Készült: 2024.04.26.07:37:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

316. ülésnap (2013.10.25.), 102-104. felszólalás
Felszólaló Dr. Puskás Tivadar (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:57


Felszólalások:  Előző  102 - 104  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PUSKÁS TIVADAR (KDNP): (Nem működik a hangosítás.) Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim!

ELNÖK: Egy kicsit hangot kellene erősíteni.

DR. PUSKÁS TIVADAR (KDNP): (Hordozható mikrofonba:) Köszönöm szépen a segédeszközt is. Tisztelt Képviselőtársaim! A hozzászólásomat három részre kívánom osztani. Először általánosságban a költségvetésről beszélnék, utána az egészségügy költségvetéséről, majd pedig az önkormányzatokról.

Az általános meglátásaim: a büdzsé központjában a pénzügyi stabilitás megőrzése és a családok terheinek csökkentése áll. A világgazdasági körülmények lehetővé tették az ideinél optimistább tervezést. A kormány jövőre 2 százalékos gazdasági növekedést prognosztizál, 2,9 százalékos GDP-arányos államháztartási hiánnyal. Itt szó volt a korábbiakban arról, és kifogásolták azt, hogy ez a hiány 2,7-ről 2,9-re emelkedett. Én úgy gondolom, hogy annak a képviselőtársamnak, aki ezt megtette, erkölcsi alapja nem volt az elmúlt időszak történéseit illetően ezt a megállapítást tenni.

Arról volt szó, hogy ez a költségvetés a rezsicsökkentés költségvetése. Korábban a képviselőtársam már elmondta, de teljesen egyértelmű, hogy a rezsicsökkentés a következő évben fejti ki a hatását, hiszen a 2012. decemberi árakhoz képest 20 százalékkal kevesebbet kell majd fizetni a gázért, az áramért és a távhőért, több közszolgáltatás, így például a víz és a szemétszállítás ára pedig 10 százalékkal csökken. Magyarország jobban teljesít, így a 2014. évi költségvetés egy kiszámítható költségvetés, amely Magyarország és az emberek számára stabilitást jelent.

Az államadósság csökkentése a kormány célkitűzései között ma is prioritást kap. A mindenkori megélhetést teszi könnyebbé Magyarországon a 2014-es költségvetés. Részben a családok segítésére, részben pedig a gyermekvállalásra ösztönöz. A családok megsegítésére a családi adókedvezmény kiterjesztése az, ami kereszténydemokrata néppárti kezdeményezésre most bekerül a költségvetésbe, a gyermekvállalás elősegítésénél pedig, hogy mást ne is mondjunk, a diákhitel elengedése történik meg abban az esetben, ha gyermeket vállalnak a fiatalok. 2014-ben átlagosan 100 ezer forintot tudnak megspórolni a magyar családok a rezsicsökkentés kapcsán.

A nyugdíjasokról nem volt szó, illetve ami szóba került, az, úgy gondolom, igencsak kritikát illető lett volna. A nyugdíjasoknak a nyugdíja 2,4 százalékkal emelkedik; a korábbi évi 5,2 százalékos növekedéssel ez azt jelenti, hogy az utóbbi két évben jelentősen nőtt a nyugdíjak értéke.

A kormány gazdaságpolitikájának fő céljai - szó volt róla - az államadósság csökkentése, a költségvetési hiány 3 százalék alatt tartása, a foglalkoztatás bővítése, a versenyképesség javítása és a kiegyensúlyozott gazdasági növekedés biztosítása.

Szó volt már róla, de érdemes megemlíteni, hogy ágazatonként a költségvetés milyen értékeket tartalmaz. Az ágazatok összessége nominálisan növekedett mennyiségű pénzt tartalmaz százalékos arányban, például az egészségügy 10,6 százalékkal, az oktatás 12,5 százaléknál többel emelkedett összeget kap a következő esztendőben, de a közbiztonságra, a gazdaságfejlesztésre, a felzárkóztatásra szintén nagyobb összegek jutottak.

Ha az egészségügyet nézzük, szó volt róla, hogy 10,6 százalékkal nőtt az az összeg, amelyet az idei évben, illetve a következő évben az egészségügyre költhetünk. Az egészségügyi átalakításoknak és az újjászervezésnek az volt a célja, hogy fenntartható és a betegek és az orvosok, egészségügyi dolgozók számára jobb egészségügyet hozzunk létre. Ehhez többek között a fejlesztések tartoznak hozzá. A fejlesztések mintegy 300 milliárd forintnyi összegre rúgnak, ami az utóbbi három esztendőben az egészségügy gyarapodását jelenti. Ez az utóbbi éveknek olyan mennyiségű fejlesztése, amire nem volt példa.

Az egészségügyi fejlesztés fontos része az, hogy az egyenlőtlenségek csökkenjenek, és az egyenlőtlenségek csökkentését szolgálja többek között az is, hogy a gyógyító megelőző ellátásra 50 milliárddal több pénz jut a következő esztendőben. Az egészségügyben a béremelés 2012-ben mintegy 86 ezer, 2013-ban 94 ezer embert érintett, és ezeknek az összegeknek a továbbvitele, illetve a következő emelése is meglesz a 2014. esztendőben. Az alapellátásra több, konkrétan 16,1 milliárd forinttal több pénz jut. Ennek a megoszlása részben a háziorvosi ellátásban, részben a fogorvosi ellátásban, illetve a házi gyermekorvosi ellátásban és a védőnői hálózat fejlesztésében látható.

Az Országos Mentőszolgálatról is hadd szóljak: az Országos Mentőszolgálat 3 milliárddal több pénzt kap, 22 új mentőállomás építése van a tervben, és 60 mentőállomás megújítása szerepel az elképzelések, illetve a jövő évi tervek között. 200 új mentőgépkocsi beszerzése várható 2014-ben. A mentőgépkocsiknak a hosszú-hosszú ideig tartó pótláshiánya megvolt korábban, és 2006 és 2010 között egyetlenegy mentőgépkocsit nem szerzett be az akkori kormány.

(11.40)

Ez olyan helyzetbe hozta akkor a mentőszolgálatot, hogy a teljesítőképességének a határán volt. Hála az új egészségpolitikai irányzatnak meg a gépkocsibeszerzésnek persze, ami azóta folyamatosan megtörténik, az Országos Mentőszolgálat fejlesztése is megtörtént. Mondom: a 2014. évben 200 új mentőgépkocsi beszerzését tervezik.

Még egy adatot: 8 milliárd forinttal nő a gyógyászatisegédeszköz-támogatás. Ez megint nagyon lényeges és nagyon fontos, hiszen ebben a kérdésben is szeretnénk mindenkinek segíteni, és azoknak, akik a legjobban rászorulók, azoknak meg még inkább.

Az önkormányzattal kapcsolatos kérdésekben elsősorban egy adatot szeretnék mondani: 658 milliárd forintnyi adósságállományt vett át az önkormányzatoktól az állam. Magyarul, megszabadította ettől a mennyiségű adósságtól. Ez azt jelenti, hogy levegőt kaptak az önkormányzatok, azt jelenti, hogy az önkormányzatok a fejlesztésen gondolkodhatnak, azon gondolkodhatnak, hogy továbblépnek.

2014-ben összességében 703 milliárd forint költségvetési támogatást kapnak az önkormányzatok, összességében. A finomhangoláshoz hozzátartozik majd, itt korábban erről is szó volt, az iskolák és leginkább a kollégiumok normatív finanszírozása. Ebben pillanatnyilag az önkormányzatoknak a nehézségeit kell enyhíteni. Az önkormányzati finanszírozások között meg kell említenem az egyik sort, amely Szombathelyre, városunkra vonatkozik. Szombathely kap támogatást arra a programra, amelyet úgy hívnak, hogy "Szombathely visszavár", a másik pedig: "Szombathely a segítés városa".

Ez utóbbi, a "Szombathely a segítés városa" arról szól, hogy a lakosság egyharmadát, a szombathelyiek egyharmadát megtanítjuk újraéleszteni. Ezzel a szív- és érrendszeri betegségben szenvedőknek, illetve az abban meghalóknak a száma remélhetőleg csökkenni fog. Ez az egyik dolog. A másik dolog pedig az, ami legalább ennyire lényeges, hogy az emberek szemlélete átalakul, ha segíteni tudnak a másikon ilyen helyzetben, akkor nyilvánvalóan a gondolkodásuk alapeszméje, alapszemlélete lesz az, hogy segítsenek a másikon. Úgy gondolom, hogy ez a költségvetés is olyan, hogy segíteni akar a másikon, olyan, hogy mindenkin segíteni próbálunk.

Kívánom és kérem képviselőtársaimat, hogy fogadják el a 2014. évi költségvetési tervezetet. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  102 - 104  Következő    Ülésnap adatai