Készült: 2024.09.20.12:22:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

136. ülésnap (2004.03.29.), 324. felszólalás
Felszólaló Dr. Papcsák Ferenc (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:16


Felszólalások:  Előző  324  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PAPCSÁK FERENC (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Az előttünk lévő törvény hatálya az autóbusszal közforgalmú úton végzett személyszállítást kívánja szabályozni. A szabályozás jogharmonizációs célú; egy olyan területen kíván versenyt teremteni, ahol korábban nem volt verseny, illetve a köz szolgálata dominált.

Én két területét, két aspektusát szeretném megvizsgálni ennek a területnek. Először is meg kell vizsgálni, hogy milyen feltételek között dolgoznak a jelenlegi, úgynevezett Volán-társaságok. A Volán-cégek jelenleg az állam tulajdonában állnak, mivel a közszolgálat vagy a köz szolgálata kiemelt állami feladatnak tekinthető, illetve kiemelt állami feladat. Ezek a vállalkozások, állami cégek jelenleg, önállóan is megmérve, de egymás felé is, azt gondolom, nem tekinthetők versenyképeseknek. Egymástól gazdaságilag és területileg, térségileg is más-más területen dolgozó vállalkozásokról van szó, nagyságban is eltérőek, van olyan megye, ahol három társaság is működik, egyik sem mérhető például a Volánbusszal.

A vállalkozások tekintetében a gépek, az autóbuszok nagyon rossz állapotúaknak tekinthetők, a műszaki feltételek nincsenek meg, tőke- és forráshiányosan gazdálkodnak. A Volánokra a piac liberalizációja nem hatna jótékonyan, főleg, ha a külföldi versenytársak az új szabályozás értelmében piacra lépnének ebben az országban. Ha megnézzük a Magyarországon dolgozó vagy koncesszióval foglalkoztató és személyszállításra szakosodott magánvállalkozásokat, az ő gépjárműveik is, azt gondolom, nagyon rossz állapotúaknak tekinthetők, ők sem tekinthetők európai értelemben versenyképesnek.

Fontos egyébként - képviselőtársam előttem megemlítette -, hogy vannak olyan Volán-vállalkozások, amelyeknek az összevonása mindenképpen indokolt is. Fontosnak tartanám egyébként azt is, hogy vizsgáljuk meg ezeknek a vállalkozásoknak ismét a tartós állami vagyoni körbe történő helyezését, és a privatizációs koncepcióról pedig térjünk át egy egységes vagyonkezelési koncepcióra, a kormány pedig végezze el ezt a feladatot, azaz alkossa meg az állam vagyonkezelésre vonatkozó törvényét.

Tehát véleményem szerint, összefoglalóan, a Volán-cégek privatizációjára az idő még nem érkezett el, nincs egyelőre privatizációs kényszer; másrészről pedig nem lehet pontosan látni, hogy kik vagy milyen érdekcsoportok kívánják ezeket a vállalkozásokat megszerezni. Egyébként, ha az európai uniós gyakorlatot nézzük, vannak olyan országok, mint például Portugália, ahol a közúti személyszállítás terén államosítás történt az utóbbi időszakban, tehát egy visszaállamosítás, hiszen nagyon rossz tapasztalataik voltak a magánosítással összefüggésben.

A másik aspektusát szeretném egy picit megvilágítani. Azt gondolom, hogy a tisztelt előterjesztő által beterjesztett törvényjavaslat nem az esélyegyenlőség irányába hat, mivel például biztosítja annak lehetőségét, hogy a pályázó csak egy vonalra, hálózatra vagy hálózatcsoportra pályázzon.

Itt föl kell hívnom az előterjesztő figyelmét, hogy vannak az országnak olyan térségei, ahol még jelenleg is - bár az állam ellátási kötelezettsége fennáll - járatok szűnnek meg, itt említhetném Nógrád megyét, ahol több mint ötven kistelepülésen ritkítják a járatokat, illetve szüntetnek meg, vagy talán emlékeznek, télen az Ormánságban, egy nagyon szegény, hátrányos kistérségben a Pannon Volán megszüntetett járatokat. Az államnak ezzel szemben viszont kötelezettsége a szolgáltatásnak az ellátása - egyébként az új szabályozás is előírja ezt. Nem látjuk biztosítottnak, hogy az új jogszabály hatálybalépésével az ellátás az ország minden részén az esélyegyenlőség, a szolgáltatások azonos színvonalon történő gyakorlásával valósuljon meg.

A törvényjavaslat 3. §-ának (1) bekezdése: az állam szabályozza, hogy az állam elhagyja a normatív támogatást, és az autóbusz-közlekedést a rendelkezésre álló pénzügyi lehetőségek figyelembevételével kívánja megteremteni. Kérdezem én, Tiszarádon, Nyíregyházán vagy akár csak Budapesten a közlekedésre eddig sem volt elég pénz, ha a jövőt nézzük, még kevesebb lesz, miként történik majd meg a közúton történő személyszállítás biztosítása.

Bár egyébként még egy aspektusát szeretném itt említeni a törvénynek - erről nem esett szó -: a miniszterelnök úr ingyenes közlekedést ígért a diákoknak az iskolába menet, illetve az iskolából jövet. Miként hozható össze ez az ígéret az önök által megfogalmazott törvényjavaslattal?

Kérem, hogy a módosító indítványainkat vegyék figyelembe, és fogadják el.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  324  Következő    Ülésnap adatai