Készült: 2024.04.26.05:40:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

130. ülésnap (2020.05.19.), 58-60. felszólalás
Felszólaló Ander Balázs (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:02


Felszólalások:  Előző  58 - 60  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Nos, itt van előttünk az új Lőrinc-védelmi terv (Derültség az ellenzék soraiban.), gyalázat! Nem fogjuk elfogadni. (Nacsa Lőrinc jelzésére:) Amikor, méltatlankodó Nacsa képviselőtársam, a GDP nem egészen 0,4 százalékát szánják a munkahelyek megmentésére ebben a válságos időszakban, és másik 0,5 százalékát adnák oda GDP-összeg-arányosan munkahelyek teremtésére, akkor erre az eszement projektre elvernének GDP-arányosan körülbelül 2 százaléknyi forrást, igen, a kapcsolódó beruházásokkal együtt, és ki tudja  ki tudja?! , hogy hol van ennek az egésznek a vége? Mi most úgy látjuk, hogy egy nagyjából ezermilliárd forintos összegről lenne szó, de volt már arra precedens, tisztelt képviselőtársaim, hogy egy olyan vasúti projekt, egy olyan vasútépítés, -felújítás során, amelybe bizony bekapcsolódott az önök mindent tudó oberstrómanführerje (Derültség az ellenzék soraiban.), döbbenetes módon megdrágultak az árak. Gondoljunk csak a Szombathely-Zalaszentiván-villamosításra vagy éppen az egyébként nagyon jó, nagyon hasznos dél-balatoni vasútfelújításra! A nem mindegy azonban az, hogy mondjuk, az utóbbi példa esetén is körülbelül még olyan 25 milliárd forintot hozzácsaptak, ami azért valahonnét hiányzik. Valahonnét hiányozna ez az ezermilliárdos összeg is, és nem látjuk, hogy ezt most meg kellene valósítani, hogy mi az a sürgős indok, azokon kívül, amiket itt elmondtunk, tehát a Fidesz és a Kínai Kommunista Párt egyre szorosabb kapcsolata, ez az elképesztő összeölelkezés azért, mert önök új gazdát keresnek, azért, mert mondjuk, ennek a neokolonialista és expanzív politikát folytató keleti gólemnek az igényeit ki kell elégíteni, és önök ehhez partnerként asszisztálnak. Adják el egyébként, mondjuk, a magyar jövőt is üveggyöngyökért, csecsebecsékért, mint ahogy nagyon sok esetben történt az már máskor a történelem során!

De idehozhatom azt is, ha már Kína terjeszkedéséről van szó, hogy az ugandaiak jobban jártak, ők olyan 3 milliárd forint/kilométer áron kapnak autópályát, szintén csak kínai hitelből, kínai közreműködőkkel. Nekünk 5-6 milliárd forint/kilométer áron jön majd ez a vasút. (Z. Kárpát Dániel: Jézus Mária! Jézus Mária!) Teljesen elképesztő!

Ez az, amire felelősen gondolkodó politikai erő egészen egyszerűen nem mondhat igent, különösen annak figyelembevételével, hogy az is kipattant az önök fejéből, hogy majd a kínai kormány beleszólhat abba, hogy itt mit titkosítsanak, és mit ne ennek az egész beruházásnak a során. Ez már tényleg a gyarmati lét, a gyarmati státusz vegytiszta megnyilvánulása. Államtitkár úr, megint csak ön van itt, jobb lett volna  újfent csak elmondom , hogyha az előterjesztő, aki elviszi majd a balhét ön helyett ezért az egész gyalázat helyett.

Válságos időket élünk, nem tudni, hogy az egész koronavírusos járvány története hova fog kifutni, mennyire küldi majd padlóra a magyar gazdaságot, és egy ilyen helyzetben önök el akarják füstölni ezt az ezermilliárd forintos összeget, aminek  ezerszerre is el kell hogy mondjuk  máshol is meglenne a sokkal-sokkal jobb helye, tehát halasztható lenne ez a projekt, még akkor is egyébként, hogyha annak lenne valamiféle gazdasági racionalitása.

De azt is elmondtuk ezerszer itt, Keresztes képviselőtársam is, most már nem tudom, hányadszorra jön elő ő is, én is, meg egyáltalán az ellenzéki részről mindannyian azzal, hogy hol van a garanciavállalás, hol van az a megvalósíthatósági tanulmány, hol vannak a kínai partner részéről azok a garanciák, amelyek biztosítják majd azt, hogy ez ne egy pénztemető legyen, a magyar emberek, és nem az önök meg nem Mészáros Lőrinc magánvagyonának, pénzének a temetője, hanem a magyar emberek pénzének a feneketlen kútja, annak az elnyelője? Hol vannak ezek a garanciák?! Hogyha önök annyira biztosak abban, hogy ez a beruházás ennyire jót tesz a magyar gazdaságnak, a magyar társadalomnak, a magyar jövőnek, akkor miért kell ennyire titkolózni? Mi ezeket a racionális megalapozó tanulmányokat nem látjuk, nem láthatjuk, teszem hozzá, mert önök titkolóznak, és van egy olyan gyanúnk, hogy nem ok nélkül.

Mi lesz akkor, tisztelt kormánypárti képviselőtársak, hogyha a kínai fél gondol egyet, és mondjuk, átteszi majd a kereskedelmi központját Triesztbe, és akkor Pireusz helyett, mondjuk, az lesz a hajózási központ, mi lesz akkor ezzel a méregdrágán megvalósuló vasútvonallal? Ki lesz ez használva? (Nacsa Lőrinc bólint.) Az az ezermilliárd forint, amit ráköltöttek… Nacsa képviselőtársam bólogatott, hogy, igen, ki lesz használva. Akkor ezt miért nem adják írásba? Most akkor legalább a jegyzőkönyvben benne lesz, de szeretnénk látni azért erről valamiféle kézzelfoghatóbb, szakmaibb ígérvényt is az egyszerű bólogatás helyett, mert  még egyszer  itt ezermilliárd forintos összegről van szó.

Lesze akkora forgalomnövekedés, hogy abból az, amit még felhoznak itt érvként, mondjuk az a vámbevétel-növekedés meg tudjon valósulni olyanformán, hogy akkor, mondjuk, ne 2400 év alatt, majd valamikor 4420 táján hozza be ez az egész beruházás az árát, hanem mondjuk, akkor csak száz-egynéhány év alatt? Még ezeket a megalapozó tanulmányokat, számításokat sem látni.

Az, hogy a gazdaságélénkítésre ez hogyan fog hatni, szintén egy nagyon kérdéses dolog. KSH-adatok szerint a 2017-es magyar-kínai relációban mért külkereskedelmi forgalmunk úgy nézett ki, hogy 700 milliárdos összegben ment Magyarországról oda áru, és Kínából 1400 milliárd forint értékben érkezett ide portéka. Ez olyan szinten romlott 2019-re, hogy a magyar kivitel 500 milliárdra csökkent, a kínai pedig 2000 milliárdra növekedett. Hölgyek, urak ott a kormánypárti padsorokban, önök, hogyha nem bizonyítják ennek az ellenkezőjét, könnyen lehet, hogy egy még drasztikusabb magyar kereskedelmi romlásnak fognak ezzel megágyazni. A magyar emberek pénzéből finanszírozzák azt, hogy a kínai áruk még az eddiginél is jobban eláraszthassák a hazai piacokat.

Egyértelmű, hogy miről van egyébként szó: Kína referenciákat akar az európai piacokon, ehhez pedig önök most ezzel az iszonyatos beruházással, ezzel a szerződéssel megadják a lehetőséget a keleti gólem számára, és bizony nem kelet lándzsahegye leszünk Európán belül, hanem Kína és a Kelet balekja, Kína újféle gyarmata itt, Európa kellős közepén.

Az pedig, hogy az idénre tervezett jó 60 milliárd mellé most még odaraknak 82 milliárd forintot is erre a projektre, a hab a tortán. Komolyan kérdezem: nincsen más olyan terület ebben az országban egy ilyen helyzetben, ahova ezt a 82 milliárd forintot  amit egyébként a gazdaságvédelemtől vesznek el  át lehetne csoportosítani?

Ha már Keresztes képviselőtársam beszélt itt a környezetvédelemről, a klímavédelmi célokról  ugye, ezzel szoktak takarózni, hogy ezért kell ezt az egészet fejleszteni , jelzem, hogy a hazai összvasúthossz mintegy 2 százalékáról van szó. Nem tudom, hogy tehát a 2 százalék fejlesztésével milyen komoly klímavédelmi célokat fognak majd itt elérni, de akkor ilyen alapon beszélhetnénk arról is, hogy miért nem a belvízi hajózást fejlesztik. Nem vagyunk vasútellenesek, lehetne ott mit fejleszteni bőven, mert azok a lassújelek, amelyek az összpályahossz legalább 40 százalékán katasztrofálissá teszik a személyszállítást, azok bizony felszámolásra kellene hogy kerüljenek egy normális közlekedéspolitika esetén.

(11.50)

Ebből az összegből óriási javulást lehetne elérni a MÁV vonalainak hosszán. De akkor visszakanyarodnék ide a belvízi áruforgalomhoz, ami Magyarországon alig 3 százalék, szemben, mondjuk, a holland 30 százalékkal, a német vagy a bolgár, a szerb, román 10 százalékos szinttel. Ha valami környezetvédelmi és klímapolitikai célokat szolgálna, akkor például az, hogy ezt fejlesszük, és azt a Duna-Majna-Rajna-csatornát, ami Magyarországon keresztül húzódik, összességében egyébként 3500 kilométer hosszú, és aminek a földrajzi középpontja pontosan itt van Magyarországon, Dunaalmásnál, jobban ki lehessen használni magyar részről is, akkor erre forrásokat kellene áldozni. Ennek az őrült projektnek a töredékéből ezt meg lehetne valósítani, és sokkal jobban elérhető lenne, mondjuk, az a Rotterdam, aminek a kikötője 10-20 millió éves konténerkapacitás-mennyiséggel bír, és ömlik oda a kínai áru. Azt a kínai árut más formában is el lehetne vinni, és nemcsak a 150-es vonal felújításán keresztül, ahogy önök ezt itt felvázolják a magyar társadalom részére, egyébként szakmailag és minden más szempontból is nagyon-nagyon hamis érveket felvonultatva. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

Szóval, a Jobbik azt mondja, hogy ne Lőrinc-védelmi tervekkel jöjjenek itt elő, hanem igenis a gazdaságvédelemre koncentráljanak, és ez az a projekt, ami ezt nem fogja lehetővé tenni és nem fogja elősegíteni. Államtitkár úr (Az elnök kikapcsolja a mikrofont.), nem tudom, hogy mi az, amivel önt meg lehetne győzni…

ELNÖK: Képviselő úr, sajnos már 30 másodperccel tovább szólt, de még a zárómondatra visszaadom a szót.

ANDER BALÁZS (Jobbik): Elnézést, elnök úr! Nagyon szépen köszönöm. Nem fogjuk megszavazni! Gyalázatosnak tartjuk! Ezt az ezermilliárd forintot valóban a magyar emberekre, és ne Mészáros Lőrinc további gyarapodására fordítsák! Köszönöm. (Taps a Jobbik padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  58 - 60  Következő    Ülésnap adatai