Készült: 2024.09.22.21:36:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

119. ülésnap (2000.02.10.), 12. felszólalás
Felszólaló Bodzás Ferenc Árpád (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Területfejlesztési bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 4:51


Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BODZÁS FERENC ÁRPÁD, a területfejlesztési bizottság előadója: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Miniszter Úr! A területfejlesztési bizottság vizsgálta és megállapította, hogy a törvénytervezet összhangban van az uniós szabályozással és a magyar alkotmánnyal, nyelvezete érthető, a korábbi jogi szabályozáshoz képest lényeges változásokat tartalmaz. A jelenleg hatályos 1988. évi törvény helyettesítésére szolgál, mert lényeges gazdasági változások következtek be, amit követni kell. Szakmaiságában a folyamatosság jellemzi, mert átveszi a jelenleg érvényes törvényből a növényvédelem, a növényegészségügy, a növényvédő szerek engedélyezése előírásait, hiszen azok megfelelnek az európai színvonalnak, azokat még Nagy Bálint idejében korszerűsítették.

Más megvilágításba kerül viszont az állami és közérdekű védekezés jogintézménye. Ennek lényege, hogy amennyiben a tulajdonos, illetve a használó elmulasztja a védekezést, ennek növény-egészségügyi, járványügyi, humán egészségügyi következményei lehetnek, akkor a földhasználó vagy földtulajdonos költségére az állam elvégezteti a védekezést. A törvény megjelöli a közérdekű védekezés költségeinek forrását: a járványelhárítási célkeretből, illetve 2001-től a költségvetésből.

 

(9.30)

Ez a törvény nem egyedülálló szakmai törvény, hanem szorosan illeszkedik az élővilág-védelmi, állat-egészségügyi, állatvédelmi, takarmányozási és élelmiszertörvények sorába.

A bizottság véleménye szerint szorosan idetartozna a növényvédő mérnökök kamarájának létrehozása is. Kérdés, hogy az önkormányzatok és jegyzők mikor lesznek képesek kötelezettségeik százszázalékos teljesítésére. Szerencsére a növényvédelmi szakszolgálati rendszer életképes.

Kérdések hangzottak el arra vonatkozóan, hogy a törvény biztosítja-e egyes kiemelt területek, nagytavak, ivóvízbázisok védelmét a kémiai szennyeződéstől. Ilyen tiltások a törvényben nem szerepelnek, de a miniszter felhatalmazást kap a vegyszerhasználat tiltására. A biogazdálkodást szintén kormány- és miniszteri rendelet szabályozza, de a növény-egészségügyi szabályokat e rendelet szerint ott is be kell tartani, az ott használt készítményeket ugyanúgy engedélyeztetni kell.

Izgalmas téma, hogy a törvény hogyan kezeli a tulajdonosok számának megnövekedéséből, a differenciáltabb hasznosítási formákból és a gazdák heterogén szakképzettségéből eredő problémákat. Itt lényeges koncepcióváltás észlelhető. Az előző szabályozás a legkisebb gazdasági kockázat érdekében szigorú előírásokat tartalmazott, kevés szabadsággal. A leendő szabályozás zöld utat biztosít a vállalkozási kockázatnak, így a termelők növényvédelmi kötelezettsége - két esetet kivéve, úgymint a járvány, illetve az állatok, a szomszédok veszélyeztetése - megszűnik.

Természetesen az állam korlátokat támaszthat, azaz kötelezettségeket írhat elő, ha azt a gazdasági vagy közegészségügyi veszélyesség indokolja, például a parlagfűirtás. Ennek betartatása érdekében nélkülözhetetlen az állami és a közérdekű védekezés intézményeinek kiteljesedése.

A törvényjavaslat külön fejezetben foglalkozik a termésnövelő, hozamfokozó készítmények használatával. Ez fontos, mert a talaj hiányosságainak pótlásával, hibáinak javításával hatni lehet a növények egészségi állapotára, a termés mennyiségére és minőségére. A vegyianyagok, műtrágyák, talajkondicionáló szerek használata viszont veszélyt jelenthet a környezetre. Az engedélyezési rendszer és a szermaradvány-vizsgálat működtetése kiszűri a veszélyt jelentő készítmények használatát. Egy önálló termőföldvédelmi törvényben kéne viszont szabályozni a termőföld szakszerű használatát.

A törvény kapcsolatban van a hulladékgazdálkodási törvénnyel is, mert folyamatosan keletkező hulladékok felhasználásáról rendelkezik, de a felhalmozott hulladék ártalmatlanítása már nem e törvényhez tartozik.

A természet megóvása, ugyanakkor a területfejlesztés nem képzelhető el összehangolt törvényi szintű szabályozás nélkül, ezért a kapcsolódó törvényeket is meg kell alkotni.

A területfejlesztési bizottság a törvényjavaslatot egyhangúlag alkalmasnak találta az általános vitára.

Köszönöm. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai