Készült: 2024.09.19.15:24:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

132. ülésnap (2000.04.11.), 222. felszólalás
Felszólaló Glattfelder Béla (Fidesz)
Beosztás gazdasági minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:14


Felszólalások:  Előző  222  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GLATTFELDER BÉLA gazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Képviselő Úr! Az ön kérdése nemcsak retorikai fordulatokkal ékes, hanem tévedésektől is terhes. (Derültség a Fidesz padsoraiban.) Ez persze nem túl meglepő, tekintettel arra, hogy korábban is hasonlóan téves kérdéseket, állításokat tett az Országgyűlésben, amelyeket önnek korábban szorgalmasan megválaszolgattunk, de úgy látszik, ez önt nem téríti el attól, hogy ezeket megismételje. Talán abban hisz, ha egy tévedést többször elismétel, attól az igazsággá válik. De ez nincs így! (Taps a Fidesz padsoraiból.)

Először is, tavaly azért nem épült autópálya, mert az erre szánt pénzt elvitte az ár- és a belvíz (Derültség az SZDSZ és az MSZP padsoraiban.), amely károk nem következtek volna be minden bizonnyal akkor, ha az előző kormány idején, amikor ön (Közbeszólás a Fidesz padsoraiból: Nevessetek csak!) az ezért felelős államtitkár volt, annyit költöttek volna a gátakra, mint amennyit ma költünk. (Közbeszólások a Fidesz padsoraiból: Úgy van! - Taps a Fidesz padsoraiból.) Az előző négy évben évi átlagban az 1 milliárdot sem érte el az ár- és belvízvédelemre fordított kiadás, jelenleg az 5-6 milliárd forintot is meghaladja. (Közbeszólás az MSZP padsoraiból: És a pálya?)

A másik ok az volt, hogy le akartuk állítani azokat a koncessziós autópálya-építéseket, amelyek megbuktak. Megbuktak azért, mert az M1-es csődbe ment, az M5-ös olyan drága volt, hogy senki nem tudta használni, az M3-asnál pedig olyan megoldást tudtunk választani, amely az autópályát használók számára lényegesen kedvezőbb. (Taps a Fidesz padsoraiból.) Ezért a kormány úgy döntött, hogy a '96-ban elfogadott közbeszerzési törvény önök által adott lehetőségét kihasználva nem ír ki olyan közbeszerzési eljárást, amelyik ilyen eredményre vezet, hanem állami forrásokból, az állam eszközeit felhasználva épít autópályát azért, hogy az autópálya olcsóbb legyen, gyorsabban épüljön, és a magyar polgárok azt használni is tudják. (Taps a Fidesz padsoraiból.)

Ön többedszer ismétli meg tévesen, hogy erre az autópálya-építésre nem lehet a kormány döntése miatt igénybe venni az EU forrásait. Pedig ön is tudja, hogy az EU csak arra ad támogatást, amire ő akar - az M3-asra pedig nem akar. Vannak ügyek, amelyek nekünk fontosak, de az EU-nak nem fontosak. Ilyen például az M3-as, szívesen ad vasútra és más közlekedésfejlesztésre, de az M3-asra nem kíván adni.

Itt van például a Tisza ciánszennyezése. Nekünk nemzeti kérdés, létfontosságú kérdés, az EU ezt mégsem támogatja, nekünk magunknak kell megoldani. Ilyen az M3-as ügye is. Ezt nagyon jól tudja, mégis százszor és százszor ismétli el itt, a parlamentben és a különböző újságokban. Miért teszi ezt? Azt gondolom, képviselő úr, hogy ha a közbeszerzések kérdését feszegetjük, önnek is választ kell adnia néhány kérdésre.

Hogyan lehetséges például az, képviselő úr, hogy az M3-as előző kormányzat ideje alatt épített, Gyöngyös és Füzesabony közötti útszakasza, amelyet 21 milliárd forintnyi költségből kívántak megépíteni (Közbeszólások az SZDSZ és az MSZP padsoraiból: Kérdez! - Ne kérdezz!), végül is 50 százalékkal drágábban (Felzúdulás a Fidesz padsoraiban.), 32 milliárd forintért készült el? (Nagy zaj a Fidesz padsoraiban, felkiáltások: Hú! Pfuj! - Révész Máriusz: Ott is közbeszerzés volt!) Hogy lehetséges az, hogy az M0-ás körgyűrű egyes szakaszainak költsége a 3 milliárd forintot is meghaladta kilométerenként? (Közbeszólás az SZDSZ padsoraiból: Neked válaszolni kellene, Béla! - Felzúdulás a Fidesz padsoraiból: Hú!) Ma mi ennél... - csupán feleannyi vagy harmadennyi költségért kívánunk autópályákat építeni.

Feltételezem, hogy önt az igazság érdekli, az igazságot kívánja kideríteni. Ezzel nem egyeztethető össze a téves állítások ismételt megismétlése. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Csupán arra gondolhatok, hogy ön valójában az autópálya-építést kívánja megakadályozni

Köszönöm szépen. (Nagy taps a Fidesz padsoraiban. - Taps a MIÉP padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  222  Következő    Ülésnap adatai