Készült: 2024.09.22.03:11:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

31. ülésnap (2014.11.24.), 76. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:37


Felszólalások:  Előző  76  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Magyarország a 2014 és 2020 közötti költségvetési időszakban közlekedésfejlesztési célokra alapvetően két forrást, az integrált közlekedésfejlesztési operatív programot és az európai hálózatfinanszírozási eszközt veheti igénybe. Magyarország ebből a két programból, az előbbiből, az IKOP-on keresztül mintegy 1215 milliárd forinttal, az utóbbiból pedig mintegy 390 milliárd forinttal rendelkezhet.

A költségvetési időszak egyik nagy nyertese Magyarországon a vasúti közlekedés lesz: a rendelkezésre álló uniós források akár mintegy háromnegyede a kötött pályás közlekedésben hasznosulhat. Az előzetes tervek szerint a vasúti nagyprojektek mintegy 800 kilométert érintenek, és a korszerűsítések ered­ményeként a transzeurópai közlekedési hálózat részét képező vasútvonalakon a jelenlegi 80 kilométert sem elérő átlagsebesség jelentősen növekedni fog.

A vasútvonalak korszerűsítése számos szakaszt érint majd. Tovább folytatódik a dél-balatoni vasútvonal felújítása a Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti szakaszon. Emellett megvalósul a Budapest-Rákostól Miskolcon át Nyíregyházáig tartó, a Budapest-Kelenföldtől Pusztaszabolcson és Dombóváron át Gyékényesig közlekedő, a Biatorbágy és Tata közötti, a Püspökladány és Debrecen közötti, valamint a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér és a Nyugati pályaudvar közötti szakasz, valamint terveink szerint a Kőbánya-Kispest-Lajos­mizse-Kecskemét, Rákospalota-Újpest-Veres­egyház-Vác vonalszakaszok korszerűsítése is.

A kormány nagy hangsúlyt fektet az elővárosi közlekedés feltételeinek javítására is, mivel ezeken a vonalakon naponta több tízezren ingáznak otthonuk és munkahelyük, oktatási, egészségügyi és egyéb intézmények között.

A sebességkorlátozások felszámolásával és a megállóhelyek körzetébe épített új P+R parkolókkal olyan szolgáltatást kívánunk nyújtani, aminek révén az eddigieknél reményeink szerint jóval többen veszik igénybe a vasút szolgáltatásait.

A kormányzati tervekben nemcsak a vasúti pálya, hanem a személyszállító járművek, az állomások és egyéb elemek korszerűsítései is megtalálhatóak. A tervek között szerepel a második világháború után újjáépült és egyre rosszabb állapotban lévő Déli összekötő vasúti híd korszerűsítése, a GSM-R vasúti kommunikációs rendszer további, közel 2500 kilométeres szakaszon történő kiépítése. A személyszállító vasúttársaság újabb, akár 300 férőhelyes elővárosi motorvonatokat vásárol, amelyek a legforgalmasabb ceglédi és váci vonalakon emelik majd a szolgáltatás színvonalát.

Kérem a képviselő urat, hogy ezeket az egyébként összefoglalt vasúti eredményeket értékelve válaszomat elfogadni szíveskedjék. Köszönöm a lehetőséget, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  76  Következő    Ülésnap adatai