Készült: 2024.09.25.15:33:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

285. ülésnap (2006.02.06.), 241. felszólalás
Felszólaló Dióssy Gábor
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 2:43


Felszólalások:  Előző  241  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DIÓSSY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt fekvő kormányzati előterjesztés bemutatja a programút szolgáltatási szerződést, melyet a magyar állam nevében eljáró gazdasági és közlekedési miniszter a pénzügyminiszterrel egyetértésben a Magyar Köztársaság gyorsforgalmi közúthálózatának közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló 2003. évi CXXVIII. törvény 3. §-a (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a 317/2005. számú kormányrendeletben meghatározott programutak beruházási és üzemeltetési feladatainak ellátására, az Állami Autópálya-kezelő Zártkörű Részvénytársasággal megkötni javasol.

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 22. §-a értelmében ennek a szerződésnek a főbb elemeit az Országgyűlésnek jóvá kell hagynia. A tisztelt Ház elé terjesztett szerződés magában foglalja a gyorsforgalmi útépítés finanszírozásának új modelljét, amely összhangban van az autópálya-törvény korábbi módosításaival, a 2005. évi költségvetésről szóló törvénnyel, és figyelembe veszi a költségvetési források szűkösségét is. Az új finanszírozási modell alkalmazása nem kötelező, ám választható módszer. Jelen szerződés megkötése biztosítja a következő két év során az ÁAK részére azt a forrásbevonást, melynek eredményeként további 403 milliárd forint összegű gyorsforgalmi út építése valósítható meg. Ennek folytán a tervezett ütemben folytatódhatnak a gyorsforgalmi útberuházások, melyek közvetlenül és közvetve jelentős gazdaságélénkítő és versenyképesség-növelő hatással járnak.

Az országgyűlési határozatban foglalt finanszírozási modell mindenképpen olcsóbb, mint a koncessziós megoldás, és - ezt sem akarjuk eltitkolni - némileg drágább, mint ha közvetlenül a magyar állam bocsátana ki kötvényeket, mindenesetre jelentős kamatfelárra nem számítunk. Világosan látjuk, semmi nem olyan drága, mint ha nem épülnének autópályák. Ez ugyanis a további fejlődéstől rekesztené el az országot.

Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt lévő országgyűlési határozati javaslat parlamenti elfogadása esetén felhatalmazást ad a kormány számára az ÁAK-val a programút szolgáltatási szerződés megkötésére, az előterjesztés melléklete szerinti főbb tartalmi elemekkel, maximum 1942 millió euró, mai árfolyamon körülbelül 485,5 milliárd forint nettó jelenértékben.

E gondolatok jegyében kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a határozati javaslatot megvitatni és a kormány szándékát támogatni szíveskedjenek. Köszönöm.




Felszólalások:  Előző  241  Következő    Ülésnap adatai