Készült: 2024.04.26.07:08:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

268. ülésnap (2013.04.15.), 42. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:10


Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Valóban, önök és koalíciós társaik 2002 és 2010 között emlékezetem szerint 37 vonalat zártak be - nem járatot, vonalat.

Mi valóban azt mondtuk nyolc éven keresztül, és mondjuk ma is, hogy a közösségi közlekedés nem vállalati ügy, az közszolgáltatás, az egy alapvető társadalmi ügy, így a vasút is. Éppen ezért 2010-ben - ígéretünknek megfelelően - mindenütt, ahol arra igény volt, és műszakilag lehetséges volt, újraindítottuk az önök által bezárt vonalakat, így 11 vasútvonalon, összesen 385 kilométeren indítottuk újra a vasúti forgalmat.

Való igaz, van egy-két olyan hely, ahol a mi meggyőződésünk szerint is szükség lenne a vasútra, de műszakilag egyelőre nem tudjuk újraindítani, mert mint például a Putnok-Szilvásvárad-Eger vonalon több ezer köbméter föld omlott rá a sínekre, és egy komoly, többmilliárdos felújításra van szükség. Egyébként ezt is el fogjuk végezni.

2010-től egyébként a közösségi közlekedésről szóló törvény alapvető szellemének és rendelkezéseinek megfelelően valóban törekedtünk és törekszünk arra, hogy a párhuzamos közösségi közlekedést megszüntessük, éppen ezért, ahol a vasúton intercityjáratok mennek a főváros és a nagyvárosok között, ott az autópályán közlekedő autóbuszjáratok költségvetési, közszolgáltatási finanszírozását megszüntettük. Nem zártuk be ezeket a vonalakat, azt mondtuk, hogy akinek megéri, és aki ott járatot akar forgalmazni, és van utas, aki ennek a többletköltségét megfizeti, ám fizesse, de az állampolgárok adójából, költségvetésből párhuzamos közösségi közlekedést ne finanszírozzunk.

(14.20)

Ugyanakkor ott, ahol a két forgalmat, tehát a vasúti és az autóbusz-közlekedés forgalmát optimalizálni lehetett és lehet, nyilvánvalóan van, ahol a járatokat vegyesen járatjuk, olyannyira, hogy külön elrendeltük, hogy az autóbusz-, illetve a vonatjegyekkel a másik közlekedési módot is igénybe lehet venni.

Bevallom, a nyugdíjaskedvezmény elvesztésére vonatkozó megjegyzését nem értem. A nyugdíjasok továbbra is a korábbi kedvezmények szerint utaznak. Ebben semmifajta változás nem történt. A személyszállításról szóló 2012-ben elfogadott törvény valóban a közszolgáltatás minimumaként településenként legalább három járatpárt állít be. Ez új a magyar közösségi közlekedésben, ilyen korábban nem volt, és nem volt azokon a helyeken sem, ahol önök megszüntették a vasúti közlekedést. Nem volt kötelező minimum, ott a napi három járatpár minimumot bevezettük. Nyilvánvaló, hogy ez a minimum. Van, ahol 20 perces ütemes közlekedés van. A kiegészítő jegyek, amiket ön áremelkedésnek aposztrofált, azt jelenti, amit a magyar értelmező szótár szerint jelent: emelt szintű szolgáltatás van. A kérdésére válaszolva, megköszönve a lehetőséget mondom, hogy 2010. február 10-én (Zaj. - Az elnök csenget.) emelkedtek utoljára a díjak, azóta nem emeltük ezeket a díjakat.

Köszönöm, elnök úr. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai