Készült: 2024.09.19.14:10:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

156. ülésnap (2000.09.07.), 8. felszólalás
Felszólaló Dr. Simon Miklós (FKGP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:49


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SIMON MIKLÓS (FKGP): Köszönöm szépen, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Hölgyeim és Uraim! Úgy gondolom, hogy a nyugdíjasokkal a tisztelt képviselő asszonynak kellene szembenéznie, hiszen '95 után a tisztelt nyugdíjasok nyugdíjának reálértéke több mint 10 százalékkal csökkent. (Csige József: Te még mindig itt tartasz?) Még mindig itt tartok, igen, képviselő úr (Varga Mihály: Most adjuk vissza, amit elvetettek!), mert azt a lavinát, ami a nyugdíjak elértéktelenedése miatt következett be, önök indították el anno 1995 táján. Tehát ezt a másra mutogatást, amit önök fogalmaznak meg, amikor egyértelmű a nyugdíjak reálértékének a növekedése - habár nem 10 százalék, mint ahogy önök ezt csökkentették, hanem néhány százalék -, mindenképpen meg kívántam ezt jegyezni. (Csige József: Nem volt egy nagy dobás!)

A társadalombiztosítási járulékfizetésben javasolt fő módosítások a következők. Az egészségügyi hozzájárulás összegének 3900 forintról 2001-ben 4200 forintra, majd 2002-ben 4500 forintra történő emelése. Második: az egyéni járulékfizetési alap felső határának az eltörlése, valamint a munkáltatók által fizetendő társadalombiztosítási járulék 33 százalékról 2001-ben 30 százalékra, majd 2002-ben 27 százalékra való csökkentése. Ezen módosítások az élőmunka terheinek csökkentésével és a közteherviselés arányának fokozásával a foglalkoztatás és versenyképesség növelésének irányába hatnak. Másrészt fokozzák a társadalmi kohéziót, ami az individualizálódó társadalmunkban jótékony hatású.

Nem ennek problematikájával szeretnék foglalkozni, hiszen ezt megtették az előttem szólók, inkább a kötelező egészségbiztosításról szóló '97. évi LXXXIII. törvény életbe lépése óta a társadalomban és a gazdaságban végbement változások miatt szükségessé vált törvénymódosításokkal. Ezen módosítások egyrészt az állampolgárok esélyegyenlőségének javításához járulnak hozzá, másrészt pedig áttételesen a prevenció fokozatosabb érvényre jutását szolgálják, hiszen a betegségek megelőzése napjaink egészségügyének alappillére kellene hogy legyen. A törvény előterjesztett módosításai pozitívan befolyásolják az egészségkárosodások minél magasabb szinten történő orvoslását, jogegyenlőséget biztosítanak mind az állampolgár, mind az ellátást biztosító szervezetek irányába.

A bevezetendő módosítások átláthatóbbá, egyszerűbbé teszik az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak feltételét. Ez vonatkozik a terhességi-gyermekágyi segélyre, a gyermekápolási díjra, a táppénzre, valamint a baleseti táppénzre is. A tervezett módosítások az adminisztrációs feladatok csökkentésének irányába hatnak mind a munkavállaló, mind a munkáltató esetén. Fontos előrelépésnek tartom, hogy a terhességi-gyermekágyi segélyre való jogosultságot a módosítás kiterjeszti a középfokú intézmény nappali tagozatának tanulóira is. Így azon fiatalok, akik középiskolai tanulmányaik befejezése után családalapításra gondolnak, számíthatnak egy bizonyos fajta társadalmi gondoskodásra, ami a terhességi-gyermekágyi segélyben nyilvánul meg.

A gyermekgondozási díj újbóli bevezetését követően eltelt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a gyermekgondozási díjra való jogosultság szabályozása indokolatlanul tér el a terhességi-gyermekágyi segélyre vonatkozó szabályoktól, ami számos panaszt és többlet adminisztrációs terhet okozott. Ezt a bevezetendő módosítások orvosolják.

Az egészségbiztosítási járulékfizetés felső határának megszüntetésével egyidejűleg a táppénzre vonatkozó szabályok módosításával megerősítésre kerül a biztosítási és a szolidaritási elv. Ezzel összhangban a táppénz kiszámítása az előzőnél hosszabb járulékfizetéssel lefedezett időszak alapján kerül megállapításra. Ezen módosítással megakadályozható, hogy járulékfizetés nélkül magas összegű kifizetésekre kerüljön sor, ami az esetleges visszaélések csökkentésének irányába hat. A baleseti táppénz összegének megállapításánál a munkavállaló érdekei előtérbe kerülnek a tervezett módosításban.

 

(9.30)

 

Ugyanakkor a munkavállalót - közvetve ugyan - arra ösztönzi, hogy az üzemi balesetek megelőzése érdekében lépjen fel, ugyanígy a munkáltatót is.

Összegzésként elmondható, hogy a tervezett módosítások a társadalmi igazságosságot, szolidaritást, az átlátható szabályozást, az adminisztrációs terhek csökkentését célozzák, amely célok jól illeszkednek a polgári kormány programjába, és amelyeket a Független Kisgazdapárt frakciója is támogat.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai