Készült: 2024.09.23.22:33:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

121. ülésnap (2015.11.30.), 362. felszólalás
Felszólaló Dr. Harangozó Tamás (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Törvényalkotási bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 7:03


Felszólalások:  Előző  362  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HARANGOZÓ TAMÁS, a Törvényalkotási bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! Ez a törvényjavaslat is egy olyan saláta, amelynek olyan részei vannak, amelyeknek semmi közük nincs egymáshoz. Ráadásul ennek a második része, a nemzetbiztonsági törvény kétharmados módosítása kifejezetten alattomos módon került ide a Ház elé, és elég komoly sajtóvisszhangot és botrányt is keltett annak tartalma.

Először nézzük a hivatásosokat, a rendvédelmi állományt érintő alapvető részét a javaslatnak! Ennek vannak előremutató részei, ezt elmondtuk a vitában, ez nem is változott. Az, hogy az állomány béremelésének folytatása ezen törvény keretei között biztosított lesz, végül is támogatható, bár itt kell megjegyezni újra ennek a módját, amit már az előző törvénymódosításkor is elmondtunk, hogy az új Hszt. egymagában nem garantálja azt az 50 százalékos béremelést, amit a kormány bejelentett, hanem azt az eszközt választották, hogy évről évre, alkalomról alkalomra hozzá kell nyúlniuk a törvényhez, hogy a további beígért béremelést tartani tudják. Ennek egy lépését látjuk itt a plusz 5 százalékkal.

Ezen túlmenően viszont az állományt kifejezetten negatívan érintő szabályokat is sikerült ismét becsempészniük a törvénybe, amit egyszerűen nem is értünk, hogy miért használnak ki minden egyes alkalmat arra, hogy további megszorításokat hozzanak az állomány tekintetében. Ilyen például a túlszolgálat és a készenléti idő gyakorlatilag az Európai Unió keretszabályain belüli maximumra való emelése, egyébként paralel az előbb tárgyalt honvédelmi törvénnyel, bár azon belül kétségtelen minőségi különbség, hogy itt legalább a törvényes szabályokon belüli maximumot írják csak elő, amíg az előzőnél teljesen korlátlan és parttalan túlszolgálatot tesznek lehetővé.

Ilyen egyébként a panaszjogról való lemondás lehetősége a törvényben, amiről pontosan tudjuk, hogy egy parancsuralmi rendszerrel működő hierarchikus szervezetben nem azt jelenti, mint a civil világban. Tehát ez kevésbé értelmezhető a panaszjogról való lemondás lehetőségeként, mint inkább egy olyan veszélyként, ami akár zsarolási potenciált is jelenthet az eljárás alá vont személlyel szemben, ezért semmi ilyet nem tudunk támogatni.

Ilyen a rendvédelmi kar további fegyelmi jogkörökkel való felruházása, ami szintén teljesen abszurd és ellentmond mindenféle demokratikus szabályoknak, de azt gondoljuk, hogy az állomány egészséges lelkületének is, hiszen az, hogy egy kvázi önrendelkezésen alapuló szervezet kezébe adjuk azt, hogy egymást vagy saját magukat büntessék vagy ítéljék el belső szabályozók alapján, szerintünk ez teljesen beteges hozzáállás, és nem tartjuk elfogadható megoldásnak.

De ami igazán furcsa, az a nemzetbiztonsági törvény módosítása, amelynek egy olyan pontja van, amit lehet támogatni, és ezt mind az ötpárti megbeszéléseken, mind azóta elmondtuk, ez a postai szolgáltatások tekintetében lehetővé tenné a nemzetbiztonsági szolgálatoknak, hogy a saját főállású, úgymond beépített emberüket foglalkoztassák a postai szolgáltatások keretében. Ennek az az indokolása, amit a Belügyminisztérium a szabályozás mellé tett, teljesen indokolt és elfogadható számunkra is, hiszen ha a postai szolgáltatások liberalizációja megtörténik, és akár magán-, no pláne külföldi magántulajdonban vagy külföldi államok tulajdonában lévő postai szolgáltatók Magyarországon megjelennek, és ők a magyar állampolgárok magánlevéltitkait, illetve akár az államigazgatás levelezését kezelni fogják, akkor igenis minden magyar állampolgár érdeke, hogy legyen ennél a cégnél olyan ember, aki odafigyel arra, hogy azon a cégen belül milyen, akár bűnszövetség, bűnszervezet vagy külföldi titkosszolgálatok mozgása még csak informálisan is lelhető fel, és megfelelő időben tudjanak lépést tenni.

Ezen túlmenően az a teljesen furcsa megfogalmazás, ami a BM saját bevallása szerint sem arra irányult, amire később egyébként többen gondoltak, hogy a szabad magyar sajtóhoz is ilyen lehetőség legyen embereket beültetni, ha jól emlékszem, ez Vas Imre képviselőtársunk egyéni módosítójának benyújtásával végül is tisztázásra került, hogy nem a kormány szándéka, és ki is kívánják venni a törvényből.

Azonban még egy nagyon fontos részre szeretném felhívni a figyelmet, amit szintén módosító javaslat formájában és politikai üzenet formájában is megüzentünk a kormánynak, hogy az a rész sem támogatható, és a kétharmados többséghez való szavazatunkat nem tudjuk addig biztosítani, amíg a törvényjavaslat gyakorlatilag szintén korlátlan felhatalmazást ad ebben a kérdésben, azzal, hogy a kormány által határozatban nemzetbiztonsági védelem alatt álló szervek tekintetében is lehetővé teszi ezt. Miért mondom? Ez ma egyébként az önkormányzatokra is kiterjed. Innentől kezdve az önkormányzatokhoz is bármikor be lehet ültetni főállású, egyébként fedett állományban lévő kvázi téglákat, akik majd ott jelenteni fognak az önkormányzat működéséről. De a legnagyobb problémánk nemcsak ez, hanem az, hogy ezzel a konstrukcióval a későbbiek során a kormányhatározat működésével egy előre adott kétharmados biankó csekket tud beváltani a kormány, és gyakorlatilag az élet bármely területére ki tudja ezt terjeszteni.

Ami igazán megijesztett minket, hogy a Törvényalkotási bizottság ülésén ezzel kapcsolatban a Belügyminisztérium közigazgatási államtitkára nemhogy megnyugtató választ adott volna, hanem még meg is erősítette, hogy ezen kormányhatározat éppen felülvizsgálat alatt áll a BM-ben. Hogy annak mi a tartalma, vagy milyen további területekre akarják ezt kiterjeszteni vagy esetleg meglévőktől megválni, arra nem adott választ.

Tehát továbbra is az a legfontosabb problémánk és a legnagyobb oka annak, hogy nem lehet ezt a törvényjavaslatot támogatni, hogy innentől kedve egy kétharmados biankó csekkje lenne a mindenkori kormánynak, és egy egyszerű kormányhatározattal bármilyen szervezethez ezt az egyébként nagyon-nagyon kemény titkosszolgálati eszközt, hogy beépített embert főállásban foglalkoztatni lehessen, kiterjeszthetné. Azért nem vagyunk ma azon a bizalmi szinten, hogy ehhez a kétharmados felhatalmazást biztosítani tudjuk.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Demeter Márta tapsol.)




Felszólalások:  Előző  362  Következő    Ülésnap adatai