Készült: 2024.09.23.19:45:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

283. ülésnap (2013.05.28.), 517. felszólalás
Felszólaló Dr. Staudt Gábor (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:07


Felszólalások:  Előző  517  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. STAUDT GÁBOR (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Néhány valóban érdemi javaslattal szeretnék élni és kérni államtitkár urat, hogy esetleg fontolják meg a támogatást. Lesz egy pont, ami esetében már a kormányzat képviselője a bizottsági ülésen úgy nyilatkozott, hogy ezt támogatni fogják. Ezt természetesen köszönjük, de vannak itt fajsúlyosabb pontok is.

A 6. ajánlási ponttal kezdeném, itt a 7,5 tonnát meghaladó járműveknek a közveszély színhelyére való behajtásáról és a különböző szabályszegéséről van szó, amelyet önök egyértelműen kötelezően járművezetéstől eltiltással büntetnének. Ezt szeretném én egy olyan szófordulatra kicserélni, amit opcióként, tehát járművezetéstől eltiltást lehetne alkalmazni, de nem lenne kötelező, lévén, hogy sok olyan eset létezik, amelyben esetleg nem felróható a járművezetőnek, hogy megszegte ezeket a szabályokat. Legyen százból csak néhány eset, ahol ez fennáll.

(22.20)

Ebben az esetben viszont a járművezetéstől eltiltás azt eredményezi, hogy ezek az emberek általában az állásukat is elveszíthetik, hiszen itt legtöbbször olyan gépjárművezetőkről van szó, akik ebből élnek, a 7,5 tonna fölötti járművek vezetői a legtöbb esetben nem kedvtelési célból ülnek volán mögé, és ez túl súlyos szankció abban az esetben, ha mérlegelést nem enged a törvény. Tehát a 6. pont támogatására kérem államtitkár urat.

A 7. pontban Gaudi képviselőtársammal egy módosító javaslatot terjesztettünk be, amelynek az lenne a célja, hogy az, ami a büntetőeljárások során oly sok vádat és vitát kiváltott - ez az eljáró bíróság kijelölése és az ügyáthelyezés -, ebben az esetben a szabálysértési eljárásoknál megvalósulna. Itt a törvényszék elnöke lenne az, aki egy járásbíróságot kijelölhetne. Ebben az esetben úgy gondolom, hogy nem lenne jó megnyitni újra ezt a vitát, és nem gondolom, hogy a szabálysértések esetében is át kéne törni azt az elvet, ami a büntetőeljárások során már oly sok kritikát kapott. Ha oly mértékben leterheltek ezek a járásbíróságok, akkor segíteni kell őket, hogy megfelelő számú bíróval, esetleg adminisztratív munkaerővel tudják ellátni a feladatukat.

A 8. pont ennek egy kiegészítésére szolgál.

A 9. pontban arra teszünk javaslatot - ami egyébként előremutató -, hogy a tanú és az eljárás alá vont személy szembesítése megtörténhessen. Viszont úgy gondoljuk, ha kibúvót adunk ez alól és nem írjuk elő törvényileg, hogy nyomós indokkal kelljen kérni a szembesítés mellőzését, akkor az, hogy bevezetjük ezt az eljárásrendet, ezt a bizonyítási formát, ezt tulajdonképpen kikönnyíti az a szabályozás, hogy könnyen lehet arra hivatkozni, hogy ezt különböző megfontolások nem teszik lehetővé, és ezáltal pont a szabályozás lényegét lehet nagyon könnyen kikerülni.

A 13. pontban - örülünk, hogy ebben legalább megtermékenyítőleg tudtunk módosító javaslatot benyújtani - lévő javaslat bár elsőre nem tűnik annyira fontosnak, mégis higgyék el, hogy az. Itt arról van szó, hogy abban az esetben, ha valaki, az eljárás alá vont személy más ügyvéd kirendelését kéri, azt egy alkalommal indokoltan megtehesse úgy is, hogy nem kell erről a rendőrségnek vagy a bíróságnak külön döntenie. Tehát nem diszkrecionális jogként kerül ez meghatározásra, hanem megfelelő indokolással egy alkalommal alanyi jogon kérhesse az eljárás alá vont személy. Úgy tűnik, hogy a honvédelmi, az alkotmányügyi bizottság és az előterjesztő is támogatta, ezért reményeim szerint az Országgyűlés támogatásával megteremtődhet a megfelelő védelemhez való jog, és egy alkalommal mindenki jogosulttá válhat arra, hogy egy neki nem tetsző védőt úgymond lecserélhessen. A visszaéléseket meg természetesen kiszűri az, hogy ezt csak egy alkalommal teheti meg.

A 14. pontban szintén Gaudi képviselőtársammal terjesztettük elő azt a javaslatot, amely továbbviszi azt az elvet, amit az előterjesztők nagyon helyesen beemeltek a szabálysértési törvénybe. A kártérítés lehetőségét teremti meg, illetve akár a pénzbírságok visszafizetését, ha utólag kiderül, hogy felmentik egy felülvizsgálat során, és itt akár az elzárás megtérítésére is lehet gondolni. Mi úgy gondoljuk, hogy az előállításért és a szabálysértési őrizetért is járhatna kártalanítás, hiszen adott esetben ez is oly mértékben korlátozza a személyes szabadságot, ami, ha jogerősen megszűnik az eljárás, kártérítésre adhat indokot. Ezt egyelőre nem támogatták a bizottságok, de nagyon reméljük, hogy az Országgyűlés támogatni fogja, és a jogtalan előállításért és szabálysértési őrizetért is kártérítést lehet majd kapni. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  517  Következő    Ülésnap adatai