Készült: 2024.09.23.10:17:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

208. ülésnap (2001.05.11.), 6-8. felszólalás
Felszólaló Dr. Pálinkás József
Beosztás oktatási minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:45


Felszólalások:  Előző  6 - 8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PÁLINKÁS JÓZSEF oktatási minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselők! Tisztelt karzaton helyet foglaló fiatal Barátaim! A mai parlamenti ülésnapon a társadalmi összetartozásról és a "növekvő jólétet mindenkinek"-programról szeretnék önöknek néhány szót szólni. Társadalmi összetartozásról tehát, és növekvő jólétet mindenkinek.

Ma egy versenytársadalomban élünk; a verseny és a szolidaritás egyensúlyát kell megtalálnia minden politikai erőnek, különösen, ha kormányoz. Egyensúlyt tehát a verseny követelményei és a társadalmi szolidaritás követelményei között.

Röviden is összefoglalhatjuk azokat a főbb pontokat, amelyeket mi ebben a "verseny és szolidaritás" egyensúlyban kiemelt pontoknak gondolunk: család, tanulás, munka, rend és összetartozás. Ezek közül, ha jól látom, ha jól érzékelem, az oktatás számos ponton kiemelt szerepet kap. Kezdjük talán azzal, hogy a minap Sárospatakon voltam - nem látom a képviselők soraiban Szekeres képviselő urat -, a költségvetési és pénzügyi bizottság előtt az oktatás kérdéseiről beszéltem. (Dr. Lamperth Mónika: Biztos a pénzügyminiszterrel együtt van! - Derültség a Fidesz padsoraiból.) Valószínűleg a pénzügyminiszterrel együtt van - köszönöm, képviselő asszony. Feltehetőleg értesülni fog róla, hogy említettem itt őt.

Nos, a bizottsági beszámoló után módom volt Sárospatakon az Árpád Vezér Gimnáziumban találkozni azokkal a diákokkal, akik az általunk elindított Arany János Tehetséggondozó Programban vesznek részt. Az ország 13 legjobb középiskolájában, a legjobbak közé tartozó középiskolákban ezek olyan gyerekek, akik ezen program nélkül feltehetőleg soha nem jutottak volna be ezekbe a középiskolákba; nem lett volna lehetőségük arra, hogy ezekben a középiskolákban, kiváló tanárok közreműködésével, lehetőséget kapjanak arra, hogy társadalmi felemelkedésük legfontosabb intézményében, az iskolában megfelelő, sőt kiváló neveltetésben részesüljenek. Alig tudok... (Kósáné dr. Kovács Magda: Hány cigány gyerek volt közöttük?) Ki fogok térni rá, képviselő asszony, hogy hány cigány gyerek van közöttük!

Alig tudtam meghatottság nélkül nézni ezeket a szegény körülmények közül származó gyerekeket; jól lehetett látni a ruhájukon, jól lehetett látni a megjelenésükön, hogy a társadalom szegényebb rétegeiből származó gyerekek, akik lehetőséget kapnak arra, hogy a tanulás révén felemelkedjenek, és ezen tanulással lehetőséget fognak kapni arra, hogy a munka révén felemelkedjenek. Ezúton is szeretnék köszönetet mondani azoknak a tanároknak, akik részt vesznek ebben a programban, hiszen nem elég, hogy ezt a programot mi a szokásos normatíva kétszeresével támogatjuk; kevés eredményt érnénk el azok nélkül a tanárok nélkül, akik ezeket a gyerekeket szeretettel, gondoskodással veszik körül.

 

 

(9.30)

 

Az oktatás a társadalmi mobilitás, a társadalmi felemelkedés legfontosabb intézménye, ebben, gondolom, egyetért (Bauer Tamás: Igen!) a Ház minden tagja. Hogy ezt az intézményt hatékonnyá és valóban a társadalmi felemelkedés, a társadalmi mobilitás intézményévé tegyük, számos intézkedést tettünk, és számos intézkedést kell még tennünk. Ezek között szerepel a finanszírozás megerősítése, a finanszírozási rendszer átalakítása úgy, hogy a szegényebb önkormányzatok is képesek legyenek iskoláik fenntartására. Ez roppant egyszerű: növelni kell a központi költségvetés támogatásának arányát az iskolafenntartásban. (Csige József közbeszól. - Bauer Tamás: Több pénzt kell hagyni az önkormányzatoknál!)

Az esélyteremtés kiemelt támogatására az 1100 fő alatti településeken, ahol elég nehéz lenne több pénzt otthagyni az önkormányzatoknak, hiszen ezek a kistelepüléseknek saját bevételeik nincsenek, ezért ezeknek a kistelepüléseknek jelentős, 1999-ben 1 milliárd, 2000-ben 3 milliárd forint támogatást adtunk ahhoz, hogy ezeket az iskolákat megerősíthessék. (Dr. Csáky András: Taps nincs?)

Azt szeretném még elmondani, hogy az oktatás tartalmi átalakítása során fontos kérdés az, hogy a társadalmi összetartozás elemei, így az etika oktatása, az, hogy megélhessék a gyerekek az iskolában azt, hogy összetartoznak, egymás nélkül, tanáraik segítsége nélkül, egymás segítsége nélkül nem juthatnak előre, ezt megélhessék, mindennap megélhessék. Versenyelvű társadalomban élünk, ez azonban nem jelenti azt, hogy másokat semmibe vehetünk, csak akkor van értelme a versenynek, ha ezt a versenyt kiegészíti egy társadalmi összetartozás.

Néhány konkrét példát hadd mondjak önöknek! Az Arany János-programot már említettem, 2001-ben 13 intézményben 355 diák kap támogatást, 2001-2002-ben 21 intézményben 600-650 diák részesül támogatásban, kétszeres normatívában, mint a közoktatás egyéb intézményeiben. A programban az országos átlagot meghaladó mértékben vannak jelen roma tanulók, képviselő asszony, arányuk pedig a következő tanévtől tovább növekszik, mivel a program egy roma alprogrammal egészül ki. Ennek keretében három sikeres, a roma tanulók tehetséggondozásában eredményes kollégium bekapcsolódik ebbe a munkába.

Magyarországon az oktatásban részt vevők száma fokozatosan, folyamatosan növekszik. Lényegesen nő a felsőoktatásban részt vevők száma, és növekszik a középfokú képzettséget megszerzők száma. Van azonban mintegy 4-5 ezer tanuló évente, aki nem tudja befejezni az általános iskolát. Ezeknek a tanulóknak az iskolarendszerbe való beemelése, visszahozása nagyon fontos feladatunk. Az elkövetkezendő évtől a kerettanterv lehetőséget biztosít arra, hogy a nyolc általánost, a nyolcadik évfolyamot be nem fejező tanulókat behozzuk az oktatási rendszerbe. A közoktatási törvény módosításával megteremtettük a lehetőségeit a második szakma ingyenes megszerzésének. A tankönyvek áfájának eltörlésével lényegesen növeltük a tankönyvtámogatást.

Tisztelt Ház! A felsőoktatásról szólva nagyon sokszor elmondtuk a tandíj eltörlését. A tandíj eltörlése számos hallgatónak lehetővé tette - olyannak, aki egyébként nem kerülhetett volna be a felsőoktatásba - a felsőoktatásban való részvételt, és... (Közbeszólás.) Komolyan gondolom, képviselő úr, hiszen amikor (Szabó Sándorné nevet.) a tandíjat eltöröltük, ez a tandíj az intézmények többségében havi 2000 forint volt, ezt én is jól tudom. Képviselő Úr! Számoljon utána, mennyi lett volna ez a tandíj néhány év alatt, ha nem szűnik meg a tandíj eltörlése. (Gyürk András: Tízezer forint lett volna!) Szétszakadt volna a társadalom. (Gyürk András: Így van!) Mély meggyőződésem, hogy a tandíj eltörlése egyik (Folyamatos közbeszólások az MSZP és az SZDSZ soraiból.) legjelentősebb oktatáspolitikai intézkedésünk. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Továbbmegyek (Bauer Tamás közbeszól. - Gyürk András: Maradj már! Szégyen volt bevezetni!), az elnök úr két percet engedélyez nekem még az államtitkár asszony idejéből, mert szeretnék két dolgot megemlíteni.

ELNÖK: Igen, de szeretném, ha a bekiabálások megszűnnének, legalább az expozé alatt. (Kósáné dr. Kovács Magda a Fidesz sorai felé: Oda szabad!)

 

DR. PÁLINKÁS JÓZSEF oktatási minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Egyik oldalról se helyes, de nem zavar. (Derültség a Fidesz soraiban.)

Bevezettük a Bursa Hungarica ösztöndíjat, amely a társadalmi szolidaritásnak egy nagyon szép megjelenési formája. (Szabó Sándorné közbeszól.) Képviselő Asszony! Bizonyára vannak fennakadások egy új ösztöndíj bevezetésével, akadnak fennakadások (Szabó Sándorné: Komolyak! Komolyak!) egy új ösztöndíj bevezetésével, de bevezettük. Képviselő Asszony! Tizenkétezer hallgató átlagosan 7340 forint ösztöndíjban részesül úgy, képviselő asszony, hogy önök helyben, akik ismerik a viszonyokat, döntenek arról, hogy melyik tanuló részesül ösztöndíjban. (Gyürk András: Így van!)

Képviselő Asszony, ez a társadalmi szolidaritás, és ez az elesettebb (Szabó Sándorné közbeszól.), a szegényebb rétegek felemelése. Képviselő asszony, hogy ez miből történik, arról majd a parlamentben dönteni tetszenek (Bauer Tamás: Önök döntenek! - Szabó Sándorné: Önök!), döntöttek a parlamentben arról, hogy ez miből történik, de ez a társadalmi szolidaritásnak egy nagyon példaértékű megnyilvánulása.

Szeptembertől elindul a diákhitel, amellyel remélem, sok diák élni fog, és a társadalomban nagyon sok diák számára lehetővé teszi azt, hogy bekapcsolódjon a felsőoktatásba, amely jól kimutathatóan lehetővé teszi azt, hogy sokkal jobb eséllyel jelenjen meg munkavállalóként, így tehát a tanulás után a munkával járulhasson hozzá saját felemelkedéséhez.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  6 - 8  Következő    Ülésnap adatai