Készült: 2024.05.04.18:16:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

165. ülésnap (2000.10.18.), 231. felszólalás
Felszólaló Arnóth Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:15


Felszólalások:  Előző  231  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ARNÓTH SÁNDOR (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Hallgatva a vitát, azt kell mondanom, hogy Hajdú-Bihar megyei képviselőtársammal tiszta szívből egyetértek. Tiszta szívből egyetértek, hiszen magam is hosszú ideig ettem és eszem a pedagógusok kenyerét, mindig is tanítottam, muzeológusként is. Tehát a betegség leírása szinte tökéletes.

A következtetésekkel nem értek egyet. Ugyanis ígéretekről beszélt - mi is hallottunk 3,60-as kenyérről ígéreteket, de azt tudom, hogy bármennyi éve dolgoztam is a közművelődésben vagy a pedagóguspályán, azt kellett tapasztalnom, hogy közel 30 százalékos vagy ennél magasabb béremelést én még soha nem kaptam, bármennyire is szapulják ezt a dolgot. (Közbeszólás az MSZP soraiból: Most se fogsz!)

Most térnék rá a másik gondolatkörre, amit szeretnék elmondani. Bármelyik esztendő költségvetését vitatta eddig a tisztelt Ház, mindig a legfontosabb kérdések közé tartozott a családok támogatásának rendszere. Ugyanúgy, mint a nyugdíjak alakulásának kérdése. Így van ez most is. A Fidesz alapvető kérdésnek tartotta és tartja ma is e két rendkívül fontos területét életünknek. A 2001-2002. évekre tervezett költségvetésben a Fidesz prioritásokat fogalmazott meg, és a teljesség igénye nélkül most háromra hívnám fel a figyelmüket: az első - mint már az előbb említettem - a bérek és a nyugdíjak emelése, a második a családtámogatási rendszer továbbfejlesztése, a harmadik a Széchenyi-terv, amely hazánk európai uniós csatlakozásának alapja lesz. Most a családtámogatási rendszerről és a nyugdíjak emelésének kérdéséről kívánok beszélni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Számtalan alkalommal hangoztattuk: a Fidesz számára minden gyerek, minden család fontos. Ezt tükrözik eddigi lépéseink is, ezért egy hatékony családtámogatási rendszert építettünk ki, amelynek leglényegesebb elmozdulása - többek között - a családok adókedvezményének növekedésében fogható meg. A családok támogatásában az eltartotti adókedvezményt erősítjük, így szélesebb lesz a kedvezményezettek köre, hiszen az adókedvezményt már a magzatra - a terhesség 91. napjától - igénybe lehet venni. Az adókedvezmény mértékének meghatározásánál pedig a 25 év alatti, családi pótlékra már nem jogosult, továbbtanuló gyermeket is figyelembe lehet és kell venni. A kedvezmények összege differenciáltabbá válik és lényegesen emelkedik. Egy eltartott esetén havi 3000 forint, kettő eltartott esetén 4000 forint, három eltartott esetén (Keller László: Erről tegnap szavaztunk!) 10 ezer forint az eltartottankénti támogatás. Itt meg kell jegyeznem, van olyan módosító javaslat az ellenzéki képviselőktől - és ez nem a MIÉP -, amely vitatja, hogy a fogantatás az élet része, és támogatják azt, hogy ne járjon a támogatás.

Tisztelt Képviselőtársaim! Jól látható, hogy a Fidesz következetesen halad a választások idején felvállalt céljainak megvalósításában, hiszen összességében mintegy 80 milliárd forint közvetett támogatást hagy a családoknál. Amíg az ellenzéki pártok egyre élesedő belső harcaikat vívják, és a sajtó útján üzenik meg egymásnak véleményüket, esetleges igényeiket, listáikat, addig a tény tény marad: a gyermekeket nevelő családok jobban fognak élni. (Varga Mihály: Úgy van!) Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy a három tenorból ki fog szólót énekelni, vagy Demszky úr tovább égeti-e a szabad madarakat (Keller László: A költségvetésről beszélj!), egyiküknek sem szívügye a gyermek, a család. Csak azzal foglalkoznak, ki fogja egyik vagy másik zenekart vezetni.

Ezzel szemben a Fidesz tetteivel bizonyítja, kivel van. (Borkó Károly: Úgy van!) Az adókedvezmény egy kétgyerekes család esetében a (Közbeszólások az MSZP soraiból.) családi pótlékkal együtt 17 ezer forint fölé megy. (Koncz Ferenc közbeszólása.) Gyakran emlegetik: ez a gazdagok támogatása. Nos, ha a kétgyermekes vidéki pedagógus-házaspár gazdagnak számít - ezek szerint az önök számára az -, akkor mi ezt a támogatást boldogan fel is vállaljuk. Havi 56 ezer forint bruttó jövedelem után az említett kedvezmények igénybe vehetők.

Még néhány szót az érintettek köréről. A legfrissebb adatok szerint 1 millió 65 ezernél is több azon családok száma, amelyek igénybe tudják venni az 1999-től bevezetett kedvezményt. Ez a családok négyötöde, és ezt még a 22 ezer 500 forintos minimálbérre számították ki. Jól látható tehát: nem igaz, hogy a támogatás nem jut el a gyermekeket nevelőkhöz. A családok támogatásával összefüggő intézkedések azt jelentik, hogy a tervezett inflációt jóval meghaladóan, szándékaink szerint több mint 85 százalékkal nőnek a juttatásokra és a kedvezményekre biztosított összegek. A változások másik része az, hogy átalakul a fogyatékosok támogatása is. Magasabb összegű családi pótlék jön, és a rokkantsági járadék havi 3 ezer forinttal emelkedik.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A Fidesznek egyik, ha nem a legfontosabb törekvése - és ezt mindenki tudja is - a családok támogatása. Úgy vélem, sikerült mindenki számára világossá tennem, megtaláltuk annak a módját, hogy a fejlődő nemzetgazdaságunk javaiból nagyobb darabot juttathassunk vissza azoknak, akik annak megteremtéséből kivették a részüket.

A támogatási modell másik eszköze az anyasági támogatás. Ennek összege a jövedelemtől és a szolgálati viszonytól függetlenül minden szülő nőt megillet, összege a nyugdíjak emelésével azonos mértékben növekszik, ez az egyszeri támogatási összeg a nyugdíjminimum 150 százalékával egyezik meg. A 2000. január 1-jével ismételten bevezetett gyermekgondozási díj a biztosítási jogviszonnyal rendelkező szülő keresetarányos jövedelempótló ellátása, amelyet gyermeke kétéves koráig vehet igénybe.

(19.40)

 

Ez is emelkedik, hiszen a minimálbér emelésével a gyed felső határa is lényegesen elmozdul, 51 ezer forintról 80 ezer forintra. A biztosítási jogviszonnyal nem rendelkezők jogosultak a gyesre, ahol a háztartásban 3 éven aluli gyermek vagy 10 éven aluli fogyatékos gyermek él. Mivel a gyermekgondozási segély összege azonos a nyugdíjminimum összegével, így ez is nő, 10,3 százalékkal. Szintén hasonló mértékben változik a gyermeknevelési támogatás összege is, s ez szintén jövedelemtől és szolgálati viszonytól függetlenül igényelhető.

A szociálisan nehéz helyzetben lévő gyermekek családban történő nevelését segíti elő a rendszeres gyermekvédelmi támogatás. Ezt a lakóhely szerinti önkormányzat biztosítja azoknak, akiknek a jövedelme nem éri el az egy főre eső nyugdíjminimum összegét. Egyébként ez a legrosszabb a rendszerben, de ezt még önök vezették be. Ebben a rendszerben a reálérték megőrzése az automatizmus miatt biztosított, ugyanis rendszeresen eltéveszti a célzottat.

A családtámogatási rendszer harmadik, s egyben legnagyobb eleme a nevelési ellátás, amit családi pótlékként, iskoláztatási támogatásként ismernek. A Fidesz egyik első lépése az volt, hogy a családi pótlék alanyi jogosultságát visszaállította. Számomra ez fejezi ki a leginkább politikánk család- és gyermekcentrikusságát, hiszen ettől éppen a szociálliberális kormányzat fosztotta meg a családok százezreit. Tették ezt akkor, amikor ezzel egy időben a tőkejövedelmek terheit mintegy 40 százalékkal csökkentették. Itt látszik igazán a szociálliberális politizálás hazug, kétszínű volta. Nem a család, a gyermek a fontos - bár ez gyakran megjelenik a beszédükben, a kommunikációjukban -, hanem a tőke feltétlen kiszolgálása.

A polgári kormány által betervezett 136 milliárd forint fedezetet nyújt a családi pótlékok kifizetésére, s tervezi, hogy a szétszórt önkormányzati források koncentrálásával megpróbál kiegészítő támogatást nyújtani az igazán rászorulóknak. Összességében a családi támogatások az 1998. évi 198,1 milliárd forintról 2001-re 366,6 milliárd forintra nőnek. S ez a két szám önmagáért beszél.

A Fidesz családpolitikája világos. Azoknak segít, akik segíteni akarnak maguknak, de egyben támogatja is azokat, akik erre nem képesek.

A gondoskodás azokat is megilleti, akik már a nyugdíjaséveiket töltik. A 2001. évben a nyugdíjak alakításánál az úgynevezett svájci indexálást kívánjuk alkalmazni: ez kimondja, hogy a 2001-re tervezett fogyasztóiár-emelkedés és a nettó átlagkereset-növekedés átlagának megfelelő mértékben kell emelni az előbb említett ellátást. Ez alapján a 2001. január 1-jei nyugdíjemelés törvényi kötelezettséget kielégítő mértéke 7,3 százalék. A Fidesz-frakció javaslata azonban az, hogy ennél 3 százalékkal nagyobb emelés valósuljon meg; a többletköltség 36 milliárd forintját az egészségügyi járulék szerényebb arányú csökkentésével kívánjuk előteremteni. Így, ha az 1999. évi tényeket, a 2000. évi várható, valamint a 2001. évi tervezett mutatókat megvizsgáljuk, láthatjuk, hogy a nyugdíjak vásárlóértéke 9,3 százalékkal, a keresetekhez viszonyított relatív reálértéke 2,6 százalékkal növekszik.

Úgy vélem, ha bárki józanul végiggondolja ezeket a számokat, bátran támogathatja a kormányt költségvetési törekvéseiben. Előre is megköszönjük ezt.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  231  Következő    Ülésnap adatai