Készült: 2024.04.26.11:08:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

257. ülésnap (2005.10.24.), 26. felszólalás
Felszólaló Dr. Kóka János
Beosztás gazdasági és közlekedési miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:59


Felszólalások:  Előző  26  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KÓKA JÁNOS gazdasági és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Frakcióvezető-helyettes Úr! Kérdéseinek a legtöbbje nem igazából erre a Házra tartozik, hanem talán a Fővárosi Önkormányzat képviselő-testületére, mégis szeretnék érdemben választ adni, hiszen nagyon sok dologra lehetünk méltán büszkék, s nem feltétlenül kormánypárti vagy ellenzéki oldalon, hanem mi, budapestiek azzal kapcsolatban, ami az utóbbi években itt történt.

Tudja, van néhány olyan beruházás - ilyen például az M0-ás és a szemétégető ügye is, amit egyébként észak-pesti polgárként nem említett, de biztosan örömmel vette, hogy ez a kormány megvalósította -, amelyeknek van egy közös karakterük, nevezetesen, hogy a jobboldali kormányok elképzelnek valamit, megálmodnak nagy fejlesztéseket, a baloldali kormányok pedig meg is csinálják azokat (Derültség és zaj az ellenzéki oldalon.), így volt ez a szemétégető esetében is, a füstgáztisztító berendezés mintegy 20 milliárdos kormány-főváros együttműködésben megépített beruházásánál, és így van az M0-ásnál is, ahol - képviselő úr is nagyon jól tudja - az elmúlt hónapokban sikerült nagyon sok éve fennálló akadályokat elhárítani, ennek megfelelően megkezdhetjük az északi híd építését, ennek megfelelően az északkeleti egyik szakasz megrendelését már megadtuk a kivitelezőknek, a következő szakaszra pedig nemsokára sor kerül. Megállapodtunk Budakalász önkormányzatával, megállapodás közeli állapotban vagyunk Pomáz önkormányzatával. Az a lehetetlen állapot, ahol Budapest közútjait hatalmas kamionforgalom terheli, nagyon közel van egy tartós megoldáshoz az M0-ás érdemi fejlesztésével.

Nézzük a tömegközlekedést! A BKV, a budapesti tömegközlekedés az idén 12 milliárd forintos normatív támogatást kap, és emellett vállalt a kormány néhány hete kötelezettséget 15 milliárd forintnyi kezesség felkínálására a BKV részére annak érdekében, hogy üzemeltethesse, illetve fejleszthesse járműállományát. A főváros az idén 4,1 milliárd forintot kapott a kormánytól útfelújításokra, ezt kiegészítette szintén 4,1 milliárd forinttal, úgyhogy az idén több mint 8 milliárd forint áll rendelkezésre annak érdekében, hogy körülbelül nyolcvan kilométernyi utat a főváros és a kormány közösen felújítson. Jövőre egyébként ugyanez a szám száz kilométer lesz.

De mondok más számokat is. Régi követelésünk - tudom, hogy ellenzéki és kormányoldalról egyaránt -, hogy végre épüljenek kerékpárutak Budapesten.

(14.30)

Örömmel mondom, hogy eddig 32 kilométer kerékpárút építésére került sor ebben az évben, és hasonló ütemben szeretnénk továbbmenni szintén a zöldebb budapesti közlekedés megteremtése érdekében. (Folyamatos zaj.)

Nézzük a metróberuházásokat! A metró egyik iskolapéldája annak, ahogy az Orbán-Torgyán-kormány ’98 és 2002 között kiszárítani igyekezett Budapestet, Budapest költségvetését, megfosztani a fővárost a fejlesztés lehetőségétől. (Közbeszólások a Fidesz soraiból.) Ezzel szemben az M4-es, tehát a 4-es metróvonal építésének a szakaszolása, a meghirdetett pályázatok azt mutatják, hogy a főváros és a kormány ebben a ciklusban újra elkötelezett, az önök kormányzását követően ismét csak elkötelezett a metró fejlesztése érdekében.

Örömmel számolok be továbbá ezen a fórumon - mert közös kormányzati-fővárosi programról van szó - a Budapesti Közlekedési Szövetség megalakításáról. A Budapesti Közlekedési Szövetség régi ígéretünk, régi meg nem valósult programunk annak érdekében, hogy több mint 3 millió ember nívós tömegközlekedési lehetőséget kapjon Budapesten és az agglomerációban. Örömmel számolok be arról, hogy a legfrissebb adatok szerint ebben a hónapban csaknem 20 ezren vették meg a Budapesti Közlekedési Szövetség bérleteit, sikeres tehát a konstrukció, érdemes volt sokat dolgoznunk. Talán azon gondolkozzunk el, azon gondolkozhat el az utóbbi 15 év valamennyi politikai ereje, hogy miért nem lehetett ezt egy picit korábban megcsinálni.

Ezenkívül nagyon sok olyan kérdés van, amiben én itt nem foglalnék állást, de nagyon szívesen tolmácsolom képviselő úr kéréseit úgy a Rózsa utcai megállóra, mint nagyon sok egyéb BKV-állomás felújítására vonatkozóan a Fővárosi Önkormányzat és a BKV vezetése felé.

Ami pedig a turizmussal kapcsolatos megjegyzését illeti: közös örömünk, hogy részben a diszkont légitársaságoknak, részben pedig Budapest egyre növekvő attraktivitásának köszönhetően ebben az évben 25 százalékkal több turista érkezett a fővárosunkba, mint egy évvel ezelőtt.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  26  Következő    Ülésnap adatai