Készült: 2024.09.24.14:55:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

186. ülésnap (2001.02.13.), 93. felszólalás
Felszólaló Vincze László (FKGP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:09


Felszólalások:  Előző  93  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VINCZE LÁSZLÓ (FKGP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Miniszter Úr! A szerencsétlenül alakult külpolitikai helyzet miatt 1999 márciusa óta az Al-Duna felé nem lehet hajózni. Újvidéknél a Dunában az 1254. és az 1258. folyamkilométerek között jelenleg is három hídroncs található.

A magyar hajózás - ezen belül a magyar állami hajózás - veszteségei milliárdosak, és számos magyar vízi jármű kényszerűen vesztegel az Al-Dunán. A hozzám eljuttatott információk szerint az újvidéki hidat a Szövetségi Köztársaság közlekedési ügyekért felelős minisztériuma tizenöt naponként tizenhárom óra időtartamra megnyitja. Az átkelésnek ára van: 3 dollár vízkiszorítás-köbméterenként. A hajóskapitányok azt is állítják, hogy az üresen közlekedő bárkák után is úgy kell fizetni, mintha azok rakottan haladnának át.

A sajnálatosan bekövetkezett háborús események miatt nemcsak hídroncsok vannak a Dunában, hanem fel nem robbant robbanótöltetek is. Így nemcsak drága, de még veszélyes is a hajózás. Arról is van információm, hogy a Duna-meder biztonságossá tétele a háborúval sújtott szakaszon 26 millió euróba kerülne, ebből mintegy 12 millió euró már félre van téve, és az érintett dunai országok is összegyűjtöttek néhány ezer euró híján 4 millió eurót. De ha meglesz a 4 millió euró, akkor Brüsszelből még további 10 milliós támogatásra lenne szükség, hogy a problémát kezelni lehessen.

 

(13.40)

 

Mindezért eddig is hatalmas szervező munkát fejtett ki a Budapesten székelő Duna Bizottság. Azt is tudom, hogy ők továbbra is Budapesten szeretnének dolgozni, hiszen a Duna földrajzi közepe mégiscsak nálunk van, Magyarországon. Érdemes lenne meggondolni, hogy a magyar állam mivel tudná kedvezőbbé tenni a Duna Bizottság működését, és hogy a miniszter úr, aki már eddig is sokat tett, mit tudna még tenni a dunai hajózás érdekében.

Tisztelt Miniszter Úr! Kérdezem, kaphat-e kártérítést Brüsszeltől a magyar hajózás.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Várom válaszát. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  93  Következő    Ülésnap adatai