Készült: 2024.09.21.10:22:16 Dinamikus lap

A felszólalás szövege:

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
16 82-84 2018.07.02. 4:21  79-86

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: (Hangosítás nélkül:) Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársam! (Zaj.  Az elnök csenget.)

ELNÖK: Egy kis türelmet kérek! Tessék, miniszter úr!

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársam! Tisztelt Ház! Köszönöm a kérdést, amivel hozzájárulhatok ahhoz, hogy a pillanatnyi helyzetet tisztázzuk.Egyértelmű, hogy a Föld éghajlatváltozása negatív tendenciákat mutat. Ennek több tudományos vizsgálat is megalapozását szolgálja, és addig, amíg nem tudunk más alátámasztást biztosítani, addig abból a tényből kell kiindulni, hogy ez az üvegházhatású gázok, alapvetően a szén-dioxid-kibocsátás miatt alakult így.

Az elmúlt időszakban az üvegházhatású gázok jelentős részét adták az ipari termelésből való kibocsátás, adta az energiatermelés, itt a hőszolgáltatásra és a villamosenergia-termelésre gondolok, és hogy a mezőgazdasági termelésből is adódik szén-dioxid-kibocsátás is. A szén-dioxid-kibocsátás mértéke az elmúlt időszakban egyértelműen növekedett, soha nem tapasztalható mennyiségben. A klímaváltozással kapcsolatos negatív hatások kiküszöbölését csak úgy tudjuk végrehajtani, hogyha ezeknek a gázoknak a kibocsátását megakadályozzuk és visszafogjuk.

Egyértelmű, hogy az ipari növekedés, a gépkocsi-közlekedés, az elektromos mobilitás is mind azt fogja eredményezni, hogy villamosenergia-termelés nélkül a fenntartható fejlődés nem biztosítható. Ezért a világ számtalan országában a törekvések azt igazolják, hogy másképp nem tudunk ennek a célnak megfelelni, csak atomerőművel és ha megújulóenergia-termeléssel próbáljuk ezeket a célokat kielégíteni.

A megújulótermeléssel kapcsolatban kétféle gondunk van: az egyik gond az, hogy nem áll mindig rendelkezésre, a másik pedig az, hogy Magyarországon nem tudjuk raktározni, tárolni a villamos energiát. Ezért tulajdonképpen Magyarországnak nincs más lehetősége, mint az atomerőmű-bővítést folytatni, amiben 2009. március 30-án e Házban, 95,4 százalékos támogatással, akkor még négypárti megegyezésben született a döntés, hogy kezdjük meg ezt a munkát.

A kérdés arra is irányul, hogy máshol építenek-e ilyen atomerőműveket, és alá tudjuk-e támasztani azzal, hogy ez egy nagyon fontos törekvése a világnak. El tudom mondani, hogy pillanatnyilag 58 darab hasonló erőmű építése van folyamatban, és ebből egyértelműen 48 darab a Pakshoz hasonló atomerőműblokkok tervezéséről, megépítéséről szól.

Az is elgondolkoztató, hogy ezeknek a blokkoknak egy része mind Európát érinti, de az arab világot is. Tehát ott vitatkozni nem lehetne, hogy van-e napsütéses órák száma, van-e szél, hanem egyértelmű, hogy mind rendelkezésre áll, és mégis az Egyesült Arab Emírségek négy darab blokkot épít, most folyamatban van ezeknek a blokkoknak az építése, az első blokk üzembe helyezése zajlik. Szaúd-Arábia is rendelt, 16 darab blokkra jelentette be az igényét, és ezt fogja tendereztetni. Tehát ezek is elgondolkodtatnak bennünket, hogy hogyan van az, hogy mi mindig ezekről negatívan beszélünk, és azokban az országokban, ahol pedig a napsütéses órák száma jóval több, mint nálunk, ott akkor a tendencia is az atomerőmű mellett szól. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.)

Úgyhogy én köszönöm, hogy elmondhattam, egyértelmű, hogy a világ számtalan részén azért építenek atomerőművet, hogy a klímavédelmi célkitűzéseket ki tudjuk elégíteni és fenn tudjuk tartani. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
24 8 2018.09.24. 4:44  5-8

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársam! A Dunával kapcsolatos állítása, hogy itt csak a hatóság segítségével tudta Paks üzemben tartani a blokkot, az nem igaz. Van hatósági korlát, ami 30 fok, a kibocsátási ponttól 500 méterre mérve a hőmérsékletet. Ez kézben tartható folyamat. Tehát az van előírva, hogy a terhelését az erőműnek olyan mértékig kell csökkenteni, hogy ez a korlát betartható legyen. Ez megtörtént. Nem véletlenül 29,8 fokot lehetett mérni azon a ponton, hiszen ha a fejlődő hőt csökkentem, tehát a reaktorok teljesítményét csökkentem  ez az adatokból látható is, hogy ezekben a napokban az erőmű kisebb teljesítménnyel üzemelt -, előbb abból kifolyólag üzemelt kisebb teljesítménnyel, mert eleve a hatásfoka a frissvizes hűtésnek értelemszerűen kisebb az erőműveknek kezdetben, és majd utána, pont azért, hogy be tudjuk tartani ezt a hőfokkorlátot, ezt így tudtuk betartani, és ezt mindenkor be is tudjuk tartani. Egyébként az új blokkok tervezésekor ezek a szempontok jóval speciálisabbak: a hőmérséklet-emelkedés mértéke a jelenlegi 11 fok helyett, amivel megmelegíthetem a Duna hőmérsékletét, csak 8 fok, a kilépési ponton pedig 33 fokra van korlátozva. Tehát mindenféleképpen tartható az az érték, ami elő van írva.

És egyébként sose hangzik el, hogy nem a Duna teljes keresztmetszetét melegítjük mi föl, hanem a kiengedett víz az egy hőcsóva. Tehát a mostani vízállásnál, és 400 méter széles a Duna, abból egy százméteres csóvában van ilyen hőmérsékletű víz, és a mellette lévő 300 méteren, illetve nagyobb vízállásnál pedig más, szélesebb, ahol az élővilág választhat. És így is van, azok az élőlények, halak, amelyek szeretik a melegebb vizet, azok ott a horgászok szerint is kifoghatók, itt vannak az oxigénben dúsult, melegebb vízben. Ezek tények, lehet rajta mosolyogni (Derültség a Párbeszéd soraiban.), de a tények magukért beszélnek. A másik részben pedig, abban a sávban, ami pedig nem melegszik föl, az élővilág változatlan.

Arról is beszélve, amit önök mondanak, hogy mikor készül el ez az erőmű. Jelenleg azt tudjuk, hogy nem ’32; ’32 és ’37 között üzemelnek még. Ezek a dátumok arra vonatkoznak, hogy meddig üzemel még az I-IV. blokk. Itt arról van szó, hogy az új blokkok üzembe lépése ’26-27. Igen, lehet csúszás, mert mindig azt mondtuk, hogy nem a határidő a legfontosabb, mert ez 60 évre épülő blokk, ezért a biztonság a legfontosabb ebben a kérdésben, és addig kell tervezni, amíg biztonsággal meg nem tudjuk kezdeni úgy az építkezést, hogy meg tudjuk építeni.

(11.20)

Erre is van példa. A finneknél a franciákkal tíz éve kezdték el azt a folyamatot, amelynek még mindig nem értünk a végére. Mi ezt nem szeretnénk. A szerződésmódosítás szerint, amivel a pénzügyi szerződést módosítjuk, a kamatterhet értelemszerűen majd attól kezdve fogjuk fizetni, amikor az erőmű üzemelni kezd. Tehát ezt is lehet módosítani. A szerződésmódosítás folyamatban is van. Mi Magyarország érdekeit képviseljük, hogy változatlanul olcsó és időjárástól függetlenül megfelelő biztonsággal előállítható villany álljon a fogyasztók rendelkezésére. Most is meg tudom erősíteni önöknek, hogy ilyen szempontból végezzük a munkánkat a mai napig is. S ahogy Brüsszel kimondta, ez egy megtérülő, 7,3 százalék profitot garantáló erőmű. Ezen tudunk vitatkozni.

Én minden parlamenti bizottságot meghívtam Paksra, önöket is, már volt olyan bizottság, amelyik részt vett a paksi látogatáson. Bízom benne, hogy minden bizottság, amely meglátogat minket, arról fog meggyőződni, hogy ez műszakilag egy kézben tartott ügy, és nem politikai dolgot kell a műszaki problémából csinálni, hanem a műszakiakra kell bízni azt, hogy, hangsúlyozom, fenntartható, biztonságos, olcsó, az időjárástól függetlenül karbonmentes erőmű-kapacitást hozzunk létre Magyarországon. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
25 64 2018.10.01. 4:03  61-67

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Köszönjük a kérdést, hisz először látom aggódni önöket azért, hogy a Paksi Atomerőmű megfelelően tude majd működni. Eddig mindig az volt a kérdés, hogy meg se épüljön, tehát ez már biztató változás.Az idei nyárról megállapíthatjuk, hogy ez egy igen meleg nyár volt, ezzel nincs is semmi baj. Azt is példaként el tudom mondani, hogy amikor az 14. blokk megépült, akkor százéves minimumra terveztük a hűtővizet, és érdekes módon abban az évben bekövetkezett. Tehát amikor a százéves adatokról beszélünk, akkor sose tudjuk, hogy az a száz év milyen valószínűséggel mikor fordul elő, ezért vannak azok a technikai, műszaki korlátok. Figyelembe véve azokat a tapasztalatokat, amiket eddig szereztünk, harmincévi üzemátlagban az 14. blokk, tehát ezeket a tapasztalatokat figyelembe véve…  figyelembe véve a Duna menti erőművet, ami szintén 2000 megawatt kapacitással több mint negyven évig terhelte a Duna hőmérsékletét, figyelembe véve azt, hogy a Tiszai Erőmű négy blokkja egy jóval kisebb kapacitású Tiszát terhelve is megfelelően üzemelt, semmilyen károsítást nem tudott senki eddig kimutatni, csak azt, hogy aggódik.

Egyébként mi is aggódunk, mert ott élünk a térségben, de az aggódáson kívül olyan műszaki megoldásokat, olyan tartalékokat terveztünk be az új blokk rendszerébe, hogy ez a melegedési korlát, ami most elő van írva, ez a 30 fok  és ez a kibocsátástól van 500 méterre , az új blokkon jóval kedvezőbb feltételekkel, jóval kevesebb mennyiségű hűtővízzel kielégíthető, és a szivattyúk is biztonsággal, 2 méterrel mélyebbre lesznek elhelyezve, mint a jelenleg tervezettek.

Tehát egyértelműen ki tudom mondani, hogy azokat a korlátokat, amelyeket a hatóság előír számunkra, és a műszaki megfontolásokban és egyéb elemzésekben szerepelnek, mindenkor be fogjuk tudni tartani az új blokk vonatkozásában is. Tény, hogy az 1-4. blokk vonatkozásában az a szabály, hogy ha nem tudjuk a 30 fokot tartani, akkor nem leállítani kell a blokkot, hanem terheléscsökkentéssel csökkenteni az erőmű teljesítményét, hogy ez a hőfokkorlát tartható legyen.

Egyébként a hűtőtornyos változat, mint ahogy mondtam, vizsgálva volt a projekt során, és az elemzések azt mutatták, hogy a hűtőtornyos változatnál mindig kedvezőbb a frissvizes hűtés. Abban a pár napban, ami előfordulhat, a blokk teljesítménye csökkenhet a hűtővíz magasabb hőmérséklete miatt.

(14.50)

Egyébként a hűtőtornyos változatnál pedig mindig alacsonyabb a blokkok teljesítménye, hiszen egy zárt hűtőrendszerről beszélünk, amelynek a hatásfoka értelemszerűen rosszabb.

Tehát azt kell mondanom, hogy megvizsgálva az összes feltételt, megállapítható, hogy a környezetvédelmi engedélyt nem kell módosítanunk. Megfelelő műszaki tartalékokkal terveztük a blokkot, s ahogy említettem és a múltkor is elmondtam, a Dunának nem a teljes keresztmetszetét melegítjük fel ezzel a hűtővízzel, hanem csak egy sávot, és van egy megfelelő tartalék. Kezdetben is 4 ezer megawattra volt a telephely méretezve, 4 ezer megawatt teljesítmény hő elvitelére alkalmas a Duna. Ez most is így van, és még plusz műszaki intézkedésekkel, utóhűtők beépítésével, más torkolati mű kialakításával meg fogjuk oldani, hogy hőmérsékletkorlátba az új blokkon sohasem fogunk keveredni.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
60 62 2019.03.18. 4:05  59-65

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőház! Tisztelt Képviselő Asszony! Köszönöm kérdését, a kormány nem tudja a paksi bővítést leállítani, hiszen a kormánynak van ellátási felelőssége, nem önöknek. Tehát a villamosenergia-ellátásáért egyértelműen a kormány felelős. Ha majd önök felelnek érte, akkor önök úgy döntenek az önök által biztosított program szerint, ahogy tudnak.Mi szívesen látjuk egyébként, ha önök számunkra átadják azt a programot, amit az önök szakértői állítottak össze, és annak alapján biztosítható, hogy Magyarországon az időjárástól függetlenül biztonsággal, éjjel-nappal a fogyasztói igények számára megfelelő mennyiségű villanyáram áll rendelkezésre. Külön megköszönöm, ha átadják, mert ígérem, ha ez gazdaságos is, és teljesíti azt a követelményt, amit mondtam, akkor biztos, hogy a kormány ezt fogja használni.

Nekünk olyan szakértők állnak rendelkezésre, akik az atomenergia békés alkalmazásában az ’50-es évek óta dolgoznak, ’59 óta működik a csillebéri kutatóreaktor. A mi célkitűzéseink valósak, és Magyarországon a több lábon állásnak és a karbonmentes energiatermelésnek egyik záloga az atomerőmű megépítése. Önöknek valószínűleg az a legnagyobb gondjuk, hogy pont a karbonmentesség miatt nem támadható az atomenergia kérdése, hiszen az önök számára és nekünk is Magyarországon az egyik legfontosabb kérdés, hogy környezetkímélően állítsuk elő az energiát.

Mi elkötelezettek vagyunk a megújulók mellett, a nap- és a szélenergia mellett, ezt Paks bizonyította mindig, most adták át Pakson az egyik legnagyobb magyarországi naperőmű-kapacitást, 20,6 megawatt teljesítménnyel. Tehát itt nincs semmi ellentmondás. A megújuló nem ellene van az atomerőműnek, hanem egymást kiegészítik. Egyébként, amit önök fölvetnek, hogy ha a lakások hőszigetelését megoldanánk, már többször elmondtuk itt is, a parlamentben, hogy ez nem megoldás, hiszen a lakások nem villamos energiával vannak fűtve, hanem egyébbel, és ha a hőszigetelést javítjuk, akkor a fűtés-korszerűsítés még inkább villamos energiát igényel, mert ha hőszivattyúzást vagy egyéb bármilyen korszerű alkalmazást tudunk alkalmazni, az szintén villamos energiát igényel.

(15.10)

Ugyanúgy villamos energiát igényel az elektromobilitás is, tehát ha elterjed az elektromos jármű, akkor annak a villamosenergia-igényét is csak úgy lehet kielégíteni, ha éjjel-nappal megbízhatóan áll rendelkezésre nekünk villamos energia.

Az atomerőmű 90 százalékos hatásfokkal biztosítja a villamos energiát, míg a naperőművek 12-13 százaléknál nagyobb hatásfokkal nem tudnak üzemelni. Tehát ez azt jelenti, hogy napból nyolcszor akkora teljesítményt kell beépíteni, mint atomerőműből  ennek a gazdaságosságát külön ki lehet számítani , és az is hozzátartozik, hogy ezt a megtermelt villamos energiát még tárolni is kellene, hogy ugyanannyi teljesítmény álljon a fogyasztók rendelkezésére, mint az atomerőműnél.

Ha ennek a költségeit összevetjük, akkor látszik, hogy Németországban is a fogyasztónál majd’ 100 forint egy kilowattóra villany, Magyarországon ez 35 forint. Európában Bulgárián kívül Magyarországon a legolcsóbb a villamos energia, és ha ezt az arányt figyelemmel tekintjük, akkor Európában még van olyan ország, amelyik ennél drágábban termel.

Úgyhogy én azt tudom mondani, hogy ha a karbonmentességet, a biztonságos energiaellátást, az éjjel-nappal rendelkezésre állást, az olcsóságot az ipar és a lakosság számára biztosítani akarjuk, akkor Magyarországon atomenergia nélkül nem lehet megoldani hosszú távon a villamosenergia-ellátást. Köszönöm. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
60 114 2019.03.18. 4:16  111-119

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Tisztelt Képviselőház! Tisztelt Képviselő Úr! Kérdésére, hogy milyen kocsit vennék, nem tudom, de mi ott lakunk Pakson, ott laknak a gyerekeim, ott laknak az unokáim is, tehát mindegy, hogy Ladával járunk vagy Toyotával, ennek a meglévő erőműnek a tövében élünk, és az új erőmű tövében is lakni fogunk. Tehát én a kockázatot nem felelőtlenségnek ítélem meg, mert akkor valószínű, hogy nem Pakson élnénk és onnan járnék be dolgozni  ez az egyik. (Taps a kormánypártok soraiban.)A másik: szeretném, ha első kézből tájékozódna. Beszéltünk itt az elején arról, hogy a sajtó írhat bármilyen cikkeket, az nem biztos, hogy igaz. Én minden parlamenti bizottságot meghívtam paksi látogatásra, immár három bizottság tiszteletét tette ott, s akkor nem négy percben van módunk tájékoztatni önöket arról, hogy miről szól az új blokk építése.

Egyébként az új blokknak az a neve, hogy VVER-1200, három pluszos, tehát harmadik generációs plusz biztonsági rendszerekkel és úgynevezett Fukusima-álló. Világosan el lehet itt a parlamentben is mondani, hogy a fukusimai blokkot nem a földrengés tette sérültté, a földrengést az erőmű működőképesen átvészelte, az a méretezésből kimaradt, hogy 12 méteres cunami megjelenhet azon a területen. Ez a tervezők felelőssége volt, vitathatatlan. Ezért Fukusimát követően minden erőművet át kellett nézni annak érdekében, hogy van-e olyan kihagyott méretezési elv, ami bekövetkezhet. Tehát Pakson a földrengésvédelmi kritériumoknak az I. blokk is maximálisan megfelel és a II. blokk is meg fog felelni. Ez fokozott követelmény, ezért nem lehet egy az egyben adaptálni az orosz terveket a paksi telephelyre, hanem bizonyos áttervezést igényel.

Amikor önök azt mondják, hogy csúszunk a blokkokkal, az nem hoppá, az műszaki kérdés. A hoppá egy külön kategória (Derültség a kormánypártok soraiban.), de az atomerőműnél ez műszaki kérdés. (Gréczy Zsolt: Így lesz több tíz milliárddal!) Nem, nem lesz drágább, mert ez egy fixáras, ami egyértelmű, hogy 12,5 milliárd euróba kerül, s ezt a brüsszeli Bizottság bebetonozta, és azt is bebetonozta, kimondta az önök vizsgálatának eredményeként, hogy 7,35 százalék profitot fog hozni az összes erőműhöz képest, ami Magyarországon importfüggőséget kiváltó, jóval olcsóbban fog termelni.

Ha a németországi adatot összehasonlítjuk, nem akarom itt részletezni az előzőt, de az nagyon fontos, arról nem beszélünk, ahhoz, hogy a németországi célkitűzéseket meg tudják oldani, négy település esett áldozatul, le kellett bontani a települést, hogy a lignitvagyon föltárásának terepet adjanak, s arról se, hogy a legnagyobb tiltakozás az elmúlt időszakban Németországban 50 ezer fővel pont az erdőkivágások miatt volt, hogy ezeket a lignitfeltárásokat meg lehessen tenni. Németországban kétszerese a szén-dioxid-kibocsátás a magyarországi adatoknak, s akkor mi példaként majmolni akarjuk Németországot.

Azt gondoljuk, ezt az OECD NEA-tanulmánya is megerősítette, hogy minden ország környezeti, éghajlati és egyéb lehetőségeinek a figyelembevételével lehet megoldani az energiagondjait. Pakson egyébként az energiafüggetlenség: két évre betárolt egy ennél kisebb, negyede helyiségben, mint ez a tanácsterem  ennél kisebbnek a helyébe elférne, nem magasságában (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), alapterületéhez viszonyítva , kétéves üzemanyagkészlet van eltárolva, és a világpiacról bárhonnan beszerezhető az üzemanyag, tehát ez lehetővé teszi az energiafüggetlenséget. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
70 16 2019.06.11. 4:59  13-16

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Köszönöm, hogy megint lehetőséget kaptunk, hogy Paksról beszéljünk. Tehát az elmúlt időszakban mind a parlamenti választáskor, mind az uniós választáskor az önök részéről a paksi beruházás komoly támadást, kritikát kapott, a mi részünkről pedig a kampányban komoly támogatást. Ennek a szavazatokban érvényesült is az eredménye, tehát én nem tudom, hogy önök miről beszélnek, hogy egyértelmű elutasítottsága van a paksi projektnek, hogy a nép ezt nem támogatja. (Demeter Márta közbeszól.) Ezt én a 3-as választókerület képviseletében tudom mondani, ahol a szavazatok egyértelműen bizonyítják ezt a tényt.Amikor arról beszélünk, hogy akkor van csúszás és ehhez kell módosítani a pénzügyi és egyéb szerződéseket, persze, a legfontosabb feltétel, a csúszásnál mindig fontosabb, hogy jó minőségű, megbízható tervek álljanak rendelkezésre, ezeket a terveket pedig akkor lehet a hatóság részére benyújtani, ha számunkra rendelkezésre áll. A magyar követelmények szigorúbbak, mint az orosz követelmények, így több ponton áttervezésre szorul az erőmű, ennek az időigénye egyértelműen növeli a tervezést, illetve arról a 22 hónapról elfeledkezünk beszélni, ami 16 hónap brüsszeli felfüggesztést okozott a késésben, illetve az a 6 hónap, ami a brüsszeli döntés következménye, hogy uniós versenyjogszabályok szerint kell meghirdetni a projektmunkák 55 százalékát. Tehát ez összességében 22 hónap csúszást eredményezett eredetileg is a projekt végrehajtása során, és ezek a brüsszeli Bizottságnál mint műszaki követelmények lemódosításra kerültek, ennek a pénzügyi feltételei egyébként nincsenek még lemódosítva, de ezek folyamatban vannak.

Ahogy ön Varga Mihály miniszter úr kérdéseire kapott választ, úgy, mivel minden ügyben a brüsszeli Bizottsághoz vissza kell mennünk mind a műszaki, mind a pénzügyi feltételekben, ezek az egyeztetések zajlanak, és mivel a pénzügyi finanszírozás parlamenti döntés alapján valósult meg, önálló parlamenti döntésben 2014-ben, így ezt a módosítást vissza is kell hoznunk, s az önök jóváhagyása nélkül ez a pénzügyi módosítás nem tud megtörténni. Ennek a módosításnak az a lényege, hogy eddig dátumhoz volt kötve a visszafizetés időpontja, most pedig eseményhez lesz kötve. Tehát ez azt jelenti, hogy nem egy elképzelt dátum, megvalósítási dátum, ami már nem igaz  a 22 hónap csúszás sincs még lekövetve , hanem amikor termelésre alkalmas állapot, tehát kereskedelmi üzemre átadjuk a blokkot, attól kezdve kell a törlesztést megkezdeni. Tehát ez egyértelmű, amikor sikeresen üzembe van helyezve a blokk, attól kezdve fogjuk törleszteni. Tehát itt nincs semmi olyan kérdésről szó, hogy ezt akár a napokban el kell majd kezdenünk törleszteni. Ebben előzetesen az orosz féllel a magyar fél megállapodott, de minden kérdést, mint mondtam, Brüsszelben jóvá kell hagyatnunk, és utána tudjuk hozni a parlament elé, tehát erre megnyugtató választ fogunk adni önöknek.

A magyar energiahelyzet egyébként változatlan, a napokban is 50 százalék importtal mentünk, az elmúlt évben 31,6 százalék importra volt szükségünk. Magyarország, a magyar kormány elkötelezett a megújulók, köztük a naperőművek létesítése mellett. Paks térségében készült el egy 20,6 megawattos, Bükkábrányban készült el egy 22 megawattos naperőmű, van a Mátrai Erőmű lerakóján egy 17 megawattos, és készül folyamatosan, 3 ezer megawatt naperőmű-kapacitásra van engedély. De ezek időjárástól függő termelőegységek, arra az időszakra is kell gondolni, amikor nem süt a nap vagy nincs egyéb lehetőségünk, akkor is kell, ezt meg alaperőmű nélkül nem lehet.

Aki felelős Magyarország energiaellátásáért, úgy, hogy az ipar számára és a lakosság számára olcsó villamos energiát tud biztosítani, és egyébként a világon számtalan nemzetközi szervezet kimondta, hogy a megújulók önmagukban nem tudják a környezetvédelmi kihívásokat teljesíteni, atomerőművek nélkül nem lehet megoldani a szén-dioxid-kibocsátás problémáját, ezért azt gondolom, hogy a magyar kormány jó úton jár, hogy az atomerőmű létesítése mellett döntött. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
85 92 2019.10.21. 3:55  89-95

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Kezdjük hátulról akkor a kérdésekre a választ! (Derültség az ellenzék soraiban.  Dr. Vadai Ágnes: Ez szép volt!  Az elnök csenget.)A miniszterelnök urat meghívtuk az udvariasság szempontjából, nem vesz részt rajta, nincs nemzetközi összeesküvés. Ön nagyon jól tudja, hogy milyen engedélyezési eljárások alá kell vetni egy nukleáris létesítményt, ez vonatkozik a hulladéktárolóra is, Bodára is és a bányászatra is, tehát ilyenről szó nincs. Ennek a konferenciának pedig AtomEco a neve, pont ez egy olyan jellegű konferencia, amikor azt akarjuk bemutatni, hogy miképp járulnak hozzá a megújulók, illetve az atomerőművek által termelt villamos energia a fenntartható fejlődéshez, erről szándékozunk egy konferencián beszélgetést folytatni.

(16.20)

Hogy miért tettük Pécsre? Azért tettük Pécsre, mert az erőműépítés kapcsán, ugye, mindig is térségfejlesztésben, a térséggel kapcsolatos dolgokról beszéltünk. Pécs alkalmas erre, hisz a konferenciaturizmusra megfelelő rendezvényhelyiségekkel rendelkezik, az egyetem alkalmas arra, hogy megfelelő, méltó partnere legyen. Egyébként a várost bevontuk a szervezésbe, hiszen nem három hét alatt lehet egy ilyen négyszáz fős rendezvényt megtartani, tehát itt mindenki tudott róla. Egyébként, hogy a sajtóból értesült ön: onnan kell értesülni vagy meghívóból. Egyébként az ön kollégái is regisztráltak, itt ül Mellár Tamás úr, itt ül az önök által pécsi polgármesterjelölt is, Kóbor József is, aki szintén regisztrált, zöldszervezetek, nemzetközi szervezetek is regisztráltak, akik részt fognak venni a konferencián.

Megint, hogy miért Pécs. Ha ön lokálpatrióta  tehát itt több mint négyszáz ember fog részt venni , azt gondoljuk, hogy a szállások telítése és az ott eltöltött vendégéjszakák fogyasztása is mind hozzájárul ahhoz, hogy Pécsnek egy megfelelő ismertetést is adjunk. (Közbeszólás a Jobbik soraiból.) Most a megjegyzést nem vettem figyelembe. Tehát azt tudom mondani, hogy szeretettel várjuk önt is. Attól, hogy nem regisztrált, szívesen fogadjuk, és elmélkedjünk együtt arról, hogy Magyarországon a magyar kormány a klímacélkitűzések érdekében megfelelő utat választott. Azok a példák, amiket önök Németország kapcsán említenek, tudjuk, hogy háromszoros árat eredményeznek. Közel száz forint egy kilowattóra villamos energia költsége Németországban, 40 százalékkal bocsátanak ki egy kilowattórára eső szén-dioxidot a német erőművek. (Sic!) A világ, illetve Európának is a legnagyobb feketeszén-felhasználói közé tartoznak a németek, 222 millió tonna feketeszenet használnak, a következő három európai ország nem fogyaszt ennyi szenet, és négy lignitbányát nyitottak meg az elmúlt időszakban.

Tehát az az út, amit önök javasolnak a magyar kormánynak, hogy zárja be az erőművet, az nem járható, mert egyértelműen azt mondjuk, hogy a klímacélkitűzések csak úgy teljesíthetők, ha Magyarország megépíti ezt a két blokkot, s erről tartunk mi egy nyitott, ellenzék, egyetemisták és bárki számára nyitott, regisztrálható konferenciát, amely az első Roszatom-konferencia, amit nemcsak otthon rendeznek meg, hanem Európában. Tehát azt gondolom, hogy semmi ördöngösség nincs ebben az ügyben, hanem jöjjön el, és akkor vegyen részt ebben a vitában. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
89 54 2019.11.04. 4:07  51-59

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Örülök a kérdésnek. Meg tudom erősíteni, hogy nem fogjuk fölmondani a szerződést. Ezt a szerződést nem csak mi tartjuk jónak, az önök javaslatára a brüsszeli Bizottság három évig vizsgálta a szerződéses konstrukciót, 16 hónapig leállította a munkák végzését, és a végén minden egyes ügyben  megtérülés, nincs tiltott állami támogatás, biztonságos, megvalósítható, szüksége van Magyarországnak a független energiaellátás szempontjából erre a beruházásra , minden egyes kérdésben Magyarországnak adott igazat. Tehát ezek a tények, hogy meg kell építenünk. Folyamatosan 32 százalék importra szorul Magyarország villamosenergia-ellátása. Nem engedhetjük meg ezt a kitettséget. Ma még létezik a nemzetközi piacon szabad villamosenergia-vételre lehetőség, de éveken belül ez a tendencia megfordulhat, és az egész európai erőműpark 40-50 év fölötti korba léphet. A másik kérdés, hogy a Pénzügyminisztérium miről tárgyalt. Igaza van önnek, én is megerősítettem, februárban a pénzügyminiszterek egyeztettek Moszkvában arról, hogy miként kell majd módosítani a szerződést. Miből kifolyólag kell módosítani? Abból is, hogy a brüsszeli Bizottság beavatkozása 22 hónap csúszást eredményezett önmaga. Ezt a szerződésmódosítást mi a brüsszeli Bizottságon átvittük, a határidőket 22 hónappal kitoltuk.

(15.00)

A brüsszeli Bizottság is kimondta, hogy akkor lépnek érvénybe az új határidők, ha a pénzügyi finanszírozási szerződés határidejét is ehhez a műszaki szerződéshez módosítjuk. Egyébként ’26 a legelső dátum, amikor törlesztést kellene az orosz fél felé végrehajtanunk, tehát tulajdonképpen ’26-ig lehetőségünk van, hogy ezt a szerződésmódosítást végrehajtsuk. A szerződést, a pénzügyi szerződést a parlament hagyta jóvá törvénnyel, tehát anélkül nem lehetett módosítani. Önök tudnának róla, ha ez a szerződésmódosítás megtörtént volna, hiszen akkor idehoztuk volna.

Tehát egy egyeztetés van folyamatban, amire akár több év lehetőségünk van. De mi szeretnénk minél hamarabb a műszaki teljesítést összerendelni a pénzügyi fizetés feltételeivel. Erről van szó. Itt nincs adateltitkolás, nincsenek félreérthető információk. Az van, amit mondtam, az egyeztetések megkezdődtek, hiszen 2017 végén már a 22 hónapos szerződésmódosítást a brüsszeli Bizottsággal jóváhagyattuk. Ezért szeretnénk összetársítani.

Egyébként pedig Paks megbízható  az utolsó mondataira, hogy nem biztonságos. A világ legmodernebb blokkjairól van szó, ezek harmadik generációsok, és műszakilag elő van írva, hogy telephelyen kívüli hatása semmilyen üzemzavari szituációban nem lehet. Megtérül, mint mondtam, gazdaságos, és még a brüsszeli Bizottság megállapítása alapján is 7,35 százalék profitot fog eredményezni a teljes működési idő alatt. Összehasonlításul, ha nem építjük meg, nincs klímavédelmi célkitűzés teljesítve. Egyébként 12 millió tonna szén-dioxid-kibocsátása van a közlekedésnek, Paks 17 millió tonna szén-dioxidot takarít meg. Összehasonlításul: a magyar erdők 6 millió tonna szén-dioxidot képesek fölvenni. Tehát a klímavédelmi célkitűzések szempontjából is azt mondom, hogy ennél jobb beruházás, mint hogy Paksot megépítjük, nincs. Kérem válaszom elfogadását. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
98 178 2019.11.25. 2:05  175-182

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Parlament! Kedves Képviselőtársam! A kérdést én is az Energiaklub jelentéséből olvastam, hiszen egyértelmű a jelentésből, hogy honnan kapja a támogatást, és mi a fő célkitűzése. Tehát ezt mindig is tudtuk, itt a parlamentben is elmondtam többször, hogy a mi zöldszervezeteink nem kifejezetten zöldszervezetek, hanem atomerőmű-ellenes szervezetek, és ezt erősítette meg ez a jelentés is, amit az Energiaklub kiadott. Az is látható, hogy tulajdonképpen minden jogi illetőséget szerettek volna kihasználni, és ki is használtak, hiszen előbb az Európai Bizottságnál támadták meg az atomerőmű létesítésével kapcsolatos kérdést. Ott az Európai Bizottság a vizsgált hat kérdésben, mindben Magyarországnak adott igazat. Utána az Európai Bíróságon Ausztria megtámadta az Európai Unió Bizottságát, amiatt, hogy Magyarországnak adott igazat. Ehhez beszólított magyarországi szervezeteket is, köztük a Greenpeace-t is és az Energiaklubot is, ez a per még zajlik, és utána az Aarhus Megfelelési Bizottsághoz fordult, ami az ENSZ-nek egy szakosított szervezete, és ez a szervezet utasította el a múlt héten a fellebbezést. Ezt ugye, két héttel azután kezdeményezték az európai antinukleáris szervezetek, hogy Paks megkapta a minősítést, hogy megfelelően hajtotta végre a nukleáris engedélyezést.

Kilenc városban tartottuk, hét országban a közmeghallgatást. Ausztria akkor hozzájárult az erőmű építéséhez, de a háttérben zajlanak ezek az intézkedések, amihez magyar partnereket is igénybe vesz. Köszönöm.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
98 182 2019.11.25. 1:12  175-182

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Azért is köszönöm a kérdést és az ismételt nyugtázást, hiszen egyértelműen többször is elmondtuk a parlamentben: Magyarországnak nincs más lehetősége, ha olcsó, időjárástól függetlenül versenyképes energiát akar az ipar és a lakosság számára biztosítani, akkor ezt csak atomerőművel lehet. És atomerőművek nélkül nincs klímavédelmi célkitűzések kielégítésére sem mód, tehát kettős célt tudunk elérni azzal, ha az atomerőművet építjük, amivel a magyar fenntartható fejlődést gazdasági alapon és környezetvédelmi alapon is támogatni tudjuk. Európában egyébként a villamos energia előállításának nagy része atomerőműből származik. Németországnál, ezt is említettem már, mi 40 százalékkal kevesebb karbonkibocsátás mellett állítunk elő villamos energiát, és a szél- és a naperőművekhez képest Európában 70 százalékkal több villamos energiát állítanak elő az atomerőművek. Tehát ezek figyelembevételével azt gondolom, hogy jó úton járunk. Köszönöm még egyszer a kérdést. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
104 166 2019.12.17. 2:13  163-175

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Parlament! Tisztelt Képviselőtársam! A felelős, ahogy az elnevezésemben is benne van, én vagyok  akkor a rövid válasz megvan  a Paksi Atomerőmű tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért. És abban pontosítanám, hogy a tervdokumentációt a szeptember végére, október 2-ára vállalt határidő előtt átadta az orosz fél számunkra. Ezek a tervek rendelkezésre állnak, és ezekből a tervekből nekünk 8 hónap áll rendelkezésre arra, hogy VI. hó 20-ára, VI. hó 30-ára átadjuk az OAH részére. Nekik 15 hónapjuk van arra, hogy ezt elbírálják, és engedélyezzék a beruházást. Tehát innentől kezdve a pontos dátumokat tudom közölni, mert az, amit ön hiányol, hogy nem kaptuk meg a terveket, az tényként teljesült, átadásra került. Az engedélyezési eljárás egy bonyolult folyamat, ebbe a hatóság külföldi szakértőket is be fog vonni, és ennek keretében fogjuk megkapni mi az engedélyt.

A bodai kutatásokról azt tudom mondani, hogy nem az én hatáskörömbe tartozik az RHK Kht., tehát a hulladékkezelő közhasznú társaság, de információim alapján meg tudom erősíteni, majd ha ott tartunk, hogy egyáltalán Boda alkalmas, mert még az alkalmasság is kérdéses, és olyan mélységű kutatás még nem történt, ami ezt kimondhatná, akkor majd a hatályos törvények szerint  Pécs nem határos, tehát nincs határa, kapcsolódó metszéke Bodával mint területtel  tehát megvan, hogy melyek az illetékes települések, amelyeknek ebbe bele kell szólni. De mivel a miniszterelnök úr ígérte, az ígéret valóra is lesz váltva, hogy akkor közmeghallgatás keretében és egyébben lehetőséget adunk Pécsnek arra, hogy elmondja a véleményét, és ha olyan érveket találunk, amire nem tudunk választ, akkor nem lesz ott a hulladéktároló. Kérem a válaszom elfogadását. Köszönöm. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
104 170 2019.12.17. 1:15  163-175

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Tehát ami az átadott közel 170 ezer oldal dokumentációt illeti, ez folyamatos, hiszen komoly munkavégzés történt, de közvetlenül a mellékletekkel együtt ez egy 300 ezer oldalas dokumentáció. Mi ezt csak úgy vettük át az orosz féltől, hogy ebben biztosak voltunk, hogy ebből az engedélykérelem megírható a hatóság részére. Az engedélykérelemben mutatjuk be, hogy a rendelkezésre álló dokumentáció alapján  a biztonsági kritériumok alapján, amik az Unió és Magyarország követelményei  megépíthető a blokk.Tehát mi addig át se vettük volna a tervet, ha nincs erre garancia. Tehát meg tudom erősíteni, hogy szakembereinkkel együtt ez a munka zajlik, és azt is meg tudom erősíteni, hogy csúcsteljesítmény volt a napokban, 7105 megawatt teljesítménnyel üzemelt Magyarország, és ebbe a naperőművek ekkor 9 megawatt teljesítményt tudtak a rendszerbe beadni, ez közel 1000 megawatt, a szélkerekek pedig 97 megawattot a közel 270 megawattos kapacitásból. Tehát ha mi azt akarjuk, hogy stabil, megbízható, olcsó villamos energia álljon rendelkezésre, akkor ezeket az adatokat is kérem, hogy vegyék figyelembe.

Köszönöm. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
105 68 2020.02.17. 4:19  65-70

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A kérdés az elmúlt évek termelési, fogyasztási adatai szempontjából is fontos, hisz megvannak az elmúlt évek adatai, ez alapján egyértelmű, hogy a kormány szándéka az, amit a klímavédelem érdekében döntést meghozott, hogy Magyarországon hosszú távon a megújulók és az atomenergia részarányának növelésével próbálja megoldani mind a termelési célkitűzéseket, mind a klímavédelmi célkitűzéseket, ez az egyetlenegy járható út. (A Terembiztos Szolgálat munkatársai kiviszik a II. páholyból az ott elhelyezett kamerát.) Az elmúlt időszakban folyamatosan nőtt Magyarország villamosenergia-igénye, ez átlagban 1,3-1,5 százalékkal növekedett, az import is ennek függvényében folyamatosan 32-28 százalék körül mozgott éves szinten, és azt is külön meg kell mondani, hogy ha bármely egyéb blokkunk karbantartás vagy akár a lignitösszefagyás miatt üzemen kívül volt, akkor ez az importhányad elérte az 54 százalékot. Ez a kitettség olyan mértékű, hogy ezt a magyar állam hosszú távon nem vállalhatja be. Tehát az a szándék, hogy mind a megújulók arányát - a miniszterelnök úr tegnapi tájékoztatóján, évértékelőjén elhangzott - a hatszorosára szeretné növelni, ez azt jelenti, hogy eléri majd a 7000 megawattot, mind pedig a paksi erőmű két új blokkjának az építése, a tervek engedélyezése zajlik, akkor pedig 2400 megawatt új atomerőmű-kapacitás jön létre, ezek teszik lehetővé, hogy ellátásbiztonság szempontjából és klímavédelmi szempontból is folyamatosan kielégítjük a célkitűzéseket.

December 5e megint megmutatta - és sajnálom, hogy nincs bent az ellenzék -, hogy alaperőmű nélkül nem lehet Magyarország villamosenergia-ellátását megoldani, hisz 1200 megawatt naperőmű-kapacitás van megépítve Magyarországon, ebből ebben a délutáni fél öt körüli időszakban, amikor a Mavir ezt a csúcsteljesítményt érzékelte, a 7105 megawattból 9 megawattot tudtak a naperőművek biztosítani az országos hálózatra, a 270 megawatt szélkerék-kapacitásból 70 megawattot. Tehát azt lehet mondani, hogy ha nincs alaperőmű és nincs egyéb szabályozórendszerünk, mint akár a Mátra, akkor ezeket a célkitűzéseket csak áramszünetek, fogyasztói korlátozások mellett tudná Magyarország kielégíteni. Tehát nagyon fontos a megújulók arányának növelése, itt nincs is vita nekünk az ellenzékkel, de ezt alaperőművek nélkül, atomerőmű nélkül nem lehet megoldani, és itt egyre több nemzetközi szervezet is kimondja a magyar kormánnyal együtt, hogy klímavédelmi célkitűzéseket atomerőmű megépítése nélkül nem lehet megvalósítani.

Azt tudni kell, hogy ha megépítjük ezt a két blokkot, 17 millió tonna szén-dioxidot váltunk ki, tehát ha ezt szenes erőművekben állítanánk elő, ez ennyit jelentene. Azt is lehet tudni, hogy nálunk a villamos energia ára 38 forint, a példaként vett Németországban már 112 forint, mert a megújulók és az egyéb szénerőművekben előállított villamos energia költsége jelentős, ők 40 százalékkal több szén-dioxidot bocsátanak ki egységnyi villamosenergia-termelésre, mint mi, és Európában ők a legnagyobb szénfelhasználók, 222 millió tonna feketeszenet használnak föl. Ezek mind lényeges adatok. A magyarországi irányt tekintve azt kell mondanom, hogy mindenféleképpen ez a járható és jó út. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
141 101 2020.06.15. 2:03  98-105

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Köszönöm, tisztelt elnök úr. Tisztelt parlamenti képviselő úr, a biztonság a legfontosabb most is. Amit mi jogszabály-módosítást beadtunk, és a brüsszeli Bizottság jóváhagyott, az arról szól, hogy amikor az épületre vonatkozó tervdokumentációt átadjuk a hatóságnak, akkor rá három hónapra van módunk beadni a földmunkák engedélyezési dokumentációját, s három hónap áll rendelkezésére a hatóságnak, hogy ezt a földmunkát, a vonatkozó engedélykérelmünket elbírálja. Ez azt jelenti, hogy hat hónapig tudja párhuzamosan vizsgálni, hogy a főépületre vonatkozó építési engedély, amely a blokk helyét és egyéb tulajdonságait tartalmazza, az megfelele a résfal-kialakítás szempontjából, illetve a talajkitermelés szempontjából. Tehát így, mivel a hatósági követelmények nem enyhültek, ez a nemzetközi gyakorlattal teljesen összhangban van. Például a finnek már úgy építik a telephelyen az alapozással összefüggő munkákat, hogy nekik telephelyengedélyük sincs, mert más az engedélyezési szisztéma, hanem csak a környezetvédelmi engedéllyel rendelkeznek. Mint hangsúlyoztam, a brüsszeli Bizottság ezt a jogszabály-módosítást jóváhagyta, és ennek megfelelően végezzük majd a munkát, és semmilyen hatósági jogosítvány nem sérül.Az egyébként csúsztatás, mert az alaplemez építését semmilyen formában nem akartuk a végleges engedélykérelem előtt elkezdeni, ezt a sajtó egyes forrásai vetették föl; az OAH ilyen értelemben nyilatkozatot nem tett, és ma sem tudja megerősíteni. Tehát mi magát a vízzáró résfalat, a talajkitermelést és a talajszilárdítást akarjuk az épület megkezdése előtt elvégezni. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiból.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
141 105 2020.06.15. 1:08  98-105

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Amikor egy jogszabály-módosításhoz hozzájárul a brüsszeli Bizottság, akkor nem azt mondja, hogy jogilag, hanem annak a műszaki tartalmát is elbírálja, tehát nincs ilyen kettős mérce, hogy én támogatom a jogszabály-módosítást, de nem támogatom a műszaki végrehajtást.

(16.00)

Tehát itt megint egy olyan csúsztatás van, amit én is olvastam a sajtóban. Ez nem igaz. A brüsszeli Bizottság nekünk írásban válaszol, nem a sajtón keresztül üzenget. Mi erről írásbeli hozzájárulással bírunk, hogy hozzájárult a jogszabály-módosításhoz.

A hatóság a felelősséget nem akarja senkire hárítani, ő majd elvégzi ezt a munkát. Az engedélyes pedig a Paks II. szervezete, mint minden atomerőmű-építésnél. Ha bármilyen olyan körülmény van, amire nem adhatjuk be az engedélykérelmet vagy nem felel meg, akkor nem tudjuk beadni, és nem hárítunk semmilyen felelősséget a hatóságra. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
143 12 2020.06.29. 5:00  9-12

SÜLI JÁNOS tárca nélküli miniszter: Köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A kérdés első részére válaszolva: Magyarországon ezekkel a mérésekkel még nem tudjuk kimutatni a pillanatnyi sugárzás hatását, amit Svédországban már érzékeltek. Abban a pillanatban, ahogy nekünk is megfelelő méréseink lesznek  ez olyan kicsi intenzitású, hogy valószínűleg egy egyhetes összesített mérésből és mintaeredményből lehet majd származtatni , akkor úgyis fogunk mindenkit tájékoztatni. Megvan ennek a felelős szervezete, az Országos Atomenergia Hivatal, amely ezzel kapcsolatban kiadja a közleményt, de ma még nincs miről közleményt kiadni. Rátérve a kérdés második részére, amit a múltkor is megbeszéltünk már, hogy tulajdonképpen miért volt szükség erre a jogszabály-módosításra, ami csak egy elvi lehetőséget ad. Ez nem azt jelenti, hogy ettől kezdve mi így fogjuk építeni az atomerőmű munkagödrét. Ahogy ön is elmondta, holnap be fogjuk adni az építésre vonatkozó létesítési engedélykérelmet az OAH-hoz. Ennek a folyamata elkezdődött, hiszen ezt a több százezer oldalas dokumentációt, amely pontosan 283 ezer oldal, már elkezdtük átadni. Az átadás holnap 10-ig, délig le fog záródni, és akkor az OAH nyugtázni fogja egy befogadó nyilatkozattal, hogy megkapta Pakstól ezt a dokumentációt.

A dokumentáció beadását követően az a jogszabály, amit Brüsszel jóváhagyott, teszi lehetővé, hogy három hónap múlva beadhatjuk az elkészült tervet a munkagödör helyére, valamint annak műszaki tartalmára és kivitelezésére vonatkozóan. Eszerint a munkagödröt körbe kell vennünk egy vízzáró résfallal. Ha ennek a dokumentációját beadtuk az OAH-nak, akkor neki három hónap áll rendelkezésére, hogy elbírálja, hogy a munkagödröt az épület helyéhez viszonyítva jó helyre építjük-e. Ez a munkagödör egyébként jelentős beruházás, majd 8 millió köbméter földet kell megmozgatnunk. 2517 méter maga a résfal, amit el kell készítenünk, és ezen belül a talajt a munkagödör alatt meg kell erősítenünk. Erről sose volt vita a hatósággal. Mi nem szeretnénk alaplemez-betonozni, nem szeretnénk az épület alapját elkezdeni, hanem egy nyitott munkagödröt hozunk létre.

Azt gondoljuk, hogy az a hat hónap a műszaki tervek szinkronban történő ellenőrzésére, ami a főépület létesítési engedélye, illetve a munkagödör engedélye között megvan, elegendő, és az Országos Atomenergia Hivatal biztonsággal fogja tudni eldönteni, hogy a műszaki tervek megfelelőek-e. Annál is inkább, mert ebben a munkában a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség száz szakértőjét is igénybe veszi, akik tárgyilagosak lesznek, hiszen nekik sem érdekük, hogy az ő műszaki tudásuk leértékelődjön azzal, hogy nem jó véleményt adnak. Tehát azt gondoljuk, hogy mind a mostani műszaki tervek elkészítése, mind az előzetes talajmintavételek, kutatófúrások, talajtani föltárások, valamint a munkagödörre vonatkozó tervek és azok ellenőrzése garanciát ad arra, hogy ezt megfelelő módon és minőségben fogjuk tudni elvégezni.

Mint mondtam, a munkagödörnyitás tekintetében a hatósággal nem volt vitánk. Persze mindig van konzultáció, hogy ezt a jogszabály-módosítást beadjuk-e. Ott van félreértve a helyzet, hogy valaki azt kommunikálta, hogy mi ebben az időszakban már az alaplemez betonozását is el akarjuk végezni, ez azonban sosem merült fel ebben az ügyben, így ezen nem is vitatkozhatunk a hatósággal.

Az pedig a nemzetközi gyakorlat, mint elmondtam, hogy Magyarországon van érvényes környezetvédelmi engedélyünk és telephelyengedélyünk, míg Finnország még telephelyengedéllyel sem rendelkezik, csak környezetvédelmivel, de ő már három éve készíti elő a munkagödör helyét. Tehát mi a nemzetközi gyakorlattól eltérő semmilyen gyakorlatra nem tértünk át. S nincs itt orosz érdekről szó, hanem kölcsönös érdekek vannak, hisz ez egy jelentős munka, és adott esetben ennek a munkának az elvégzésével lehet azt az elszenvedett késedelmet korrigálni vagy csökkenteni, ha a földmunkákat lehetővé tesszük. Ennek a legkorábbi ideje körülbelül január lehet. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)