Készült: 2024.09.24.00:34:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

157. ülésnap (2020.10.20.), 168. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás Miniszterelnöki Kormányiroda államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 8:25


Felszólalások:  Előző  168  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS, a Miniszterelnöki Kormányiroda államtitkára: Köszönöm, élek a lehetőséggel. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Alelnök Asszony! Részben köszönöm a Fidesz vezérszónokának a nagyon részletes ismertetést, és köszönöm az Állami Számvevőszéknek a szakmailag támogató, és az előzményekre rávilágító tájékoztatóját, és abbéli véleményét, hogy összességében az előttünk fekvő törvényjavaslat szabályozásának első része megítélésük szerint is előrelépést jelent.Szeretném képviselőtársaim figyelmét felhívni Hadházy képviselőtársam mondanivalójának azon részére, amelyben kihangsúlyozta, hogy miért kell a jelen ingatlanátadásokat törvénnyel szabályozni, és miért nem a kormány, az egyébként rendelkezésre álló hatáskörrel élve intézi ezeket. Azért, mert az egriek számára a visszapótlási kötelezettséget csak törvényi úton lehet elengedni, és lévén, hogy az épületet rendbe szedték, ezért a visszapótlási kötelezettség egy olyan összegű méltánytalan követelést vagy ellentételezést jelentene, amely az előterjesztő szerint méltánytalan.

A jobbikos képviselőtársamnak szeretném a figyelmét felhívni, hogy a megközelítőleg 18 000 milliárd összegű állami vagyonnak a helyrajzi szám szerinti részletezése szétfeszítené a ma esti előterjesztés és válaszadásom korlátait, arról nem is beszélve, hogy nem tárgya az előterjesztésnek. Megjegyzem, hogy ön jelezte, hogy ön tudja már, hogy ki fogja nyerni holnap vagy holnapután az ön által említett ingatlanlicitet. Bevallom, én nem tudom, ezért kérem, hogy ne várja tőlem a választ, ön többet tud, mint én.

Hollik képviselőtársam részletezte az állam és egyház együttműködését, valamint azt, hogy a javaslat második részének szabályozási része valóban egy nagyon komoly előrelépést jelentett.

Gurmai Zita képviselő asszonynak szeretnék konkrét kérdésre konkrét választ adni, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő feladatai valóban jelentős mértékben megnövekedtek. A legjobb tudomásom szerint a létszám bővítésére nincsenek terveink, az MNV tevékenységének jelen törvényjavaslattal is elősegítendő korszerűsítése elektronizációra és digitalizációra irányul, és nem a létszám bővítésére.

(20.20)

A gyarapodó értékesítések számánál nem arról van szó, hogy hol van jobb kézben a vagyon  arról nem is beszélve, hogy ha az állami vagyon egészét nézzük és a magánfelek számára történő értékesítést, akkor azért itt sok ezer milliárd áll szemben a néhány százas darabszámmal , hanem kérem azt is figyelembe venni, hogy a költségvetésnek és ennek végrehajtása érdekében a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnek van egy bevételi terve, amit teljesíteni kell. Az állami vagyon kezelése nemcsak abból áll, hogy megőrzöm, hanem abból áll, hogy gyarapítom, és adott pillanatban, amikor arra olyan lehetőség vagy igény van, akkor értékesítem.

Az igénynél is azért szeretném mondani  mert az érdekes felvetés volt, amit Gurmai képviselő asszony felvetett , hogy milyen szempontokat fogunk a használati, bérleti licit esetén érvényesíteni. Ugyanúgy, ahogy a tulajdonjog értékesítésénél is természetesen az ár egy nagyon jelentős tényező, de van, ahol az igénylő feladatainak az ellátását  és ebben például az egyházaknak kitüntetett szerepük van , akár a szociális, oktatási vagy közéleti feladataik ellátását eddig is figyelembe vettük a tulajdon kérdésénél, és meggyőződésem, hogy ezt a bérleti jogviszony esetében is figyelembe fogjuk venni. Állami tulajdon versus magántulajdon, ez egy régi vita, de ebben az esetben nyomatékosan hangsúlyozni szeretném, hogy nem erről van szó.

Engedjék meg, hogy egy rövid mondatot szánjak arra  nem tudom, talán azt is a képviselő asszony említette , hogy az önkormányzatok nem kapnak akár térítésmentesen tulajdont. Egyébként számos önkormányzati igény érkezik a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőhöz és a nemzeti vagyonért felelős tárca nélküli miniszter által irányított vagyonpolitikai államtitkársághoz az állami tulajdonban lévő ingatlanok átruházására. Amennyiben az önkormányzatok megfelelnek a vagyontörvényben meghatározott feltételeknek, és olyan célokra kérik az ingatlant, akkor azt minden esetben megkapták eddig is, nagy számban és minden esetben megkapták. Úgyhogy az az állítás, hogy az önkormányzatok nem kapnak az állami vagyonból jogszabályban meghatározott és indokolt esetben, az megalapozatlan.

Végezetül, de nem utolsósorban ismeretterjesztési jelleggel  lévén, hogy a fogalmak ma is elhangzottak itt többször, és a korábbi időszakban is  engedjék meg, hogy befejezésül és a jegyzőkönyv számára rögzítsem, hogy az egységes állami vagyonnyilvántartás az a nyilvántartás, ahol az MNV Zrt. nyilvántartja az összes tulajdonosi joggyakorlóra rábízott valamennyi állami vagyont. Az egységes állami vagyonnyilvántartás részére minden tulajdonosi joggyakorló szolgáltat adatot, legyen az állami vagy önkormányzati vagy bármelyik tárca által kezelt ingatlan vagyon.

Az országleltár pedig az egységes állami vagyonnyilvántartás meghatározott adatait teszi hozzáférhetővé, amely adatok, mint ahogy itt a ma este folyamán elhangzott, meghatározott tartalommal az országleltár honlapján keresztül bárki számára ingyenesen elérhetőek. Az országleltár egy adott időpontra vonatkoztatva, egységes szerkezetben, mennyiségben és értékben mutatja be az állami ingatlanokat, társasági részesedéseket és egyéb ingó vagyonelemeket, zárójelben jegyzem meg, természetesen a jogszabályban meghatározott kivételekkel, ilyen például a nemzetbiztonsági célokat szolgáló vagyon.

Tisztelt Elnök Úr! Ennyiben szerettem volna reflektálni az elhangzottakra. Ismételten köszönöm figyelmüket, és kérem támogatásukat. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  168  Következő    Ülésnap adatai