Készült: 2024.09.23.09:45:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

24. ülésnap (2014.11.10.),  63-68. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:12


Felszólalások:   57-63   63-68   69-75      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy elfogadja-e a miniszteri választ. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés a miniszteri választ 114 igen szavazattal, 32 nem ellenében, 5 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Hoffmann Rózsa, a Kereszténydemokrata Néppárt képviselője, interpellációt nyújtott be az emberi erőforrások miniszteréhez: Klebelsberg képzési ösztöndíj” címmel. Hoffmann Rózsa képviselő asszonyt illeti a szó.

(15.00)

DR. HOFFMANN RÓZSA (KDNP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! A pedagógusképzés tartalmi, szerkezeti és finanszírozási megújítását a 2011-ben elfogadott nemzeti felsőoktatási törvényben alapoztuk meg, majd ezt követően meg is indultak a változások.

Ezeknek egyik kiváló és kétségkívül sikeres eleme a Klebelsberg képzési ösztöndíj. 2013-ban alapította meg a kormány azzal a céllal, hogy vissza nem térítendő anyagi támogatással ösztönözze, segítse a hiány tanári szakok betöltését és a hiányterületek tanári ellátottságát. A tavalyi évben mintegy 400 tanár szakos hallgató nyerte el pályázat alapján az ösztöndíjat, ami havi 25, 50 vagy 75 ezer forint. Ott lehettem a kiosztáskor, és láthattam az elsőéves hallgatók őszinte örömét, elégedettségét. Sokadmagammal megtapasztalhattam, hogy mennyire jól fogadták az érintettek ezt az oktatáspolitikai intézkedésünket. Valószínűsíthető, hogy a Klebelsberg képzési ösztöndíj igen nagy mértékben hozzájárult a tanári pályára jelentkezők számának örvendetes növekedéséhez.

Csak helyeselni lehet, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ az elmúlt hetekben meghirdette a folytatást a 2014-15-ös tanévre is. A pályázat beadásának határideje a kiírás szerint október 20-a volt. Amint olvastuk, a bírálati szempontok egyszerűsödtek, nagyobb hangsúlyt kaptak a természettudományi szakok, és a hazai majdani elhelyezkedést veszi figyelembe az ösztöndíjbizottság. A kiírásban az is szerepel, hogy a második félév végén felülvizsgálják az ösztöndíjat elnyertek tanulmányi eredményét.

(Az elnöki széket dr. Hiller István, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Szeretném megtudni, ezért kérdezem államtitkár úrtól a következőket. Hány pályázat érkezett a megadott határidőig? Hogyan halad az elbírálásuk? Mikorra várhatják a pályázók a döntésről szóló értesítést, a szerződéskötést? Szükséges volt-e a tavalyi tanév végén, és ha igen, hány esetben módosítani az ösztöndíj összegét vagy megszüntetni azt gyenge tanulmányi eredmény miatt? És végül: megfelelőnek találják-e az egyetemek és főiskolák ez ügyben folytatott nyilvántartását?

Tisztelettel várom a válaszát. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Nagyon szépen köszönjük. Üdvözlöm önöket.

Válaszadásra megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak. Parancsoljon!

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Valóban, a Klebelsberg képzési ösztöndíj egy nagyon fontos problémát igyekszik orvosolni. Közkeletűek voltak korábban azok a városi legendák, hogy milyen kevesen jelentkeznek fizikatanárnak, más természettudományos tanárnak már a felvételi jelentkezés során az egyetemre, és ha nem lesznek ilyen tanárok, akkor mekkora problémát jelent majd a későbbiekben a köznevelés rendszerében, hogy nem lesznek olyan pedagógusok, akik ezeket a területeket ellátják.

Így nem pusztán arra kellett törekednünk, hogy a pedagógus-életpálya bevezetésével megnőjön az a bér, amit a pedagógusok kapnak, erre nyilván egy többéves béremelés is rácsatlakozott, hanem az is fontos, hogy vannak olyan különlegesen veszélyes területek, hiányszakmák, ahol még további ösztönzőre volt szükség, már nem csak a bent lévő pedagógusok számára, hanem a pedagógusképzésbe bele kellett ezt illeszteni. Már csak azért is, hiszen a tanárutánpótlás és a tanári pályára vonzás területén a bolognai rendszerű oktatás még tovább csökkentette azoknak a pedagógusoknak a számát, akik természettudományos képzettséget kívántak szerezni, és a későbbiekben az iskolás tanulókat ilyen természettudományos területen próbálták okítani. Éppen ezért volt fontos az, hogy őket tudjuk ösztönözni.

Igen szép számokat tudunk elmondani abban, hogy kik kapták meg ezeket az ösztöndíjakat. Az részesülhetett ebben, aki vállalta, hogy a tanárképzésben végzettséget vagy szakképzettséget szerez, és utána, ha megszerzi ezt az oklevelét, akkor vagy a végzettségének, vagy a szakképzettségének megfelelő, főállású foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesít, tehát valamelyik KLIK által fenntartott köznevelési intézményben lesz tanár, és azon a szakon vagy szakpáron, amire a végzettséget megszerezte.

Ha megnézzük a jelentkezések számának alakulását, 2013-14-ben, tehát tavaly 1336 jelentkezőből 1301 főt vettek föl, míg idén az első helyen jelentkezők száma ezen a területen, pedagógusképzésben 1947 fő volt, és ebből 1618 főt vettek föl. Mindkét esetben jelentős már azoknak a száma, akik a természettudományos tanárképzésben vesznek részt, legalább az egyik szakuk természettudományos tanári szak. Biológiatanár 170, fizikatanár 101, kémiatanár 90, matematika 281, ezek olykor párosításban is. Azok kaphattak közülük Klebelsberg-ösztöndíjat, akik valamilyen hiányszak pedagógusigényére reagálva vállalják a képzést, ez 50 pontot jelent az elbírálásban; a felvételi tanulmányi eredménye a pályázónak további 30 pont, illetőleg a munkavállalási régió érintettsége további 20 pontot jelent az elbírálás során.

Jelenleg a beérkezett pályázatok a miniszteri elbírálásra történő előkészítő fázisban vannak, az előkészítésért felelős Klebelsberg-ösztöndíjbizottság ezen a héten véglegesíti majd a jövő héten felterjesztendő pályázatok összességét tartalmazó dokumentációt a miniszter elbírálására, ezért egyelőre csak hozzávetőleges adatokat tudok közölni. Ezek szerint az új pályázatok száma 570, szemben a tavalyi 529-cel. Tehát népszerűbb a Klebelsberg-ösztöndíj, mint tavaly, még annál is. A nyertesek száma tavaly 456 volt, idén majd heteken belül kiderül, hogy hányan kapják meg a Klebelsberg-ösztöndíjat, hogy hiányszakmában vagy olyan területeken szerezzenek ilyen végzettséget, ahol hiányoznak ezek a tanárok.

Ez után a miniszteri döntés után lehet véglegesnek tekinteni a listát, ami még novemberben várható. De a tavalyihoz képest, a pályázók növekedésének függvényében, vélhetőleg emelkedni fog ez a 456-os szám. A pályázatok elbírálását követően pedig sor kerül a pályázók kiértesítésére, várhatóan december elején, és ezután következik a szerződéskötés.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megkérdezem képviselő asszonyt, elfogadja-e a választ.

DR. HOFFMANN RÓZSA (KDNP): Köszönöm szépen, államtitkár úr. Örömmel hallom, hogy milyen jól halad ismét, ebben az évben is Klebelsberg képzési ösztöndíj elbírálása, megerősítve azt, hogy az oktatáspolitikában a folytonosságra, a jó kezdeményezések folytatására helyezhetjük a hangsúlyt. Természetesen éppen ezért a válaszát elfogadom.

Kérem, engedjen még két megjegyzést a témához. Van egy jó magyar közmondás, amely úgy szól, hogy kétszer ad, ki gyorsan ad. Minél előbb megkapják ezek a fiatalok az ösztöndíjat, annál jobban tud hasznosulni; és igen, a jelentkezők számának emelkedése igazolja azt, amit feltételeztem én is, hogy a Klebelsberg képzési ösztöndíj ehhez hozzájárul.

A második észrevételem az, hogy még hosszú kifutási időnk van, fontolják meg, hogy ki lehet-e terjeszteni majd a határon túli munkavállalókra is a Klebelsberg képzési ösztöndíjat, vagy az egyházi iskolában munkát vállalókra, hiszen ők is a magyar közoktatás színvonalát fogják erősíteni.

Köszönöm. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   57-63   63-68   69-75      Ülésnap adatai