Készült: 2024.09.25.15:28:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

61. ülésnap (2019.03.19.), 200. felszólalás
Felszólaló Bánki Erik (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 16:16


Felszólalások:  Előző  200  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÁNKI ERIK (Fidesz), a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A sporttörvény mostani módosítása a nemzetközi sportszövetségek Magyarországra, illetve azon belül jó eséllyel Budapestre történő telepítését, ideköltözését, itteni alapítását vagy ide való átjelentését hivatott elősegíteni.A törvénymódosítás olyan rendelkezéseket vezet be ennek kapcsán, amelyekkel a nemzetközi sportszövetségek a sporttörvény szerinti sportszövetségek egyik nevesített típusaként azok körébe tartoznak majd. Meghatározásra kerül a nemzetközi sportszövetség fogalma, valamint a nemzetközi sportszövetségi státusz megszerzéséhez szükséges feltételrendszer is. A módosítás többek között meghatározza a nemzetközi sportszövetségek magyarországi nyilvántartásba vételéhez szükséges eljárásjogi keretszabályokat és a nemzetközi sportszövetségek jogvitáiban alkalmazandó választottbírósági eljárással kapcsolatos rendelkezéseket is. A módosítás kiterjed a nemzetközi sportszövetségek létesítő okirataira vonatkozó rendelkezésekre is természetesen.

A sporttörvény új 30/A. §-a meghatározza a Nemzetközi Olimpiai Bizottság által elismert sportáganként szerveződő nemzetközi sportszövetség fogalmát, amely nemzetközi szinten a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, valamint a nemzetközi sportszövetségeket tömörítő egyéb nemzetközi szervezetek mellett a legjelentősebb sportszövetség. A nemzetközi sportszövetség sportágában nemzetközi szinten szabályzatok kiadásával szabályozza a sportágát és biztosítja annak működését, szervezi sportága nemzetközi versenyeit, képviseli sportágát a nemzetközi sportdiplomáciai kapcsolatokban. Emellett nemzetközi szinten szakmai szempontból folyamatosan figyelemmel kíséri és elősegíti sportága és a sportolók szakmai fejlődését.

A nemzetközi sportszövetség a Nemzetközi Olimpiai Bizottság által történő elismerése, széles körű tagsága és az ebből eredő sportolói, sportszakemberi és kiemelkedő társadalmi bázisa, továbbá a nemzetközi sportdiplomáciai kapcsolatokban játszott fontos szerepe okán olyan erőforrásokkal és társadalmi támogatottsággal rendelkezik, hogy az automatikusan közhasznú szervezetté történő minősítése indokolt.

Nemzetközi sportszövetséget az egyes nemzeteknek az adott sportágban tevékenykedő szövetségei hozhatnak létre. A nemzetközi sportszövetség döntése alapján tagjai lehetnek az egyes kontinentális sportági szövetségek is. A nemzetközi sportszövetségek sajátos helyzetéből, illetve a magyarországi jelenlétük biztosításához fűződő állami érdekből fakadóan indokolt, hogy nyilvántartásukra egyedi és különös szabályok vonatkozzanak. A nemzetközi sportszövetség sajátos helyzetére tekintettel széles körű szabadságot élvez létesítő okirata tartalmának kialakításában, az főszabály szerint csak olyan rendelkezést nem tartalmazhat, amely a közrendbe ütközik, vagy amelynek alkalmazása nyilvánvalóan és súlyosan sértené a magyar jogrendszer alapvető értékeit és alkotmányos elveit. Ennek megítélése természetesen bíróság feladata.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Felmerül a kérdés, hogy miért is fontos Magyarország, illetve Budapest számára az, hogy ezzel a mostani jogszabály-módosítással egy olyan keretrendszert teremtsünk, amely lehetőséget ad arra, hogy a meglévő nemzetközi sportszervezetek új székhelyüknek Budapestet válasszák vagy a létrejövő új nemzetközi sportszervezetek székhelye alapvetően Budapest legyen.

(20.20)

Öt fontos pontban szedtem össze azokat a szempontokat, amelyek mindenképpen azt támasztják alá, hogy ez Magyarország és Budapest számára egy előremutató és fontos intézkedés.

Az első: Budapest és Magyarország nemzetközi presztízse jelentősen nő. Ahogy azt a jogszabály általános indoklása, illetve részletes indoklása is tartalmazza, ezeknek a nemzetközi sportszervezeteknek olyan kiterjedt kapcsolatrendszerük van  részben tagságuk okán, részben pedig azoknak a sportolóknak az okán, akiket ezek a nemzetközi sportszervezetek tömörítenek , amelyeknek nemzetközi szinten való szereplése, illetve értelemszerűen a sportszövetség székhelyéhez való kötődésük Budapestnek és Magyarországnak jelentős nemzetközi presztízsnövekedést tud hozni.

Azok a nemzetközi sportesemények és azok a konferenciák, amelyeket egy-egy ilyen nemzetközi sportszövetség szervez, konkrét bevételeket jelentenek egyrészről Budapest és Magyarország számára, másrészről pedig nagyon jelentős nemzetközi marketingtevékenységet folytatnak. Olyan megjelenést produkálnak Magyarország és Budapest számára, amely jelentős költségekbe telne, ha ezeket reklámmal, hirdetéssel vagy bármilyen más módon próbálnák meg elérni. Arról nem beszélve, hogy sokkal eredményesebb és sokkal hasznosabb minden ilyen típusú megjelenés, mint egy bármilyen fizetett reklám.

Harmadrészt azoknak a rendezvényeknek a kapcsán, amelyek ezekhez a nemzetközi sportszervezetekhez kötődnek, tovább folytatódna vagy tovább emelkedhetne a sport magyarországi társadalmi támogatottsága. Ez nemcsak azt jelentené, hogy még több gyermek kezdene sportolni az adott sportágakban, mint ami egyébként minden jelentős nemzetközi sportesemény után regisztráltan meg is történik Magyarországon, hanem a családok és a szülők által is a szabadidősport terén is jelentős fellendülést hoz egy-egy ilyen nemzetközi esemény, egy-egy ilyen világbajnokság vagy Európa-bajnokság, amelyet Magyarországon vagy éppen Budapesten rendeznek.

A negyedik fontos elem: a Budapest 2030 kiemelt nemzetközi sportesemény-stratégia megvalósítását jelentős mértékben segítené, ha nemzetközi sportszövetségek jönnének Magyarországra, Budapestre. A sport fejlesztésén keresztül pedig olyan kulcsterületeken segítenék a magyar társadalom fejlődését, amelyre a sportrendezvények és sportesemények hatása kiemelkedő jelentőséggel bír. Ezek közül néhányat felsorolnék önöknek.

Egyrészről a sportsikerek és a hozzáférhetőbb sportolási lehetőség következtében a társadalom jóval egészségesebben fog élni. Az Egyesült Államokban már a 2000-es évek közepén kimutatták kutatások eredményeként, hogy minden egyes dollár, amelyet a szabadidősportra, utánpótlássportra vagy éppen versenysportra fordítanak, 3 dollárnyi megtérülést jelent az amerikai költségvetés számára, hiszen azok az emberek, akik rendszeresen, legalább hetente kétszer 45 perc időkeretben sportolnak, jóval kevesebbszer betegednek meg, jóval magasabb teljesítményre képesek a munkahelyükön, és jóval kevesebbszer hiányoznak a munkahelyükről.

Ugyanilyen fontos pont: a jelentős nemzetközi sportesemények, valamint kulturális, illetve szórakoztató rendezvények, kiállítások, valamint konferenciák hatására a külföldi turisták száma és a hazánkban eltöltött ideje is jelentősen megemelkedik. Ez tökéletesen összevág azzal a nemzeti turizmusstratégiával, aminek az a lényege, hogy ne csak minél több vendéget fogadhasson Magyarország, illetve Budapest, hanem a vendégek lehetőleg minél magasabb költési hajlandósággal rendelkezzenek, és minél több időt töltsenek Magyarországon.

A sportesemények, a sportrendezvények kimutathatóan olyan közönséget vonzanak, ahol a költési hajlandóság az átlagnál magasabb, a tartózkodási idő pedig az átlagnál hosszabb. Tehát ilyen értelemben tökéletesen egybevág a turizmusstratégiával. A sport-, valamint egyéb rendezvények, illetve ezeken keresztül az országimázs erősödése növeli a kereskedelmi, valamint a szállás- és vendéglátóhelyek forgalmát. Ezen a ponton tehát szintén a turizmusstratégiát támogatja és a magyar költségvetés bevételeit növeli.

A multifunkcionális csarnokok vagy nyitott sportlétesítmények okostechnológiákkal való fejlesztése új megoldásokhoz, kutatási lehetőségekhez vezethet. A magyar Testnevelési Egyetem fejlesztése, illetve az a sportkomplexum, ami az egyetemre épül, olyan kutatóműhelyeket is létre fog hozni, amelynek köszönhetően olyan nagy világcégek, mint akár az Adidas vagy a Nike vagy más sportszergyártó cégek Budapestre jöhetnek, és itt, ezekben a szakmai műhelyekben folytathatják azokat a kutatásokat, amelyek eredményét az új sportszerekben láthatják majd, és a közönség ilyen módon tud hozzájutni.

Az egészségesebb társadalom munkában töltött ideje növekedhet, ahogy az amerikai példát mondtam, közvetlenül, valamint közvetetten ható területeken nyíló új pozíciók attraktív külföldiek vagy a külföldön dolgozó magyar munkavállalók számára is. Látható az is, hogy számos olyan sportesemény és rendezvény, amely új munkahelyeket teremt és új lehetőségeket nyit a privát cégek számára, olyan vonzó, hogy sok esetben a külföldön hasonló területen dolgozó magyar munkaerőt haza tudja hozni és hosszú távon Magyarországon tudja tartani.

A létesítmények tervezése, kivitelezése, majd üzemeltetése során közvetlen módon új munkahelyek létesülnek. Közvetett módon a létesítmény köré épülő infrastruktúra  például vendéglátás vagy kereskedelem , valamint a rendezvények megszervezéséhez és lebonyolításához szükséges határozott idejű munkahelyek mind-mind hozzáadnak a város és az ország gazdaságához.

Az új munkahelyek teremtésével  legyen az határozott vagy határozatlan idejű  lehetőség nyílik a családok számára, hogy nagyobb bevételre tegyenek szert. S végül: az egyre több és nívósabb sportkonferencia, kulturális vagy szórakozási rendezvények Magyarországon történő rendezésével a rendező város lakosságában jelentősen megnő a lokálpatriotizmus. Ezek mind-mind olyan fontos elemei a sportrendezvényeknek és sporteseményeknek, és olyan közvetett és közvetlen hatással bírnak, amelyek, azt gondolom, nemcsak Budapest, hanem a magyar gazdaság számára is számottevő eredményeket produkálhatnak.

Végül az utolsó pont: jelentős mértékben növeli a magyar költségvetés bevételeit. Mondok erre egy konkrét számot önöknek, tisztelt hölgyeim és uraim. Történtek olyan vizsgálatok, amelyek több nemzetközi sportszövetség működését modellezve megnézték azt, hogy azokban a városokban, ahol ezek a nemzetközi sportszövetségek működtek, milyen extrabevételt tudnak realizálni. Nos, adók, járulékok, addicionális költések, azok adóbevételeit tekintve egy munkahely éves szinten 13-14 millió forintnyi pluszbevételt jelentene a magyar költségvetés számára. Tehát azt gondolom, hogy ez olyan jelentős tétel, hogy ez is számottevően és érzékelhetően növelné minden egyéb más jótékony és pozitív hatás mellett a magyar költségvetés bevételeit.

És hogy vane reális esélyünk arra, hogy annak ellenére, hogy a közép-európai térségből egyetlenegy városnak sincs ilyen típusú adottsága, egyetlenegy városban sincs ma nemzetközi sportszövetség, és ezek a városok nem is tettek még érdemi lépést annak érdekében, hogy ez megtörténjen, ezen a téren is úttörő Magyarország és Budapest, ezzel a törvényjavaslattal pláne, emellett  nemcsak Budapest kiváló adottságai, nemcsak az olcsóbb munkaerő, az olcsóbb iroda- és lakásbérlés, a jobb közlekedési elérhetőség, repülőn keresztül a nemzetközi megközelítés, nem az a számos világesemény, amelyet már rendezett Budapest, illetve Magyarország, hanem a kedvező rezsiköltségek, a kedvező adózási környezet és a gyönyörű épített környezet, amely mind-mind olyan extra vonzerő Magyarország és Budapest számára, amellyel versenyképesek lehetünk egy-egy nemzetközi szövetség székhelyi címének megszerzésében.

És ne feledkezzünk meg arról, hogy az IOC-ban, a Nemzetközi Olimpiai Bizottságban három taggal is rendelkezik Magyarország, hiszen Schmitt Pál, Aján Tamás és Gyurta Dániel is tagja az IOC-nak, tehát ők közvetlenül is tudnak segíteni abban Magyarországnak, hogy egy-egy ilyen nemzetközi sportszövetség Budapestet válassza székhelyéül.

Végül engedjék meg, hogy egy kutatási eredményt még ismertessek önökkel. Budapest a 2030-as stratégiával azt szeretné elérni, illetve a kormány ezzel a támogatással, hogy Budapest a sport európai fővárosa legyen, és a világ városai között is meghatározó szerephez jusson.

A Sportcal, a világ egyik legrangosabb sportpiaci adatszolgáltatója, 190 nemzetről készít folyamatosan kutatásokat, évente több mint 27 500 rendezvény adatainak feldolgozását végzik 185 sportágban. Nos, az ő rangsorukban a világ 587 városa szerepel a statisztikákban, 81 különböző sportágban; ebben nyári, téli olimpiai sportok vannak mind az IOC, tehát a Nemzetközi Olimpiai Bizottság által elismert sportágak, de van közöttük nem olimpián szereplő sportág is.

(20.30)

A 2012 és 2025 közötti időszakban vizsgálják a sportesemények és sportrendezvények számát és színvonalát. Tehát nemcsak a jelenlegi rendezvényeket és eseményeket nézik, hanem visszamenőleg 2012-től vezetik.

Négy fő pillér mentén vizsgálják ezeknek az eseményeknek a hatását, helyi, regionális, illetve világszinten: az esemény hatása a gazdaságra, turizmusra; a médiában és szponzorációban rejlő lehetőségek, a nézettség nagysága; a társadalmi hatása az eseményeknek és a fenntarthatósági mutatók; valamint a sportra, az utánpótlásra gyakorolt hatása az adott eseményeknek. Azt gondolom, mind a négy kulcsfontosságú Magyarország és Budapest számára is.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Ebben a rangsorban Budapest 2014-ben még a 47. helyen szerepelt, 2015-ben már a 12. helyen voltunk, 2016-ban a 7. helyre érkeztünk, és ugyanezt a pozíciót tudtuk 2018-ban is megtartani. Ebben nyilvánvalóan szerepet játszott az, hogy az elmúlt években olyan kiemelkedő eseményeket tudtunk megrendezni, mint a FINA vizes világbajnokság, vagy mint a judo-világbajnokság vagy -világkupa, és nyilvánvalóan a 2020-ra elnyert labdarúgó-Európa-bajnoki helyszín, és a legújabb nemzetközi sikerünk, a 2023-as atlétikai világbajnokság, amivel gyakorlatilag a világ négy legnagyobb rendezvényéből három rendezésében Budapest, illetve Magyarország szerepet tud vállalni, ami azt gondolom, hogy olyan kiemelkedő teljesítmény, ami alapján nem csoda, hogy a nemzetközi világrangsorban mindösszesen Tokió, London, Rio de Janeiro, Párizs, Doha és Moszkva tudja megelőzni Budapestet. Tehát Európában Budapest már ma is London és Párizs mögött a harmadik legrangosabb helyen van a világ sportrendezvényeit és sporteseményeit szervező városok között.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Azt gondolom, hogy azon túl, hogy büszkék lehetünk erre a helyezésre, és büszkék lehetünk arra, amit Magyarország, a magyar kormány az elmúlt nyolc évben sportlétesítmények fejlesztésében, utánpótlás-nevelés terén vagy éppen a versenysport támogatásában elért, mindamellett ezt a támogatást tovább kell vinni. Ennek egy nagyon fontos momentuma és lehetősége az, hogy Magyarország ne csak a sporteseményekben, ne csak a sportrendezvényekben, hanem a nemzetközi sportszövetségek székhelyeként egyfajta presztízsben is előre tudjon lépni. Ehhez kérem az önök támogatását, és ehhez kérem azt, hogy ennek a törvénynek az elfogadását támogassák itt a plenáris ülésen. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  200  Következő    Ülésnap adatai