Készült: 2024.09.22.19:52:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

52. ülésnap (2007.02.27.), 4. felszólalás
Felszólaló Dr. Garamhegyi Ábel
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 3:15


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GARAMHEGYI ÁBEL gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Azt kell mondjam, hogy nem is picit túlzó az a beállítás, amit itt elénk tárt. Az elejtett fél mondatából arra következtettem, hogy elsősorban a gázszolgáltatók kapcsán fogalmazta meg ezt a napirend előtti hozzászólását, bár általában következetesen közszolgáltatókról beszélt. Egyáltalán nem tapasztaltunk sem az elektromosáram-piacon, sem a víz-, sem a csatornapiacon hasonló anomáliát. Valóban, most, az év elején bizonyos szolgáltatók területein, például a Tigáz Zrt. szolgáltatási területén tapasztaltunk ilyen anomáliát. Ennek fő oka az, hogy a Tigáz korábban kezdte meg az átállást egy új fogyasztói rendszerre, egy új számlázási rendszerre, mint ahogyan a gázártámogatás rendszere megváltozott volna Magyarországon, és emiatt azt a többszörös ügyforgalmat, amit jelenleg a támogatási rendszer megváltozása jelentett, nem tudta kiszolgálni.

A Magyar Energia Hivatalnak, a szaktárcának, valamint a fogyasztóvédelemnek tudomása van a panaszokról, minden egyes panaszt kivizsgál, és amennyiben ott a fogyasztó sérelmére bármiféle érdeksérelem történt, úgy kártalanításra kötelezi a céget. Szeretném azt is jelezni, hogy azok a módszerek, amiket képviselő úr itt felsorolt, valamennyi a költségcsökkentést jelenti a fogyasztók számára, a végfogyasztók számára, hiszen mindannyiszor, amikor munkaerőt spórol vagy valamilyen hatékonyságnövelő intézkedést tesz a szolgáltató, az az árban egyértelmű olcsósodásként jelentkezik. Tehát az, hogy ma a gáz, a villamos energia ára annyi, amennyi, nagyban köszönhető annak, hogy a magánszolgáltató hatékonyabban látja el azt a feladatot, mint ahogyan az állami szolgáltató tette.

A Magyar Energia Hivatal folyamatosan vizsgálja azt, hogy milyen jövedelmezőségi és milyen nyereségességi mutatók között dolgoznak ezek a vállalkozások, semmivel nem dolgoznak másként, mint ahogyan a magyar gazdaság tetszőleges szereplője. Azt gondolom, nagyon veszélyes az a beállítás, amit többször láthattunk napirend előtti és politikai csatározásokban, hogy a gonosz külföldi szolgáltató és a szegény, szerencsétlen magyar családok. Egyrészt a gonosz külföldi szolgáltató óriási beruházásokat és modernizációkat hajtott végre azért, hogy a fogyasztói őt válasszák, másodszor pedig a piacnyitás minden alkalommal abba az irányba hat, hogy egy szabályozott, jó verseny keretei között a legjobb szolgáltatást kapják. Tessék megnézni a mobilszolgáltatás piacát, tessék megnézni az internetszolgáltatások piacát, folyamatos hatékonyságnövelés, folyamatos olcsósodás. Hasonlót szeretnénk az elektromosáram-piacon is elérni az új energiapiaci modellben.

Köszönöm szépen a figyelmet.

(9.10)




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai