Készült: 2024.09.22.11:41:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

189. ülésnap (2009.02.17.), 66. felszólalás
Felszólaló Keller László (MSZP)
Beosztás pénzügyminisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 7:34


Felszólalások:  Előző  66  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KELLER LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót. Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A napirenden szereplő javaslat, amint az indokolása is rögzíti, alapvetően három kérdést érint. Törvényi szinten behatárolja a pénzügyi intézmények által vállalható kockázatok mértékét, ha annak fedezete kizárólag ingatlan. Másodsorban megerősíti a felügyeleti eszköztárat, illetve szigorítja, behatárolja a hitelintézetek egyoldalú szerződésmódosítási lehetőségét. A törvényjavaslat megfelel az IMF-fel kötött szándéknyilatkozatnak, ugyanakkor részben független is attól, különösen az egyoldalú szerződésmódosítás újraszabályozását tekintve.

Tisztelt Ház! Az IMF készenléti hitele kapcsán vállaltuk, hogy új jelzáloghitelek esetében maximális kötelező hitelfedezeti mutató kerül bevezetésre. A napirenden szereplő törvényjavaslat ennek megfelelően mind egyedileg, mind összességében behatárolja az ingatlannal fedezett kitettségi osztályba sorolható kockázatok maximális értékét, ha nincs más, a hitelintézeti törvény alapján elismerhető hitelkockázati fedezet. Ezen mérték pedig összhangban az úgynevezett bázeli ajánlásokra épülő új tőkemegfelelési irányelvvel, illetve annak hazai átültetésével, a hitelezési kockázat tőkekövetelményének meghatározásához szükséges egyebekben is számítandó piaci értéket veszi alapul.

Vállalásaink között az is szerepelt, hogy erősítjük a PSZÁF működésének hatékonyságát, amely az úgynevezett bankmentő törvény keretében részben már meg is valósult. A már hatályos törvényi szabályokon túl ugyanakkor szükséges a PSZÁF intézkedési lehetőségeinek bővítése, valamint alapvető feladatának a pénzügyi piacok folyamatos felügyeletével történő kiegészítése. Ezenfelül, tekintve, hogy a magyarországi bankok döntően leányvállalatok - az esetleges tőkekivitelt megakadályozandó - a jövőben a PSZÁF kivételes intézkedésként abban az esetben is beavatkozhat, ha az anyavállalat pénzügyi teljesítőképességével adódnak problémák.

Tisztelt Ház! A benyújtott törvényjavaslat korlátozza a pénzügyi intézmények egyoldalú szerződésmódosításra vonatkozó lehetőségeit. Az elmúlt években a lakossági hitelezést vizsgáló jelentések rámutattak arra, hogy a hitelezők jelenlegi gyakorlata kiszolgáltatott helyzetbe hozza az ügyfeleket, a magas előtörlesztési díjak pedig megakadályozzák a bankváltást, ami korlátozza a verseny érvényesülését.

A javasolt módosítás lehetőséget biztosít a lakossági ügyfeleknek arra, hogy a törlesztési terhek számukra kedvezőtlen módosítása esetén a szerződést ingyenesen felmondják. A hitelfelvevő tehát a költségek egyoldalú banki emelésekor díjmentesen visszafizetheti, kiválthatja hitelét a szerződésmódosítás hatálybalépése előtt.

A javaslat szerint a pénzügyi intézmény csak abban az esetben módosíthatja egyoldalúan az ügyfél hátrányára a hitel kamatát, költségeit, ha a szerződésben egyértelműen, konkrétan meghatározott feltételek megváltozása ezt lehetővé teszi. Utólag azonban új díjelemek megállapításával nem lehet a szerződést módosítani.

A módosítás fontos célja, hogy a hitelfelvevők valóban értesüljenek a kedvezőtlen változtatásról, ezért a javaslat érinti a tájékoztatás módját is. A pénzügyi intézménynek a módosítás hatálybalépését legalább 60 nappal megelőzően közzé kell tennie. A hirdetményben történő közzététel mellett postai úton vagy más közvetlen módon is értesítenie kell az ügyfeleket.

A javasolt módosítás biztosítja az ügyfelek kellő időben történő tájékoztatását, ezáltal lehetőséget ad arra, hogy felmérjék a hitelfelvételi lehetőségeket, és tudatosan válasszanak a számukra kedvezőbb termékek közül. A visszamenőleges hatályba léptetés tilalmára tekintettel az új szabályokat csak a törvény hatálybalépését követően megkötött szerződésekre kell alkalmazni.

Összegzésként elmondható, hogy a javaslat nagyobb biztonságot, stabilitást eredményez a pénzügyi szektorban, és a fogyasztóvédelem terén is előrelépést jelent.

Tisztelt Ház! Látva és hallva is a bizottsági ülésen elhangzottakat, érzékelhető, hogy a törvényjavaslat kapcsán számos nagyobb nagyságrendű vagy jelentősebb módosító javaslat is megfogalmazódik, adott esetben a Bankszövetség, a bankok kezdeményezésére és az ügyfeleket - lehet azt mondani - képviselő Gazdasági Versenyhivatal részéről is.

Arra szeretném kérni a tisztelt Házat, hogy nem lesöpörve ezeket a kezdeményezéseket - nyilván megfelelő szakmai tartalommal bírnak ezek a kezdeményezések -, nem elfelejtve ezeket, hanem napirenden tartva, tegyük azt lehetővé, hogy most, ebben a keretben kerüljön elfogadásra ez a törvény. Nyilván értelmes definíciókat, módosító indítványokat a kormány is teljes mértékben igyekszik megfogadni és lehetőség szerint befogadni, de a nagyobb léptékű változtatási igényeket, arra kérek mindenkit, ne ebben a törvényben próbálja meg érvényesíteni.

Természetesen, ha erre tudunk adott esetben egy széles körű konszenzust találni addig, ameddig a vitája tart ennek a törvénynek, arra nyitottak vagyunk, hogy ez megtörténjen. De ha ezt nem tudjuk megtenni, akkor azt szeretném kérni, hogy lehetőség szerint az ellenzéki képviselők is támogassák ezt a törvényt ebben a szűkebb keretben, és utána vagy már a törvény vitáját folytatva az ezzel a törvénnyel meg nem oldott kérdéseket pedig próbáljuk egy más, egy adott esetben új törvénymódosításba fogalmazva ismételten itt megtárgyalni a Ház előtt.

Ehhez kérem a támogatásukat, és ehhez ajánlom a mi toleráns hozzáállásunkat. Köszönöm szépen, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  66  Következő    Ülésnap adatai