Készült: 2024.05.13.05:54:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

19. ülésnap (1998.10.20.), 70. felszólalás
Felszólaló Mádi László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:21


Felszólalások:  Előző  70  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MÁDI LÁSZLÓ, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Az ősz mindig az adótörvények és a költségvetés vitájával telik el a Házban, de ez így van rendjén, hiszen szerte a világon az országok parlamentjeiben ugyanezt teszik képviselőtársaink, és először mindig az adótörvények oldaláról kell hozzálátni a folyamatokhoz, a tervezéshez, hiszen alapvetően a bevételek határozzák meg azt a mozgásteret, amire aztán a költségvetés épülhet. Tehát amikor Göndör képviselőtársam hiányolta a költségvetést, az adótörvények tárgyalása során már rövidesen a kezébe kaphatja azt, és akkor láthatjuk, hogy azok a bevételek, amelyeket most itt az adótörvényeknél biztosítani kívánunk a magyar állam gazdaságpolitikájának megfogalmazására, azok milyen módon állnak rendelkezésre.

Most a téma a jövedéki adóval kapcsolatos törvénymódosítás, amely kifejezetten nem egy fajsúlyos, nagy változtatásokat hozó módosítás, annál is inkább, mivel a jogbiztonság igénye igazából ezt nem is indokolná, hiszen tavaly született egy teljesen új törvény a jövedékiadó-terhek mértékét és beszedésének módját tekintve. Ez az adótörvény - egyéves tapasztalat birtokában kijelenthetjük - kiállta az idők próbáját, tehát azok a célok, adóbevétel-beli várakozások, eljárásbeli szabályok, amelyek egyértelműen a feketegazdaság visszaszorítását, az európai uniós joggyakorlatnak és az európai uniós gyakorlatnak megfelelő magyar adógazdálkodás igényét megfogalmazták, az elmúlt egy év tapasztalatainak birtokában egyértelműen megállapítható, hogy kisebb kivételektől, korrekcióktól eltekintve beváltották a hozzájuk fűzött reményeket.

Az ez évi jövedéki adóból származó bevételek, úgy tűnik, a korábbi reményeknek megfelelően alakultak, miközben az elsősorban olajszőkítésekben testet öltő nagyobb léptékű adócsalások, amelyek a jövedékiadó-törvény vonatkozásában történtek, nagyon-nagyon leritkultak, és ma már csak elszórtan hallani ilyen típusú problémákat. Ez nem jelenti azt, hogy egy év után nincs szükség arra, hogy áttekintsük a jövedékiadó-törvény működésének tapasztalatait, hiszen az adóterhek egy része tételes adóterhet jelent, ami azt jelenti, hogy fix összegű befizetési kötelezettséget ír elő, és épp ezért évről évre, amíg sajnálatos módon az inflációt nem sikerül olyan mértékűre csökkenteni, ami elhanyagolható árnövekedést, árszínvonal-növekedést jelent, addig az úgynevezett, szaknyelven szólva valorizálás, tehát értékkövetés miatt minden évben az adótörvények módosítása szükséges, hogy az állami bevételek ne csökkenjenek jelentősen. Tehát emiatt egyrészről a jövedékiadó-tételek értékkövetése, értékének megőrzése miatt a jövedékiadó-törvény módosítása indokolt.

Másrészt viszont, mint említettem, egy év tapasztalat kapcsán jó néhány olyan eljárásbeli korrekció, pontosítás, világosabb és érthetőbb, egyértelműbb megfogalmazásbeli igény a minisztériumok és a kormánypárti frakciók számára világossá vált, és nagyon remélem azt, hogy a konstruktivitás az ellenzéki oldalon e tekintetben meglesz, tehát az általuk is támogatott korábbi koncepcionális változtatás mellett a kisebb korrekciók, amelyeket meg fogunk fogalmazni módosító indítványokban is, támogatásra lelnek ellenzéki oldalon.

A jövedékiadó-törvénynél a 11 százalékos inflációnak megfelelő változtatás történik meg. Egy jelentős területen lesz ez más, a cigarettánál, ahol is éppen a korábban említett uniós igények miatt 5 százalékkal nagyobb adónövekedés lép fel, illetve a gyümölcspálinka, borpárlat tekintetében is ugyanilyen oknál fogva, és mivel megszűnik az ólmozott benzin, így a benzin adótartalma tekintetében is lesz kisebb változás.

 

(12.20)

 

Itt nyilvánvalóan átlagos értékkövetés történik, tehát kisebb-nagyobb eltérések lehetnek, de ezek nem lényegesek az adómértékek tekintetében.

Ami mindenképp cél, azt gondolom, mind a két oldalon, az a feketegazdaság visszaszorítása, a közteherviselés, ami nem egy új, hanem - gondoljunk csak az 1848-as forradalom és szabadságharc célkitűzéseire - egy nagyon fontos és nagyon régi követelés, tehát hogy azok a tevékenységek, amelyek jövedelmet termelnek, igenis a közterhekből is vállaljanak szerepet, tehát a közteherviselés, arányosabb közteherviselés tekintetében is az eljárások pontosítása, szigorítása, a kiskapuk bezárása fontos cél. Épp ezért a módosítások főbb típusai alapvetően, mint említettem, a korrekciók, pontosítások, eljárásbeli, megfogalmazásbeli pontosítások, a végrehajtást, ellenőrizhetőséget segítő módosítások, és mint említettem, az értékkövetés.

Én nagyon bízom benne, hogy ezeket a közös célokat, amelyeket az adótörvény konkrétan is megfogalmaz, szolgálják a további módosító indítványok, amelyeket a Fidesz-Magyar Polgári Párt nevében fogok beterjeszteni, illetve képviselőtársammal fogunk beterjeszteni, és a részletes vitában majd tételesen is meg lehet ezeket a módosításokat vitatni. Én nagyon bízom benne, hogy a jogszabály-stabilitás, a feketegazdaság visszaszorítása és az arányos közteherviselés olyan célok, amelyeket nemcsak kormánypárti, hanem ellenzéki oldalon is támogatni tudnak tisztelt képviselőtársaim.

Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  70  Következő    Ülésnap adatai