Készült: 2024.09.21.16:01:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

266. ülésnap (2017.12.12.),  85-88. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 12:12


Felszólalások:   67-84   85-88   89-92      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Figyeljenek, kérem, mert fontos, hogy a módosító javaslatok benyújtására az elfogadott házszabálytól eltérés alapján 2018. január 19-én, azaz pénteki napon 14 óráig van lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! Mai napirendi pontjaink tárgyalásának végére értünk.

Most a napirend utáni felszólalások következnek. Kérnék szépen két percet önöktől, csak addig, amíg átrendezem, mert változások következtek be, és azokat nekem is le kell adminisztrálni, nehogy valami hibát vétsek az ülés vezetésében.

(14.20)

Köszönöm szépen a türelmüket.

Napirend utáni felszólalásra jelentkezett a Fidesz képviselőcsoportjából „Milyen intézkedéseket tesz a magyar kormány a dunakeszi választókerület infrastrukturális fejlesztése érdekében.” címmel Tu­zson Bence képviselő úr. Megadom a szót. Paran­csol­jon, képviselő úr!

TUZSON BENCE (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Dunakeszi, Fót, Göd, Csomád, Csö­mör, Erdőkertes és Veresegyház olyan közösség, amely közösséget nyugodtan nevezhetjük a tettek kö­zös­ségének. Minden település, amely ezen a terü­le­ten van, kiemelkedik a közösségszervezés tekin­te­té­ben és az ehhez kapcsolódó fejlesztések tekintetében is. Olyan összefogás van ezeken a településeken, ami lehetővé teszi az infrastrukturális fejlesztéseket, és azt, hogy az ilyen összefogás mellé a magyar kor­mány, a magyar állam is oda tudjon állni és az infra­strukturális fejlesztésekben részt vegyen.

Ezért nagyon fontosak azok a fejlesztések, ame­lyek országos jellegű fejlesztések, de ezeknek a tele­pü­léseknek az érdekeit szolgálják. Mert az ilyen típusú fejlesztések, tudják, nem csak az ipart segítik elő. Sokban elősegítik természetesen azt is, hiszen a gazdaság vonzerőt gyakorol, és ezekre a területekre betelepülnek különböző gazdasági társaságok, akik mun­kahelyeket teremtenek, de a másik oldalon pe­dig ez elősegíti a családok életminőségének a fejlő­dé­sét is.

Hiszen ha gyorsabban lehet közlekedni, gyor­sabban lehet elérni a munkahelyet, az iskolákat, az óvo­dákat, akkor ennek a végén több idő jut a csalá­dokra is, márpedig a legfontosabb az, hogy a magyar emberek a családokkal tölthessék az idejüket, fej­lőd­jenek a családok, erősödjenek meg, és ezen keresztül Magyarország is tovább erősödhessen.

A dunakesziek és a Dunakeszi környékiek szá­má­ra, a fótiak számára, a gödiek számára kie­mel­kedő jelentősége van annak, hogy az M2-es út meg tud épülni, meg tud növekedni, szélesedni tud, és most már négysávos útként fog tudni működni 2019‑től kezdődően egészen Vácig, tehát elég hosszú szakaszon, és több lejáróval szolgálhatja a gödiek, a dunakesziek és a fótiak érdekeit is.

Régi álmuk valósul meg a dunakeszieknek és a gödieknek azzal, hogy a régi 2-es utat és az M2-es utat egy új út, egy új összekötő út fogja összekötni, ezeknek az embereknek az érdekét ez fogja szolgálni. Meg fogja gyorsítani a közlekedést, és a telepü­lé­se­ken átmenő forgalmat enyhíteni fogja, sokban hoz­zá­járulva ezzel ahhoz, hogy az ott élő emberek élet­minősége növekedhessen.

Fontos a gödiek számára, hogy nemrégiben oda­települt a Samsung-gyár, ismételten megnyithatta a kapuit, ami felhelyezte Gödöt az innovatív vál­lal­kozások világtérképére is, de ehhez kapcsolódóan a magyar kormány támogatásával komoly infra­struk­tu­rális fejlesztés valósulhat meg Gödön. Ez az infra­strukturális fejlesztés 2 milliárd forint támogatást jelent, amivel számos utca meg tud újulni. Meg tud újulni a helyi tömegközlekedés is, és több kis út mellett a város egésze is fejlődni tud, tovább tud erősödni.

A térség szempontjából nagy jelentősége van annak, hogy a vasútvonal 1846-ban itt kezdte el először a működését Magyarországon. Az első vasút itt pöfögött annak idején. Ez a fejlődés tovább foly­hat azzal, hogy Közép-Európában az első emeletes motorvonatok, amelyek már nagy kapacitásúak és felgyorsítják a Budapestre való közlekedést, itt fognak megvalósulni. Természetesen nemcsak ezen a két településen, hanem több településen is számos fejlesztés van. Engedjék meg, hogy a teljesség igénye nélkül soroljak fel néhányat!

A fótiaknak és mellette a mogyoródiaknak az érdekeit is szolgálja, hogy az M3-as autópályán csaknem 5 milliárd forintból egy új csomópont fog megépülni a hozzá tartozó összekötő úttal is, ami könnyebbé teszi ezeknek a településeknek az elér­hetőségét, rövidebb lesz itt is a közlekedési idő, és ezzel az életminőség ezen a területen, ezeken a te­le­püléseken, Fóton is növekedni fog. Könnyebben lesz elérhető a település, és a település közelekedési zsúfoltsága is várhatóan csökkenni fog.

Természetesen a gyorsabb közlekedés a kistele­pü­léseken is fontos. Ezért van nagy jelentősége annak, hogy akár Csömörön is megvalósulhatnak útfejlesztések, hiszen a 3. számú, Rét utcai bekötőút is megvalósult az utóbbi időszakban, és a Laki utca felújítása is folyamatban van, tehát itt is komoly infrastrukturális fejlesztések vannak.

Csomádon pár nappal ezelőtt adtuk át az Irtvány utcát, amelynek különös jelentősége van a telepü­lé­sen, hiszen a Kossuth Lajos utcát is tehermentesítő utcáról van szó (Az elnök a csengő megkocog­ta­tá­sával jelzi az idő leteltét.), olyan utcáról, amelyik segítséget nyújt mindenkinek, aki a településen él. Emellett Erdőkertesen a Géza utca felújítása is meg­történt, illetve a Béke utca felújítása is folyamatban van. (Gúr Nándor: Elnök úr, idő!)

Ezek a fejlesztések mutatják azt, hogy jó irányba megyünk, erősödik a magyar gazdaság, és emellett erősödnek a települések is. Köszönöm szépen, elnök úr, a szót.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Szij­jártó Péter miniszter úr jelezte, hogy szeretne vála­szolni az elhangzottakra. Parancsoljon, miniszter úr! Öné a szó.

SZIJJÁRTÓ PÉTER külgazdasági és külügy­mi­niszter: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Magyar­ország egy nyitott gazdasággal rendelkező ország, amelynek teljesítményét alapvetően meghatározzák a gazdaság külső dimenziói, így a magyar vállalatok számára felderített exportlehetőségek és a Magyar­országra vonzott beruházások teljesítménye is.

Amikor nagy vállalatok magyarországi beruhá­zá­sairól tárgyalunk, akkor három dolog szokott felmerülni általában. Az adórendszer kérdése, amely az utóbbi időben már nem kérdés, tekintettel arra, hogy Európa legalacsonyabb adóit itt, Magyar­or­szá­gon kell fizetni, legyen szó a személyi jövedelem­adóról vagy a társasági adóról. Fel szokott merülni a munkaerőkérdés, amely kétségtelenül egy kihívás. Ma Magyarország és a magyar kormány előtt két­ségtelenül jobb kihívás, mint 2010-ben, amikor 12,5 százalék volt a munkanélküliség, most pedig 4,2 százalék, ami gyakorlatilag a teljes foglalkoztatással egyezik meg a közgazdaság-tudományi szakkönyvek szerint. És harmadikként az infrastruktúra kérdése merül fel; az infrastruktúra kérdése, amely alap­vetően meghatározza a versenyképességet, különös tekintettel arra, hogy ma az európai gazdaságban, az európai iparban már tárolásra, raktározásra keveset szeretnek költeni a vállalatok, és az úgynevezett just-in-time vagy just-in-sequence rendszerekben mű­köd­nek, ami azt jelenti, hogy a logisztikának és a lo­gisz­tika szinte percre pontos kiszámíthatóságának nagyon komoly jelentősége van.

Magyarország annak érdekében, hogy infra­struk­turálisan is vonzó tudjon lenni a külföldi beru­házók számára, 2500 milliárd forintot fordít az el­kö­vetkezendő esztendőkben mintegy 900 kilométernyi autópálya, autóút és gyorsforgalmi út megépítésére, amelynek nyomán egy új dimenzióba fogunk kerülni a gyorsforgalmi úthálózat fejlettségének tekin­te­té­ben. Ennek keretében kerül sor az M2-es autóút kétszer kétsávos úttá történő bővítésére egy 20 kilo­méteres szakaszon, amely beruházás 50 milliárd forintos költségvetési kerettel rendelkezik, és a Duna bal partjának Budapesttől északra elterülő részén a beruházások számára egy újabb érvet szolgáltat arra, hogy miért érdemes odavinni újabb és újabb beru­házásokat.

Tisztelt Képviselőtársaim! Magyarország gaz­da­sá­gának gerincoszlopát az autóipar adja. Ma az autó­ipar már kevésbé szól az egyszerű termelésről, sokkal inkább a verseny már akörül zajlik, hogy ki lesz ké­pes arra, hogy az önmagukat vezető autókat kifej­lessze és gyártsa, és ki lesz képes arra, hogy az elektromobilitáshoz szükséges kutatásokat és fej­lesz­téseket sikeresen hajtsa végre. Azonban az elektro­mobilitáshoz nemcsak elektromos autók, hanem azokba való akkumulátorok is kellenek. Éppen ezért nagy jelentőségű, hogy a Samsung SDI, a világ egyik legnagyobb, elektromos autókhoz akkumulátorokat gyártó vállalata Gödre hozta az egyik európai gyár­tó­központját, ahol az elektromos autók működéséhez szükséges akkumulátorokat fogják gyártani, alap­vetően a nyugat-európai piacra. 100 milliárd forintos beruházás keretében 600 új munkahely jön létre. Tájékoztatom tisztelt elnök urat, tisztelt kép­vi­selőtársaimat, hogy immáron a beruházás második üteméről is előrehaladott tárgyalásokat folytatunk. Nagyon komoly regionális verseny zajlott az első beruházási ütemért, és fog zajlani természetesen a második beruházási ütemért is.

Összességében el lehet mondani, hogy Duna­keszin, Gödön, Fóton és környékén az elmúlt négy esztendőben munkahelyek ezrei jöttek létre egy tu­datos gazdaságpolitikai koncepció keretében. Ter­mé­sze­tesen ezeket a nagyberuházásokat le kell követnie az infrastrukturális fejlesztéseknek is. Ha ez nem történik meg, akkor az részint a helyiek bosszúságát, másrészt pedig a termelés kiszámíthatatlanságát okozza.

(14.30)

Ezért a Göd városával történt megállapodás értelmében egy 5,7 milliárd forintos fejlesztési program valósul meg, amelynek keretében részben már az államtitkár úr, képviselő úr által ismertetett útfelújítások történnek meg, amelyek közül talán a legfontosabb az M2-es autópálya északi csomópontja, valamint a 2-es számú főút közötti új összekötő út létrehozása, amelynek költségvetési kerete 3,77 milliárd forint, és a tervek szerint 2019 második negyedévétől ezt az utat már lehet használni.

Mindezt figyelembe véve azt tudom önöknek mondani, hogy a Duna bal partjának Budapesttől északra elterülő, Vácig tartó szakaszán egy újabb érvet adunk azon vállalatok kezébe, akik újabb és újabb beruházási helyszínek után néznek. Köszönjük szépen államtitkár úr együttműködését ebben a tekintetben, államtitkár úr munkája nélkül a Samsung beruházásához szükséges első fázisú tárgyalásokat sikerrel nem tudtuk volna lezárni. Köszönöm szépen.




Felszólalások:   67-84   85-88   89-92      Ülésnap adatai