Készült: 2024.09.22.21:43:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

119. ülésnap (2003.12.15.), 115. felszólalás
Felszólaló Fülöp István (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:11


Felszólalások:  Előző  115  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FÜLÖP ISTVÁN (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Miniszter Úr! A MÁV Rt. szerint 2002 második felében kialakult az EU-konform vasúti struktúra. Ez azt jelenti, hogy a 2001/12/EK. irányelvnek megfelelően megszűnt az elkülönített vasúti tevékenységek keresztfinanszírozása. Amennyiben ez igaz, nagyon kedvező fordulatot vett a MÁV fejlődése, hiszen a keresztfinanszírozás elkülönülésével jól nyomon követhetővé válik a pályafenntartás és a személyszállítás finanszírozására adott állami támogatás felhasználása.

Azonban engedje meg, miniszter úr, hogy kételkedjek, ugyanis a MÁV cégjogilag lényegében megmaradt egyetlen egységnek a pályafenntartás, személyszállítás, illetve árufuvarozás tekintetében, ennek következtében a MÁV Rt.-n belüli költségelszámolásban lehetőség nyílik a rejtett keresztfinanszírozás kialakítására, ezáltal nagyobbnak tüntetve fel a pályafenntartás, illetve a személyszállítás veszteségeit.

Mindezek alapján kérdezem öntől, miniszter úr: tervezik-e a MÁV Rt. üzletágainak cégjogi értelemben történő szétválasztását annak érdekében, hogy a pályavasút-fenntartás esetén egyértelmű legyen az állami költségvetés közreműködésének mértéke az infrastruktúra fenntartásában, valamint az állami költségvetés megrendelői pozíciója a személyszállítás közszolgáltatásként történő fenntartásában? A magam részéről a MÁV Rt., illetve üzletágai tartós állami tulajdonban tartásának a híve vagyok, így a különböző üzletágak EU-csatlakozás utáni időkben is versenyképes üzemeltetését, menedzselését állami felelősségi körbe sorolom. Ismereteim szerint önök sem terveznek privatizációt a MÁV üzletágait illetően. Tehát önök mint kormányerők mit kívánnak tenni a MÁV egyes üzletágai versenyképességének a biztosítása érdekében?

Köszönöm a szót, és várom a megtisztelő válaszát. (Taps a Fidesz és az MDF soraiban.)




Felszólalások:  Előző  115  Következő    Ülésnap adatai