Készült: 2024.09.20.15:26:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

92. ülésnap (1999.10.18.),  145-167. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita folytatása és lezárása
Felszólalás ideje 1:40:28


Felszólalások:  Előző   145-167  Előző      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Megkérdezem képviselőtársaimat, hogy kíván-e még valaki felszólalni. (Senki sem jelentkezik.) Nem kíván. Megkérdezem az államtitkár urat, hogy kíván-e az összes többire válaszolni. (Dr. Hende Csaba: Nem.) Nem kíván az államtitkár úr válaszolni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát a módosító javaslatok házszabályszerű benyújtása érdekében péntek 17 órai hatállyal lezárom. A részletes vitára későbbi ülésünkön kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Soron következik az Országos Ítélőtábla székhelyének és illetékességi területének megállapítása, valamint az igazságszolgáltatás működését érintő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat, valamint az Országos Ítélőtábla és a fellebbviteli feladatokat ellátó ügyészi szervek felállításával, valamint az igazságszolgáltatási reform folytatásával kapcsolatos feladatokról szóló országgyűlési határozati javaslat együttes általános vitájának folytatása és lezárása. Az előterjesztéseket T/1472. és H/1473. számokon kapták kézhez.

Tisztelt Képviselőtársaim! Először az írásban előre jelentkezett felszólalóknak adom meg a szót. Elsőként Gyimesi József képviselő úrnak, a Fidesz képviselőcsoportjából; őt követi majd Csákabonyi Balázs képviselő úr, a Magyar Szocialista Párt frakciójából. Képviselő úr, önt illeti a szó.

DR. GYIMESI JÓZSEF (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! A T/1472. számú törvényjavaslat általános vitája keretében elsősorban e törvényjavaslat második részéhez kívánok hozzászólni, tekintettel arra, hogy az igazságszolgáltatás működését érintő törvények kapcsán benyújtott törvényjavaslat olyan terjedelmű, hogy frakción belül képviselőtársaimmal még az általános vita keretén belül is egyfajta munkamegosztásra törekedtünk.

 

(21.00)

A törvényjavaslat ezen része a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény néhány rendelkezését módosítja, elsősorban is ennek a törvénynek az alapelveit. Azt hiszem, hogy sem a tudományos élet képviselői, sem a szakmai körök érdeklődését különösebben a törvényjavaslatnak ez a része nem váltotta ki, talán éppen a törvényjavaslat terjedelmessége miatt, és mert a közérdeklődés középpontjába inkább a büntetőeljárási törvények és a büntetőjogszabályok módosítása került; jóllehet, a polgári eljárás szabályainak megváltoztatása, alapelveinek átfogalmazása alapvetően meghatározó a polgárok életében, hiszen a több tízezernyi vagy százezernyi polgári eljárás a polgárok életviszonyait átalakítja, megváltoztatja. Mintegy fél évszázadnyi elveket ad fel most a törvényhozás reményeim szerint, illetve a kormány kezdeményezésével, amikor ezeket az alapelveket megfogalmazza.

Ezek közül én a teljesség igénye nélkül hármat emelnék ki. Az egyik a bíróság feladatával kapcsolatos új megfogalmazás, második a hivatalbóliság elvének visszaszorítása, a harmadik pedig - elég csúnya szóval - a perhatékonyság növelése. A bíróság feladatát a hatályos törvény az igazság kiderítésére való törekvésben határozta meg évtizedekkel ezelőtt. Igazából olyan tudományos vélemények elhangzottak már... - és itt hadd idézzem néhai Farkas József professzor álláspontját, aki azt vallotta, hogy az igazság kiderítése nem lehet teljes körű igénye a polgári eljárásjognak, hiszen eleve olyan intézményei vannak az eljárásjognak, amelyek ezt megakadályozzák, ellene hatnak. Itt a törvényes vélelmekre kell gondolni vagy olyan esetekre, amikor a polgári eljárás keretében a bíróság a valószínűségi szintű bizonyítással is megelégszik. Itt származási perekre gondolhatnék vagy egyáltalában a bizonyítási kötelezettség, pontosabban a bizonyítási teher szabályaira, amikor is a bizonyítatlanság következményét az adott tényt állító, tehát bizonyításra köteles félnek kell viselnie.

Nyilvánvaló, hogy egy illúzió volt azt elvárni, és a polgári eljárással szemben olyan követelményt támasztani, hogy a polgári eljárás során az igazságnak kell kiderülnie. Persze, ebben hittünk és hittek az igazságszolgáltatásért folyamodó felek is, csak aztán végül a döntés vagy egyik félnek volt igazságos, vagy a másiknak, igazából nem az igazságosság volt az objektív igény az ítéletekkel szemben. Ezt ismerte fel egyébként az igazságügyi kormányzat, amikor most már korszerűen határozza meg a bíróság feladatát, mégpedig abban, hogy a jogviták elbírálásához, a perek tisztességes lefolytatásához és ésszerű időn belül történő befejezéséhez a feleknek ehhez való jogait hivatott és köteles a bíróság érvényesíteni.

Nagyon érdemes a bíróság feladatkörének ekkénti meghatározását a másik oldalról is megvizsgálni, tehát ami a bíróság feladata, az a fél joga, tehát a fél jogainak a biztosítása egyben a bíróság kötelezettsége. Meggyőződésem, hogy a bíróság ezt a hármas igényt, ezeket a feladatait akkor tudja biztosítani, ha pontosan azokat az elveket juttatja kifejezésre eljárása során, amelyeket a törvény az alapvető elvek fejezetében meghatároz. A törvény maga mondja azt egyébként, hogy a bíróság a törvény alkalmazása során annak rendelkezéseit csak az alapelvekkel összhangban értelmezheti, mintegy egészében egy nagyon fontos alapelvként rögzíti tehát a törvény értelmezésével kapcsolatos, a bíróság által követendő magatartást.

A most hivatkozott elvek közül és az általam kiemelendők közül tehát a hivatalbóliság elvének visszaszorítása az egyik legfontosabb, jövőbe mutató és a törvény hatálybalépése után szinte azonnal alkalmazandó és folyamatosan kifejlődött igény. Vagyis a per, a polgári eljárás ura a fél, vagyis a felek rendelkezési jogát kell segítenie a bírósági eljárásnak. Az, hogy a polgári eljárás kezdeményezője kivételes esetektől eltekintve a fél, tehát a fél a per ura, egyébként alapvető rendelkezésekben megnyilvánul, hiszen maga az eljárás a fél kezdeményezésére indul, de ami újszerű itt, hogy a bíróság az eljárása során a fél kérelmeihez és nyilatkozataihoz kötve van. A fél dönti el azt, hogy milyen jogot milyen ténybeli alapon érvényesít, de a fél joga azt is eldönteni, hogy a bizonyítottságnak milyen szintjével elégszik meg az eljárás menetében. Eddig a bíróság hivatalból volt köteles a bizonyítást lefolytatni, úgy is fogalmazhatnék, hogy túlzott kíváncsisággal indokolatlan bizonyítási terhet vett a vállára, és ez az eljárás olyan fokú elhúzódásához vezetett, amely már a védeni kívánt jogi érdek sérelmével járt. Hiszen az eljárás - és ez egy másik alapelv - mielőbbi befejezéséhez néha fontosabb érdek fűződik, mint esetleg a bizonyításnak egy alacsonyabb fokán történő döntéshez.

Némileg, és ezt kritikaként hadd mondjam, akkor következetesen szakítani kellett volna egyébként a perbeli jogok jóhiszemű gyakorlásával kapcsolatosan azzal a tilalmi szabállyal, amely azt mondja, hogy szankcionálandó az a peres fél, amelyik olyan tényt elhallgatott, amelyről tudnia kellett, hogy a per eldöntése céljából jelentős. Nyilván tiltani kell a perbeli hazugságot, igazmondási kötelezettséget kell előírni, ez változatlanul a törvényben megvan, de azt hiszem, ha a bizonyítást most már a fél kötelességévé tesszük, akkor nem feltétlenül kell feltárnia olyan tényt, amely esetleg az ő oldaláról pervesztést fog eredményezni. Tehát ennyiben szinkronba kellene hozni az új elvekkel a fél ezen magatartásának az értékelését.

Nagyon következetesen érvényesíti a javaslat a felek egyenlőségének elvét, úgy is mondhatnám, hogy esélyegyenlőségének az elvét, a bíróság kötelességévé teszi ennek az elősegítését, részben változatlan szabályok megtartásával, tehát a jóhiszemű pervitel kötelezettségének a fenntartásával és egyébként sokkal szigorúbb szankcionálásával; mert utalnék rá, hogy az eddigi pénzbírság összege egészen pontosan tízszeresére fog emelkedni. Ugyanakkor az esélyegyenlőség elvét szolgálja az is, hogy nem ad indokolatlan jogi segítséget az akár jogi képviselő nélkül eljáró fél számára, mert egyfajta kioktatási kötelezettség továbbra is megmarad, de ez most már nem az anyagi jogról való tájékoztatás kötelezettségét jelenti a bíró számára, hanem az eljárási jogai tekintetében tartja csak meg szűk körben ezt a fajta kötelezettséget.

A harmadik elv - amit felhívnék és utalnék rá - a perek mielőbbi befejezésének az elve. Ez az elv nemcsak kinyilatkoztatásra kerül az alapvető elvek között, hanem tulajdonképpen a polgári perrendtartás módosításának, tehát tételes jogi szabályainak a módosítása mind vagy döntő részben azt szolgálja, hogy ez az elv megvalósuljon, tehát ésszerű időn belül a perek befejeződjenek. Nagyon korszerű és előremutató az a felfogás, amely a perek gyorsítását, tehát meghatározott perbeli cselekmények időhöz kötését nemcsak a peres felek részére írja elő határidő kitűzésével és a határidők elmulasztása miatti szankciók kilátásba helyezésével, hanem a bíróság számára is határidőket határoz meg.

 

(21.10)

Csak példaként, hogy ez az elv miként jelenik meg a módosításra kerülő törvényi szabályozásban: a keresetlevél idézés nélküli kibocsátására abban az esetben is sor kerülhet, ha a jogi képviselővel eljáró fél alapvető, a perrendtartásban előírt hiányosságokkal adja be a keresetlevelet, vagy nem csatolja a meghatalmazást, vagy nem rója le az illetéket; tehát nem fogja a bíróság az időt azzal tölteni, hogy ilyen esetben hiánypótlásra hívja fel a felet vagy a jogi képviselőjét, hanem egyből a keresetlevél elutasítására kerül sor.

Nagyon újszerű - és én, megmondom őszintén, személy szerint is nagy várakozással fogom figyelni ennek a jogintézménynek a mikénti meghonosodását - a fellebbezési jogról való előzetes lemondás intézménye. Ugyanis ez azt a célt szolgálja, hogyha a felek mindegyike jogi képviselővel jár el, akkor az elsőfokú eljárásban a tárgyalás berekesztése előtt, tehát ítélethozatal előtt előre már egy meghozandó ítélet elleni fellebbezési jogukról lemondanak. Én egy kicsit nehezen tudom ezt elképzelni, mert ez talán akkor fordulhat elő, ha mindkét fél abban bízik és abban biztos, hogy azt a pert megnyeri. Az államtitkár úr segítségével is maradok inkább ennél a megoldásnál, tehát én úgy képzelem, hogy előzetes lemondásra akkor kerülhet sor, ha mindkét fél a pernyertességben hisz. Ehhez viszont annak az elvnek kell maradéktalanul érvényesülnie, amit egyébként a perrendtartás leszögez, hogy pártatlan és tisztességes eljárást kell a bírónak lefolytatnia, pervezetése során a részrehajlás gyanúja sem merülhet fel, de nemcsak részrehajlás gyanúja nem merülhet fel, hanem nem tehet olyan nyilatkozatokat, amelyekből valamelyik fél esetleg a per megnyerésére biztosan következtet, mert egyébként ehhez az intézményhez túl sok reményt akkor nem fűzhetünk.

Az eljárás gyorsítását fogja nyilvánvalóan szolgálni - és ígérem, nem fogom az általános vita keretében végigelemezni a javaslat rendelkezéseit - az a megoldás, hogy az alperesi ellenkérelem körébe vonja a viszontkereset és a beszámítási kifogás előterjesztést mint a védekezés egyfajta módját, tehát már az ellenkérelem - ami magába foglalja a védekezés ezen módját - keretében, tehát a felperesi kereseti kérelem előterjesztését követően nyilatkozni kell ezen igények tekintetében is. Az igazolási kérelem 6 hónapról 3 hónapra leszállítása ugyancsak az eljárás gyorsítását szolgálja.

Sokkal érdekesebb, és ennek a perrendtartásnak az új szellemiségét jelzi az, hogy javaslat a bíróság részére állapít meg olyan határidőket, mely határidők eddig a szabályozásból hiányoztak. A bíró kötelessége a beadványt, legyen az keresetlevél vagy bármilyen más előkészítő irat, 30 napon belül megvizsgálni. A jegyzőkönyvet, amelynek elkészítésére eddig egy irreálisan alacsony időtartam volt a bíróság részére meghatározva, most a bíróság 15 napon belül készítheti el, de ezt a jegyzőkönyvet 15 napon belül annak a félnek, aki részére azt kézbesíteni kell, ki is kell kézbesíteni, hiszen a perbeli jogait csak akkor gyakorolhatja, ha a jegyzőkönyv előtte van, és a korábbi perbeli cselekményekről hitelesen értesülhet.

A bíróságnak 30 napon belül intézkednie kell a tárgyalás kitűzése iránt, és a tárgyalást 6, illetve 9 hónapon belül ki is kell tűznie. Ez is újdonsága az eljárásjognak. A tárgyalás elhalasztásának tekintetében új rendelkezés, hogy a folytatólagos tárgyalás határnapját a bíróságnak nyomban ki kell tűznie, és ezt a kitűzést úgy kell teljesítenie, hogy a folytatólagos tárgyalásra 6 hónapon belül kerüljön sor.

Nagyon lényeges szabály a határozat kézbesítésére vonatkozó határidő megállapítása, amivel kapcsolatosan a javaslat úgy rendelkezik, hogy az írásba foglalástól számított 15 napon belül a határozatot kézbesíteni kell. Általános panasz volt a bírósági eljárásokkal kapcsolatosan, hogy az írásba foglalás még úgy-ahogy megtörtént, tehát határidőn belül megtörtént, de aztán hónapok múlva került kézbesítésre egy hónapokkal korábbi időpontra dátumozott ítélet, tehát tulajdonképpen a bíróságot nem kötötte a kézbesítés tekintetében semmilyen határidő, jóllehet a jogkövetkezmények, a joghatások a kézbesítéshez állnak be. A fellebbezési tárgyalás egy esetben lesz csak a jövőben elhalasztható. És még egyet említenék, a másodfokú bíróság az iratokat 30 napon belül köteles megküldeni az elsőfokú bíróságnak, tehát a kézbesítésre vonatkozó szabályok érvényesítése mellett most már a fél egy bizonyos határidőn belül joggal számolhat azzal, hogy az érdemi döntést megkapja.

Ezeket példaként, tehát az alapelveket is példálózva említettem meg, és a perrendtartásnak azokat az új, a javaslatban szereplő rendelkezéseit is, amelyek az alapelvek megvalósítását elősegítik. Én kiemelkedő jelentőségűnek tartom - a Fidesz-Magyar Polgári Párt frakciójának álláspontját közvetítve és elmondva - a polgári perrendtartás módosítására vonatkozó javaslatot, és azt támogatjuk, mert bízunk abban, hogy azok a kormányzati célok, amelyek az igazságszolgáltatással kapcsolatosan megfogalmazódtak, a törvényjavaslat elfogadása esetén megvalósulhatnak.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Hozzászólásra következik Csákabonyi Balázs képviselő úr, a Magyar Szocialista Párt képviselőcsoportjából; őt követi majd Dán János képviselő úr, a Független Kisgazdapárt frakciójából. Képviselő úr, önt illeti a szó.

DR. CSÁKABONYI BALÁZS (MSZP): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tekintettel arra, hogy három héttel ezelőtt e törvénycsomag általános vitájának jelentős része már megtörtént, ezért én mindössze arra szorítkozom, hogy a második és az ötödik résszel kapcsolatban tegyek néhány észrevételt. Hasonlóan a Fidesz frakciójához, az MSZP képviselőcsoportja is úgy döntött, hogy a törvény több részére való tekintettel mondandónkat megosztjuk és szakosítottan mondjuk el.

Nagyon örültünk volna annak, ha ez a módosító javaslat nem egy ilyen nagy csomagban kerül a plenáris ülés elé, annak ellenére, hogy alapjában összefüggnek egymással a módosítani kívánt törvények, de a szakmai szempontokat talán jobban kifejezésre tudtuk volna juttatni akkor, ha kisebb egységekben történik meg ennek a törvénycsomagnak a tárgyalása. Az, hogy ez hol helyezkedik el az igazságszolgáltatási reformban, annak folyamatában, és hol nem, ezzel kapcsolatosan véleményünket három héttel ezelőtt már kifejtettük.

Mindezek előrebocsátása után meg kell erősítenem azt, hogy van ennek a törvénycsomagnak jó néhány olyan része, amellyel mi egyetértünk és amelyet támogatni is tudunk, többek között alapjában véve a II. fejezet rendelkezéseit. Hiszen a Pp. korszerűsítésével és az I. fejezet újrakodifikálásával kapcsolatos rendelkezések, úgy tűnik, valóban hatékonyan fogják szolgálni az igazságszolgáltatási reformfolyamatot; elsősorban a pertartamok rövidítését, a hatékonyabb, gyorsabb igazságszolgáltatást tudják szolgálni.

Én nem kívánom azokat a rendelkezéseket felsorolni, amelyekkel egyetértünk, inkább néhány észrevételt fogalmaznék meg, kifejezetten a jobbítás szándékával. Gyimesi képviselőtársam is szólott a javaslat 7. §-ának (2) bekezdéséről, amely a perbeli eljárási jogokkal és kötelezettségekkel kapcsolatos bírói tájékoztatásról szól, továbbá utal arra, hogy a bíróság a jogszabályban meghatározott esetekben személyes költségmentességet vagy illetékfeljegyzési jogot engedélyezhet a kérelmezőnek. Azonban itt ki kell térnem arra, hogy a perköltség részben vagy egészben történő mentesítése nem jelentheti azt, hogy a bíróság a pervesztes felet mentesítheti az ellenfélnek járó költségek megfizetése alól.

 

(21.20)

Az igaz, hogy a Pp. 78. §-ában a perköltségeknél tartalmaz egy rendelkezést, azonban ez olyan fontos generális jelentőségű rendelkezés lenne, hogy itt javasolni fogjuk kiegészíteni egy mondattal ezt a törvényhelyet, ami azt mondaná, hogy a bíróság a pervesztes felet nem mentesítheti a pernyertes félnek járó költség viselése alól. Ez, azt hiszem, természetes dolog, és pontosabbá, jobbá tenné a törvényjavaslatot, amennyiben ez a javaslat elfogadásra kerülhetne.

Ugyancsak jelentős változásokat tartalmaz a 8. § (5) bekezdése, amely rendelkezik a perbeli cselekmények indokolatlan késedelmével kapcsolatos bírságolás lehetőségeiről, és pénzbírságra engedi kötelezni azt a felet, aki a törvényben meghatározott kötelezettségeinek nem az előírásoknak megfelelően tesz eleget. Azonban megítélésünk szerint itt is kiegészítésre szorul a rendelkezés azzal az egy kis mondatocskával, hogy "ezen rendelkezés nem alkalmazható a tárgyalás elmulasztására, amennyiben a tárgyaláson való megjelenés nem kötelező". Ugyanis azt lehet levezetni a törvényszövegből, hogy ha nem jelenik meg a tárgyaláson a fél vagy képviselője, akkor bírsággal sújtható, ugyanakkor indokolatlan ez, amennyiben nem kötelező a megjelenés. Természetesen, ha kötelezi a bíróság a tárgyaláson való személyes megjelenésre, akkor megnyílik a bírságolás lehetősége. Tehát ezt a disztinkciót a törvénynek megítélésünk szerint tartalmaznia kellene.

Vitatott a bírság értékének, mértékének ilyen nagy léptékkel történő felemelése; tízszeres felemelésről van szó, amivel többé-kevésbé egyet is lehet érteni, hogy legyen ennek visszatartó ereje, és legyen ennek tényleg az ügyek gyorsításával kapcsolatban kedvező hatása, azonban megítélésünk szerint itt differenciálni kellene. Először is javasoljuk azt, hogy maradjon 200 ezer forint, illetve legyen 200 ezer forint, mert már ez is egy igen jelentős összegnek tűnik, azonban azzal a kikötéssel, hogy a bírság mértéke semmiképpen ne haladhassa meg a pertárgy értékét. Hiszen a helyi bíróságok előtt folyamatban lévő sokkal kisebb pertárgyértékek tekintetében indokolatlan volna ezt a bírságolási lehetőséget úgy alkalmazni, hogy az a pertárgy értékét meghaladhassa.

Ugyanerre vonatkozóan gondolkozunk azon a megoldáson is, hogy amennyiben a 200 ezer forintos felső határt kevesellné az Országgyűlés, és nem ennek megfelelő döntés születne, akkor disztingválni kellene a helyi bíróságok előtti eljárás, továbbá az ítélőtábla, a megyei bíróságok és a Legfelsőbb Bíróság előtti eljárás tekintetében. Elképzelhetőnek tartjuk, hogy az 500 ezer forintos értékhatár a Legfelsőbb Bíróság és az ítélőtábla előtt legyen megállapítható, ugyanakkor a helyi bíróságoknál pedig a 200 ezer forintot is elégséges mértékűnek tartanánk. Könnyebben alkalmazható a törvény, ha a differenciálási lehetőséget maga a törvény tartalmazza, és nem a bírói gyakorlatnak kellene ezt majd hosszú-hosszú éveken keresztül kimunkálni.

Tisztelt Országgyűlés! Egyetértünk azzal, hogy a javaslat 21. §-a célul tűzi ki az eljárások gyorsítását a keresetlevél hiánypótlási felhívás nélkül történő, tehát idézés kibocsátása nélküli elutasítás körének a bővítésére, azonban itt ez a két feltétel, amely alapját képezheti a keresetlevél idézés nélküli kibocsátásnak, azt hiszem, felülvizsgálatra szorul. Ugyanis azt mondja, hogy a 121. § (1) bekezdésében foglaltakat akkor lehet alkalmazni, ha a jogi képviselő nem csatolta a meghatalmazását, vagy nem fizette meg az eljárási illetéket.

Itt vitába kell szállnom Gyimesi kollégámmal, mert megítélésünk szerint és az én személyes véleményem szerint ez nem gyorsítaná az eljárást. Nagyon ritkán fordul az elő a gyakorlatban, hogy a védő valamiért nem csatolja a meghatalmazását, esetleg megfeledkezik róla. Akkor az idézés nélküli kibocsátás esetén az ellen külön fellebbezésnek van helye, akkor ez felviszi a másodfokú bíróságra az aktát, egy csomó felesleges munkát ad a bíróságnak, mert sokkal egyszerűbb az, ha a védő a hiánypótlásra felhívja, nagyon rövid időn belül, 8 napos határidővel, rövid időn belül csatolja a meghatalmazását, és ezzel már orvoslást nyer a probléma.

Elgondolkodtató és kicsit komplikáltabb az a rendelkezés, hogy nem fizette meg az eljárási illetéket. Kérem szépen, részben nem fizette meg, vagy egészében nem fizette meg, történetesen az eljárási illeték figyelembe van-e véve - a 6 százalékot, kiszámolja, és 500 forinttal kevesebb eljárási illetékbélyeget ró le. Akkor ez minek minősül? Részben megfizette, vagy nem fizette meg? Akkor most idézés nélkül elutasítjuk a keresetlevelet? Avagy ha, mondjuk, mellette szerepel már a költségmentesség engedélyezésére vonatkozó kérelem, és a bíróság azt mondja, hogy "nem részesítem költségmentességben vagy illetékfeljegyzési jogban", akkor úgy kell tekinteni, hogy mindjárt idézés kibocsátása nélkül elutasítjuk a keresetlevelet, mert nincs az illeték leróva? Én azt hiszem, hogy elég pontatlan ez a megfogalmazás, és önmagában az illeték lerovását én nem tekintem olyan súlyos mulasztásnak, hogy emiatt a keresetlevelet idézés kibocsátása nélkül el kellene utasítani.

Megítélésem szerint nem lehet párhuzamot vonni a cégeljárásban az illeték lerovásának elmulasztása és a peres illeték le nem rovása között, ugyanis a cégjogban pontosan meg vannak határozva, cégfajtáktól függően, a fillérre, forintra kiszámított illetékek - azok egzakt dolgok. S ha annak megfelelően nem rója le, akkor helyes a cégtörvény, és az eljárási törvény módosítása kapcsán azonnal el kell utasítani a kérelmet. Itt azonban más a helyzet. Éppen ezért ennek a 124. § (2) bekezdésének, amely a törvényjavaslat 21. §-ában szerepel, azt hiszem, az elhagyását fogjuk majd, éppen célszerűségi okokból, javasolni.

Tisztelt Országgyűlés! Megítélésünk szerint tehát a második része e törvényjavaslatnak elfogadható, és bizonyára más képviselőtársaim is fognak még módosító javaslatot benyújtani; jobbítható, hogy a törvényhozó szándékának megfelelően valóban javítsa az igazságszolgáltatás menetét, gyorsítsa az ítélkezési gyakorlatot.

Nagyon röviden az 5. résszel kapcsolatban, mégpedig a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény módosításával kapcsolatban szeretnék két észrevételt tenni. Az általános vita eddigi részében kifejtettük, indokoltuk, hogy nem értünk egyet az OIT létszámának 19 főre történő emelésével. Azt is kifejezésre juttattuk, hogy nem értünk egyet az elnöki értekezletnek közjogi funkcióval történő felruházásával, itt a megyei bírósági elnöki értekezletre gondolok, és ennek a törvényben történő megjelenítésével.

Ettől függetlenül a törvénycsomagnak vannak olyan kétharmados részei - és erre szeretném tisztelettel felhívni az igazságügyi kormányzat figyelmét -, így történetesen és jelesül a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló, ugyancsak kétharmados törvény módosításával kapcsolatos rendelkezéstervezet-sorozat, amelyet támogatni tudnánk. Van egy sajátos kettősség.

 

(21.30)

 

Tekintettel arra, hogy a kétharmados törvényekről külön szavaz a Ház, és ha a kétharmados törvények sorában szerepel az imént általunk nem támogatottnak minősített két törvényhely, a megyei elnökök értekezletével és az OIT létszámának felemelésével kapcsolatos rendelkezés, akkor ez azt vonhatja maga után, hogy kiszavazzuk a törvényből azokat a kétharmados rendelkezéseket is, amelyeket egyébként támogatni tudnánk.

Ennek az orvoslására két módosító javaslatot fogunk beterjeszteni, amelyben szívesen vesszük azt, ha - akár majd a részletes vita során, akár az alkotmányügyi bizottság ülésén - konzultációkat folytatunk, mert semmi olyan dolgot nem akarunk a törvényből kiszavazni; és egyébként ez a mi álláspontunkra nemcsak e törvény tekintetében jellemző, mert mi élünk ugyan a kétharmados, törvényadta ellenzéki lehetőségeinkkel, de visszaélni nem kívánunk vele. Éppen ezért kérjük, hogy az igazságügyi kormányzat teremtse meg annak a lehetőségét, hogy az általunk támogatott és jónak ítélt kétharmados rendelkezések az igazságszolgáltatás céljait szolgálhassák.

Röviden ennyit szerettem volna elmondani, és a módosító javaslatainkat részletesen a részletes vita során fejtjük ki. Köszönöm figyelmüket. (Szórványos taps.)

ELNÖK: Megköszönöm a képviselő úr hozzászólását. Hozzászólásra következik Dán János képviselő úr, a Független Kisgazdapárt képviselőcsoportjából; őt követi majd Bauer Tamás képviselő úr, a Szabad Demokraták Szövetsége frakciójából. Dán képviselő urat illeti a szó.

DR. DÁN JÁNOS (FKGP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Az ítélőtábla és a hozzácsatlakozó hét törvény egy javaslatban történő tárgyalásának általános vitájában jogi szempontból az előző ülésnapon és a jelen ülésnapon előttem szólók is szinte mély szakmai igénnyel kimerítették a mondanivalókat. El kell gondolkozni azon, hogy kell-e ennyi törvényt tárgyalni egy csomagban egyszerre. Egyáltalán azon is érdemes lenne máskor elgondolkodni, hogy kell-e ennyi törvényt hozni egy-egy parlamenti ülésszak alatt vagy egy-egy parlamenti ciklus alatt.

Úgy érzem, hogy a törvény annál jobb, ha kiállja az idő próbáját, minél régebbi. Esetenként egy félretett, eldobott törvényt átdolgozva újra elővesznek. Így van ez az ítélőtáblák esetében is: az 1890. évi XXV. törvénycikkel hozták létre a kizárólagos fellebbezési bíróságként működő királyi ítélőtábla-rendszert mind polgári, mind büntetőperekben. Tizenegy királyi ítélőtáblát hoztak létre, ebből öt a jelenlegi országhatárokon belül volt, a másik hat a jelenlegi országhatárokon kívül, és tudomásom szerint ugyanaz az öt szerepel most egy tervezetben, amely annak idején már megvalósult. Várhatóan 11 ezer ügyben kell eljárni az újonnan felállítandó ítélőtáblának. Hogy mennyi lesz az ügyek száma később, hogy kellenek-e a vidéki ítélőtáblák is, az idő fogja eldönteni.

A javaslat mellékletében gazdasági számítások is találhatók, ugyanakkor felhívom a tisztelt Ház figyelmét, hogy a közlekedési szempontok is szerepet kell hogy játsszanak az ítélőtábla, illetve az ítélőtáblák kialakításakor. Igaz az is, hogy a vidéki nagyvárosok között rossz a közlekedési viszony, de a vidéki nagyvárosok és Budapest közötti közlekedési lehetőségekkel sem lehetünk igazán elégedettek. Tanúk, ügyvédek, szakértők, peres felek utazási költségeivel kell számolnunk, tehát véleményem szerint továbbra is foglalkozni kell a Szegeden, Pécsett, Debrecenben, Győrött felállítandó ítélőtáblákkal, ezek kialakítási lehetőségével, megvalósításával.

A magyar lakosság véleménye az elmúlt évtizedben az volt, hogy az igazságszolgáltatás épp a lassúsága miatt nem volt kielégítő, a perek elhúzódtak - nagyon vontatottan haladtak, elhúzódtak -, és igaz viszont az a régi mondás is, hogy gyors ítélkezés nem jár biztosan, és az is, hogy ítélj késlekedve, meggondolva. Ezt a régi mondást nagyon-nagyon sokszor megtartották, mert valóban késlekedve, elhúzódva születtek meg az ítéletek.

A bíróságra érkező jogvitás ügyek hatalmas számát egyik pillanatról a másikra valóban nem lehet lecsökkenteni, de mégis fölmerül a kérdés, hogy mi az, amit meg lehet tenni úgy, hogy a jogi pálya szakmaisága ne szenvedjen hátrányt. Úgy érzem, hogy ez a törvényjavaslat néhány nagyon jó gondolatot, a javaslatában nagyon jó tervezetet rögzített: a bíróságok minél előbb indítsák be az ügyeket; ez úgy találkozik a választópolgárok igenlő véleményével, ha a bíróság a keresetlevél beérkezését követő hat hónapon belüli időtartamra kitűzi a tárgyalást, és hiánypótlás esetén sem lehet a keresetlevél beérkezését követő kilenc hónapnál későbbi időpontra kitűzni. Ez egy remény arra, hogy legalább a tárgyalások megindulnak. Ugyanide tartozik, hogy a keresetlevelet legkésőbb 30 napon belül meg kell vizsgálni.

Reménykeltő, hogy az iratoknak a másodfokú bírósághoz való beérkezését követően hat hónapon belül szintén megtartható lesz a tárgyalás. Úgy érzem, ugyanígy egyetért a közvélemény, ha az őrizetbe vétel, előzetes letartóztatás, lakhelyelhagyási tilalom esetén a terhelt útiokmányát - magyarul az útlevelét - elveszik, így megelőzhető a gyanúsított eltűnése, amire az elmúlt években néhány közfelháborodást keltett ügyben, esetben példa volt.

A házi őrizet a külföldi jogrendszerekben már ismert. A mindennapos gyakorlatban többször tapasztalható a nyomozás lassúsága. Úgy néz ki, hogy a javaslat ebben rugalmas: gyakorlatilag egy évig helyben döntenek a nyomozás határidejéről.

Vitázni lehet, hogy ötmillió legyen-e a határ a jogi pereknél, amelyek a megyei bíróság hatáskörébe tartoznak, ugyanígy a személyhez fűződő jogok megsértése miatt keletkezett polgári jogi igények érvényesítése iránt indított pereknek a megyei bíróság hatáskörébe helyezésével is. Itt érvként, indokként ugyanazt tudnám felhozni, mint az ítélőtáblák létrehozásakor: az utazási távolságot, az említett tanúk, ügyvédek, szakértők, peres felek s a többi utazási költségeit.

Amennyiben a beterjesztett törvényjavaslat az igazságszolgáltatás működését javítja, ez véleményem szerint találkozik a polgárok igenlő véleményével, és akkor meggyőződésem szerint hosszabb távon a többi meghozott törvény megtartatásával együtt rendezett jogi környezetet teremt, és az állampolgárok társadalmi közérzetére - áttételesen, ezt külön kiemelném: a gazdasági élet, az üzleti élet rendezettségére is - pozitív hatást fejt ki, és így segíti az európai uniós csatlakozásunkat is.

Ezen szempontok figyelembevételével és a módosítások után a jelen javaslatot elfogadásra javaslom. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Hozzászólásra következik Bauer Tamás képviselő úr, a Szabad Demokraták Szövetsége képviselőcsoportjából; majd őt követi Ábrahám János képviselő úr, a Magyar Szocialista Párt frakciójából. Bauer képviselő urat illeti a szó.

BAUER TAMÁS (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Önök föltehetik a kérdést, hogy hogy kerül a csizma az asztalra, vagyis miért kér szót egy közgazdász az országos ítélőtábla székhelyének és illetékességi területének megállapításáról, valamint az igazságszolgáltatás működését érintő egyes törvények módosításáról szóló, címe szerint igazán a jogászok kizárólagos felségterületét jelentő törvényjavaslat tárgyalásánál.

 

(21.40)

Nos, ennek az az oka, hogy a polgári perrendtartás, amellyel a törvényjavaslat második része foglalkozik, olyan kérdéskört szabályoz, amely - bármilyen furcsa is - közvetlenül gazdaságpolitikai kérdés is.

Ugyanis egy piacgazdaságban, amelynek a kialakulása, vagy mondhatjuk így is, kialakítása Magyarországon hosszú ideje folyik - gondolhatják, hogy tíz éve, de valójában már hosszabb ideje -, megvannak a maga szabályai, megvannak a maga jogi és megvannak a maga nem jogi szabályai. A piacgazdaság működésének a lényegéhez tartozik, hogy vállalkozások tömege folytatja a maga tevékenységét, és a tevékenységük során egymással lépnek naponta gazdasági tranzakciókba, a partnerek egymással állnak gazdasági viszonyokban, és ezeket a gazdasági tranzakciókat - az ábécét mondom - jogilag szerződések szabályozzák. Szerződések még akkor is, ha ezeket esetleg nem is foglalják írásba, de az esetek nagyon túlnyomó többségében írásba is foglalják.

Ezen túlmenően arra is érdemes emlékeztetni, hogy a gazdasági tranzakcióknak, a vállalkozások közötti gazdasági kapcsolatoknak az a tömege, amely a piacgazdaságra jellemző, gazdasági kockázatokat vet fel. Egy dinamikus gazdaságban a helyzetek, a viszonyok, a körülmények állandóan változnak, tehát a legtisztességesebb, legjóhiszeműbb gazdálkodás során is rendszeresen állnak elő olyan helyzetek, amikor a gazdasági tranzakciókban zavarok keletkeznek, amikor a gazdasági kapcsolatok résztvevői nem úgy teljesítik a vállalásaikat, ahogy azt a szerződések megkötésekor tervezték. Ilyen módon állnak elő a gazdasági konfliktusok és a gazdasági konfliktusokat jogi formában megtestesítő jogviták. Gazdaságpolitikai érdek tehát, hogy a gazdasági konfliktusok okozta kockázatokat, károkat minimálisra csökkentsük.

És ahhoz, hogy ezt minimálisra lehessen csökkenteni, s hogy a gazdasági életben, az üzleti életben jelentkező kockázatokat minél inkább mérsékeljük, van szükség arra, hogy a jogviták rendezésekor az állam segítséget nyújtson a gazdasági élet szereplőinek ahhoz, hogy az előálló konfliktusok, az ezeket tükröző jogviták során minél kisebb károk keletkezzenek. Ehhez nyújt segítséget a polgári ügyekben folyó bíráskodás, a jogviták gyors és elfogulatlan rendezése - ez egyfajta állami szolgáltatás a gazdasági, az üzleti élet résztvevői számára.

Magyarországon, tudjuk valamennyien - és erről beszélt Dán képviselő úr is -, a helyzet nem ilyen, mint ahogy ezt tankönyvszerűen összefoglaltam: Magyarországon a gazdasági perek hosszú-hosszú évekre elhúzódnak. Amikor valaki nem teljesíti azt a szállítási kötelezettséget, amelyet a szerződésben elvállal, akkor a partner sokszor súlyos gazdasági helyzetbe kerül, és az így kialakuló konfliktus, gazdasági nehézség tovagyűrűzik a gazdaságban. Amikor valaki a fizetési kötelezettségét nem teljesíti egy gazdasági szerződéses kapcsolatban, akkor ezzel a partnerét - különösen, ha az egy nála kisebb vállalkozás - sokszor a pénzügyi ellehetetlenülés helyzetébe tudja sodorni. Ez önmagában véve még természetes velejárója lenne az üzleti életnek. Ami nem természetes velejárója, hogy a kialakult helyzetben nem kevés az olyan üzleti partner, aki nem azért hozza ilyen helyzetbe a partnerét, mert a körülmények a várakozástól eltérően alakultak, hanem tudatosan, rosszhiszeműen teremt olyan helyzetet, hogy tönkreteszi a partnert. És ezt azért teheti, mert tudja, hogy a partner, aki pórul járt ebben a kapcsolatban, a maga jogos igényét éveken keresztül nem tudja érvényesíteni.

A magyar bírósági rendszer a polgári ügyekben, a gazdasági ügyekben azt a feladatát, hogy a segítségére siessen annak, aki egy jogvitában a maga jogos igényét akarja érvényesíteni - ami az előttünk fekvő törvényjavaslatban, annak a polgári perrendtartásra vonatkozó részében, amelyben újraírja a törvény bevezető részét, s mint a törvény funkciója szerepel -, nem, illetve nagyon korlátozottan, nagyon nagy késéssel teljesíti.

Ezért állhat elő olyan helyzet, hogy az üzleti életben mindenki nyugodtan mondhatja annak, akit becsap, akivel kitolt, hogy nyugodtan tessék bírósághoz fordulni, mert tudja, hogy a bíróságnál a másik fél a maga jogos igényét csak irreálisan hosszú idő alatt tudja érvényesíteni. Azt gondolom ezért, a polgári perrendtartás módosításának az lenne a feladata, hogy a jogszabályalkotás, a törvényalkotás oldaláról egy nagyon határozott ösztönzést adjon, sőt kikényszerítse a polgári peres eljárások felgyorsítását, hogy a jelenlegi helyzet néhány éven belül mindenképpen megszűnjön.

Azt gondolom, azzal, hogy 6 hónapos határidőket ír be a törvényjavaslat, ezt a feladatát nem teljesíti, sőt ezzel legalizálja azt az állapotot, amikor a felek rosszhiszeműen időhúzásra törekedhetnek, és ezzel a jelenlegi állapotokat, amelyeket igyekeztem jellemezni, hosszú időre konzerválják. Ezért azt gondolom, hogy rövidebb határidőket kellene a törvényjavaslatba beiktatni, s ezeknek a rövidebb határidőknek a korábbi hatályba léptetésére lenne szükség, és további intézkedéseket kellene hozni a polgári perek fegyelmezettebb, gyorsabb, jobban kézben tartott bonyolítására, amikor az időhúzásra nincs mód, vagy az időhúzás nagyon komoly hátrányokkal jár arra nézve, aki időt húz. Egy sor módosító javaslatot nyújtottam be, amelyek ezt a gyorsítást és ezen gyorsítás feltételeinek a megteremtését szolgálják.

Ez a fő mondanivalóm ebben a mai, közgazdászként történő felszólalásomban ebben a jogászvitában. De ha már elkövettem ezt a vakmerő lépést, szeretném ezt még két gondolattal - nem, lesz ez három is, de a végén ezek már rövidebbek lesznek - kiegészíteni.

Az egyik, amiről Gyimesi képviselő úr mint a Fidesz vezérszónoka is beszélt: ez a gondolat abból indul ki, amiről már beszéltem, hogy a polgári perben az állam tulajdonképpen szolgáltatást nyújt a szereplők számára, hiszen rendezi a felek közötti jogvitát. Igaza van Gyimesi képviselő úrnak abban, hogy nagyon fontos, helyes, s általunk is üdvözölt újítása ennek a törvényjavaslatnak, hogy szakít azzal a korábbi elvvel, hogy a bíróságnak az igazságot kell kiderítenie a polgári eljárásban. Még azt is megengedem magamnak, hogy azt mondjam: az igazságszolgáltatás ezen ágában nem feladata a bíróságnak, hogy igazságot szolgáltasson, hanem csak az a feladata, hogy a jogvitát rendezze - ez nem ugyanaz! Ha azt mondjuk, hogy nem kell az igazságot kideríteni - és sok szó esett ma arról, hogy nem ez a cél, hanem az a cél, hogy abban az értelemben igazságot tegyen a felek között -, az más fogalmazás, ahogy a bölcs kádi annak idején a perlekedők között tett igazságot, az a feladata, hogy méltányosan rendezze a jogvitát.

Ez azért van így, mert a polgári perben az államnak konkrétan tulajdonképpen nincs saját célja. Abban a polgári perben, ami, mondjuk, a gazdasági életben két vállalkozás között kialakul, hogy ki teljesített és ki követelhet kártérítést azért, mert a másik nem teljesített, az a kérdés, hogy tulajdonképpen az egyik fél megkapja-e azt a pénzt, ami neki jár, vagy nem, az állam számára, ha úgy tetszik, közömbös.

 

(21.50)

 

Ha a felek ugyanis nem indítanának pert, akkor az állam nem tenne semmit, tehát az állam akkor is nyugodt lenne, hogyha semmi sem történne. Ha a felek valamelyike kezdeményezi, akkor az állam, az igazságszolgáltatás, a bíróság megkeresi a jogvita méltányos rendezésének a módját. Tehát az államnak konkrétan saját célja nincs. Az államnak egy általános célja van, hogy a gazdasági életben jogbiztonság, megbízhatóság uralkodjék.

Ebből viszont az következik - ezért is mondja az indoklás is, és ezért is mondták képviselőtársaim is, hogy a polgári per urai a felek -, hogy miután az államnak nincs saját teendője a polgári perben, az ügyésznek sincs funkciója a polgári perben. Az államtitkár úr másképp gondolja, mert hiszen a törvényjavaslat más tartalmú. Én azonban úgy gondolom, hogy a törvényjavaslatból helyes lenne törölni az ügyész feladatára vonatkozó rendelkezést. Azokban az esetekben, amikor a felek nem tudják maguk képviselni az ügyüket, ott erre megvannak más eszközök, polgári perhez illő eszközök, ilyen lehet, amikor gyenge az egyik fél, a pártfogó ügyvédnek a kijelölése; ilyen lehet, amikor sok szereplő áll az egyik oldalon, valamiféle civil szervezet szerepvállalása, populáris akció esetén. De az ügyésznek, ahogy ezt sok más országban nevezik, az államügyésznek szerintem nincs feladata a polgári perben.

Végül, ha már vakmerő módon szót kértem a jogászok belügyében, akkor azért arról a kérdésről is szeretnék beszélni, ami a három héttel ezelőtti vitának a súlyponti kérdése volt: az ítélőtáblák ügyéről. Az a kormány javaslata, hogy egy országos ítélőtábla jöjjön létre. A négyszintű bíráskodás így is megvalósulna, tehát az alkotmány rendelkezésével ez az elképzelés látszólag összhangban van.

Azonban én is elővettem az alkotmányt, mint ahogy sokan a vita résztvevői közül, és azt találtam benne, mindenki ugyanúgy olvasta ezt a rendelkezést, hogy a Magyar Köztársaságban az igazságszolgáltatást a Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága, az ítélőtáblák, a Fővárosi Bíróság és a megyei bíróságok, valamint a helyi és munkaügyi bíróságok gyakorolják. Én persze tudom, hogy egy olyan kormánynak, amelyiknek a hetente háromhetente, annak az ítélőtáblák ítélőtábla. Én értem ezt a logikát, ezt a logikát ismerjük. Minthogy azonban a hetente meg a háromhetente csak a Házszabályban van, az ítélőtáblák szó azonban az alkotmányban van, ezen mégiscsak el kell gondolkodni.

Azért is el kell gondolkodni, mert - és a jog, az alkotmányértelmezés, meg általában a jogszabályok értelmezése során az ilyen típusú kitekintés mindig hasznosnak bizonyul - érdemes arra emlékezni, hogy amikor az alkotmányozó, vagyis az Országgyűlés 1997-ben, amikor az alkotmánymódosítás született, mit akart ezzel, világos, mert ugyanakkor nyújtotta be az ítélőtáblákra vonatkozó törvényt, amely kimondta, hogy átmenetileg három, aztán öt ítélőtábla kell. Ha ezt mondta, akkor világos, hogy az "ítélőtáblák" mit jelent. Ez az alkotmányos rendelkezés nemcsak azt jelenti, hogy jöjjön létre az ítélőtábla mint új intézmény, hanem azt is jelenti, hogy több legyen belőle.

Hogy miért legyen több belőle, ez egy vitatható kérdés. Vannak olyan álláspontok, hogy nem kell több - mondjuk, azért, mert olcsóbb, ha csak egy van -, és van olyan álláspont, aki ezt az alkotmányos rendelkezést javasolta, benyújtotta és megszavazta, abból indult ki, hogy nem egyszerűen arról van szó, hogy legyen egy szint, hanem arról is szó van, hogy ez a szint közelebb legyen, arról is szó van, hogy ez a fellebbviteli bíráskodás közelebb legyen az állampolgárokhoz, mint ha csak egy helyen van Magyarországon. Meg voltak olyan mellékes szempontok is, hogy az ítélőtábla a jogászéletnek egy központja, és helyes, ha a jogászéletnek ilyen központja nemcsak Budapesten van, hanem az országnak öt pontján. És különösen figyelemre méltó az, hogy az a kormány, amelyik nagyon messze megy abban, hogy magát a vidék kormányának tekintse, és a vidék-Budapest szembeállításból sportot űz, egy ilyen rendelkezésnél kiköt amellett, hogy ítélőtábla csak Budapesten legyen.

De mondom, az a kérdés, hogy milyen érvek szólnak amellett, hogy több legyen, meg amellett, hogy egy legyen, ez egy tartalmi kérdés. Erről lehet vitatkozni, erről folyt a vita, és folyni fog a vita. Az azonban, hogy az alkotmányban az van, hogy ítélőtáblák, szerintem nem engedi meg a mindenkori kormánytöbbségnek, hogy egy ítélőtáblát hozzon létre.

Ha alkotmányosan akart volna eljárni a kormány, akkor be kellett volna nyújtania egy olyan alkotmánymódosítást, amely azt a szót, hogy "ítélőtáblák", úgy módosítja, hogy az "ítélőtábla vagy ítélőtáblák". És ha az Országgyűlés kétharmaddal elfogadja ezt az alkotmánymódosítást, akkor lehet egy ítélőtáblát létrehozni. Ha az Országgyűlésben ez az alkotmánymódosítás nem kapja meg a kétharmados többséget, akkor egy jogkövető kormány ilyen javaslatot nem tehet. Nyilvánvaló, hogy ez a javaslat, az egy országos ítélőtáblára vonatkozó javaslat alkotmánysértő.

Gondolom, hogy az államtitkár úr is egyetért velem abban, hogy ez a rendelkezés mindenképpen kétharmados. De nem is kétharmados, alkotmányt kellene hozzá módosítani, mert még kétharmaddal sem szabad alkotmánysértő rendelkezést hozni.

Végül egy ügyrendi, eljárási jellegű észrevételt kell tennem, amit más alkalommal is megteszünk, de kénytelen vagyok most is megtenni. Ebben az esetben is azt a gyakorlatot folytatja a kormány, hogy különböző jellegű törvényeket nyújt be egy törvényként, hogy még kevesebbet lehessen a parlamentben törvényekről vitatkozni. Ebben az esetben is megvan annak az a nagyon fontos hátránya - megvan ez az adótörvény-csomagnál is, ennél is, meg másoknál is -, hogy a szavazásnál a parlamenti pártok csak egyben tudnak róla szavazni.

Ami a polgári perrendtartás módosítását illeti, amiről eddig a felszólalásom nagyobbik részében beszéltem, ott a Szabad Demokraták Szövetsége és én magam is szívesen megszavaznám, ha ez egy külön törvény lenne, akkor is, ha a módosító javaslatainkból egyet sem fogad el a kormány, mert a legfontosabb iránnyal egyet tudunk érteni. Ezzel szemben az ítélőtáblára vonatkozó részt nyilvánvalóan nem tudjuk megszavazni. Azzal azonban, hogy a kormány egybetette, egy törvénnyé tette az egészet, arra kényszerít bennünket, hogy az egészet ne szavazzuk meg.

Ma reggel azt mondta az igazságügyi miniszter asszony, hogy "...egyetérthetünk abban, hogy igen nagy szükség volna egy konszenzusos politikára, ehhez a konszenzusos politikához azonban két fél kell, egy kevés; és az is kevés, ha az egyik fél csak szavakban emlegeti ezt, tettekben azonban minduntalan ellene tesz". Nos, nagyon jó lenne, ha konszenzussal tudnánk megszavazni a polgári perrendtartásra vonatkozó törvényjavaslatot. Nagyon jó lenne, ha sok olyan törvény lenne, amit konszenzussal tudunk megszavazni, miközben biztosan van nagyon sok olyan törvény, amit nem tudunk konszenzussal megszavazni, mert más a felfogása a szabad demokratáknak, más a szocialistáknak és más a jobboldali kormánytöbbségnek. Miért akadályozzák meg azzal, hogy ezeket a nagyon különböző jellegű törvényeket összekapcsolják egy módosító törvényjavaslatba, hogy legalább a törvények egy jelentős kisebbségében 90 százalékkal, és ne 58 százalékkal szülessen meg a törvény? Ez egy alapvető, ha úgy tetszik, parlamentpolitikai kérdés.

Azt kell mondanom, hogy amit az igazságügy-miniszter asszony ma reggel a konszenzusról mondott, az nem volt őszinte. Mert minden lépésükben kimutatják, hogy nem akarnak konszenzust, nem törekednek konszenzusra. Itt a példa, hiszen nem tudjuk megszavazni azt a részét sem, amelyikkel egyetértenénk, mert egybecsomagolják azzal, amivel nem tudunk egyetérteni.

Köszönöm szépen. (Mécs Imre tapsol.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Hozzászólásra megadom a lehetőséget Hende Csaba politikai államtitkár úrnak. Államtitkár úr!

DR. HENDE CSABA igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök asszony. Nagy érdeklődéssel hallgattam Bauer képviselő úr laikusnak tűnő, ám igen nagy jogi szakértelemről tanúskodó hozzászólását.

(22.00)

Visszafelé haladva: ha jól figyeltem a vita eddigi menetét, akkor Csákabonyi képviselő úr azt kifogásolta, hogy a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény, tehát egy bizonyos törvény - kétharmados törvény - egyes rendelkezéseit támogatni tudják, míg más rendelkezéseit nem tudják támogatni. Ez a felfogás szöges ellentétben áll Bauer képviselő úr felfogásával, mert ha törvényenként terjesztjük elő, ez a probléma akkor is fennáll az MSZP oldaláról.

Egyébként pedig szeretném felhívni Bauer képviselő úr figyelmét arra, hogy ez a törvénycsomag, amelyet a kezemben tartok (Felmutatja.) és amely az ön asztalán is fekszik, oly szorosan összetartozó részekből áll, hogy ezek az intézkedések mint fogaskerekek kapcsolódnak egymásba az igazságszolgáltatás nagy gépezetében, és ezek harmonikus együttmunkálkodása fogja majd azt eredményezni, hogy remélhetőleg a törvényjavaslat elfogadása után egy hatékonyabb, gyorsabb, korszerűbb igazságszolgáltatási rendszere lesz az országnak, és a perek valóban rövidebb ideig fognak tartani.

Képviselő úr, csak egy olyan rendelkezést mondjon az előttünk fekvő javaslatból, amely lényegi tartalmánál fogva nem kapcsolódik össze az előterjesztés többi részével! Képviselő úr, ilyet nem tud mutatni! Pontosan az ennek az előterjesztésnek a lényege, hogy rámutatunk vele arra, hogy a magyar igazságszolgáltatás helyzetének javítása nem az ítélőtábla, nem ítélőtáblák, tehát nem ékezetek kérdésén múlik, képviselő úr, hanem nagyon-nagyon sok kölcsönhatásban lévő, amúgy igen sok pénzbe kerülő intézkedéstől összességében függ. Ezt mutatjuk be ebben az előterjesztésben, és erre teszünk kísérletet a parlament segítségével.

Ami az ítélőtábla vagy ítélőtáblák kérdését illeti, ez engem egy kicsit emlékeztet Madách Ember tragédiájából a homousion és a homoiusion problematikájára. Képviselő úr, a világért nem szeretném önt alkotmányjogi tájékoztatásban részesíteni, mert erre nem vagyok hivatott, de szeretném azt önnek elmondani, hogy az egyes jogintézményekkel kapcsolatban az Alkotmánybíróság mindig a tartalmi kérdéseket tekinti döntőnek; itt az a tartalmi kérdés, hogy négyszintű vagy háromszintű bíráskodás legyen-e Magyarországon.

Az egy országos ítélőtábla mellett is megvalósul a négyszintű bíráskodás, ezért a tartalmi alkotmányossági követelmény igenis megvalósul.

Amennyiben kételye van e tekintetben, és nyilván nem ön az egyetlen, ez már a vitában több oldalról elhangzott, úgy módja van bárkinek az Alkotmánybírósághoz fordulni, nekünk e tekintetben nincs tartanivalónk, szakmailag jó lelkiismerettel mondhatom ezt.

Ami azonban az ügy lényegét illeti, ezt most még egyszer el kell mondani: ezelőtt egy esztendővel a kormány azt mondta, hogy az Országgyűléstől egy kis időt kér, hogy megvizsgálja, felmérje, hogy vajon biztos, hogy azok a vágányok, azok a sínek, amelyeket önök, az előző, 72 százalékos többségű koalíció, kétharmados törvények és az alkotmány módosítása keretei között az igazságszolgáltatási reform megvalósítására lefektetett, jó irányba visznek.

 

(Az elnöki széket Gyimóthy Géza, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

 

Vizsgáljuk meg, egy pillanatra állítsuk meg ezt robogó vonatot, adjunk magunknak fél évet, és végezzük el a vizsgálatokat! Emlékezzünk vissza, sokan, nagyon sokan, ön is, képviselő úr, számtalanszor azzal vádolta a kormányt, hogy lábbal tapodja az alkotmányt, amiért nem állítja fel 1999. január 1-jével az ítélőtáblákat. Az meg sem fogalmazódott, és nagyon szomorú vagyok, hogy ellenzéki oldalról nem hallom a korrektségnek és az igazságnak járó köteles tisztelet hangját ebben a kérdésben, mert az idő és az azóta lefolytatott vizsgálat igenis a kormány akkori álláspontját napnál világosabban és fényesen igazolta.

A képviselő úr ugyan nem jogász, de azért hadd mondjam el önnek, ha felálltak volna azok a bíróságok, amelyeket ön oly hevesen és gyakran számon kért a kormányon, még akkor is, ha azok a hatásköri intézkedések, amelyeket itt előírunk ebben a törvényben, hatályba léptek volna, akkor is az az eredmény következett volna be, tisztelt képviselő úr, hogy a győri, a pécsi és szegedi ítélőtáblán, ebben a sorrendben évente összesen 527, 529, illetve 494 büntetőügy, valamint 620, 685 és 573 polgári ügy kerülhetett volna elbírálásra.

Ön nem jogász képviselő úr, de szeretném azt elmondani, hogy 527 vagy éppen 494 büntetőügy egy-két hónapra való munka egy büntető fellebbviteli tanácsnak. Képviselő úr és mindenki, aki ebben a vitában a kormányt támadta a tavalyi esztendőben, most jó lelkiismerettel, nyíltan álljon ki, és mondja meg, hogy ő amellett tört lándzsát, hogy súlyos milliárdokért, teljes bírói fizetéssel, teljes bírói állásokba olyan bíróságokat állítsunk fel, amelyeknek a bírái az év nagyobbik részében tétlenül malmoztak volna. Mert mi munkájuk lett volna? Semmi!

Nem hallottam egyetlen szót sem az ellenzéki képviselőktől ebben a vitában, amelyben az egy évvel ezelőtti téves, nyilvánvalóan téves álláspontjukért megkövették volna a kormányzatot, és azt mondták volna, hogy elnézést, rájöttünk, hogy talán mégsem kellene sok-sok milliárd forintért, beruházási költségért felállítani, majd pedig évente sok milliárd forintért az üresen őrlő garatokkal járó igazságszolgáltatási malmokat működtetni. Ez ennek a vitának a lényeg, tisztelt Országgyűlés!

Innentől kezdve, hogy ítélőtábla vagy ítélőtáblák szerepel valamelyik jogszabályban, engedje meg, képviselő úr, nem tartalmi kérdés és egy formai kérdés, és higgye el, erre garanciát vállalok, ha kell, ékezetek és tévesen használt többes számok miatt a kormány a jövőben sem fogja az adófizetők pénzét az ablakon kidobálni.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Szórványos a kormánypártok és a MIÉP soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Kétperces felszólalásra Csákabonyi Balázs képviselő úr, MSZP, következik.

DR. CSÁKABONYI BALÁZS (MSZP): Köszönöm szépen. Az államtitkár úr megjegyzéseivel kapcsolatban: a többes szám, egyes szám okfejtéssel nem tudok egyetérteni, én Bauer képviselő úrral értek egyet, amikor az alkotmány többes számára hivatkozással, az okfejtésének megfelelően itt valóban több ítélőtábláról van szó. De eredetileg nem is ezért kértem szót, hanem azért, mert itt három különböző törvényről van szó, és azt hiszem, az államtitkár úr félreértett engem.

Nem vitás, hogy az országos ítélőtábla székhelyének és illetékességi területének megállapításáról szóló törvény feles törvény. Tehát ezt nyugodtan a zárószavazásnál az azzal egyet nem értő ellenzék is "kiszavazhatja", mert ettől még ezek a rendelkezések a kormánytöbbség miatt hatályba fognak lépni, természetesen nem 90 százalékkal hanem úgy, ahogy Bauer képviselő úr mondta, sokkal kevesebbel. Két különböző törvény a két kétharmados törvény, mert a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény is kétharmados, és a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló törvény is kétharmados, és ez utóbbi törvényben van az a két rendelkezés, amivel mi nem értünk egyet.

Ha a kétharmados törvényekről együtt szavaz a Ház, mert együtt szavaz, akkor mi kiszavazzuk ezzel a szavazattal a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló módosítást is, amellyel egyet tudunk érteni, mert jónak tartjuk. Ha a zárószavazáson nem szavazzuk meg a törvényt, de előtte már a kétharmados módosítást megszavaztuk, akkor a törvény hatályba fog lépni, mert külön szavaztunk a kétharmados részeiről. Tehát ezt kell majd egyeztetni, és ezért mondtam azt, hogy igenis nálunk van konszenzuskészség, úgyhogy nem tudok egyetérteni azzal, hogy ez csak szavakban jelenik meg.

Köszönöm. (Szórványos taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm. Felszólalásra megadom a szót Ábrahám János képviselő úrnak, MSZP. (Dr. Tímár György és dr. Helmeczy László jelentkezik.) A képviselő urak jelentkeztek? (Jelzésre:) Sajnos egyikőnk képernyőjén sem jelent meg, még csak a kollégák sem figyelmeztettek.

Tímár György képviselő úrnak kétperces felszólalásra megadom a szót. Megkérem a technikai személyzetet, nézzenek utána, miért nem jelent meg a képviselő urak neve a monitoron.

(22.10)

DR. TÍMÁR GYÖRGY (FKGP): Köszönöm a szó lehetőségét, elnök úr. Rendkívül röviden kívánok csatlakozni államtitkár úr gondolataihoz. Annyiban szeretném kiegészíteni, hogy abban az esetben, ha a kevéssé leterhelt táblabírák elfoglalták volna a helyüket, akkor ez egyszersmind azt jelentette volna, hogy azokat a bírói feladatokat, amelyeket jelenleg ezek a személyek betöltenek, nem tudták volna teljesíteni. Tehát nem felgyorsult volna az igazságszolgáltatás, hanem lelassult volna. Ennek az igazságnak a lemérése csak matematika kérdése.

Ami a Bauer professzor úr által más vonatkozásban előadottakat illeti, nevezetesen a gazdasági folyamatokban fellépő netalántán turpis szerződéskötéseket, szeretném az ön figyelmébe ajánlani, hogy kellő jogászi óvatossággal és megfelelő jogászi technikákkal hozzá lehet járulni ahhoz, hogy ilyen gazdasági csapdahelyzet ne álljon elő. Ehhez még új törvény sem kell, ugyanis ha közjegyzői okiratot vesznek igénybe a gazdasági kontraktus megkötése során, tehát ha a szerződés megkötésénél bizonyos klauzulák, feltételek írásba foglalása esetén nem teljesít valamelyik fél (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi a felszólalási idő leteltét.), azonnali végrehajtás kérhető.

Köszönöm a szót. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Helmeczy László képviselő úrnak adom meg a szót. (Dr. Helmeczy László: Normál felszólalásra jelentkeztem.) Normál felszólalásra jelentkezett. Megkérdezem, hogy ki kér szót két percben. (Senki sem jelentkezik.) Mivel a monitoromon nem jelent meg senkinek sem a neve, rátérhetünk a normál felszólalásokra. Ábrahám János képviselő úr következik, MSZP. Tessék!

DR. ÁBRAHÁM JÁNOS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Az előterjesztések bizottsági vitája során több általános észrevételt tettünk. A felvetett problémák jellege és súlya mindenképpen figyelmet érdemel a tisztelt Országgyűlés előtt is, ezért engedjék meg, hogy most is szóljak ezekről egy pár szót.

Az előző ciklus igazságügyi kormányzata megindított egy átfogó igazságügyi reformot, amelyet - nyugodt szívvel állíthatjuk - politikai meggondolásból a jelenlegi kormányzat lefékezett, sőt egyes egységeit megbontotta, álláspontunk szerint ezzel jelentős károkat okozott az országnak. Mint ismeretes, az utolsó pillanatban került leállításra az ítélőtáblák működésének a megkezdése. Erről ugyan most már elhangzott egy-két vélemény, de ettől függetlenül azt állítjuk (Dr. Hende Csaba: Tényeket mondtam, és nem véleményt!), hogy a működés feltételei úgy tárgyi, mint személyi vonatkozásban megvoltak. Az erre illetékesek a legtermészetesebb módon készültek az új bírósági és ügyészségi fórumok működésének beindítására.

Az új, 1998. évi XIX. számú érvényes büntetőeljárási törvény, amely a maga egységes szerkezetében lett volna hivatott a büntetőeljárás korszerűsítését és ezzel együtt az eljárás hatékonyságát szolgálni, nem léphet hatályba 2000. január 1-jén. Két, egymással szoros összefüggésben álló eleme az előttünk lévő törvénycsomagnak az országos ítélőtábla székhelyének és illetékességi területének megállapításáról, valamint az éppen most esedékes büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvény módosítása.

Tisztelt Képviselőtársaim! Nem véletlenül mondtam, hogy éppen most esedékes módosítás. Ugyanis várható lesz, hogy az elkövetkezendő években többször is módosításra kerül a büntetőeljárás. Dr. Györgyi Kálmán legfőbb ügyész szavait idézve úgy tűnik, hogy most már 2003-ig a büntetőeljárási jog a permanens átalakítás állapotában lesz. Egybehangzó szakmai vélemények alapján állíthatjuk, hogy az új büntetőeljárási törvény szétdarabolása és részenkénti beemelése a hatályos jogba jelentős mértékben megnehezíti a jogalkalmazást, a gyakori módosítások elbizonytalaníthatják a jogalkalmazót. Az ilyen gyakorlat nem szolgálja a jogbiztonságot, holott a jog stabilitása az eljárásjogok területén szinte a legfontosabb követelmény, hiszen az abban szereplő hatóságok részére a szabályozórendszer egy tevékenységi normát és formát állít fel. Ennek gyakori változása, nehezen kezelhetősége visszahat munkájuk minőségére.

Nem osztom azokat a kormánypárti megállapításokat, miszerint nem az új Be. szétdarabolásáról és szakaszos átemeléséről van szó, hanem az ott szereplő intézmények alkotó módon történő továbbfejlesztéséről, továbbá azzal sem érthetek egyet - ellentétben egy fideszes képviselőtársam bizottságban kifejtett véleményével -, hogy bölcs dolog lenne egyes intézmények szinte tetszés szerinti beemelése a hatályos jogba.

Az általános vita keretében a büntetőeljárási törvénytervezettel összefüggésben csak érintőlegesen kívánok pár kérdéssel foglalkozni. A tervezet 57. §-ában foglalt azon rendelkezéssel, hogy a hatóság által engedélyezett szóbeli kihallgatás nélkül a tanú által írásban tett vallomást két tanú, illetőleg a bíró vagy közjegyző hitelesítse, nem érthetek egyet. Nem világos ugyanis, hogy a tanúk, illetve a bíró, vagy a közjegyző mit is tudnának igazolni, hiszen a hitelesítés csupán arról szólhat, hogy ezt a tanú maga írta alá - ennyit, és nem többet. A bíró és a közjegyző előtti hitelesítésnek akkor lenne értelme, ha a tanú előttük írná meg a tanúvallomását, de úgy gondolom, ez gyakorlatilag kivitelezhetetlen.

Kriminalisztikai problémákat is felvet a kérdés, nevezetesen: a tanú nem arra válaszol, ami esetleg a lényeg lenne, nem intézhető hozzá kérdés, a hatóság tagja nem tudja megfigyelni a tanú reakcióit, a tanúkihallgatás bonyolult, kriminálpszichológiai ismereteket is igénylő feladat. Ha mindezeket figyelembe vesszük, megállapíthatjuk, hogy a szóbeli kihallgatás mellőzése veszélyeztetheti a büntetőeljárás hitelességét. Csak igen indokolt és kivételes esetben tartom megengedhetőnek a javaslatban meghatározott vonatkozó szabályokat, például a tanú egészségi állapota vagy más olyan elháríthatatlan akadály, amely a megjelenését korlátozhatja. Kérdés lehet azonban az is, hogy az ilyen írásban tett tanúvallomás a bírósági szakaszban hogyan használható fel.

Dicsérendő célkitűzés az eljárás gyorsításának igénye, de nem hagyható figyelmen kívül a sértett tanú védelme sem. A jelenlegi szabályozás értelmében a sértett tanú csak kizárólag a vádlott kihallgatása után, a vádlott jelenlétében hallgatható ki, mely azzal jár, hogy az érintettek több alkalommal is úgy jelennek meg a bíróságon, hogy nem hallgathatók ki, és ez nemcsak munkakiesést eredményez részükre, hanem emocionálisan is hátrányosan érintheti őket. Álláspontunk szerint, ha a vádlott idézés ellenére önhibájából nem jelenik meg a tárgyaláson, lehetővé kell tenni legalább a sértett tanú, de talán még a többi tanú kihallgatását azzal, hogy ezen bizonyítás anyagát később a vádlott elé kell tárni, és ha kéri, akkor az érintett tanút ismételten be kell idézni, és meg kell hallgatni.

(22.20)

Ez nagyban növelné az eljárások hatékonyságát, csökkentené az eljárások időtartamát és ezzel együtt a költségét is.

Képviselőtársam az elmúlt plenáris ülésen aggályait fejezte ki a javaslat egyes intézményeivel kapcsolatban. Így többek között kifogásolta az úti okmány elvétele kényszerintézkedés tervezett szabályait. Ezt folytatva kell szólnom a lakhelyelhagyási tilalom és a már említett úti okmányok elvétele kényszerintézkedésekről. Mindkét jogintézmény gyakorlati alkalmazása során elgondolkodtatónak tartom azt a körülményt, hogy a vádirat benyújtásáig az ügyész is elrendelheti ezen kényszerintézkedéseket. A hatályba nem lépett új Be. mindenképpen előremutatóbb, hiszen csak a bíróságot jogosítja fel e kényszerintézkedések alkalmazására. Megjegyzem, hogy az elmúlt ciklusban megalkotott büntetőeljárás korszerű szabályait igazolja az a tény, hogy e két intézményt szinte teljes egészében átveszi az előttünk lévő törvényjavaslat. Álláspontom szerint mindenképpen kívánatos, hogy az említett, a súlyos joghátrányt eredményező kényszerintézkedéseket csak a bíróság alkalmazhassa.

Az úti okmányok elvétele tervezett, túl szigorú szabályai pontatlanok is egyben, mert ha jól tudom, lehetőség kínálkozik külföldre utazásra új típusú személyi igazolvánnyal is majd, amely nem elsősorban úti okmány, de erről a tervezet nem szól. Épp ma értesültünk arról, hogy 2000. január 1-jétől nyolc európai országba lehet majd utazni a személyi igazolvánnyal. Nyilvánvaló, ebben a kérdésben olyan megoldást kell találni, hogy a jogintézmény céljának megfeleljen, ugyanakkor a személyi igazolványtól ne fossza meg az érintettet. A lakhelyelhagyási tilalomnál pontatlannak tűnik a "terület", "körzet" kifejezés használata. Helyesebb és egyértelműbb lenne a helység, helységek vagy megye megjelölése. Erre vonatkozóan majd módosító javaslatokat is fogok beterjeszteni.

Az új büntetőeljárásból meríthetett volna nagyobbat is a javaslat, mert több összefüggő szabály átemelésével a törvénytervezetbe felvett intézmény hatékonyabban funkcionálhatna. Nem látom okát annak, hogy miért nem vették át például az úti okmány elvétele intézményénél a korlátozott tartalmi és területi engedélyezés lehetőségét.

Az ügyészi szervekre a büntetőeljárás módosításai fokozatosan növekvő feladatokat rónak, emelkednek a munkaterhek, így az ügyészi szervezet működése szempontjából alapvető érdek fűződik ahhoz, hogy a korábban megállapított létszámkeretet nyissák meg, mert ellenkező esetben a már kiképzett szakembereknek a létszámhiányra tekintettel az ügyészi szervezetet el kell hagyniuk, tudniillik nem lesz státus rá. Ezzel összefüggésben át kellene gondolni a fogalmazóképzést is, illetve azt, hogy megint megfelelő számban lehessen felvenni majd fogalmazókat az ügyészségekre.

Javaslom végezetül, hogy az érdekelt szakemberekkel a legközelebbi módosítás előtt folytassanak szakmai egyeztetést, ne kíméljék a szakmai fórumokat, érdekképviseleti szerveket sem, mert véleményük megismerése a törvényalkotás eredményességét segítheti.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Dr. Hende Csaba tapsol.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Megadom a szót Helmeczy László képviselő úrnak, Fidesz.

DR. HELMECZY LÁSZLÓ (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Képviselőtársak! Az 1472. számú törvényjavaslat büntetőeljárási törvényt érintő részével szeretnék foglalkozni a Fidesz frakció részéről, illetve érintőlegesen az ítélőtáblákkal, hiszen a kettő tulajdonképpen szervesen összefügg.

A törvényjavaslatban lévő Be. novella tulajdonképpen egy elfogadott, de hatályba nem lépett új büntető-eljárási törvénynek egyes rendelkezéseit veszi át, és az is megállapítható, hogy az új büntetőeljárási törvény hatályba lépése és a táblák behozatala a jogrendszerünkbe szerves egységet képez. Ezzel kapcsolatosan az államtitkár úr által elmondottakon túl én még az ítélőtáblákkal kapcsolatosan egy észrevételt szeretnék tenni. Azon túl, hogy az ítélőtáblák korábbi behozatalát jogrendszerünkbe a számadatok sem indokolták, még egy lényeges körülmény van. Nevezetesen az, hogy ilyen számadatok mellett aránytalanul lassította volna az ítélőtáblák, illetve a négyfokozatú eljárás behozatala a büntetőeljárást mint olyat.

Még egy érv az új Be. hatályba lépésének elhalasztása mellett: amikor a kormány úgy döntött, hogy elhalasztja az új büntetőeljárási törvény hatályba léptetését 2000. január 1-jére, a szakma már olyan késésben volt, amit nem lehetett volna behozni. Arra szeretném csak felhívni a figyelmet, hogy az egykori, eredeti büntető perrendtartás az 1896-os törvénnyel lett elfogadva, és 1900-ban négy esztendei felkészülés után lépett hatályba.

Ennek a mostani törvényjavaslatban lévő Be.-módosításoknak tulajdonképpen, tisztelt Ház, két markáns része van. Az egyik rész az, amely az eljárások gyorsítását, egyszerűsítését szolgálja úgy, hogy igyekszik megtartani a garanciális elveket, és vannak pontosító részei, illetve nyilván további garanciális elemei.

Mik azok, amik az eljárás gyorsítását, egyszerűsítését szolgálják? Néhányat csak kiragadnék. A nyomozási határidőket rugalmasan szabályozza, a szakértői bizonyítás rugalmasabb szabályozása, a hatósági tanúknak, a védőknek a jelenlétére vonatkozó szabályok, az írásban tett vallomás lehetősége. Az új büntető-eljárási törvényből is átvesz egyszerűsítő és gyorsító megoldásokat, így a lemondást a tárgyalásról, vagy a távollévő terhelt elleni eljárás lehetőségének a behozása.

Vannak pontosító és garanciális elemet tartalmazó részei is a novellának, így a lakhelyelhagyási tilalom, amelyet Ábrahám képviselőtársam is említett az előbb. Az ő hozzászólására reflektálva szeretném elmondani, hogy én a gyakorlatban nem érzem olyan nagy problémának azt, hogy a lakhelyelhagyási tilalmat adott esetben az ügyész is engedélyezheti. Azért nem érzem a gyakorlatban nagy problémának, sőt az eljárást gyorsító és könnyítő intézménynek is tartom és még garanciális intézménynek is, mert kényszerintézkedésről van ugyan szó, amit az új Be. valóban a bíróságnak enged meg, de a lakhelyelhagyási tilalom a Be.-nek ebben a módosítással érintett rendszerében is tulajdonképpen egy előzetes letartóztatást helyettesítő és a terhelt mozgását korlátozó intézmény, amely elősegíti a hatóságok munkáját. Hangsúlyozni szeretném, úgy, hogy nem kerül sor bírósági határozat alapján adott esetben szabadságelvonásra.

Azt gondolom, az ilyen módon való szabályozás semmiképpen nem hátrányos végül a terheltre sem, hiszen elkerül egy sokkal súlyosabb kényszerintézkedést, elkerül tulajdonképpen egy bírósági eljárást, és a hatóságoknak pedig kifejezetten előnyös, hiszen a terhelt nyilván a lakhelyét nem tudja megváltoztatni vagy elhagyni.

 

(22.30)

Ily módon gyakorlatilag könnyebben lehet sort keríteni arra, hogy a hatóság rendelkezésére álljon.

Visszatérve a pontosító, illetőleg a garanciális, gyorsító elemekre - ilyen például az útlevél elvételének a büntetőeljárási törvényben való szabályozása -, tudjuk azt, hogy a közelmúltban ezzel kapcsolatosan voltak gyakorlati problémák is, erre külön azonban nyilvánvalóan nem kívánok kitérni.

Mik a leggyakoribb kifogások a büntetőeljárási törvény mostani módosításával? A gyakori kifogások azok, hogy az új büntetőeljárási törvényt szétdarabolja, illetőleg az a másik gyakorlati kifogás, hogy az új büntetőeljárási törvényt szakaszosan veszi át a novella, illetőleg az 1472-es törvényjavaslat. Ennek ellenére azt állítom, hogy alkotó módon veszi át. Mondanék rá példát; a jogegységi eljárást a korábbi Be. ahogy átveszi, illetőleg ahogyan ez a novella átveszi arra vonatkozóan, amikor a jogegységi eljárás a terheltre is kihat. A másik kifogás az, hogy szakaszos az átvétel, illetőleg átmeneti ez a Be. Azt gondolom, abban igaza van Ábrahám képviselőtársamnak, hogy valóban szükség lesz a Be. további módosítására, ez nem kétséges, azonban azok a szabályok, amelyeket tulajdonképpen ez a Be.-módosítás hoz, nem átmeneti, hanem hosszú távú, megalapozott és garanciális szabályok. Tehát nem hároméves szabályozásról van tulajdonképpen szó, hanem hosszú távú szabályozásról. Más kérdés, hogy valóban bizonyos mértékben, figyelemmel a korábbi Be.-módosításra is, szakaszosan történt. Tehát kisebb terjedelmű törvénymódosításra, én sem vitatom, lehet számítani természetesen az elkövetkezendő időben. De ezt egyébként indokolja tulajdonképpen az ítélőtáblák felállítása, az ezzel kapcsolatos konzekvenciákat nyilvánvalóan a jogalkotónak le kell vonni.

Összegezve: a Be.-módosítás gerincét tulajdonképpen az új büntetőeljárási törvényben már kodifikált és a jogalkalmazás számára is megnyugtató megoldást jelentő szabályok teszik ki, amelyek, úgy gondolom, jól beilleszthetők a hatályos büntetőeljárási szabályokba. Összességében álláspontom szerint a büntetőeljárás szabályozása, amely a T/1472. számú törvényjavaslatban fellelhető, mindenképpen az eljárás gyorsítását, sok esetben egyszerűsítését és rugalmasabbá tételét szolgálja úgy, hogy a garanciális elemek, amelyek egy büntetőeljárási törvénynél nagyon-nagyon fontosak, minden esetben fellelhetők. Jól követhető a jogalkotó azon szándéka, hogy minden módosítás, legyen az az új Be. pontosítása vagy esetleg új szabályozás bevezetése, figyelemmel van a garanciális szabályokra, ami az én álláspontom szerint, mivel a büntetőeljárás nagyon sok esetben alapvető szabadságjogokat is korlátozott, igen lényeges körülmény.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr, két percre megadom a szót Timár György képviselő úrnak.

DR. TIMÁR GYÖRGY (FKGP): Ismét köszönöm a szót, elnök úr. A büntetőeljárással kapcsolatosan egy hiányra szeretnék rámutatni, amelyet nagyon fájlalok, hogy ez a joganyag nem próbál kitölteni. Az előzetes letartóztatás foganatosításánál, illetőleg végrehajtásánál ugyanis sajnos olyan gyakorlat érvényesül ma Magyarországon, szemben az alkotmányos előírásokkal és a nemzetközi kötelezettségvállalásokkal, hogy sok esetben, mondhatni, általánosságban azok a bírói végzések, amelyek elrendelik vagy fenntartják ezt az igen súlyos kényszerintézkedést, nem tartalmaznak részletes indokolást, illetőleg meg sem kísérlik azoknak a bizonyítékoknak a taglalását, amire az indokolásuk alapulna, ha lenne.

Ezek hiányában pedig a bírói önkénynek tág tere van elvileg természetesen és nem gyakorlatban - de elvileg igen -, és ebben az esetben fel kell hogy merüljön, hogy akkor mi a védő alkotmányos szerepe, a védőügyvéd szerepe, ha nem tudja, hogy mivel szemben vegye fel a harcot a védence érdekében, mit vitasson, mit próbáljon megcáfolni, és ha a védő nem kaphatja meg az alkotmányban részére biztosított jogokat és hatáskört, akkor paralel fel kell hogy merüljön, hogy akkor mitől bíró a bíró, ha nem tesz eleget az alkotmányos kötelezettségeinek. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Tekintettel arra, hogy súlyos hiányossága a hatályos jogunknak az, hogy nem rendezi megnyugtatóan, egzaktul (Az elnök ismét jelzi az idő leteltét.) ezt a kérdést, kénytelen vagyok az igen tisztelt minisztériumnak felvetni ezt a problémakört mint megoldandó kérdést.

Köszönöm. (Taps.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Megkérdezem Hende Csaba államtitkár urat, kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra.

DR. HENDE CSABA igazságügyi minisztériumi államtitkár: Most nem, majd később.

ELNÖK: Nem kíván. Tisztelt Országgyűlés! Az együttes általános vitát a módosító javaslatok házszabályszerű benyújtása érdekében péntek 17 órai hatállyal lezárom. A részletes vitára későbbi ülésünkön kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a büntetések és az intézkedések végrehajtásáról szóló 1979. évi 11. törvényerejű rendelet módosításáról szóló törvényjavaslat részletes vitája. Az előterjesztést T/1458. számon, a bizottságok együttes ajánlását pedig T/1458/9. számon kapták kézhez.

Megkérdezem a hatáskörrel rendelkező bizottságokat, kívánnak-e előadót állítani. Igen, Timár György képviselő úr, öné a szó.




Felszólalások:  Előző   145-167  Előző      Ülésnap adatai