Készült: 2024.09.20.09:20:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

165. ülésnap (2000.10.18.), 129. felszólalás
Felszólaló Tardos Márton (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 16:35


Felszólalások:  Előző  129  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TARDOS MÁRTON (SZDSZ): Elnök Úr! Köszönöm a szót. Képviselőtársaim! A kétéves költségvetésről - a 2001. és a 2002. év költségvetésének ügyéről - most nem először tárgyalunk, hiszen annak következtében, hogy a kétéves költségvetés benyújthatóvá tétele érdekében az 1999-es költségvetés Áht.-módosításokat javasolt - amelyek értelme csak most fogalmazódik meg -, és nem rövid idővel ezelőtt az adótörvényekről tárgyaltunk, amelyek nyilvánvalóan a költségvetésnek fontos részei, ezért nem könnyű újat mondani a kétéves költségvetés ügyéről.

Tudatosan nem akarom fölvetni azt a kérdést, hogy az alkotmányos szabályokat hol szegi meg a kormány, amikor törvények módosítása nélkül egy új törvény koncepciója szerint nyújtja be a költségvetést. Nem vetem föl azt a kérdést sem, hogy jogos-e azt állítani, hogy ez egy sikeridőszak költségvetése.

Föl szeretném hívni azonban a figyelmet arra, hogy a siker, amiről a kormányoldalon lévő képviselők és a kormány tagjai szeretnek beszélni, nagyon viszonylagos dolog. Nevezetesen arról van szó, hogy egy súlyos gazdasági visszaesés után most közelítettük meg az 1989-es egy főre eső jövedelem vagy GDP-termelés színvonalát - most értük el -, és annak az árán értük el, hogy mind a közszolgáltatások, mind a bérek és egyéb jövedelmek színvonala alacsonyabb, mint amit 1989-ben nem tartottunk elfogadhatónak.

Gondolják meg, hogy ez mit jelent abból a szempontból, amit nagyon fontos ügynek tekintünk: hogy a Lajta vonalán törés van-e, és Magyarország lényegesen alacsonyabb színvonalon termel és fogyaszt, mint ahogy a Lajtán túli országok ezt teszik. Mivel azokban az országokban ezalatt, tehát a kiegyenlítés - tehát a visszaesés és a visszaesést pótló növekedés - időszakában átlagosan körülbelül évi 3 százalékos vagy azt meghaladó növekedés volt, ebből levonhatjuk azt a következtetést, hogy az a rés, ami a Lajta vonalán megjelenik, pillanatnyilag még nagyobb, és nem is jelentéktelen mértékben nagyobb. S ha az életszínvonalat nézzük, akkor meg különösen nagyobb, mint amilyen volt tíz évvel ezelőtt. Ehhez még hozzátehetem azt is, hogy mivel Magyarországon ez alatt a tíz év alatt a jövedelmek nagyon nagy mértékben differenciálódtak, az átlag alatt keresők és az alsó egyharmadban élők tömege szempontjából ez a különbség pedig különlegesen nagy.

Mi következik ebből? Az következik, hogy nehéz helyzetben van minden kormányzat, amely ilyen körülmények között költségvetést kell hogy beterjesszen, mert a lehetőségek és az igények nem esnek egybe, a lehetőségek és az igények között nagyon nagy a különbség. Ezért nagyon óvatosan figyelem a kormányoldalnak azt a véleményét, hogy ezt a problémát teljes sikerrel, minden szempontból sikeresen tudta áthidalni. Én úgy látom, hogy a dolog nem egyértelműen bizonyított, és a számok, amelyeket megtudunk a költségvetésből, és az elmondott szövegek, amelyek a növekedésre és a javuló feltételekre vonatkoznak, súlyos ellentmondásban vannak egymással, amelyeket nem tudok magamtól feloldani.

A durva példa ebben a vonatkozásban az infrastrukturális beruházások kérdése, ahol hallatlanul nagy ígéretek fogalmazódnak meg a miniszterelnök szájából, a gazdasági miniszter szájából, ugyanakkor a költségvetésben ilyen típusú növekedést nem tudok kimutatni.

 

 

(14.10)

 

Félek attól, hogy itt tudatos píár-, ha úgy tetszik, félrevezetési elemek is szerepet játszanak, de ha nem azok játszanak szerepet, akkor is egy nagyon súlyos probléma merül föl; nevezetesen az, hogy azért nem kerül be a tervezett és elképzelt infrastrukturális beruházás költségoldala a költségvetés számaiba, mert úgy kívánják ezeket állami garanciákkal és állami pénzekkel, tehát közpénzekkel is finanszírozni, hogy az megkerülje a költségvetés ellenőrizhetőségét, a parlament tárgyalását s a többi.

Ennek egy fontos jele az ebben az évben is tapasztalt jelenség, hogy a kormány attól könnyebb helyzetbe kerül, ha az inflációt alulértékelte, tehát kedvezőbb inflációs folyamatot jósolt és vett figyelembe, mint ami bekövetkezett, és ennek a valószínűsége a következő két évre is erőteljesen fönnáll. Ez tudniillik azt eredményezi, hogy a kiadási oldalon a reálnövekedésnek számított növekedések alulértékeltek abban az értelemben, hogy abból a pénzből annyi reálnövekedést nem lehet végrehajtani, ugyanakkor a bevételek oldalán, éppen a jövedelmek inflációs növekedése következtében nagyobb adóbevételekkel lehet számolni, amelyekről el lehet kerülni a beszámolást.

Az a kérdés, amit a kétéves költségvetésről valójában föl akarok vetni, most tehát nem az, hogy jogszerű-e, nem az, hogy reális-e egy kis országban, a világgazdasági hullámzásoknak ennyire kitett országban élen járni abban, hogy két évre vállal a kormány kötelezettségeket, hanem az, hogy milyen feltételekkel lehet egyáltalán erről a kérdésről beszélni egy parlamentáris demokrácia feltételei mellett. Véleményem szerint tudniillik az a helyzet, hogy egy kétéves költségvetés annak a jogviszonynak a fejlesztését követeli meg, amiben a parlament a kormányt ellenőrizni tudja; hiszen még egy egyéves költségvetésben is 100 milliárdos nagyságrendű volt, a múlt évben is, ebben az évben is az az összeg, amiről a kormány menet közben nem számolt el a parlamentnek, és csak az utólagos elszámolásánál derült fény arra, hogy mire is költötte a bevételeket. Ez a veszély egy kétéves költségvetésnél sokkal nagyobb, ugyanakkor éppen az elmúlt hetekben végrehajtott törvénymódosítással az egyéves költségvetéshez sem megfelelő ellenőrzési törvényi szabályozásokat a kormány a saját javára enyhítette, azaz még kevesebb dologról kell beszámolnia, mielőtt fölhasználja a többletjövedelemből származó bevételeit. Ez teljes mértékben elfogadhatatlan, és teljes mértékben ellentétben van a demokratikus jogállam fölfogásával.

Ezután csak egy kérdést szeretnék említeni, és egy másik kérdésre majd egy másik fölszólalásomban akarok visszatérni. Ez az, hogy adott körülmények között mi az a feladat, amit mindenképpen végre kell hajtani. Ez pedig a beruházások növekedésének az ügye. Nyilvánvaló dolog, hogy a tíz évig tartó hanyatlás és színvonal-visszatérés egyik oka, hogy Magyarországon valamikor jelentős beruházásokat hajtottak végre, és az a tőke, amit itt beruházásokkal végrehajtottak, adott körülmények között, a világpiaci kereslet kialakult viszonyai között, nem igazán működőképes, nem képes alkalmazkodni a keresleti viszonyokhoz. Ebben az átlagszámok nem mutatnak világos képet, mert jelentős tőkeimport volt Magyarországon, és a vállalatoknak egy jelentős része, mondhatnám, hála istennek, a külföldi tőke segítségével alkalmazkodott a keresleti viszonyokhoz, és korszerűen termel, új ágazatok, új fejlesztések jöttek létre, és hallatlanul nagy eredményeket értünk el ezekkel. De ez nem ellentétes azzal, hogy a tőkének egy jelentős része - csak egy csúnya szót tudok használni - rohad az országban, a vállalatok, amelyek ezzel a tőkével rendelkeznek, és nem tudnak külföldi tőkeinjekcióval meggazdagodni, vegetálnak. Ez azt jelenti, hogy fölélik a tőkeértéküket, hogy az amortizációra sem tudnak elegendőt költeni, holott befektetéseket kellene végrehajtani, és a befektetésekhez nagy mennyiségben friss tőkére van szükség.

A kormányzat úgy tesz, mintha foglalkozna ezzel a kérdéssel, és ezt a kis- és középvállalati program keretében kívánja megvalósítani. Hallatlanul fontosnak tartom és támogatom a kis- és középvállalatok fejlesztését, és tisztában vagyok azzal, hogy az Egyesült Államokban ilyen programokkal a foglalkoztatás terén nagyon nagy eredményeket értek el, de nem ez a magyar problematika lényege. Magyarországon az elmúlt tíz év fejlődése alapján, egy olyan helyzetben, amikor nem voltak kisvállalatok, ma 800 ezer kisvállalat van, és ez a szám meghaladja azt, ami reális lenne a magyar gazdaság feltételei között. Ezek között vannak olyan mikrogazdaságok, amelyeknek nyilvánvalóan nem a gazdasági és a profittermelő tevékenysége a fontos, hanem egyszerűen olcsóbban akarnak bérköltséghez vagy életszínvonal-fönntartó jövedelemhez jutni, és ezért vállalják a kényszervállalkozói státust. Rengeteg olyan vállalkozás van, ahol a növekedés lehetősége egyáltalán nem adott, és amely lényegében nem tud megtakarítani, ennek következtében az a tőke, ami itt fölélésre van kárhoztatva, nem tud megújulni azoknak a programoknak a segítségével, amiket ma adóenyhítések formájában a kis- és középvállalatoknak a kormány meghirdet.

Divat ma a kis- és középvállalatokról beszélni világméretekben, de ez véleményem szerint nem ellentétes azzal, hogy a gazdasági növekedés zöme valamennyi országban, így Magyarországon is az elmúlt időkben nagyvállalatoknál alakult ki, tehát a szétesett állami vállalatok újbóli, magántőke kezében történő koncentrációja egy fontos feladat; ennek a kérdésnek a megoldásával a kormányzat nem foglalkozik, és azokat a javaslatokat, amelyek ezt elősegítenék, nem támogatja. Ez a legfontosabb mondanivalóm; ezenkívül csak két címet akarok már csak megemlíteni, és befejezem a hozzászólásomat.

Az egyik az infrastrukturális beruházások területén való elmaradás, ahol már fölvetettem azt a kérdést, hogy az ígéretek nagyobbak, mint amit a költségvetés számaiból tükröződni látunk. Kérem a kormány képviselőit és a kormánypártok képviselőit, mondják el, hogyan gondolják ezt az ellentmondást föloldani, ha ténylegesen van javaslatuk erre, nem pedig félrevezető az állításuk.

A másik, most ugyancsak röviden fölvetett kérdés a minimálbérek ügye. Nagyon híve vagyok annak, hogy Magyarországnak föl kell zárkóznia - és erről beszéltem a fölszólalásom elején is - a Lajtán túli országok bérszínvonalához, és ez egy fontos feladat, de tudni kell, hogy ezt csak akkor lehet egészségesen megcsinálni, ha a vállalkozók és a munkaadók érdekeit figyelembe vesszük menet közben, és úgy lépünk előre, ahogy ezt a gazdasági növekedés megengedi. Ha nem ez történik, akkor munkanélküliséget teremtünk azáltal, hogy fejlődőképes kisvállalatok tönkremennek, mert nem tudják kifizetni a minimálbért, vagy fejlődőképes, ma még tisztességesen működő kisvállalatok belekényszerülnek, durvábban, mint eddig, a feketegazdaság útjába, és tagadni fogják azt, hogy kivel vannak munkaviszonyban. Ennél nagyobb baj van akkor, amikor a közszolgáltatás területén a minimálbért bevezetjük olyan ágazatokban, ahol a foglalkoztatottak nagyon jelentős rétege a minimálbér alatt keres.

 

(14.20)

 

(Az elnöki széket dr. Szili Katalin, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

 

Az eddig számomra nyújtott miniszteriális előterjesztések számadatai nem bizonyították be azt, hogy reálisan számoltak azzal, hogy a kisvállalkozóknak milyen része kerül a minimálbér bevezetése miatt kritikus helyzetbe. Csak átlagszámokat látok, az átlagszámokban pedig a nagyvállalatok lesznek a járulékfizetési megtakarításokban a kedvezményezettek, a minimálbér-növelés pedig nem fogja érinteni a költségszínvonalukat. A másik oldalon pedig nem látok olyan számokat, amelyek a közszolgáltatás területén pótolnák azt a bérszínvonal-növekedésből eredő költségnövekedést, ami a minimálbér emelése következtében elkerülhetetlen, de egész biztos vagyok benne, hogy azt a többletet, ami azáltal fog fellépni, hogy a magasabb képzettségű és nagyobb tapasztalattal rendelkező munkatársakat jobban kell fizetni, és ezt a differenciálást nem lehet megszüntetni, nem finanszírozza az állam. Ennek következtében nem tudjuk támogatni a kétéves költségvetést.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az SZDSZ és az MSZP soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  129  Következő    Ülésnap adatai