Felszólalás adatai
266. ülésnap (2005.11.15.), 176-178. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Mézes Éva (SZDSZ) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 3:17 |
Felszólalások: Előző 176 - 178 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. MÉZES ÉVA (SZDSZ): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A költségvetési törvény 81. §-ához benyújtott módosító indítványom mellett szeretnék érvelni. Az irányított betegellátási modellkísérlet már lehetőséget nyitott új, korszerű metodikák kipróbálására, műhelymunkára, eközben nem veszélyeztette az egészségügyi rendszer működését, és mindezt decentralizáltan, sok területi központtal, a térségi igények, sajátosságok figyelembevételével tette. Ha a modell költségeit összevetjük bármely más ország egészségügyi reformra fordított kiadásaival, láthatjuk, hogy a hat és fél év alatt minimális forrásátcsoportosítással hozzájutottunk egy reformot megalapozó tudáshoz és közel 1500 háziorvosra kiterjedő szervezettséghez.
Ugyanezen forrás az érintett térségekben értékes, az ellátás hatékonyságát javító beruházásokat is eredményezett, miközben kinevelődött egy széles, innovatív szemléletű szakértői réteg is. Az irányított betegellátásnak a prevencióban, beteglogisztikában, az infokommunikációban, az orvosi együttműködésben és a hatékony gyógyításban való szolgáltatói érdekeltség megteremtésében, a szakmai standardokra alapozott helyi eljárásrendek kialakításában és rutinszerű alkalmazásában, a költséghatékonyság javításában, összességében tehát a teljes ellátás és finanszírozás racionalizálásában és innovációjában felmutatott eredményei vitathatatlanok, bár térségenként eltérőek.
Ezen elemek az egészségügyi modernizáció alappillérei. Önmagukban azonban nem működőképesek. Egységes rendszerré az ellátásszervezők koordinációs tevékenysége és az irányított betegellátás biztosította többszintű érdekeltségi rendszer, prevenciós finanszírozás, megtakarításból való részesedés, az adatelemzésből, a helyi eljárásrendek fejlesztéséből adódó egyéb szakmai előnyök mentén szervezhetők. Az irányított betegellátás térségi operatív menedzsmentje tevékenységének megszüntetésével azonban ezen eredmények elvesznek, mivel elemenként és az érdekeltség megszüntetésével nem menthetők más programba.
A háziorvosi prevenciós pályázat vártnál gyengébb eredménye bebizonyította, hogy a szervezői koordináció és kollegiális együttműködés nélkül tevékenykedő háziorvosok a többszintű érdekeltség hiányában csak kis hányadban vállalják a prevenciós tevékenységet, miközben az irányított betegellátásban olyan szervezőknél is hibátlanul folyik a prevenció, ahol a térség adottságaiból adódóan évek óta nem képződik megtakarítás. Napjainkban különösen fontos az irányított betegellátás rendszerbe integrálása, valamint a térségi operatív menedzsmenti feladatokat ellátó szervezők megerősítése (Az elnök csengetéssel jelzi, hogy lejárt az idő.)
ELNÖK: Képviselő Asszony! Az SZDSZ rendelkezésére álló idő letelt.
DR. MÉZES ÉVA (SZDSZ): Köszönöm. (Taps.)
Felszólalások: Előző 176 - 178 Következő Ülésnap adatai