Készült: 2024.09.20.21:22:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

108. ülésnap (2020.02.25.), 12. felszólalás
Felszólaló Dr. Orbán Balázs
Beosztás Miniszterelnökség államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:14


Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ORBÁN BALÁZS, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Azt hiszem, hogy a kiindulópont tekintetében nincs vita köztünk, a kormánynak is célja a Budapesten és az agglomerációban élők életminőségének javítása, a város élhetőségi szintjének  ha lehet ilyet mondani  emelése. Éppen ezért vagyunk nagyon büszkék arra, hogy a 2010-2018 közötti időszakban, tehát amikor polgári kormányzás zajlott ebben az országban  és azt ön is elismerte, hogy a települések fejlesztésében a kormánynak és az önkormányzatoknak együtt kell működniük , akkor az élhetőségi világranglistán Budapest az 55. helyről a 34. helyre lépett előre. Mi ezt egy komoly eredménynek tartjuk. Ez nem egy magyar felmérés, hanem az Economist kutatási részlegének az egyik felmérése. Én magam ezért döbbentem meg, és akkor képviselő asszonyhoz fordulnék, hogy vesse be lobbi- és kérdező erejét, amikor Karácsony Gergely polgármester úr meglátogatta London polgármesterét, és azt mondta, hogy Budapestnek nagyon sok tanulnivalója van Londontól élhetőség tekintetében. Megnéztem az Economist ranglistáját, és ezen a ranglistán London a 48. (Nacsa Lőrinc: Hoppá!) Tehát a helyzet az, hogy szerintem nekünk egy bűnözésbe beleforduló, a multikulturális társadalom minden nyűgjét magán viselő, illetőleg a brexit miatt a gazdasági erőt elveszítő London semmilyen mértékben nem szolgálhat példaként, és azt hiszem, hogy a budapestieknek is inkább ugyanazon a vonalon kellene maradniuk, ugyanazt a vonalat kellene a városvezetésnek támogatnia, amit 2010-18 között elvégeztünk.

Említette az önkormányzatokat, hogy azok mennyire forráshiányosak és mennyire nem. E tekintetben arról tudom önt tájékoztatni, ha picit a történelemről beszélünk, hogy a 2010 előtti időszak volt az, amikor az önkormányzatok ki voltak véreztetve. Akkor ugyanis az állam és a parlament úgy működött, hogy a feladatokat törvényi szinten az önkormányzatokhoz testálta, viszont elvette tőlük a finanszírozási lehetőségeket, és ezért keveredtek bele az önkormányzatok, politikai hovatartozástól függetlenül, bár kétségtelen, hogy a baloldali, liberális városvezetések ez ügyben mindig előrébb jártak, mint a jobboldali városvezetés alatt álló települések, de gyakorlatilag minden település kénytelen volt a működés fenntartása és fennmaradása érdekében eladósodni.

Ennek az áldatlan állapotnak vetettünk véget 2010-ben, amikor is konszolidáltuk először az önkormányzatokat, majd a feladatfinanszírozás rendszerével egyensúlyt alakítottunk ki az önkormányzat által ellátandó feladatok és a központból átengedett bevételek, illetőleg az önkormányzatok saját bevételei tekintetében. Ezt követően állt egyébként valamennyi település egy fejlődési pályára, és Budapest esetében az elmúlt időszakban 1850 milliárd forint értékben történtek beruházások, jelen pillanatban pedig 4400 milliárd forintnyi értékű beruházás, állami és önkormányzati beruházás, ami folyamatban van. Ezek a beruházások döntő módon érintik azokat a területeket, amiket képviselő asszony is felhozott, a Budapest és az agglomerációban élők közötti kapcsolat javítását, az ingázás helyzetének megoldását és azokat a tömegközlekedéssel kapcsolatos fejlesztéseket, amiben, valóban igaza van képviselő asszonynak, az ilyen fejlesztések nagy részében politikai oldalakon túlívelő szakmai konszenzus van. Bár az is igaz, hogy az elmúlt hónapokban azt tapasztaltuk, hogy eddig konszenzusosnak tartott szakmai koncepciók és fejlesztési tervek mögül Budapest főváros vezetése kihátrál vagy vonakodik. Nem értjük ennek az okait. Most például a Galvani híd felépítésére gondolok, illetőleg a repülőtér fejlesztésével kapcsolatban is mintha egy kis egyet nem értés alakulna ki. Ebben is szeretném kérni képviselő asszony segítségét, mert azt hiszem, hogy itt a szakmának és nem a politikának kellene dominálnia.

Egyébként pedig e fejlesztések, mind a kötöttpályás közlekedés, a tömegközlekedés, mind pedig az agglomerációs kapcsolatok fejlesztése ügyében jó hírekkel tudok szolgálni. A kormány elkötelezett ezeknek a fejlesztéseknek a továbbvitelében. Épp a napokban látott napvilágot az a hír, mely szerint a kötöttpályás közlekedés fejlesztésében, tehát a HÉV fejlesztésében a tervpályázatot a Budapesttel és az agglomerációval foglalkozó államtitkárság kiírta, és egyébként a Közfejlesztések Tanácsa révén Budapest fővárossal együttműködve további fejlesztéseket tervezünk. Köszönöm szépen a szót. Köszönöm, hogy meghallgattak.




Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai