Felszólalás adatai
257. ülésnap (2005.10.24.), 24. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Pettkó András (MDF) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | napirend előtti felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 5:09 |
Felszólalások: Előző 24 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
PETTKÓ ANDRÁS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Annak ellenére, hogy immár negyedik éve azonos pártok ülnek a kormányban és a Fővárosi Közgyűlés vezetésében, szinte semmi sem valósult meg az MSZP és az SZDSZ ígéreteiből. Idén több pénz jut az utak felújítására, a köztisztaságra, a tömegközlekedésre, a városrehabilitációraö - hallhattuk a főváros 2005. évi költségvetésének elfogadásakor a főpolgármestertől. Ennek ellenére elmaradt a budai alsó rakpart kiszélesítése, nem hosszabbították meg az 1-es és a 3-as villamos útvonalát, nem újult meg az északi összekötő vasúti híd sem. Az autósok órákat kénytelenek közlekedési dugókban tölteni, több tízmilliárdra rúg az emiatt keletkező nemzetgazdasági kár, és tovább romlik a már amúgy is egészségromboló levegőminőség. Ez is oka lehet annak, hogy az utóbbi tíz évben megtízszereződött a fővárosi allergiások száma.
Észak-pesti polgárként azon már meg sem lepődöm, hogy az MSZP-SZDSZ által feledésbe merül a káposztásmegyeri metrószakasz befejezése. De legalább a Rózsa utcai megállót adnák át, ami lassan tizenöt éve készen van. A 4-es metrónak is csak alibi építése folyik, ami csak arra jó, hogy a befizetett adóforintjainkat Demszky Gábor népszerűsítésére használják fel. Elfogadhatatlan, hogy ilyen nehéz gazdasági helyzetben - amikor a mindennapi kiadásokat is már csak hitelből tudja finanszírozni a főváros - 400 millió forintot, a beruházási költség másfél százalékát költsék propagandacélokra.
Óriási az adóssága a kormánynak és a fővárosnak azért, hogy az MDF-es Antall-kormány idején megépült M0-ás elkerülő úton kívül azóta sem sikerült elkerülő utakat építeni, így akadálytalanul dübörög át a belvároson - valószínűleg Európában példátlan módon - az országot átszelő teljes kamionforgalom. Kész csoda, hogy nem történik naponta több súlyos baleset. Gondoljanak bele, mennyi veszélyes árut visznek keresztül a zsúfolt belvároson! Az ígéretek ellenére miért nem kezdődött már el az építkezés az M0-ás északkeleti szektoránál? Miért nem épül a híd, amikor az engedélyeztetési eljárások már régen befejeződtek?
Az északi összekötő vasúti híddal kapcsolatban azt javasolom, hogy ha tovább húzódik a felújítása, akkor legalább a kerékpárutat újítsák fel minél előbb, hogy a Szentendre irányába tartó kerékpárosok balesetmentesen közlekedhessenek rajta. A város kerékpárútjainak fejlesztése amúgy is fényévekre van a választási ígéretektől és a lakosság igényétől. Ugyanígy csak ígéret maradt az M3-as autópálya bevezető szakaszának zajvédő falakkal való ellátása is.
Szakmailag elhibázott a jelenlegi városvezetésnek az a szándéka, hogy a Hungária körúton belüli területeken P+R parkolókat alakítsanak ki, mert azok nem szolgálják a P+R parkolók eredeti célját, az autók távoltartását a belső területekről. Az MDF véleménye szerint a már meglévő parkolókat kellene elsősorban fejleszteni, bővíteni és ingyenes őrzésükről gondoskodni.
A főváros vezetésének és a kormánynak másik nagy adóssága, hogy a budapesti főútvonal-hálózat 10 százalékának évente esedékes felújítása jó ideje még a minimálisnak tartott 2-3 százalékos szintet sem éri el. Ennek következtében a külső kerületekbe és az agglomerációba kivezető főutak biztonságosan alig járhatók, hepehupásak, közlekedésre szinte alkalmatlanná váltak.
Az autózás egyre romló feltételei mellett nem tapasztalható előrelépés a tömegközlekedésben sem. A BKV-nak nyújtott támogatások reálértéke évenként csökken, ennek eredményeként a járműpark elhasználódik, a fejlesztéseket rendre elhalasztják. Áramütés-veszélyes trolik, kigyulladt autóbuszok jelzik a helyzet tarthatatlanságát. A lakosságot sújtja az infláción mindig jóval felüli áremelés, amelynek értelmetlenségét mutatja az is, hogy a tarifaemelések következtében 80 ezer fővel csökkent az utaslétszám, csökkent a BKV árbevétele, és természetesen tovább nőtt a gépkocsiforgalom.
Tisztelt Ház! Senkit sem lep meg, hogy az Európa kulturális fővárosa címet egy pillanatig sem veszélyeztette a vérszegény, fél szívvel elkészített Podmaniczky-terv. Demszky Gábor már a világkiállítás lemondásakor bebizonyította, hogy csak szavakban a tettek embere. Ezek után nem csoda, hogy már egyéniben nem is mer elindulni a jövő évi választásokon. A főpolgármester, a várost tizenöt éve vezető MSZP-SZDSZ-koalíció és a kormány együttes felelőssége, hogy a Demszky-féle világvárosba érkező turista továbbra is csak összefirkált falakat, elhanyagolt épületeket, borzalmas útviszonyokat, rossz levegőt és kutyapiszkot talál.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MDF soraiban.)
Felszólalások: Előző 24 Következő Ülésnap adatai