Felszólalás adatai
153. ülésnap (2000.09.04.), 84. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Kontrát Károly |
Beosztás | belügyminisztériumi politikai államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | Expozé |
Videó/Felszólalás ideje | 3:37 |
Felszólalások: Előző 84 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A helyi önkormányzati rendszer tízéves működése alatt másodszor tárgyal a tisztelt Országgyűlés képviselő-testület feloszlatására tett javaslatot. Az alkotmány 19. §-a (3) bekezdésének l) pontja szerint az Országgyűlés a kormány javaslatára feloszlathatja azt a helyi képviselő-testületet, amelynek működése az alkotmánnyal ellentétes. A kormánynak az előterjesztés benyújtása előtt kérnie kell az Alkotmánybíróság véleményét.
Hódmezővásárhelyen az elmúlt év márciusa óta súlyos konfliktushelyzet alakult ki a közgyűlés és a polgármester között. A közgyűlés a fegyelmi eljárások elrendelésével és a polgármesternek a foglalkoztatási jogviszonyából való felfüggesztésével 1999 márciusa óta megakadályozza azt, hogy a polgármester ellássa polgármesteri feladatait.
A kormány álláspontja szerint a közgyűlésnek ez a működése alkotmányellenes. A kormány ez év januárjában kérte az Alkotmánybíróság véleményét. Az Alkotmánybíróság 24/2000. (VII. 6.) AB határozatában több alkotmányos elvet fogalmazott meg a képviselő-testület és a polgármester viszonyáról. Az Alkotmánybíróság megállapította: az alkotmány mind a helyi képviselő-testületet, mind a polgármestert alkotmányos intézményként szabályozza és védi. Erre tekintettel kiemelkedő alkotmányos érdek fűződik a közöttük levő közjogi jogviszony zavartalanságához. Ebből következik, hogy a választópolgárok által közvetlenül választott polgármestert a képviselő-testület önkényesen nem korlátozhatja feladatai ellátásában.
Ez az alkotmányos követelmény Hódmezővásárhelyen mintegy másfél éve nem érvényesül. A közgyűlés önkényesen lehetetlenné teszi, hogy a polgármester ellássa polgármesteri feladatát. A közgyűlés alkotmányos jogkörét gyakorolta, amikor fegyelmi eljárást rendelt el a polgármester ellen, amikor felfüggesztette foglalkoztatási jogviszonyából. E jogkörrel azonban nem lehet önkényesen élni.
Az Alkotmánybíróság szerint is a helyi önkormányzás gyakorlásának zavartalansága érdekében a helyi képviselő-testületnek meg kell indítania és ésszerű időben le is kell zárnia azokat az eljárásokat, amelyek alkalmasak a konfliktus kezelésére és megszüntetésére. Az indokolatlan késlekedés az ésszerű határidőn belüli döntésre vonatkozó kötelezettség megszegésének minősül. Tehát ez a késlekedés, mulasztás önkényes, alkotmányellenes, csakúgy, mint amikor a képviselő-testület ésszerű indok nélkül nem zárja le az általa indított fegyelmi eljárást akkor, ha erre külön előírt határidő nem is kötelezi.
A határozati javaslat indokolásában részletesen ismertetett tényállás alapján, az Alkotmánybíróság véleményére is tekintettel, kellő alap van arra, hogy az Országgyűlés megállapítsa a közgyűlés működésének alkotmányellenességét, feloszlassa a közgyűlést. A kialakult konfliktus feloldása ugyanis más eljárásban belátható időn belül nem várható, ezért indokolt a végső eszközt, a feloszlatást igénybe venni. A feloszlatással megszűnik a közgyűlés tagjainak és a polgármesternek is a megbízatása.
A helyzet megnyugtató megoldására vonatkozó döntés a hódmezővásárhelyi választópolgárok kezébe kerül az időközi választáson.
Kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a határozati javaslatot fogadja el.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)
Felszólalások: Előző 84 Következő Ülésnap adatai