Készült: 2024.09.20.06:49:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

210. ülésnap (2009.05.12.), 34-36. felszólalás
Felszólaló Hónig Péter
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 2:27


Felszólalások:  Előző  34 - 36  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Mennyi időm van, elnök úr, két perc?

ELNÖK: Amennyit szán rá, miniszter úr.

HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Köszönöm szépen. Ez egy annyira fontos téma, hogy mindenképpen szeretnék reflektálni a felvetésekre, amelyek egyébként túlmutatnak a törvényen, és két gondolatot szeretnék elmondani a tisztelt Országgyűlésnek.

Az egyik, hogy nagyon sok kormány nagyon sok száz milliárdot költött a közút fejlesztésére, és nagyon sok és szép projekt valósult meg az országban. De nem gondol arra senki, amikor ezek az útprojektek megvalósulnak, hogy azok mind versenytársai lettek a vasútnak. Amikor 170-180 évvel ezelőtt kialakult a vasút, akkor a lovas kocsi volt az alternatívája, ma pedig gyorsforgalmi utakon a rendkívüli módon megnövekedett személy-, tehergépkocsi- és autóbusz-állomány. Úgyhogy azt gondolom, amikor ezt a kérdést helyre akarjuk tenni, akkor gondolnunk kell arra, hogyan változott meg a vasút piaci pozíciója. Én erre kértem föl a közösségi közlekedéssel foglalkozó társaságok vezetőit, hogy üljenek le egymással, vizsgálják meg azt, hogy valójában hol milyen igény jelentkezik, és ehhez igazítsuk a szolgáltatást.

A másik, amit szeretnék mondani, hogy ha egy skálára tesszük a közösségi közlekedést, a skála két végén a "jó" és a "rossz" van, akkor a jó vége az, amikor az államnak, a költségvetésnek nincs ezzel dolga, a társaságok önmaguk ellátják ezeket a feladatokat. Ez nyilván egy olyan ideális állapot, amelyet, azt hiszem, senki nem ért még el a világon. A másik vége, amikor az állam meghatározza a menetrendeket, részletekbe menően belenyúl a társaságok működésébe, és rengeteg pénzt tesz ebbe bele. A közösségi közlekedés várható költségei ebben az évben lényegesen meghaladják a 200 milliárd forintot. Tehát ennek a két dolognak a kibontásával kezdtünk el foglalkozni. Megpróbáljuk ezen a skálán, bármilyen kis lépésekkel is, de jó irányba eltolni a közösségi közlekedés helyzetét.

Azt gondolom tehát, hogy az egységesítés és mindazok a kérdések, amelyek Fónagy képviselő úr részéről is elhangzottak, teljesen világosak a mi számunkra. Kérem, hogy működjünk együtt ezeknek a feladatoknak az elvégzésében. A minisztérium teljesen nyitott arra, hogy a párbeszédet tovább folytassuk.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP és az SZDSZ soraiban.)




Felszólalások:  Előző  34 - 36  Következő    Ülésnap adatai