Készült: 2024.09.19.09:17:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

223. ülésnap (2009.09.22.), 8. felszólalás
Felszólaló Hónig Péter
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 3:44


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Köszönöm kedves figyelemfelkeltését, és köszönöm azokat az elismerő szavakat is, amelyeket a kormány közlekedésfejlesztési erőfeszítéseiről mondott.

Az autómentes nap sikerén felbuzdulva 2002-ben az Európai Bizottság kiterjesztette a kezdeményezést, és létrejött a mobilitási hét nevű rendezvénysorozat. Érdemes felsorolni a mobilitási hét egyes napjainak a témáit, mert ez kapcsolódik képviselő úr gondolataihoz, a szemléletváltáshoz, az életmód-változtatáshoz, és megmutatja a fenntartható városi közlekedés felé vezető út fontos állomásait. A programok között szerepel a kerékpározás és a gyaloglás, az átfogó és hosszú távú mobilitástervezés, a felelős és ésszerű autóhasználat, az aktív szabadidős tevékenység, a sport, a környezettudatos vásárlás, s végül az élhető utcák, városi zöldfolyosók kialakítása.

Az európai mobilitási hét és az autómentes nap üzenete, hogy az önkormányzatoknak a lakossággal együtt át kell gondolni a mindennapi életet, a szükségletek kielégítésének módját, és meg kell találni azokat a megoldásokat, ahol a környezet legkisebb igénybevételével juthat el mindenki az iskolába, a munkába, intézheti ügyeit és bevásárlásait, s végezheti a szabadidős tevékenységét. A fenntartható városi közlekedést célzó intézkedések meghozatala helyi feladat, a kormányzat csak segíteni tudja a helyi kezdeményezéseket. Fontos elmondani, hogy a kezdeményezések nem az autózás és az autóhasználók ellen irányulnak. A mobilitási hétnek a felelős autóhasználatról szóló napja is mutatja, hogy az autóknak vitathatatlanul szerepük van a városi közlekedésben, de ez a szerep nem korlátlan, és nem lehet más közlekedési módokat korlátozó vagy kizáró. A fenntartható városi közlekedés olyan városszerkezetet, olyan mobilitástervezést feltételez, ahol céltól függően van helye a kötöttpályás közlekedésnek, az autóbusznak, az autózásnak, de egyre növekvő súllyal a kerékpározásnak és a gyaloglásnak is.

A rendezvény során az önkormányzatok és a lakosok végiggondolhatják a település közlekedéspolitikáját, a polgárok tájékoztatást kaphatnak a városi közlekedés környezetre és az életminőségre gyakorolt hatásairól. A programok összehozzák, közös gondolkozásra serkentik a városi közlekedés alakításában érintett önkormányzatokat, közlekedéstervezőket, a közlekedési vállalatok képviselőit és a közösségi közlekedést igénybe vevő lakosokat.

(9.20)

Teret adnak a helyi kezdeményezések, a közlekedést javító gondolatok felszínre jutásának, és egyben alkalmat nyújtanak az előkészített, hosszú távon hatékony közlekedésfejlesztési intézkedések bevezetésére, új járművek bemutatására, mint például a fővárosban a szeptember 16-án rendezett eljutási versenyhez kapcsolódva az új Aston metrószerelvény bemutatásánál.

Tudjuk mindnyájan, hogy önmagában a mobilitási hét és az autómentes nap nem teremt fenntartható közlekedést, de ráirányítja az emberek figyelmét az éghajlatváltozás megelőzésére és a környezetünk megóvása terén szükséges teendőkre. A rendezvények azonban hozzájárulnak a közlekedés terén szükséges és képviselő úr által is hangsúlyozott szemléletváltáshoz, amelynek nyomán létrejöhet a kormányzat és az önkormányzatok közlekedésfejlesztési céljainak megvalósításához nélkülözhetetlen társadalmi támogatás.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai