Készült: 2024.09.22.09:49:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

41. ülésnap (1998.12.09.), 24. felszólalás
Felszólaló Dr. Kóródi Mária (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó Önkormányzati bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:31


Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KÓRÓDI MÁRIA, az önkormányzati és rendészeti bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Számomra is nagyon érdekes volt mindaz, amit az előttem szóló képviselő úr elmondott a bizottság többségének véleményéről. Azért is volt ez különösen érdekes, mert mindezeket a kérdéseket a bizottság többsége az önkormányzati és rendészeti bizottság ülésén nem fejtette ki. Az önkormányzati bizottság ülésén egyetlen mondat hangzott el a többség részéről, amely úgy szólt, hogy szerintük ezt a javaslatot nem is kell indokolni, egyszer rendet és fegyelmet kell tenni ebben az országban, és ne annak legyenek személyiségi jogai, aki csibész, csavargó volt évtizedeken keresztül, hanem a tisztességes állampolgárok érdekeit és személyiségi jogait kell védeni. Ez volt az egyetlen érvelő mondat a törvényjavaslat mellett az önkormányzati és rendészeti bizottság ülésén.

A kisebbség valóban kifejtette véleményét az önkormányzati bizottság ülésén, és ezt szeretném ismertetni. A kisebbség véleménye szerint azokon az alkotmányos aggályokon túl, amelyek példátlanul kiszolgáltatottá teszik az adófizetésre kötelezett polgárokat, azért sem tudtuk támogatni ezt a törvényjavaslatot, mert megosztja és egymással szembefordítja a bűnüldözésért felelős szerveket, és ezzel jelentősen rontja hatékonyságukat.

Valóban felmerült az a kérdés, hogy mi lesz a különbség az APEH-rendőrség és a jelenlegi rendőrség fizetési osztálya között. A válasz számunkra egyáltalán nem megnyugtató. Nem megnyugtató azért, mert az APEH-rendőrségben alkalmazott, fegyverhasználati joggal felruházott köztisztviselőkből álló bűnüldöző szervek fizetési osztálya lényegesen magasabb lesz, hiszen ma az APEH mellett működőknek olyan plusz 40 százalékos juttatást lehet adni, amelyet a rendőrség állományában dolgozóknak nem. Ez tehát azt jelenti, hogy mindazokat az embereket, akik ma a rendőrség állományában dolgoznak, más fizetési kategóriával át tudják vinni az APEH-rendőrség mellé, és ezzel a jelenlegi rendőrséget becsülik alá, és a jelenlegi rendőrségbe építenek be egy olyan feszültséget, ami egyáltalán nem használ a munka hatékonyságának.

Nem lehet tudni, hogy az APEH-rendőrség milyen viszonyban áll - amikor fegyvert használhat - azokkal a szabályokkal, amelyek a rendészeti szervekre vonatkoznak, hiszen a rendészeti szervezeteknek a fizikai kényszerítő eszközök alkalmazására nagyon szigorú, nagyon körülhatárolt feltételek vonatkoznak; ezek a szolgálati szabályzatok. De a szolgálati szabályzatok az APEH-rendőrségre - éppen azért, mert az nem rendészeti szerv - nem vonatkoznak.

 

(9.00)

 

Így nem lehet ma tudni, hogyan lehet adott esetben az indokolatlanul, jogellenesen fegyvert vagy kényszerítő eszközt alkalmazó APEH-rendőrt jogosan, jogszerűen felelősségre vonni. Ez is szembefordítja a rendőrség állományával, és szembefordítja mindazokkal, akik a jogszerű eljárásokat, a személyiségek jogi védelmét kívánatosnak tartják.

Nem lehet tudni, hogy milyen viszonyba kerül egymással Pintér Sándor belügyminiszter és Simicska Lajos APEH-elnök, amikor a bűnüldözési tevékenység összehangolásáról van szó, mint ahogy azt sem lehet tudni, hogy milyen viszonyba kerül egymással Pintér Sándor belügyminiszter és Járai Zsigmond pénzügyminiszter, amikor egy speciális bűnüldözési tevékenység és az általános bűnüldözési tevékenység összehangolására sort kell keríteni.

Azt gondolom, hogy ezek mind-mind olyan feszültségeket építenek be a kormányzati munkába, a bűnüldözési munkába, amelyek nem érik meg ennek a rendőrségnek a felállítását, hiszen ennek az APEH-rendőrségnek a vezetése Simicska Lajos alá fog tartozni, aki valóban a miniszterelnök bizalmas embere; ők feltehetőleg egymással meg tudják beszélni, hogy mi a bűnüldözési koncepció, de garanciálisan, intézményesen a kormányzati munkában ennek az összehangolása így nem tud megtörténni.

Valóban felmerült a bizottsági ülésen az a kérdés, hogy vajon honnan tudják ilyen rövid idő alatt, nem egészen egy hónap alatt a személyi állományt biztosítani, azt a 240 embert, akik speciális ismeretekkel és tudással kell hogy rendelkezzenek, mert ismerniük kell a gazdasági összefüggéseket, és ugyanakkor nyomozati, nyomozói képességekkel is rendelkezniük kell. Azt a választ kaptuk, hogy ezeket az embereket azok az érdeklődők fogják kiadni, akik már távoztak a rendőrség állományából, elhelyezkedtek gazdasági szervezeteknél, és most vissza kívánnak jönni.

Az a kérdés merült fel, hogy miért nem veszik figyelembe a vám- és pénzügyőrségnél ma már nemkívánatos gyakorlatot, miszerint a vám- és pénzügyőrségnél is olyan rövid az átlagéletkor (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), amiből kiderül, hogy a vám- és pénzügyőrség alkalmazásában álló fiatal emberek megtanulják ott a speciális szabályokat (Az elnök ismét jelez.), és ezután a konkurenciánál helyezkednek el. Ez a veszély fenyegeti az APEH-rendőrség állományát is, ezért nem tudtuk támogatni.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az SZDSZ és az MSZP padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai