Készült: 2024.09.20.13:15:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

206. ülésnap (2001.05.09.),  445-450. felszólalás
Felszólalás oka Részletes vita lefolytatása
Felszólalás ideje 13:01


Felszólalások:   344-445   445-450   451-459      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Az általános vita lezárására, a módosító javaslatok házszabályszerű benyújtása érdekében a pénteki ülésnap végén kerül sor.

 

Most soron következik a konzuli védelemről szóló törvényjavaslat részletes vitája. Az előterjesztést T/3929. számon, a bizottságok együttes ajánlását pedig T/3929/20. számon kapták kézhez. Megkérdezem a hatáskörrel rendelkező bizottságokat, kívánnak-e előadót állítani. (Senki nem jelentkezik.) Nem kívánnak előadót állítani.

Tisztelt Országgyűlés! Indítványozom, hogy a benyújtott módosító javaslatok számára és az összefüggésekre tekintettel a részletes vita egyetlen szakaszból álljon. Kérem, aki a javaslattal egyetért, kézfelemeléssel szavazzon! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a javaslattal egyetértett.

Írásban előre senki nem jelentkezett. Megkérdezem, hogy kíván-e valaki felszólalni, miután megnyitottam a részletes vitát az ajánlás 1-14. pontjai alapján. Búsi Lajos képviselő úrnak adom meg a szót.

 

BÚSI LAJOS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! A konzuli védelemről szóló törvényjavaslat általános vitáját követően beadott módosító indítványok - szám szerint 14 darab - is azt tükrözik, hogy a törvényjavaslat szövege a képviselők között javarészt egyetértésre talált. A módosító indítványok nem irányulnak arra, hogy a törvényjavaslat egészét, szellemiségét vagy a szabályozni kívánt kérdéseket alapvetően megváltoztassuk.

A nemzetközi jog konzuli védelemre vonatkozó szabályai szerint az államok konzuli képviseleteik és konzuli feladatokat ellátó diplomáciai képviseleteik útján, a fogadó állam központi és helyi hatóságainál felléphetnek a küldő állambeli honfitársaik, természetes és jogi személyeik érdekeinek védelmére, a nemzetközi jog által megengedett keretek között.

 

 

(0.40)

 

A magyar állampolgárok és jogi személyek védelmével összefüggő eljárásban a Külügyminisztérium és az irányítása alatt álló diplomáciai és konzuli képviseletek szoros együttműködést valósítanak meg. A törvényjavaslat egészében rendelkezik a konzuli szolgálatról mint a konzuli védelem ellátásának szervezeti keretéről. Törvényi szintű szabályozása Magyarországon nem volt eddig a konzuli védelemnek. Különböző rendelkezések vonatkoztak e kérdéskörre.

Az állampolgárok számára alapvető fontosságú, hogy megismerhessék a magyar diplomáciai és konzuli képviseletek címét, elérhetőségük adatait, változásaikat, konzuli jogosítványait. A törvényjavaslat nagyon helyesen előírja, hogy a külképviseletek adatairól, ezek változásairól tájékoztatót kell adni. Az alkotmány a nemzetközi joggal összhangban a konzuli védelemhez való jogot a magyar állampolgár számára biztosítja. Tekintettel arra, hogy a magyar állampolgárság a külföldön letelepedett magyar állampolgárok leszármazottaira időbeli korlát nélkül átszáll, egyre nő azon állampolgárok száma, akik kettős vagy többes állampolgársággal rendelkeznek. A törvény ezért rendezi az ő konzuli védelemükre vonatkozó szabályokat is.

A hazatéréshez való jog a magyar állampolgár alkotmányos alapjoga, amelynek egyetlen feltétele a magyar állampolgárság. A módosító indítványok egy része e témakörrel foglalkozik részletesebben. Az alapjog gyakorlása nehézségekbe ütközhet: okmányok, anyagi eszközök elvesztése, megsemmisülése, bűncselekmény áldozatává válás. Ha a konzuli szolgálat ilyen esetről tudomást szerez, segítséget, támogatást, tanácsot nyújt a mielőbbi hazatéréshez. Amennyiben a hazatérés anyagi feltételei hiányoznak, a konzuli szolgálat segítséget nyújt más anyagi hozzáféréshez, de ha más megoldás nincs, konzuli kölcsön formájában, amelynek nem feltétele a szociális rászorultság, a hazajutást támogatja.

Mind a kormánypárti, mind pedig az ellenzéki képviselők különbözőképpen látták e megoldások véghezvitelét. Van azonban olyan módosító indítvány, amely a kölcsön visszafizetésével kapcsolatban - a külügyminiszteri elbírálás - a kölcsön visszafizetésének elengedéséről támogatandó módosító indítványként konszenzusos alapon megszületett a bizottsági ülésen.

Nagyon röviden összegezve, a külügyi bizottság ülésén 14 módosító indítványból 4 elfogadását a bizottság tagjainak nagy többsége támogatta. Négy indítványt - amelyre a későbbiekben rá is térünk - olyan megítéléssel látott el, hogy kapcsolódó módosító indítványként, apró kiegészítéssel elfogadhatónak látja. Az elutasítandó indítványokban mind megfogalmazásbeli, mind pedig alapvetően a konzuli feladatokat ellátó személyek felkészültségét, illetve törvényi kereteik behatárolása szempontjából teszi függővé.

Ezek után úgy gondoljuk - személy szerint én is -, hogy a törvényjavaslat, illetve módosító indítványokkal való kiegészítésének semmiféle olyan akadálya nem lesz, amely a konzuli védelemről szóló törvény elfogadását hátráltatná.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.

 

ELNÖK: Megadom a szót Balla Mihály Tibor képviselő úrnak, Fidesz-Magyar Polgári Párt.

 

BALLA MIHÁLY TIBOR (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. E késő éjszakai órában igyekszem rövidre venni mondandómat, és a Fidesz-Magyar Polgári Párt frakciójának álláspontját szeretném néhány gondolatban összegezni a beadott módosító indítványok során.

A módosító javaslatok elsősorban azon konzuli feladatokat próbálták részletezni, amelyek a külföldön bajba jutott magyar állampolgároknak nyújtandó segítséget igyekeznek pontosabb formába önteni, illetve lazítani egyes eljárási rendelkezéseken, mint a 13. számú módosító javaslat, amellyel mind az előterjesztő, mind a kormánypártok egyetértettek.

Több olyan módosító javaslattal nem értettünk egyet, amelynek szövegezése a nemzetközi jogrendben szokásos megfogalmazásokat szeretett volna törölni, erre volt példa a 9. módosító javaslat. Nem tudtunk egyetérteni abban, hogy a konzuli védelem a konzuli szolgálat legfontosabb feladata, ezzel ugyanis a többi feladatot is rangsorolnunk kellene, és azt hiszem, ez a konzuli munka általános teljességét befolyásolta volna.

A konzuli feladatok sokrétűek, és jellegükben a közigazgatás feladataihoz hasonlíthatóak, s a feladatok közt különbséget tenni pont emiatt nem lehet, de mindenkor figyelemmel kell lenni arra, hogy ne kerüljenek olyan feladatok a konzuli szolgálathoz, amelyek túlterhelést jelentenek számára, s ezzel a konzuli védelem feladatai csorbát szenvedhetnek.

E javaslatnak, amely a 7. számú módosítóban is jelen volt, bizonyos részleteivel, elemeivel egyet tudtunk érteni, hasznosnak tudtunk tartani, de ahhoz, hogy teljes mértékben támogatásunkat tudjuk adni, kapcsolódó módosító javaslat formájában fogjuk ezt megtenni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyeket eredeti formájukban támogatni nem tudtunk, de részben egyetértettünk azokkal, változtatásokkal vagy későbbi módosító javaslatokkal fogjuk támogatni a záró szakaszban, és feltehetően e módosító javaslatok majd támogatást fognak nyerni mind a kormánypárt, mind az ellenzéki pártok részéről.

A 18. számú módosító javaslathoz beadott kapcsolódó módosító javaslat ezt irányozza elő, azt irányozza elő, hogy a konzuli tisztviselő gondoskodjék az árván maradt kiskorúról, illetve a korlátozottan vagy teljesen cselekvőképtelen felnőttről. E javaslat megnöveli a konzul ez irányú felelősségét, s nem elégszik meg a segítségnyújtás elősegítésével, hanem előírja, hogy a konzul érje el a tényleges intézkedést az illető magyar állampolgár számára. Ha a bajba jutott hazai ellátása biztosított, a konzul kezdeményezheti az illető hazatérését.

Tehát összegzésül megállapítható, hogy ez a törvényjavaslat a Magyar Köztársaság alkotmányában foglalt, a magyar állampolgárok konzuli védelmére vonatkozó rendelkezésnek eleget tesz, és biztosítja állampolgárai emberi jogainak, alapvető szabadságának, illetve érdekeinek megfelelő érvényesülését, a nemzetközi szabályozásokkal és az európai uniós csatlakozásunkkal összhangban.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.

 

ELNÖK: Megkérdezem, kíván-e még valaki felszólalni. (Senki sem jelentkezik.) Nem jelentkezett senki sem. A részletes vitát lezárom. Megkérdezem Martonyi János külügyminiszter urat, hogy most vagy a határozathozatalt megelőzően kíván válaszolni az imént elhangzottakra.

DR. MARTONYI JÁNOS külügyminiszter: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Egészen röviden szólnék csak. Mi nagyon örülünk annak, hogy a törvényjavaslat vitájában valamennyi képviselő egyetértett a törvény megalkotásának a szükségességével. Egyetértettek e törvény időszerűségével is, és valójában egyetértettek a törvényjavaslat megoldásaival is. Bizonyos részletkérdésekben kaptunk módosító indítványokat, ezekről az imént hallottuk a beszámolót. Azt hiszem, hogy e módosító indítványoknak a részleges elfogadása mindenki számára megnyugtató eredményt hozott.

Röviden csak két kérdéssel szeretnék foglalkozni, ami a vitában felmerült. Ezek olyan aggodalmak voltak, amelyek azzal függtek össze, hogy vajon minden feltétel adott lesz-e a törvényjavaslatban foglalt feladatok elvégzéséhez. Az első kérdés az volt, hogy vajon elegendő költségvetési forrás áll-e rendelkezésre. Szeretnék arra utalni, hogy azért e feladatok eddig is adottak voltak, alacsonyabb rendű jogszabályban részben megjelentek, részben olyan feladatok vannak, amelyek ugyan nem jelentek meg jogszabályban, de a konzuli hálózat eddig is el kellett lássa őket, például a súlyos, sürgős ellátást igénylő betegeknek nyújtott segítség dolgában és egyéb témákban is.

Emellett nem kétséges, hogy növekednek a feladatok, de ezt a Külügyminisztérium és a konzuli hálózat meg fogja oldani. Szeretnék mindenkit megnyugtatni afelől, hogy külön addicionális költségvetési források nélkül is el fogjuk látni e feladatokat.

A másik kérdés a konzuli hálózat alkalmassága a megnövekedett feladatok ellátására, most nem a költségek oldaláról, hanem a bővítés oldaláról. Szeretném jelezni, hogy a konzuli hálózat folyamatosan bővül minden esztendőben, ugyanakkor éppen az Európai Unióhoz történő csatlakozás következtében, a vízumpolitikai igazodás következtében egy átfogó korszerűsítést hajtunk végre.

 

 

(0.50)

 

Ennek egyébként a költségvetésben megjelenik a költségigénye; 2001-ben a már elfogadott költségvetés 1,1 milliárd forintot, 2002-ben pedig 1,28 milliárd forintot irányoz elő. Tehát ilyen szempontból a kérdés rendben lesz, és a konzuli hálózat az igényeknek megfelelően, elsősorban a szomszédos országokban, de másutt is bővülni fog.

Szó esett még a végrehajtási rendeletek témájáról, hogy tudniillik ezek mikor készülnek el. Ezek jelenleg készülnek, ugyanakkor a módosító indítványok is jelzik azt, hogy ezeknek a végső kidolgozása attól függ, hogy végül is milyen tartalmat kap maga a törvény.

Én szeretném még egyszer megköszönni az elismeréseket, az észrevételeket, a javító gondolatokat és a módosító indítványokat. Azt hiszem, ez egy olyan törvény lesz, amit a tisztelt képviselők nagy-nagy többsége támogatni fog tudni. Köszönöm szépen.




Felszólalások:   344-445   445-450   451-459      Ülésnap adatai