és a fejlesztés szempontjai azok, amelyek előttünk kell hogy legyenek. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Fidesz padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  406  Következő    Ülésnap adatai