Készült: 2024.09.19.22:18:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

304. ülésnap (2013.09.23.), 289. felszólalás
Felszólaló Dr. Nagy István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 6:18


Felszólalások:  Előző  289  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. NAGY ISTVÁN (Fidesz), a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A termőföldek tulajdonjogának megszerzését vagy használatát korlátozó jogszabályi rendelkezések kijátszását célzó jogügyletek, a köznyelv által zsebszerződésnek nevezett megállapodások köre a közel húsz év alatt kialakult jogszabály-kikerülési technikáknak köszönhetően jóval tágabb, mint a klasszikus forma, amelyről a jelenség a nevét kapta, tudniillik, hogy a gazda dátum nélküli szerződésben értékesíti földjét, megtörténik a pénzmozgás, majd a külföldi vevő a nála vagy ügyvédi letétben őrzött szerződést a jogszabályi akadályok elhárulása után felhasználja jogszerű szerzésének tanúsítására.

Az adásvételi típusú zsebszerződések mellett egyéb jogügyleti formák és szerződési kikötések is megjelentek, amelyek közvetett módon eredményezhetik hatályosulásuk esetén a szerződést megkötő felek tényleges akaratának megfelelő joghatás bekövetkezését. Ezeknek a szerződéseknek ugyanakkor közös jellemzője, hogy direkt módon jogszabályba, illetve jó erkölcsbe ütköznek, jogszabály kikerülését szolgálják, vagy leplezik a szerződő felek valódi szándékát. Tehát a magyar polgári jog szabályai szerint eleve semmisnek minősülnek.

Kiemelendő, hogy a jogsértő megállapodások rombolják a közbizalmat, gyakorlatilag egész kreatíviparág épült rájuk. Éppen ezért az állam célja ennek a folyamatnak a megfékezése, a közbizalom és a jogszerű állapot helyreállítása kell hogy legyen. Mindez egybecseng a 2020-ig szóló, a kormány által szintén 2012 márciusában elfogadott nemzeti vidékstratégia birtokpolitikai célkitűzésével is.

(20.20)

Egyáltalán nem elhanyagolandó szempont az sem, hogy a kérdésre 2014. május 1-ig kell megoldást találni, hiszen ekkor jár le az EU által a külföldiekkel szemben alkalmazható tulajdonszerzési korlátozások fenntartására biztosított moratórium, amely a magyar földpiac teljes megnyitásának kötelezettségével jár a tagállami állampolgárok vonatkozásában. A kormány és az általa 2012 márciusában létrehozott tárcaközi bizottság eddig is szép eredményeket ért el a zsebszerződések feltárása és felszámolása, illetve az ezt segítő jogi, adminisztratív és gazdasági környezet kialakítása terén, aminek már valóban érezhető hatásai mutatkoznak is nálunk, a nyugati határszélen.

A termőföldek tulajdonjogának megszerzését vagy használatát korlátozó jogszabályi rendelkezések kijátszását célzó jogügyletek feltárása és a jogügyletekhez kapcsolódó joghatás kiváltásának megelőzése, valamint a jogsértő állapot megszüntetése ugyanakkor olyan, a közbizalom védelmét szolgáló feladat, amelynek hatékony végrehajtása érdekében indokolt a megfelelő törvényi jogkövetkezmények statuálása, az eljáró szerv kijelölése és az eljárás technikai, valamint garanciális szabályainak rögzítése. Ez részben megvalósult a 2013. július 1-jén hatályba lépő új büntető törvénykönyv elfogadásával, a magánjogi és a feltárást, valamint a semmisség megállapítását könnyítő eljárásjogi rendelkezések azonban eddig hiányoztak.

A semmisség jogkövetkezménye mellett szükséges a jogügylet alapján nyújtott szolgáltatások naturális obligációként történő kezelése, azaz az állami úton, magyar bíróság közreműködésével történő kikényszeríthetőség kizárása a polgári törvénykönyv vonatkozó rendelkezéseivel összhangban, valamint a jó erkölcsbe ütköző, alaptalan gazdagodás elkerülése érdekében az érintett termőföldek állami tulajdonba vétele, amely a közérdek maradéktalan érvényesülését is szolgálja. Mivel a felek nyilvánvaló okokból nem motiváltak a feltárásban, az ügyészség részére olyan, lehetőség szerint minél erőteljesebb eszközöket kell biztosítani, amelyek birtokában az ellentétes érdekek ellenére is képesek megfelelni közérdekvédelmi feladatuknak. Indokolt jogosítványaik kiszélesítése és megfelelő garanciális rendelkezések megállapítása, az eljárást érintő szabályok lefektetése.

Mivel azonban látható, hogy az eddigi eszközök elégtelenek voltak a jelenség kezelésére, ezért szigorúbb rendelkezések megállapításával kell új utakat keresni, egyúttal a jogalkotás évtizedes lemaradását is behozni. A javaslat alapján az ügyész a bejelentésre vizsgálatot indít, ha alappal feltételezhető, hogy valamely jogügylet a termőföld tulajdonjogának megszerzését vagy használatát korlátozó jogszabályi rendelkezések kijátszására irányul. Az ügyész az általa indított vizsgálat során felvilágosítást kérhet minden olyan személytől, aki a jogügylet jogszerűségének megítéléséhez szükséges információval rendelkezik. A kért információkat az azzal rendelkező személy köteles az ügyész rendelkezésére bocsátani. A javaslat szabályozza az adathordozóról készített fizikai tükörmásolat felhasználását is.

A javaslat szerint az ügyész bármely helyszínt átkutathat, oda önhatalmúlag beléphet, e célból lezárt területet, épületet, helyiséget felnyithat. A javaslat biztosítja az ügyész számára az állami adatbázisokból való adatigénylés lehetőségét. Az ügyész jogosult pert indítani a jogügylet semmisségének megállapítása iránt. Emellett az ügyész indítványozza, hogy a bíróság a jogügylettel érintett termőföld tulajdonjogát a magyar állam javára ítélje meg. A bíróság ítéletének végrehajtása és a közhitelesség elvének érvényesülése érdekében az ingatlanügyi hatóság és az erdészeti hatóság számára indokolt konkrét és viszonylag rövid határidőt szabni a bírósági ítéletnek megfelelő állapot ingatlan-nyilvántartásban, földhasználati nyilvántartásban, illetve erdőgazdálkodói nyilvántartásban való átvezetésére.

Tisztelt Képviselőtársaim! Magyarország Alaptörvényének rendelkezései alapján a termőföld a nemzeti vagyon részeként a nemzeti szuverenitás alapját képezi, ezért védelme a magyar állam elsőrendű kötelessége. Kérem, támogassák e javaslatot, hogy betölthesse feladatát.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik és a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  289  Következő    Ülésnap adatai