Készült: 2024.04.26.10:33:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

190. ülésnap (2009.02.23.), 64. felszólalás
Felszólaló Dr. Molnár Csaba (MSZP)
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:12


Felszólalások:  Előző  64  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MOLNÁR CSABA közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Azt gondolom, képviselő úr, hogy elkötelezettségünk közös ebben a dologban. Amit a képviselő úr gondol a kerékpáros közlekedés fejlesztésének a fontosságáról, én is ugyanezt gondolom. Számos előnye van ennek, akár a helyi, a helyközi közlekedésben, a munkába vagy iskolába járásban, és természetesen a kerékpáros közlekedésnek a környezet-, energiakímélő egészségfejlesztő hatásában, tökéletesen egyetértünk. Az igazi kérdés az, hogy az ehhez szükséges forrásokat tudjuk-e biztosítani.

A képviselő úr is emlékszik rá, hiszen még a közös kormányzásunk idején nagyon jelentős forrásokról döntött a kormány ebben az ügyben. Körülbelül 40 milliárd forint forrás áll rendelkezésünkre a 2007 és '13 közötti fejlesztési időszakban. Ez körülbelül hússzorosa annak, amit a korábbi kormányzati ciklusokban ilyen dolgokra költöttek. Ez nagyon jelentős forrás. Az igazi kérdés az, hogy gazdasági válság idején hogyan lehet megoldani, hogy takarékosabban, kicsit kevesebb forrásból, de ugyanilyen jelentős fejlesztéseket lehessen csinálni.

Alapvetően háromféle kalapról beszélünk: európai uniós forrásból a közlekedésfejlesztési programon keresztül és a regionális programon keresztül, illetve hazai forrásból az útpénztáron keresztül. Engedje meg, hogy mindegyikről mondjak néhány mondatot.

A közlekedésfejlesztési operatív programban egy 60 milliárd forintos átcsoportosítás történt; nem akármire, nem fölösleges dolgokra, hanem a gazdaságfejlesztési programra, hiszen gazdasági világválság idején a munkahelyek teremtése, a munkahelyek megőrzése, a kis- és középvállalkozások támogatása talán mindennél fontosabb dolog. Ez a 60 milliárd forintos átcsoportosítás érintette a kerékpáros ügyeket is.

Itt azzal tudnám megnyugtatni a képviselő urat, hogy bár ez a forrás közvetlenül nem áll rendelkezésre, de az új kiírások szerint új építésű főutak esetén kötelezően elő kell írni ezeknél a főutaknál a főút megvalósítása mellett annak a költségvetésének a terhére a kerékpárút megépítését is. Vagyis lesz kerékpárút, több száz kilométer kerékpárút épül, csak nem közvetlenül, hanem az útépítések programjaiba beépítve.

A másik a regionális programokon keresztül történik. Itt semmiféle csorbítás nem történt. A 2007-2008-as programban több mint 10 milliárd forint állt erre rendelkezésre - egyébként 88 pályázati projekt volt, ebből 80 nyert. Azt gondolom, hogy ez egy nagyon jó arány. A 2009-2010-es akciótervben valamivel több lesz, majdnem 11 milliárd forint. Azzal számolunk, hogy ha a 2007-2008-as időszakban 80 projekt 300 kilométer bicikliutat jelentett, akkor ebben a programban is meg lehet építeni legalább ugyanannyit, tehát a regionális programokban is meg tudna jelenni 300 kilométer.

A harmadik dolog: azt gondolom, hogy ez, ami igazán kétséges, és most nagyon nehéz dolog, a hazai forrásból, az útpénztárból. Hiszen a kormányzati zárolások, a kormányzati takarékosság miatt - amivel egyébként általában önök is egyetértenek -, ennek következtében az útpénztáron is történnek zárolások, vagyis az eredetileg tervezett 2 milliárd forintot biztos, hogy nem tudjuk rendelkezésre bocsátani.

De egyrészt 700 millió forintnyi fejlesztés már most csőben van - ez azt jelenti, hogy a támogatási szerződések megkötés alatt állnak, ezek idén meg is fognak épülni -, ebben az évben pedig azt próbáljuk elérni, hogy a zárolások ellenére is legalább 1 milliárd forint környéki forrást lehessen erre a célra hazai forrásból biztosítani.

A negyedik dolog, amit felvetett a tisztelt képviselő úr, a kerékpárosbiztos. Egyetértek a képviselő úrral, bár nyitott kapukat dönget: kettő hete megindult már ez az előkészítő munka a minisztériumban. Újra lesz ilyen biztos, újra lesz olyasvalaki a Közlekedési Minisztériumon belül, akinek az a feladata, hogy a kerékpáros fejlesztéseket összehangolja, a tárcaközi koordinációt megvalósítsa, illetve közvetlenül tartsa a kapcsolatokat a kerékpáros-szervezetekkel.

Tehát a források rendelkezésre fognak állni, ha egy kicsit más szerkezetben is, a kerékpárosbiztos ügyében pedig lépni fogunk. Ennek alapján tisztelettel kérem a képviselő urat, hogy fogadja el válaszomat.

Köszönöm. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  64  Következő    Ülésnap adatai