Készült: 2024.09.19.22:23:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

100. ülésnap (1999.11.11.), 165. felszólalás
Felszólaló Halász János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:02


Felszólalások:  Előző  165  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HALÁSZ JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A polgári közösségek, a civil szervezetek költségvetési támogatása fontos dolog. Ezt talán az is mutatja, hogy e témával kapcsolatosan igen sok módosító indítvány érkezett.

A civil szervezetek költségvetési támogatása, mint tudjuk, a költségvetés több fejezetében található meg: a szakminisztériumoknál, a különböző pályázati úton elnyerhető összegek kapcsán, közalapítványi támogatások formájában és sok-sok más tekintetben. Vannak úgynevezett nevesített civil szervezetek, amelyek a költségvetéstől úgy kapnak támogatást, hogy az éves működési összegük szerepel egy-egy szaktárca fejezetében. Az úgynevezett intézményesült civil szervezetek pedig állami normatívához juthatnak, nagyon sokan közvetlenül. Ha olyan állami feladatot vállalnak el, amelyet normatíva is támogat, akkor ellátási szerződés alapján - amelyet megkötnek többnyire az önkormányzatokkal -, állami támogatásként megkaphatják azokat az összegeket, amelyek e munkát segíthetik. És az a sok pályázati lehetőség, amely megjelenik a szaktárcáknál, szintén segítheti ezen és más civil szervezetek munkáját. Ezek döntő része programfinanszírozás, kisebb része pedig működési támogatás.

A költségvetésben, és erre érdemes odafigyelnünk, 1998-ban körülbelül 5,1 milliárd forint állt rendelkezésre a civil szervezetek támogatására, amely összeg tetten érhető volt a költségvetésben, pályázati úton nevesített összegként. Ez az összeg az 1999. évi költségvetésben jelentősen emelkedett, hiszen közel 6 milliárd forintra változott, tehát a polgári kormány első évében jelentős emelkedés volt.

Ha most figyeljük a költségvetést, e tekintetben inflációkövetést figyelhetünk meg, tehát az első év jelentős emelkedése után is tartjuk a szintet. Ezen összegek egy része - tagadhatatlanul kisebb, de fontos része - az a működési támogatás, amely a társadalmi és a karitatív szervezetek működési támogatásaként jelenik meg a költségvetésben, és ez az az összeg, amelyet az Országgyűlés társadalmi szervezetek bizottsága oszt el, illetve a Ház határozatban határoz erről. Tudjuk, hogy a korábbi évben ez körülbelül 320 millió forint volt, a jövő évi tervek szerint 350 millió forintról van szó, több mint 9 százalékos emelkedésről tehát. Ez is egy inflációt meghaladó emelkedés.

De ami ez ügyben sokkal érdekesebb, az az, hogy évekig ez az összeg volt az, amely a politikai pártokhoz közel álló, ifjúsági, közéleti szervezetek támogatását is szolgálta. És a civil szervezetek döntő többsége kénytelen volt az imént említett szervezettípusokkal közösen versengeni ezért a forrásért, hiszen ezt a forrást pályázati úton osztotta el a társadalmi szervezetek bizottsága.

Ez helytelen gyakorlat volt az előző nyolc évben, éppen ezért már tavaly, az első évünkben a bizottságunk kormánypárti indítványra, de többpárti egyetértéssel elfogadta azt, hogy külön kezeli e két szervezettípust. És ezzel kapcsolatosan most már nemcsak bizottsági szinten, hanem a parlament előtt is van egy olyan indítvány, a mostani költségvetéshez benyújtott módosító indítványom, amely már a költségvetésben is külön jelenítené meg ezen összegeket. Azt hiszem, ez nagyon fontos elmozdulás, hiszen tisztíthatjuk ezt a kérdést: nem fogja terhelni attól kezdve, ha ezt a módosítást elfogadjuk, a működési támogatás elosztását az a fajta politikai vihar, amely évekig mindig megjelent ezen összeg elosztásakor.

Azt hiszem, nagyon fontos, hogy ezt a módosító indítványt természetesen ne csak a kormánypártok, illetve a Fidesz támogassa, hanem széles körű egyetértés jöjjön létre a parlamentben ez ügyben. Örömmel mondom, hogy a bizottsági vita során egyhangú támogatást kapott ez a javaslat.

Azt hiszem, ha megtaláljuk a költségvetésben azokat az elemeket, amelyek ilyen típusú döntést eredményezhetnek, akkor valóban jó költségvetése lesz a 2000. évben hazánknak.

Ennek a jó költségvetésnek egy másik fontos eleme az, hogy az úgynevezett nevesített szervezetek hogyan jelennek meg a költségvetésben. Ezek a nevesített szervezetek évek óta ránk hagyományozódott módon szerepelnek egy-egy szaktárca fejezetében. Azt hiszem, már most, az idén is lépésről lépésre, de az elkövetkező években mindenképpen folyamatosan figyelnünk kell, hogy egy-egy szervezet valóban olyan tevékenységet végez-e, hogy kiemelhető és joggal szerepeltethető-e, már nevesítetten, az ország költségvetésében.

Ez ügyben is nagyon sok módosító indítványa van kormánypárti, de ellenzéki képviselőtársainknak is. Azt hiszem, ezek között több olyan szerepelhet majd, és tudom, hogy több olyan is van, amely támogatást tud kapni.

 

(13.40)

 

Talán ez is mutatja, hogy ezen a területen az együttműködés adott, és a költségvetésnek olyan civil része lesz, amely pártpolitikától mentesen a civil szervezetek érdekeit képviselheti. Azért is mondom ezt örömmel, mert tudom, hogy a polgári kormánynak ez a szándéka és eszerint cselekszik. Bízom benne, hogy az ellenzéki képviselők támogatását is megkapjuk ehhez.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  165  Következő    Ülésnap adatai