Készült: 2024.09.19.13:57:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

203. ülésnap (2012.06.18.),  261-267. felszólalás
Felszólalás oka Záróvita
Felszólalás ideje 19:29


Felszólalások:   261   261-267   267      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Megkérdezem, kíván-e még valaki felszólalni. (Nincs jelzés.) Jelentkezőt nem látok.

Megkérdezem Czomba Sándor államtitkár urat, kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Az államtitkár úr jelezte, hogy nem kíván válaszolni.

Tisztelt Országgyűlés! Most a módosító javaslatokról határozunk. Ezeket az előterjesztő nyújtotta be, így ezekről együtt döntünk. Kérdezem önöket, elfogadják-e az előterjesztő módosító javaslatát az 1., 2. és 3. pontok szerint.

Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 277 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 41 tartózkodás mellett a módosító javaslatokat elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Most a zárószavazás következik. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a T/6945. számú törvényjavaslatot az egységes javaslat imént módosított szövege szerint. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 312 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 7 tartózkodás mellett a törvényjavaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat záróvitája és zárószavazása. Az előterjesztés T/6960. számon, az egységes javaslat pedig T/6960/71. számon a hálózaton elérhető. Mivel az egységes javaslathoz módosító javaslatok érkeztek, záróvitára is sor kerül.

Az alkotmányügyi bizottság benyújtotta az erről elkészített ajánlását, amelyet T/6960/81. számon a hálózaton elérhetnek.

Indítványozom, hogy a javaslatokat összevontan tárgyalja meg az Országgyűlés. Aki ezzel egyetért, kérem, kézfelemeléssel szavazzon! (Szavazás.) Köszönöm.

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a javaslatot elfogadta.

Megnyitom a záróvitát az ajánlás 1-20. pontjaira. (Jelzésre:) Megadom a szót Kovács Tibor képviselő úrnak, az MSZP képviselőcsoportjából.

KOVÁCS TIBOR (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Na, ez az a törvényjavaslat, ami láthatóan megfeküdte a kormánypártok gyomrát, hetek óta gyötrődnek, hogy valamiféle változatot ezzel kapcsolatban elfogadjanak. Mindenesetre az egész törvényjavaslatot azzal nyújtották be az Országgyűlésnek, hogy ez lesz az, ami majd megoldást talál arra a problémára, ami az orvosok elvándorlását, nem csak az orvosokét, az egészségügyi dolgozók elvándorlását is megakadályozza.

Ezt próbálták meg bemutatni az egész magyar közvéleménynek és a magyar egészségügyi társadalomnak, de hamar kilógott a lóláb, ugyanis látható módon csak egy viszonylag szűk rétegnek jelent majd érzékelhető béremelést, ugyanakkor azoknak az egészségügyben dolgozóknak a számára, akik a legalacsonyabb jövedelemmel rendelkeznek, a világon semmit nem ad a javaslat, és nem ad azoknak az egészségügyi dolgozóknak sem, akik felsőfokú végzettséggel rendelkeznek, nem orvosok, de hosszabb ideje, 15-20 éve dolgoznak az egészségügyben. Számukra is néhány száz, egy-kétezer forintos béremelkedést jelent ez a nagyszerű javaslat, amit előterjesztett a kormányzat.

Ezen túl is számos olyan eleme van, ami, ha hatályba lép, súlyos csalódást fog okozni mind az egészségügyben dolgozóknak, mind az intézményeknek, mert a problémák legtöbbjére nem nyújt semmiféle megoldást. Azért, hogy megfejeljék az eddigi szenvedésüket ezzel a témakörrel kapcsolatban, sikerült most benyújtani a miniszternek egy olyan módosító indítványt - koherenciás módosító indítványnak nevezett indítványt -, ami semmi mást, mint további sarcot jelent a gyógyszergyártóknak, és rajtuk keresztül a betegeknek, akik ezeket a gyógyszereket fogyasztják. Lesznek olyan gyógyszergyárak, amelyek ezt követően már nem 20 százalék, hanem 30 százalék különadót kell majd fizessenek. Nyilvánvalóan az lesz a következménye ennek az intézkedésnek, hogy számos gyógyszergyártó bizonyos termékeivel kivonul a magyarországi piacról, mert hiszen nem lesznek gazdaságosan forgalmazhatók ezek a gyógyszerek, és ennek a kárát a magyar betegek fogják látni nyilvánvalóan, akiknek többletpénzért kell majd a kiváltott gyógyszereket beszerezniük.

Ráadásul, tisztelt képviselőtársaim, meggyőződésem, hogy ez a javaslat is alkotmányellenes, mert hiszen egy olyan paragrafust nyit meg koherenciás módosító indítványként, amelyet korábban meg sem nyitott a javaslat, és - mint ahogy már elmondtam - semmi más tartalma nincs, mint egy újabb sarc.

(19.50)

Újabb sarc a tekintetben is, hogy ismert, hogy a jövő évi költségvetésben mintegy 80 milliárd forintot kíván kivenni a kormány a gyógyszerkasszából. Ennek a következményeit vagy a mostani intézkedés következményeit fejeli meg a jövő évi költségvetés. Kiszámíthatatlan, hogy milyen hatásai lesznek a magyar egészségügyre ezeknek az indítványoknak. Mindezekre tekintettel, annak ellenére, hogy heteken keresztül próbáltak megfelelő megoldásokat keresni, nem sikerült, ezért mi nem tudjuk támogatni ezt az indítványt.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Felszólalásra következik Kiss Sándor képviselő úr, a Jobbik képviselőcsoportjából. Megadom a szót.

DR. KISS SÁNDOR (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Ezt a törvényjavaslatot, amelyet már április 27-én benyújtott a kormány, és még az utolsó napon is olyan komoly változtatásokat eszközölt rajta, amelyek alapjaiban befolyásolják a törvényjavaslatot, de hiába nyújtotta be, mégsem sikerült tökéletesre.

A 9. ajánlási pontban az előző felszólalóval, Kovács képviselőtársammal ellentétben egyetértek ezzel az előterjesztéssel, ami szerint azokat az originális készítményeket, amelyeknek generikus versenytársuk nincsen, és már hat éve engedélyezve vannak magyarországi forgalmazásra, különadóval sújtja. De ez ugyanakkor felhívja arra a figyelmet, hogy a kormányzat csak politikai, tehát árképzési eszközökkel próbálja ezt a piaci egyeduralmat letörni, ahelyett, hogy aktívan beavatkozna a gyógyszerellátásba. Ez tehát mindenképpen arra hívja fel a figyelmet, hogy a kormány nem teljesen jó úton jár.

Azt viszont, amit a 10. ajánlási pontban találunk, sunyi és lapító törvényalkotásnak tudnám nevezni. Felolvasnám, hogy mit is kíván 2012. július 1-jétől hatályba helyezni a kormányzat. Gyakorlatilag azt láthatjuk, hogy a Molnár Lajos és Horváth Ágnes által megvalósított status quót akarják fenntartani. Felolvasnám, ha lesz rá időm. "Nem valósítható meg olyan összefonódás, amelynek eredményeként négynél több gyógyszertár kerülne egy adott vállalkozás vagy vállalkozáscsoport közvetlen vagy közvetett irányítása alá." Ezt, úgy gondolják, hogy csak 2012. július 1-jétől kellene hatályba helyezni, tehát az eddig kialakult lobbikat, az eddig kialakult összefonódásokat tartósítani kívánja, az eddig a különböző lobbik által megszerzett piaci pozíciókat tartósítani akarja. Azt kell látnunk, hogy valójában nem tudjuk, természetesen, hogy kik azok, akik lobbiérdekének meg kíván felelni a kormányzat. Emlékszem, még tavaly erről a pontról igen komoly vitákat folytattunk itt a parlamentben is és az egészségügyi bizottságban is, és most egy ilyen zárószavazás előtt benyújtott, bújtatott javaslattal próbálnak változtatni, végül is sajnos a vita lehetőségét nem biztosítva. Még egyszer azt mondom: sunyi és lopakodó törvényalkotással találkozunk.

A 11. pontban az előterjesztő koherenciaproblémákra hivatkozva nyújtotta be, de fel kell hívnom a figyelmet, hogy nem sikerült ezt a problémát megoldaniuk, mivel az eredeti törvény 14. § (10) bekezdésében arról értekezik, hogy a tanfolyam kezdő időpontját megelőző 30 nap helyett 10 nappal kell bejelenteni annak, aki ezt szervezi. De ha megnézik a 14. § (13) bekezdését, ott ezt elfelejtették módosítani, úgyhogy valószínű, hogy újabb módosító javaslatnak nézünk elébe. Tehát a koherenciazavar benne maradt a törvényjavaslatban. De ez nem gond, mert majd a vízi közműről szóló törvényben vagy valamilyen más törvényben egy zárómódosítóval ezt is kijavítják.

Még hozzátenném azt, hogy a 3357/4. módosító javaslatunkban pont erre tettünk javaslatot, hogy ne 30 nap legyen, hanem 10 nap. És érdekes módon, vita nélkül lesöpörte a kormánypárt. Legalább arra lennének tekintettel, hogy a mi jó szándékú módosító javaslatainkat figyelembe vegyék, és ne egy későbbi módosító javaslatban vagy későbbi törvénymódosításban eszközöljék ugyanezt.

Semmiképpen nem tudjuk ezt a törvényjavaslatot elfogadni, mivel hiányzik az alapos előkészítés, és egyáltalán az, hogy az ellenzék módosító javaslatait és a szakmai módosító javaslatait figyelembe vegyék. Az, hogy ez mennyire oldja meg az egészségügyben dolgozók alacsony bérének kérdését, arról nem kívánok értekezni, mert egyrészt nincs rá idő, másrészt pedig nem eszközli ez a törvényjavaslat.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Felszólalásra következik Szilágyi László képviselő úr, az LMP képviselőcsoportjából.

SZILÁGYI LÁSZLÓ (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! A 9. ajánlási pontban egy bizonyos spanyol modellre tesznek ajánlást, amit már régóta emlegetnek, és a Széll Kálmán-tervben is szerepelt. Megítélésünk szerint ennek nincs köze a spanyol modellhez, viszont újabbat szorítanak a spanyolcsizmán, amit a gyógyszergyártók lábára húztak. Nem mondom el, hogy miről szól ez az intézkedés, hiszen már ketten is említették előttem, de szeretnék hozzászólni ahhoz, hogy mik ennek a veszélyei.

A támogatott készítmények igen nagy számáról van szó. Könnyen lehet, hogy ezres nagyságrendű készítményről is szó lehet, és olyan innovatív szerek tűnhetnek el a támogatott piacról, amelyek nem helyettesíthetőek. Tehát nincs generikus párjuk ezeknek a készítményeknek, és többek között daganatos betegségek, cukorbetegség, asztma és egyéb komoly bajok kezelésére szolgáló gyógyszerek ezek. Később is hozzáférhető lesz nyilvánvalóan ez a sok gyógyszer, csak nem támogatott módon, hanem teljes áron, és lehet, hogy nem lesz magyarországi forgalmazója, hanem majd valamilyen módon be kell szereznie a minisztériumnak külön úton. Ezek tehát teljesen eltűnhetnek a magyar támogatott piacról, és ez óriási nagy veszély. (Folyamatos zaj.)

Felhívnám a figyelmet arra, ha tudnak még egy csöppet figyelni, hogy ha itt a spanyol modellre hivatkoznak, Spanyolországban 10 évről van szó, 10 év után csökkentik le az innovatív szerek támogatását, és itt ez már 6 év után bekövetkezik, méghozzá úgy, hogy vasárnap beterjesztik, hétfőn az Országgyűlés elfogadja, eddig meg nem nyitott paragrafus módosításával, ami nyilvánvalóan házszabályellenes, és szerencsére új köztársasági elnökünk nem nagyon szereti az ilyen szituációkat, és könnyen visszaküldheti ilyen módon ezt a törvényt.

Ha viszont visszaküldené, az óriási baj lenne, hiszen akkor nem lehetne elfogadni, nem lehetne hatályba léptetni ezt a törvénycsomagot július 1-jével, és így tovább csúszna a béremelés kifizetése az egészségügyi dolgozók számára. Önök megfelezik a gyógyszerkasszát két év alatt, és ennek nagyon komoly következményei lesznek. Eleve összeszedték a környező országokban fellelhető összes fiskális és adminisztratív eszközt, ahol a gyógyszertámogatásokat lehet faragni, és külön-külön alkalmaznak ilyeneket a különböző országokban. Most önök egyszerre fogják alkalmazni az összeset a magyar gyógyszerkasszán, és ezt nem lehet.

Azt gondolom, hogy a nemzetközi szervezeteknek sem tetszik ez, hogy hirtelen ilyen támogatáscsökkentés lép fel a támogatott szerek tekintetében, hiszen középtávon máris visszaüthet ez a dolog. Lehet rövid távon megtakarítást elérni a gyógyszerkasszában, viszont ugyanezek a betegek, akik nem férnek hozzá a szokott módon a szereikhez, a krónikus gyógyszereikhez, vagy nem kapják meg a ritka vagy súlyos betegségük után a megfelelő terápiát a betegek, ezek nagyon hamar meg fognak jelenni az ellátórendszer más pontján, és előbb-utóbb sokkal nagyobb kiadást fognak jelenteni a kassza számára.

Önök tehát összeszedték az összes létező eszközt, és egyszerre fogják bevetni, és ez összeomláshoz fog vezetni. Azt hiszem, ez az utolsó csepp lesz a pohárban, és így a gyógyszerkassza nem lesz menedzselhető. Egyébként jól látszik az idei adatokon, hogy sokkal több a kiadás, mint az előirányzat, úgyhogy biztos, hogy a Széll Kálmán-terv 1-es változata sem fog teljesülni, nem hogy a 2-es.

A béremeléssel kapcsolatban nagyon sokszor elmondtuk már, hiszen régen napirenden van ez a törvényjavaslat, hogy ez nem fogja megakadályozni az elvándorlást, nem fogja megakadályozni azt a küszöbön álló humánkatasztrófa-helyzetet, ami az egészségügyben tapintható, és még nagyobb baj, hogy nem is látjuk ennek a fedezetét.

(20.00)

Annak idején a chipsadóbevételekre, ennek felére mutogattak, illetve a baleseti adóra, illetve a kórházi átszervezésekre. Az időarányos teljesítések alapján látszik, hogy nem fog befolyni ez az összeg, és a tetejébe a pénzügyi kormányzat ezt nem is adja oda, úgyhogy az egészségkasszán belüli átcsoportosításokból kell majd odaadni a béremelést a dolgozóknak, ami egyrészt egy becsapás, másrészt pedig aztán ez a pénz nagyon fog hiányozni a kórházi ellátásból. Az alapellátáson abszolút nem segít ez a béremelés, ezt többször elmondtuk.

A kamarai intervencióval kapcsolatban elmondhatjuk, hogy egy bohózat ez a jogalkotás, amit önök itt elvégeztek. Azon túl, hogy nem is a legfontosabb tennivaló a mai egészségügyben (Szórványos taps és közbekiáltások a Fidesz soraiból: Idő! - Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), mindenképpen nagyon visszatetsző, hogy a kormány megpróbál egy testület életébe beavatkozni.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az LMP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Mivel több felszólaló nem jelentkezett, a záróvitát lezárom.

Megkérdezem Halász János államtitkár urat, kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Halász János nemet int.) Államtitkár úr nem kíván válaszolni.

Tisztelt Országgyűlés! Most a módosító javaslatokról határozunk. Ezeket az előterjesztő nyújtotta be, de a 9. és az azzal összefüggő 18. pontokról az LMP, a 12. pontról pedig a Fidesz kért külön szavazást.

Kérdezem önöket, elfogadják-e az előterjesztő módosító javaslatait az 1-8., a 10., 11., valamint 13-17. pontok szerint, továbbá a 19. és 20. pontok alapján. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 221 igen, 66 nem szavazattal, 10 tartózkodás mellett a módosító javaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Most a frakciók által külön szavazásra kért javaslatokról döntünk.

A 9. pontban az előterjesztő az egységes javaslatot új rendelkezéssel egészíti ki. Ebben a gyógyszer-forgalmazási törvény 40/A. §-ában a gyógyszer forgalombahozatali engedélyének jogosultját befizetési kötelezettséggel kívánja megterhelni. A javaslat összefügg a 18. ponttal, így ezekről az LMP kérésére döntünk. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 251 igen, 51 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett a módosító javaslatot elfogadta.

Most az ajánlás 12. pontjában szintén az előterjesztő módosító javaslatáról szavazunk. Ez az indítvány a 81. §-t szövegcserés és hatályvesztő rendelkezésekkel egészíti ki. A Fidesz kérésére külön döntünk. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 226 igen, 80 nem szavazattal, tartózkodás nélkül a módosító javaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Most a zárószavazás következik. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a T/6960. számú törvényjavaslatot az egységes javaslat imént módosított szövege szerint. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 261 igen, 45 nem szavazattal, tartózkodás nélkül a törvényjavaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Megköszönöm együttműködésüket, az ülés vezetését átadom Lezsák Sándor alelnök úrnak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(Az elnöki széket Lezsák Sándor, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)




Felszólalások:   261   261-267   267      Ülésnap adatai