Készült: 2024.05.14.15:07:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

68. ülésnap (2011.02.21.), 211. felszólalás
Felszólaló Szilágyi László (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:16


Felszólalások:  Előző  211  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZILÁGYI LÁSZLÓ (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Első körben az ajánlás 2., 8. és 12. pontjaihoz szeretnék hozzászólni.

Említettem az általános vitában a múlt héten, a mi módosítóink leginkább arra irányulnak, hogy a kamara belső demokráciája, átláthatósága, politikamentessége fejlődjön. Ennek értelmében a 2. pontban azt javasoljuk, hogy az etikai kódexet a teljes tagság bevonásával dolgozzák ki, vitassák meg, és ezután fogadják el. Ez egy ártatlan módosító, nemigen támogatta az előterjesztő, sőt a bizottság sem, ennek ellenére kérem, hogy fontolják meg ezt a kérésünket, hiszen a belső demokráciát alapvetően erősítené. Számtalan technika létezik már egy nagy létszámú társadalmi szervezet esetében is, hogy milyen módon lehet a tagságot bevonni ebbe a munkába.

A 8. pontban ennél fajsúlyosabb módosításról van szó. Az eredeti előterjesztés azt mondja, hogy mindenféle jogszabálytervezeteket véleményezésre ki kell adni a kamarának, és erre megfelelő időt kell biztosítani. Mi azt gondoljuk, hogy ez a megfogalmazás nem korrekt. Legalább nyolc munkanapot kellene biztosítani a véleményező szervezeteknek, hogy megfelelő alapozottságú és szakmai véleményt tudjanak adni. Sokszor több száz oldalas jogszabálytervezetek érkeznek - ezt a civil múltamból pontosan tudom -, és egyszer-kétszer, sőt nagyon sokszor előfordult az is, hogy csak néhány napot adtak a véleményezésre. Ez nyilvánvalóan nem lehet megfelelő idő, ezért ezt pontosabban kellene definiálni.

A következő tagmondat azt mondja, hogy megfelelő ismeret álljon a kamara rendelkezésére a jogszabálytervezet véleményezésekor. Ezt is pontosítanánk. Akkor lehet ez megfelelő, ha a tervezet részletes indoklását is megkapja a kamara. Ezt azért mondom, mert most is ismerek olyan jogszabálytervezetet - amely bizonyos tárca bizonyos honlapján olvasható, még nem nyújtották be a Háznak -, ahol semmiféle indoklást nem fűztek az adott javaslathoz. Ez nyilvánvalóan tarthatatlan. Ugyanakkor a Ház által elfogadott jogalkotási törvény és a jogalkotás társadalmi ellenőrzéséről szóló jogszabály - amit valamikor késő ősszel fogadott el a parlament - is azt sugallja, hogy a megalapozó dokumentumokkal együtt adják oda véleményezésre a jogszabálytervezeteket, legyen hatástanulmány, a hatástanulmány legyen megismerhető a kamarák számára és így tovább. Tehát mindenféle adatot adjanak meg. Nem elég számunkra az a kitétel, hogy megfelelő idő és ismeret álljon rendelkezésre.

A 12. pontban azt javasoljuk, hogy az országos elnökség tagja más közhivatalt ne viselhessen. Ezt nagyon fontos összeférhetetlenségi szabálynak gondolnánk. Az előterjesztő tárca úgy foglalt állást a délelőtti bizottsági ülésen, hogy ez egy túl tág megfogalmazás, bár a szellemiségével egyetért, és szívesen támogatna egy kapcsolódó módosító indítványt. Ezt azóta benyújtottuk, és a kapcsolódó módosító indítványt már lehet olvasni a parlament honlapján a jogszabálytervezetnél. Specifikáltuk, hogy mit gondolunk mi összeférhetetlennek a kamarai elnökség vonatkozásában.

Egyelőre ennyit kívántam elmondani, és lesz még egy felszólalásom a 41. ponttal kapcsolatban. Köszönöm szépen, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  211  Következő    Ülésnap adatai