Készült: 2024.09.18.21:23:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

128. ülésnap (2000.03.22.), 4. felszólalás
Felszólaló Dr. Selmeczi Gabriella (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 13:02


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SELMECZI GABRIELLA, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Kedves Tévénézők és Rádióhallgatók! Az egészségügy mindannyiunk ügye, így örömmel vettük a Magyar Szocialista Párt kezdeményezését a mai politikai vitanapról - legalább utólag szívügyüknek látszik az egészség ügye. Ezt az ügybuzgalmat ugyanis a szocialista-liberális kormány regnálása idején nem tapasztalhattuk, legalábbis emlékeim szerint. (Közbeszólás az SZDSZ padsoraiból.)

A rendszerváltozás után ígéretes, rendszerszerű változások indultak meg az országban, amelynek keretében kialakult az ÁNTSZ, bevezetésre került az egészségbiztosítás intézményrendszere, létrejött a háziorvosi rendszer, a gyógyító egészségügyben széleskörűen bevezetésre került a teljesítményfinanszírozás. Törvény született a Magyar Orvosi Kamaráról és a Gyógyszerész Kamaráról. Sajnos a szocialista-liberális kormány következő négy éve alatt ez az ígéretes folyamat megtört és egyes esetekben visszájára fordult. Gondoljunk csak a társadalombiztosítási önkormányzatok botrány ízű működésére, az egészségügyi dolgozókat és betegeket méltatlan helyzetbe hozó ágyszámtörvényre vagy az egészségügyre fordított közfinanszírozás reálértéken számított zuhanásszerű csökkenésére, melyek mind-mind meghatározzák mai helyzetünk koordinátáit és beszűkítik mozgásterünket!

Mint ahogy azt Kökény Mihály képviselőtársunk 1998-as parlamenti jelentésében bemutatta, az egészségügy GDP-ből való részesedését a '94-es 8 százalék fölötti értékről sikerült 6 százalék körülire letornázni. A ciklus végére az egészségügyi dolgozók lettek a népgazdasági átlag alapján a sorban az utolsó előttiek.

Nézzük, mit tettünk, mit tett a polgári kormány az elmúlt másfél évben az egészségügyben! Először is a választási programunkban leírtak szerint elzártuk a korrupt társadalombiztosítási önkormányzatok pénzcsapjait. Majd megteremtettük a pénzmozgások ellenőrzésének szervezeti feltételeit, az Országos Egészségbiztosítási Pénztáron belül önálló ellenőrzési főosztályt állítottunk fel. A cél kettős. Nem csupán a múlt visszaéléseinek a felderítése a feladat, hanem a napi működés, a mostani mindennapi működés ellenőrzésével a hasonló esetek megelőzése. A főosztály alapos munkát végzett. Több mint száz esetben kezdeményezett vizsgálatot, és 31 esetben tett büntetőfeljelentést.

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár szervezete gyökeres változáson ment át. A helyenként létező kiskirályságokat felszámoltuk, és ma már a szolgáltatások sokkal könnyebben elérhetőek, mint azelőtt. A 19 önálló megyei pénztár helyett egy egységes irányítású, de jóval több fiókszervezettel rendelkező struktúrát teremtettünk. Ennek következtében ma már Záhonytól Szentgotthárdig egyenlő színvonalú szolgáltatást kapnak a biztosítottak.

Itt felhívom tisztelt képviselőtársaim figyelmét, hogy az elmúlt húsz-harminc évben a közigazgatás egyik legnagyobb és legátfogóbb reformját hajtottuk végre, és ezért köszönet és dicséret illeti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár dolgozóit.

A gyógyszertámogatás területén jelentős változásokat terveztünk a biztosítottak érdekében, melyről majd Frajna Imre államtitkár úr részletesebben fog szólni.

Látványos eredményekről tudunk beszámolni a biztosító közbeszerzéseiről is. A szállítók között kialakított versenyhelyzet következtében - ez újonnan lett kialakítva - a 2000. évi beszerzési árak messze az infláció alatt, sőt nominálisan, tehát számszerűen is a '98-as árak alatt maradtak. Azt hiszen, hogy ez egy nagyszerű eredmény. A sikeres versenytárgyalások eredményeként megtakarított összegeket pedig az ellátás javítására fordítjuk. Tehát ebből az ellenőrzési, illetve új típusú tevékenységből is a biztosítottaknak származik hasznuk.

Az egészségbiztosítási informatika területén még a többinél is tragikusabb helyzetet örököltünk. Az Állami Számvevőszék megállapítása szerint például az egyik informatikai program, amelyre az egykori Egészségbiztosítási Önkormányzat több mint félmilliárd forintot költött, egyáltalán nem működött.

 

(9.50)

 

Így a biztosítottak pénzéből félmilliárd semmivé vált, avagy ki tudja, kié lett, avagy mivé vált. Ezzel szemben az új vezetés ezt a tarthatatlan helyzetet felszámolta, az Állami Számvevőszék elismerése mellett.

Tisztelt hölgyeim és uraim, mára elértük, hogy a társadalombiztosítás jóval átláthatóbban és hatékonyabban működik, így megvalósítja az állampolgárok és a politikusok azon óhaját, hogy gondos gazdája legyen a biztosítottak rájuk bízott pénzének.

Az Egészségügyi Minisztérium tevékenysége is hasonló pozitív hatást ért el. Én a miniszter úr beszámolója, illetve expozéja után pusztán pár pontot szeretnék kiemelni azon sokaság közül, amit most hallottunk a 40 percben.

Először is elkészült a nemzeti egészségfejlesztési és egészségügyi stratégia. Létrejött, létrehozta az Egészségügyi Minisztérium az Egészségfejlesztési Kutató Intézetet. Szakmai koncepciót készített a gyógyszerárak finanszírozási rendszerének megváltoztatásáról. Itt felhívnám a figyelmet, hogy ez egy nagyon fontos lépés - természetesen Frajna Imre államtitkár úrral együtt -, hiszen az elmúlt években a gyógyszer-támogatási rendszerrel volt a legeslegtöbb probléma, és végre megtörtént az első komoly lépés a támogatási rendszer átalakítása tárgyában, természetesen ez is a biztosítottak érdekét szem előtt tartva.

Megoldották a hemofíliások otthoni kezelésének és sürgősségi ellátásuk finanszírozási és jogszabályi gondjait. Ez is egy nagyon régóta húzódó, súlyos probléma.

Megkezdték az Országos Vérellátó Szolgálat átalakítását. Ma az országban sehol nincs probléma a vérellátással, és azt hiszem, ezt is sikerként könyvelhetjük el. Amint azt hallottuk, a sürgősségi betegellátás területén is számos előrelépés indult el.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Fidesz-Magyar Polgári Párt frakciója tisztában van azzal, hogy a szocialista-liberális kormány milyen súlyos örökséget hagyott az egészségügy területén a polgári kormányra. Képviselőcsoportunk támogatja a kormány egészségpolitikai elképzeléseit, és ennek elősegítésére további ajánlásokat, kéréseket fogalmaz meg.

Tehát 1. A Fidesz-Magyar Polgári Párt frakciója kívánatosnak tartja, hogy ne csökkenjen az egészségügyre fordított közkiadások reálértéke.

2. Javasoljuk, hogy az amortizációt építsék be a finanszírozásba. Ahhoz, hogy bármiféle ésszerű gazdálkodás beindulhasson az egészségügyi intézményekben, és ahhoz, hogy végre külső források jöhessenek be az egészségügy kasszájába, szükség van arra, hogy a beruházások költségei visszatérüljenek az idők során. Amint azt mondtam, enélkül nem várhatunk külső pénzeket, külső befektetőket sem, hiszen nemhogy hasznot nem remélhet az illető, de a gép beruházási értéke sem marad meg.

3. Javasoljuk a kormánynak, hogy az egészségügyi dolgozók méltatlan bérhelyzetét végre kezdjük el rendezni. Enélkül nem várható az orvosokat és betegeket egyaránt megalázó hálapénz rendszerének megszűnése.

4. El kell érni, hogy az innovatív gyógyszerek megfizethető áron kerüljenek a hazai gyógyszerpiacra. Ám ezzel párhuzamosan támogatni kell a generikus készítmények használatát. Jó a kormány azon elképzelése, mely szerint a kínálatból a leghatékonyabb, legkisebb mellékhatásokkal járó, legolcsóbb készítményekre ad társadalombiztosítási támogatást. Váljék gyakorlattá! Támogatjuk. Ehhez azonban erősíteni kell a társadalombiztosítás vásárlói szerepét. Továbbra is fenn kell tartani, hogy a súlyos betegek folyamatos ellátása ne jelentsen elviselhetetlen terhet az arra rászorulóknak.

5. Javasoljuk a kormánynak, hogy vizsgálja meg annak lehetőségét, milyen módon lehet enyhíteni a kisgyermekes családok gyógyszerköltségeit.

6. Javasoljuk a kormánynak, hogy a társadalombiztosításon belül alakítsa ki a baleset-biztosítási ágazatot. Ebben a formában a munkáltatót az általa befizetett járulék érdekeltté teszi abban, hogy biztonságosabb, egészségesebb munkakörülményeket teremtsen. Ez lesz az érdeke. Ez a munkahelyi kockázattól függő járulék garanciát kell hogy nyújtson arra, hogy a balesetet szenvedett dolgozó igazságos és elégséges természetbeni és pénzbeli ellátásban is részesüljön.

7. Javasoljuk a kormánynak, hogy indítsa el a nemzeti egészségvédelmi program végrehajtását. Ennek alapja a Kertai Pál professzor úr által kidolgozott, már 1994 óta hatályos kormányhatározat legyen. Ebből a programból kiemelném a szívinfarktusos halálozás megelőzésére hivatott "Ép szív" programot, amelyet szakemberek készítettek el és küldtek el számunkra mintegy tervezetként. A frakció minden segítséget megad a kormánynak, hogy ezek a programok minél előbb, minél szélesebb körben és minél stabilabb anyagi bázison létrejöhessenek. Ugyancsak fontosnak érezzük, hogy a daganatos betegségek elleni küzdelemben gyarapodjon az eszközpark, mely mind a kivizsgálások, mind a kezelések tekintetében a lakosság minden egyes rászoruló tagjának esélyegyenlőséget biztosít. Elfogadhatatlannak érezzük, hogy a jelenlegi, bizonyos beavatkozások esetén szűkös keresztmetszetek negatívan határozzák meg a beteg életkilátásait. Ennek felszámolása a polgári kormány sürgető feladata.

8. Javasoljuk a kormánynak, hogy a gyermekes anyák részmunkaidős foglalkoztatásának lehetőségét terjessze ki, erről készüljön program és terjesszék ezt az Országgyűlés elé.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! De Gaulle szerint az államférfit a politikustól az különbözteti meg, hogy nem egy parlamenti ciklusban, hanem minimum egy generációnyi időben gondolkodik. Az egészségügy átalakítása hosszú és nehéz folyamat, de a leghosszabb út is az első lépéssel kezdődik. Ezt mi már megtettük. Közös felelősségünk, a kormányé, a kormánypárti képviselőké és az ellenzéké egyaránt, hogy a megkezdett reformokat folytassuk.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a Fidesz padsoraiból.)

 




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai