Készült: 2024.09.26.18:47:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

133. ülésnap (2000.04.12.), 81. felszólalás
Felszólaló Halász János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:12


Felszólalások:  Előző  81  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HALÁSZ JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tudjuk, a magzati élet védelméről szóló törvény most tárgyalt módosítása azért került a tisztelt Ház elé, mert az Alkotmánybíróság az 1998. november 23-ai határozatával hatályon kívül helyezte a törvény 12. §-ának (6) bekezdését, amely a súlyos válsághelyzet fogalmát határozta meg.

Az Alkotmánybíróság ezen határozatában egyúttal két megoldási lehetőséget is vázolt. Az egyik a súlyos válsághelyzet fogalmából kiiktatná a magzat fejlődésére utaló, meglévő ellentmondást, és a súlyos válsághelyzet fennállását ellenőrizhetővé tenné. Az alkotmánybírósági határozatban megfogalmazódott másik lehetőség az, hogy a törvényhozó a magzattal szemben fennálló életvédelmi kötelezettsége ellátásához új eszközt keres. A most tárgyalt törvénymódosításban ezek az eszközök megtalálhatóak; frakciónk véleményét és ezeket az elemeket ecsetelte vezérszónokunk, Koltai Ildikó, három héttel ezelőtt.

A törvényjavaslatban megfogalmazottak tehát az Alkotmánybíróság által megfogalmazott alkotmányos szempontoknak mindenben megfelelnek.

 

(13.30)

 

Tisztelt Képviselőtársaim! Az 1992-ben elfogadott törvényt annak egy eleme miatt kell tehát módosítanunk. Az akkor elfogadott törvény egyébként ezzel együtt fontos törvény, és minden korábbi szabályozásnál emberközpontúbbnak bizonyult.

Furcsa lehet ez a felvetés, de igyekszem megmagyarázni. Nagy viták zajlottak akkoriban, 1991-92-ben, amikor az eredeti törvény született, de azt hiszem, az idő igazolta az akkori döntéshozókat. Mert mit is mutatnak a számok? Lassú, folyamatos emelkedés után 1990-ben már több mint 90 ezer terhességmegszakítás történt Magyarországon. Ez a nagyon-nagyon magas szám a törvény akkori vitájának megkezdése, majd a hatálybalépés után csökkent. 1993-ban körülbelül 15 százalékkal esett vissza az abortuszok száma.

1995-ben, a Bokros-csomag bevezetésének évében újra mérsékelt emelkedés volt megfigyelhető, azóta azonban folyamatosan csökken a terhességmegszakítások száma. 1999-re a korábbi 90 ezres szám után 65 500 az abortuszok becsült száma. Ez azt jelenti, hogy a korábbiakhoz képest 25 ezerrel kevesebb a terhességmegszakítások száma, vagyis közel 25 ezer gyermekkel több születik meg. És ebben az 1992-ben elfogadott törvénynek is fontos szerepe van.

Létrehozták akkor a törvény kapcsán Magyarországon a családvédelmi szolgálatokat, és mintegy 120 helyen működik ilyen szolgálat. Ott felkészült, hozzáértő szakemberek, védőnők dolgoznak, és máig folytatják a munkát az akkor létrehozott szolgálatok. Természetesen lehet ezt a munkát erősíteni, sőt azt gondolom, erősíteni is kell a családvédelmi szolgálatokat, és az állam életvédelmi kötelezettsége szempontjából különösen fontos megtenni a szükséges lépéseket. Örömmel mondom, hogy ez a törvénymódosítás ezeket az elemeket tartalmazza, a szükséges lépéseket meg is teszi.

Tisztelt Ház! A törvénymódosítás kapcsán az itt elmondottakon túl természetesen nagyon sok szempontot figyelembe kell vennünk. Ilyen a témával foglalkozó civil szervezetek véleménye. A társadalmi szervezetek bizottságának alelnökeként különösen fontos számomra, hogy erről a kérdésről is beszéljünk itt, a plenáris ülésen is. A törvénymódosítás egyébként kifejti, hogy a civil szervezetekkel szorosabban együtt kell működni.

Azt gondolom, jó, ha ezt már a törvény elfogadása előtt is megtesszük. Képviselőtársaimmal együtt találkoztunk több civil szervezettel, például a Magzatvédő Társasággal, a Nagycsaládosok Országos Egyesületével, és kértük őket, hogy mondják el véleményüket erről a törvénymódosításról. Meg kell mondanom, nagyon sok értékes gondolatot hallottunk. Ilyen például a családvédelmi országgyűlési biztos intézményének kérdése, vagy ilyen például az, hogy minél több anonim inkubátort helyezzünk el, és így minél több életet mentsünk meg.

Ilyen a személyi jövedelemadóról szóló törvény kérdése, amikor is felvetődött, hogy a családi adókedvezmény kiszámításakor a gyermekszám meghatározásánál lehessen figyelembe venni már a magzatot is. A felvetések szerint a lakástámogatási rendszerben is figyelembe lehetne venni a magzatot, és már így biztosítani a kedvezményeket. Fontos felvetés volt az is, mely szerint minden magzat számára biztosítani kellene azt a lehetőséget, hogy bemutatkozhassék édesanyjának, édesapjának. A várandósság megállapításakor az anya és lehetőség szerint az apa is ismerkedjen meg a magzat ultrahangképével, hallgassák meg a magzat szívhangját, és ennek igazolásával kereshessék fel a családvédelmi szolgálatot.

Nagyon sok érdekes gondolatot hallottunk tehát ezeken a találkozókon, és azt gondolom, hogy ezek egy része természetesen olyan, amit nem itt, nem ezen törvénymódosítás kapcsán kell hogy tárgyaljunk, de bizonyára lesz olyan felvetés is - véleményem szerint van is -, mely ezen törvényhez módosító indítvány formájában benyújtható.

Tisztelt Képviselőtársaim! A tárgyalt törvénymódosítás kapcsán nagyon fontos erkölcsi, etikai kérdésben fogunk állást foglalni, hozzuk meg döntésünket, de akár így, akár úgy döntünk, egyben talán közös lehet a véleményünk. Mégpedig abban, hogy életpártinak, életigenlőnek kell lennünk. Nekünk, a különböző pártok politikusainak, a kormányzatnak úgy kell dolgoznunk, hogy olyan generációk nőjenek fel országunkban, amelyeknek a terhességmegszakítás gondolata eszükbe sem fog jutni.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  81  Következő    Ülésnap adatai