Készült: 2024.05.06.12:39:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

101. ülésnap (2007.10.26.), 98. felszólalás
Felszólaló Nógrádi László (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:54


Felszólalások:  Előző  98  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NÓGRÁDI LÁSZLÓ (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Szeretném néhány példán keresztül bemutatni, hogy az előttünk lévő 2008. évi költségvetés-tervezet hogy növeli még inkább a kistelepülések gondjait, és hogy lehetetleníti el a fejlődésnek még a reményét is.

Elindult a többcélú kistérségi társulások szervezése, de eközben egy tudathasadásos állapot állt elő: a város, a volt járási székhely körzetközponti feladatként látja el az okmányiroda, gyámügy, építésügy igazgatási feladatait, miközben a kistérségi társulás külön munkaszervezettel szociális, egészségügyi és oktatási feladatokat lát el. A körzeti igazgatási feladatokra nyújtott támogatás a töredékét fedezi le annak az összegnek, amit az önkormányzatnak ezen feladat ellátásra fordítania kell. Engedjenek meg egy 2007-es példát, egy konkrét városi példát: Lenti város polgármesteri hivatala körzetközponti feladatokra az éves költségvetésében 66 millió 687 ezer forintot biztosít. Ezzel szemben a központi költségvetésből csak 22 millió 452 ezer forint áll rendelkezésre. Tehát az összköltségnek kétharmadát kell az önkormányzatnak a saját költségvetéséből biztosítani. Ezt a többletkiadást az önhiki sem ismeri el, jó lenne, ha legalább ott lehetne érvényesíteni a többletkiadásokat.

Aztán a körjegyzőség: méltánytalannak tartom, hogy a 9. mellékletben csak négy településig ismeri el a növekedését a körzetközponti feladatok ellátásának az összeg, miközben vannak olyan kistelepüléses, aprófalvas településszerkezetű régiók, ahol egy körzet, egy körjegyző sokszor hét, de van egy olyan körjegyző is, aki tizenkét településnek is ellátja a feladatait. És mindannyian tudjuk, hogy ez nem lélekszámarányos, mert ahány település, a körjegyzőnek mind-mind külön ügyként kell kezelni.

Aztán a másik, ami rosszul érinti a kistelepüléseket, hogy megszűnt a lakáshoz jutás feladatainak támogatása, helyesebben: úgymond beépült a 9., pénzbeli szociális juttatások jogcímbe. Viszont ha megnézzük az összeget, ott nem látszik ez az emelkedés. Ez egy nagyon fontos támogatási rendszer, hiszen a kistelepüléseken építkezni, lakást vásárolni kívánó fiatal családokat lehetett eddig ebből az összegből támogatni.

Aztán a közoktatási normatívák rendszere még bonyolultabbá és átláthatatlanabbá vált azáltal, hogy a napközis foglalkozás és az alapfokú művészetoktatás is beépítésre került a teljesítménymutató által a finanszírozás rendszerébe. Ezzel egyidejűleg az alapfokú művészetoktatás finanszírozása szétválik, részben művészeti ágtól függően, részben pedig központosított előirányzatból pályázható támogatás révén. Viszont a pályázatot már minősítési eljárás eredményeként bírálják el. Vajon látjuk-e, hogy azoknak a feltételeknek a kisvárosi, kistelepülési iskolák meg tudnak-e felelni, aminek például egy fővárosi iskola, hiszen ott sokkal több lehetőség van akár a pedagógusok válogatásával, mind a tanulók versenyeken való részvételével.

Évek óta változatlan a közművelődési és közgyűjteményi feladatok ellátásának normatívája, miközben ezekből kellene a kisebb településeknek a kulturális feladatait, a könyvtári ellátást, az egész közművelődési intézmény fenntartását finanszírozni. Ennek sem látjuk semmiféle növekedését. Aztán bonyolultabbá válik, és ez egy adminisztratív probléma, nem is anyagi probléma, hogy a sajátos nevelési igényű tanulóknál az ezt oktató intézmények alapító okiratában külön-külön meg kell nevezni a fogyatékosság típusát. Ez egy teljesen felesleges adminisztratív pluszmunka.

Összefoglalva: a drasztikusan növekvő rezsikiadások ellenére szinte egyik jogcímnél sincs normatív támogatásnövekedés, ezt az összeget megint csak az amúgy is már kifacsart önkormányzatok saját költségvetésének terhére kell finanszírozni.

A korrektség kedvéért megemlítem, hogy növekedés egyedül a településüzemeltetési, igazgatási és sportfeladatoknál található 50 forint/fő összeggel. Viszont ha belegondolunk, hogy a sorkatonaság megszűnésével a sok televízió- és internetnézéssel hogy romlik a fiatalok és a gyerekek egészségügyi állapota, akkor azt gondolom, hogy a sportfeladatokat külön rovatba kellene és külön pénzt kellene erre tenni, hiszen a településüzemeltetési, igazgatási feladatok elnyelik a rendelkezésre álló összeget.

Még egy utolsó gondolat: a tűzoltólaktanyák üzemeltetéséhez, a tűzoltójárművek üzemeltetéséhez karbantartásához évek óta nem emelkedik a normatíva, miközben az üzemanyagárak, rezsiköltségek, gáz, áfa jelentősen emelkednek.

(13.50)

Jelenleg ez év problémája, hogy a nyugdíjazások száma jelentősen megnövekedett, melyhez az ezzel járó költségeket az önkormányzatnak kell finanszírozni. Ez egy kisvárosi tűzoltóság esetén is több tízmillió forintos többletkiadás. Legyen egy központosított előirányzat, ahonnét ezt le lehetne igényelni.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  98  Következő    Ülésnap adatai