Készült: 2024.04.26.08:22:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

91. ülésnap (2007.09.24.), 311. felszólalás
Felszólaló Dr. Kondorosi Ferenc
Beosztás igazságügyi és rendészeti minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utánihoz hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 3:10


Felszólalások:  Előző  311  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KONDOROSI FERENC igazságügyi és rendészeti minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az egészségügyben 2007. február 15-től szemléletváltozás következett be, a valóban nagyon sokba kerülő egészségügyi rendszer véget ért, s helyette egy modern szemléletű, az egyén, az állam és a szolgáltató felelősségére egyaránt építő, új egészségügyi rendszer született. Ennek a változásnak a szimbóluma a vizitdíj. Az európai országok kétharmadához hasonlóan került Magyarországon is bevezetésre a vizitdíj- vagy éppen egy más kontextusban a napidíj-fizetési kötelezettség, amely nem a betegek érdekei ellen irányuló intézkedés.

A magas számú orvos-beteg találkozás, az indokolatlanul igénybe vett ellátások jelentős terhet jelentenek az Egészségbiztosítási Alap számára, s ezen keresztül magára a betegre is. Gondoljunk csak itt arra, hogy mindezek nehezítik az ellátások szakmai biztonságának és minőségének fenntartását és javítását, mivel az indokolatlan vizsgálatok a rendelkezésre álló kapacitásokat, a valóban beteg személyekre fordítható időt csökkentik.

A vizitdíjnak köszönhetően 18-20 százalékkal csökkent az indokolatlan orvos-beteg találkozások száma. A nap végén minden orvos kézzelfoghatóan megtapasztalhatta, hogy valóban ott az új bevétel, az a néhány, 6 vagy éppen 15 ezer forint, amit a kormány a rendelkezéssel ígért neki. A háziorvosok átlagosan 186 ezer forint pluszbevételhez jutottak. Az indokolatlan ellátások finanszírozásán túl azonban még egy jelentősebb terhet jelent az indokolatlan ellátás során felírt gyógyszerek támogatása, ami közvetlenül nem csupán az E-alap, hanem a beteg terheit is növeli.

A vizitdíjfizetés rendszerét igyekeztünk a szociális érzékenység jegyében kialakítani. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a lakosság 20 százaléka, kétmillió ember teljes mentességet, további 21 százaléka pedig kompenzációt kapott. Szintén a szociális szempontok miatt vezettük be a felső korlátot, így ellátási szintenként maximum évi hatezer forint kiadást jelenthet a vizitdíj. A vizitdíjfizetés rendszerében számos mentesség létezik éppen azért, hogy senki számára se legyen aránytalanul megterhelő a díjfizetés.

Egy új rendszer bevezetése kapcsán óhatatlanul előállnak hibák, éppen ezért gyűjtöttük a megoldandó kérdéseket annak érdekében, hogy a problémák, ellentmondások feloldásra kerüljenek. Az egészségügyi tárcához számos észrevétel, javaslat, szakmai tapasztalat érkezett az első hónapokban, amelyek pontosítást, a mentességek körének bővítését, koncepcionális észrevételeket tartalmaztak. Ennek megfelelően a szaktárca a tapasztalatokat, a gyakorlati problémákat összegyűjtötte, és amiben szükséges volt, változás történt. Az összegyűlt tapasztalatokat és felvetéseket a tárca a kormány elé terjesztette, a törvény és a rendelet módosítását javasolva. A törvénymódosítási javaslatokat az Országgyűlés megtárgyalta, és a vizitdíjra vonatkozó szükséges módosításokat 2007. július 1-jétől hatályba léptette.

Köszönöm figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  311  Következő    Ülésnap adatai