Felszólalás adatai
94. ülésnap (1999.10.20.), 370. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Manninger Jenő |
Beosztás | közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi politikai államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | napirend utánihoz hozzászólás |
Videó/Felszólalás ideje | 2:46 |
Felszólalások: Előző 370 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! A veszteségesen működtethető kis forgalmú vasúti mellékvonalak kezelése régóta gond a közlekedési tárca életében, és általában a közlekedés irányítóinak, szervezőinek komoly gondot jelent, hogy a kis forgalmú vasúti mellékvonalak hogyan üzemeltethetők tovább. Egyes vonalakon a pálya elhanyagolt állapota miatt annak felújításáig vagy a vasútvonal sorsáról való döntésig a MÁV ideiglenesen autóbuszokkal tartja fenn a forgalmat. Azt el kell mondani, hogy ezzel általában a lakosság ott, helyben elégedett. Kétségtelen ugyanakkor, hogy erős nosztalgia él mindenütt a vasútvonal iránt. Ilyen az ormánsági vasútvonal is, amely - ezt ki kell jelenteni - a kis forgalmú és gazdaságtalanul üzemeltethető mellékvonalak közé tartozik.
Valóban, a számításokat sokféleképpen el lehet végezni, de azt kell mondanom, hogy a kimutatások mindenképpen azt mutatják, hogy annál a regionális vasútnál - ez a Dráva-völgyi regionális vasút -, amelynek része ez a vonal, 329 millió forint veszteség keletkezett annak ellenére, hogy valóban viszonylag olcsó üzemű motorvonatok közlekedhettek. Az is nyilvánvaló, hogy itt elsősorban nem az üzemeltetési költségek a jelentősek, és nem is ez a veszteség, amiért a felújítására egyelőre nem kerül sor, hanem az a költség, amelyet rá kellene költeni, amely az óvatos becslések szerint is mintegy 3 milliárd forint lenne. Ugyanakkor a vasútvonal utasforgalma és a személyszállítási bevételek nem emelkednének így számottevően az átépítés után sem.
Ismerve a felmerült problémákat és azokat a szempontokat, amelyeket a képviselő úr elmondott, egy előterjesztést készítünk, és alapvetően megvizsgáljuk minden vasúti vonal, így a mellékvonalak felújításának a lehetőségét is. Egy - akadémikusok bevonásával felállt - bizottság részletesen megvizsgálta minden vasútvonal lehetséges jövőjét, és így alakítjuk ki majd azt a koncepciót, amelynek a megtárgyalása után véglegesen eldőlhet a mellékvonalak sorsa. Bármilyen döntés is szülessen - kétségtelen, hogy nagyon sokan szeretnék visszaállítani a vasútvonalakat, sok esetben a racionális megoldások a buszközlekedést indokolják -, mindezek mérlegelésével a legjobb közlekedési szolgáltatást lehet választani ezeken a területeken.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)
Felszólalások: Előző 370 Következő Ülésnap adatai