Készült: 2024.09.22.21:48:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

237. ülésnap (2005.06.14.), 275. felszólalás
Felszólaló Dióssy Gábor
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 5:53


Felszólalások:  Előző  275  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DIÓSSY GÁBOR, gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Régi jogos igény kielégítésére kerülhet sor azzal, hogy a dél-dunántúli térséget közvetlenül érintően, belátható időn belül észak-déli irányú összeköttetést teremtve kiépülhet az M6-os autópálya, és ahhoz kapcsolatot teremt a Baranyát átszelő M60-as autóút. Ugyanakkor az M6-os szerepe túlmutat a hazai közlekedésfejlesztés jelentőségén, hiszen a helsinki folyosó részeként kijutást teremt az Adriai-tengerhez, a Budapest-Eszék-Szarajevó-Ploce útvonalon, amely minden bizonnyal jótékonyan hat az ország gazdasági fejlődésének egészére is.

A Magyar Köztársaság gyorsforgalmi közúthálózatának közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló 2003. évi CXXVIII. törvény, az úgynevezett autópálya-törvény tételesen felsorolja a 2007-ig átadandó, illetve a 2003-2007 között előkészítendő gyorsforgalmi utakat.

A hivatkozott törvény a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési programjának elsődleges feladataként - amint említettem - az úgynevezett helsinki közlekedési folyosók magyarországi szakaszainak gyorsforgalmi úttá való kiépítését jelölte meg. Ily módon a tranzitforgalom közlekedési körülményeinek jelentős javításán túlmenően kedvezőbbé válnak a magyarországi régiók közötti közlekedési kapcsolatok, megteremtődik a gyorsforgalmi úton megközelíthető térségek felzárkóztatásának lehetősége is.

A kiépítés ütemét, az egyes építési szakaszok tervezett átadási határidejét alapvetően az határozta meg, hogy az ország gyorsforgalmi utakkal való ellátottsága 2007-2008-ig érje el az EU 15-ös országok akkori átlagának 60 százalékát, 2015-ig pedig azok átlagát, tehát a régi tagországokról van szó.

A finanszírozásra vonatkozóan pedig a 2005. évi költségvetésről szóló törvény 13. § (3) bekezdése kimondja, hogy az autópályák és a kapcsolódó létesítmények továbbépítendő részeit magánbefektetői forrás bevonásával kell megvalósítani. A koncesszióról szóló törvény értelmében ugyanis, amennyiben az országos közutak működtetését az állam nem teljesen vagy részben tulajdonában álló szervezet által látja el, akkor a tevékenység végzéséhez csak koncessziós szerződés keretében lehet magántőkét igénybe venni.

Az autópálya-törvény előírása szerint az M6-os autópályává fejleszthető autóút Szekszárd-Bóly közötti szakaszát és az M60-as autópályává fejleszthető autóút Bóly-Szentlőrinc közötti szakaszát 2007-ig be kell fejezni.

Tekintettel arra, hogy a többéves lejáratú, 50 milliárd forint összeget meghaladó kötelezettségvállalás esetén a közbeszerzési eljárás megkezdéséhez az államháztartásról szóló törvény 22. § (2) bekezdése értelmében a kormánynak az Országgyűlés jóváhagyását kell kérnie, a benyújtott határozattervezettel ezen felhatalmazás érdekében fordul most a kormány a tisztelt Országgyűléshez. Az országgyűlési határozat meghozatala esetén a magyar állam nevében a gazdasági és közlekedési miniszter megkezdi a közbeszerzési törvény rendelkezései alapján a koncesszor kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárást.

A műszaki, pénzügyi alkalmasság megítélését követően a kockázatvállalás és az állami kötelezettségvállalás szempontjából az államra nézve legkedvezőbb ajánlatot tevő pályázóval megkötendő koncessziós szerződés alapján a magyar állam az autóút rendelkezésre állásának és az útkezelés minőségének függvényében rendelkezésre állási díjat fog fizetni a koncesszornak. Az autóút az úthasználók részére az egységes nemzeti díjszedési rendszer keretében lesz igénybe vehető.

A koncessziós szerződésben részletesen meghatározásra kerülnek az út megépítésének, üzemeltetésének és az út használati jogának a koncesszió lejáratakor az állam részére történő visszaadásának műszaki, pénzügyi és jogi feltételei. Az út a megépítését követően a magyar jogszabályoknak megfelelően azonnal állami tulajdonba kerül, a koncesszort a koncessziós törvény értelmében a szerződés hatálya alatt a használat joga illeti meg. A kialakítandó kockázati, pénzügyi konstrukció természetesen figyelembe veszi az eddigi tapasztalatokat és a legújabb nemzetközi példákat követi.

A kockázatmegosztás kialakításánál a fő szempont az lesz, hogy az építési, üzemeltetési, finanszírozási és rendelkezésre állási kockázat túlnyomó része az Eurostat és a KSH állásfoglalásai alapján a magánbefektetőket terhelje, és ezáltal a tisztán állami beruházásnál hatékonyabb megoldás jöjjön létre.

A koncessziós szerződés előkészítése során, a közbeszerzési eljárás megkezdése előtt a kormány megvizsgálja annak a lehetőségét, hogy az M6-os többi, Dunaújváros-Szekszárd és Bóly-országhatár közötti szakasza bekerülhet-e a 2007-2013 közötti időszakra vonatkozó második nemzeti fejlesztési terv részét képező kohéziós alapstratégiába úgynevezett nagyprojektként.

Tisztelt Országgyűlés! Az államháztartásról szóló törvény 22. § (2) bekezdése, valamint a koncesszióról, illetve a közbeszerzésről szóló törvény alapján a lefolytatandó közbeszerzési eljárás megkezdéséhez az Országgyűlés felhatalmazása szükséges. Annak érdekében, hogy a kiemelkedő nemzetgazdasági jelentőséggel bíró M6, M60 továbbépítése, illetve kiépítése mielőbb megkezdődhessen, kérem a tisztelt Házat, hogy a kormány által beterjesztett határozati javaslatot támogatni és a kért felhatalmazást megadni szíveskedjék.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  275  Következő    Ülésnap adatai