Készült: 2024.09.23.10:14:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

117. ülésnap (2000.02.08.), 175. felszólalás
Felszólaló Dr. Pálinkás József
Beosztás oktatási minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:09


Felszólalások:  Előző  175  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PÁLINKÁS JÓZSEF oktatási minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A pedagógusok minőségi bérpótlékának átalakításáról az 1999. évi költségvetési törvény rendelkezik. E törvény rendelkezett a pedagógus szakmai szorzó bevezetéséről is. A rendelkezésre álló adatok szerint 1999 júliusáig átlagosan 16,25 százalékkal növekedtek a pedagógusbérek, szeptembertől pedig további 3 százalékos növekedést garantál a költségvetés.

Tisztelt Képviselő Úr! Az előző kormányzati ciklusban a pedagógusok reálkeresete jelentős mértékben csökkent. Sem a szükséges források, sem a politikai szándék nem volt meg e kérdés megnyugtató rendezésére, mivel a korábbi kormány nem kívánt vagy nem tudott hosszú távra szóló elkötelezettséget vállalni a pedagógusok javadalmazását illetően, ezért határozott időre szóló keresetnövekedési eszközök bevetésére került sor. Ilyen volt a minőségi bérpótlék vagy ilyen például a Széchenyi-ösztöndíj.

(14.40)

Ezeknek a megoldásoknak közös sajátossága, hogy a növekedés nem épül be az oktatók alapbérébe, azaz hosszabb távon nem jelentenek garantált keresetnövekedést.

A polgári kormány határozott szándéka a pedagógusbérek felzárkóztatása. A tavalyi költségvetési évben lehetőség nyílt arra, hogy részben többletforrások bevonásával, részben a kereseti elemek átalakításával a pedagógusok alapbérének jelentős, 19 százalékos emelésére kerülhessen sor. Az alapbéremelés hosszú távon garanciát jelent, hiszen határozatlan időre szól. Ezzel sikerült megerősíteni az illetményrendszer meghatározó elemét, az alapbéreket.

A béremelés egyik fedezete volt a minőségi bérpótlékra rendelkezésre álló forrás is. Szeptember 1-jétől a minőségi bérezésre fordítható összeg egy része, mintegy kétharmada a pedagógusok alapbérébe épült be, míg a fennmaradó hányad továbbra is a kiemelkedő munkavégzés elismerésére szolgál. A pedagógusok illetményére szánt összeg tehát nem csökkent, ám a felosztása másképpen történik. 2000-ben is az a célunk, hogy a bérek reálértéke tovább növekedjen. A kormány által javasolt 8,25 százalékos emelés ennek a lehetőségét megteremti.

Kedvező változás, hogy hasonló mértékben növekednek 2000-ben a pótlékok is. A kiemelkedő munkavégzésért járó illetménykiegészítés egy pedagógusra jutó összege pedig szeptember 1-jétől a kétszeresére növekszik. Az 1999. évben bevezetett 1,19-es pedagógus szakmai szorzó változatlanul hatályban marad.

Tisztelt Képviselő Úr! Az Oktatási Minisztérium is érzékeli azokat a problémákat, amelyeket ön az interpellációjában felvet. Ezért kezdeményeztük egy hosszú távú bérfelzárkóztatási koncepció kialakítását. Az Oktatási Minisztérium és a szakszervezetek képviselői ennek keretében egyeztették az elmúlt hónapok során azoknak a kérdéseknek a listáját, amelyekre választ kell adnia a pedagógusok bérfejlesztési koncepciójának. Ezek közé tartozik a bérnövekedés mértékének és ütemezési lehetőségének modellezése, a viszonyítási pontok meghatározása, a bérek belső szerkezete, így az alapbér, a szakmai szorzó és a pótlékok arányának meghatározása. Az egyeztetések következő szakaszában ezekről a kérdésekről kell megállapodni, bevonva az egyeztetésbe a gazdasági és a pénzügyi tárcát is.

A minisztérium célja kettős: feladatunknak tekintjük a kormányprogramban megfogalmazott cél teljesítését, tehát az elmúlt kormányzati ciklusban bekövetkezett reálérték-veszteség ellensúlyozását. Ez a felsőoktatás területén az idei évben megvalósult, a közoktatás területén hosszabb időszak alatt, a kormányzati ciklus végére lehet ezt az eredményt elérni.

Másfelől egy hosszabb távú felzárkóztatási koncepció kialakítása a cél, amelynek eredményeként 2004-re (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) a pedagógusok átlagbére elérheti a nemzetgazdasági átlagbér 125 százalékát.

Köszönöm. Kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  175  Következő    Ülésnap adatai