Készült: 2024.05.04.15:55:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

168. ülésnap (2008.10.27.), 185. felszólalás
Felszólaló Puch László (MSZP)
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 5:34


Felszólalások:  Előző  185  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PUCH LÁSZLÓ közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Azt gondolom, a Fónagy képviselő úr által elmondottak is részei ennek a törvényjavaslatnak és a módosításnak. Az a tapasztalat, ami az elmúlt két évben a törvény hatálybalépése óta bekövetkezett, hogy tényleg ez az első olyan átfogó módosító indítvány, ami érdemben végiggondolja az eddigi működési zavarokat, működési szabályokat, és megpróbál egy új, az élethez igazított szabályrendszert létrehozni, ezzel együtt egy uniós jogharmonizációs tevékenységet is elvégez.

Azt gondolom, kulcskérdés, amit Fónagy képviselő úr mondott. Talán a végén volt egy mondata, hogy miért nem lehet most, miért nem próbálta ő is most a törvényben pontosan megfogalmazni a közszolgáltatás mértékét és annak belső tartalmát. Mert gyakorlatilag ma a törvényi felhatalmazás azt teszi lehetővé, hogy a közszolgáltatási szerződésben szabályozódik, hogy pontosan mit és hogyan kell a szolgáltatóknak elvégezniük. A törvényjavaslat egy dologban előrelép: ezt a szabályozást pontosítja, és az ebben a szabályozásban lévő működési modelleket az autóbusz-közlekedéssel, tehát a személyszállítás más ágával összhangban határozza meg és fogalmazza meg. Tehát úgy gondoljuk, első lépésként ez a lehetőség van meg ma.

Természetesen a kormány nevében ma bátran mondom, és úgy gondolom, ha a képviselő úr is végiggondolja, nincs ma a költségvetés sem olyan helyzetben, olyan szituációban, hogy jogszabályban pontosan fogalmazza meg, még ha a céllal teljes egyetértés is van, hogy mindenkinek azonos minőségű és azonos szolgáltatási lehetőséget kell teremteni. Úgy gondolom, első lépésben a közszolgáltatási szerződés keretein kívül kellene egyszer végiggondolni, mi a vasút valódi szerepe ma a tömegközlekedésben, és mi a gazdaságfejlesztésben, az áruszállításban. A kettő közötti összhang megteremtése, végiggondolása egy következő időszak feladata kell hogy legyen, és természetesen erre ennek a törvénymódosításnak az előkészítési fázisában nem fordítottunk kellő súlyt.

Amennyiben a képviselő úr is ezt látja, hogy e tekintetben érdemes vagy kell előrelépni, ez egy hosszú munkafolyamat része tud lenni, amikor eljutunk abba a fázisba, hogy ma már jogszabályi szinten is képesek lehetünk megfogalmazni, pontosan mit értünk a közszolgáltatási szerződés tartalmán, mi az, ami a közszolgáltatásban közszolgáltatás, és mi az, ami nem finanszírozástól függő, hanem egyszerűen eljárásrendi kötelezettség. A képviselő úr a 35. módosító indítványában pontosan erre tesz kísérletet, kinyitja, bár törvényi felhatalmazást adna arra, hogy ez egy más típusú jogszabályban is megfogalmazódhasson. Azt gondolom, ma a törvénymódosításnak ebben az időszakában ez nem jutott abba a fázisba, hogy megfogalmazható legyen. A továbbiakban, azt hiszem, van értelme ezt végiggondolni, és e tekintetben, amit a képviselő úr is mondott, menni.

Ez azonban nem zárja ki, hogy azokban a részekben, amelyekben egyetértés van, ne jussunk előre, többek között a magyar vasúti járműgyártók szabályozása tekintetében, hogy ne kelljen a magyar járműgyártóknak is újabb és újabb engedélyekhez folyamodniuk az Unión belül, hanem egységesítsük ezeket a rendszereket. A záhonyi térségnek van egy kérése, miszerint nemcsak százszázalékos állami, hanem altársaság is képes lehet ott bizonyos szolgáltatások elvégzésére, ennek is megteremti a törvényi szabályozási feltételeit.

Azt gondolom, még két olyan dolog van, ami a módosítás szempontjából kiemelten fontos, mindkettő vasútbiztonsági szempontból fontos: ez a járművezetőkkel kapcsolatos időkorlátok létrehozása és a szakszervezetekkel való egyeztetés az előkészítés során; a másik rész pedig az, hogy a Magyar Államvasutak a közúti balesetekhez képest egy súlyosabb és nagy kárral járó vasúti közlekedési rendszerben hogyan tud nagyobb biztonsági szintet elérni, és a törvény ehhez milyen feltételrendszereket képes meghatározni.

Azt hiszem, a törvény vitája során a felmerült kérdésekben nagyjából egyetértésre tudtunk jutni, kivétel, amit ma itt a képviselő úr is megemlített. Ebben viszont a képviselő urak megértését kérem, hogy a törvényben ezzel csak később és egy hosszabb folyamat mentén leszünk képesek jogszabályilag is megfogalmazni a közszolgáltatás tartalmát, addig pedig a közúti közlekedés más ágával való összhangban szeretné a törvény ezt a lehetőséget első lépésként megkapni.

A kormányzat nevében kérem a képviselő urakat, hogy a támogatott módosító indítványokkal - amiben ellenzéki módosító indítvány is van, hiszen egy nagyobb pontosítás, amit köszönünk is, elfogadható -, nagyon kérem, fogadják el a kormány törvénymódosításra tett javaslatát, hogy segítsük a január 1-jei hatálybalépést, ami segíti mind közlekedésbiztonsági szempontból, mind magában a közszolgáltatási szerződések pontosítása szempontjából a feladatok elvégzését.

Köszönöm szépen, elnök úr, köszönöm szépen, képviselőtársaim, az együttműködést a törvény folyamán. (Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  185  Következő    Ülésnap adatai