Készült: 2024.09.19.22:34:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

49. ülésnap (2010.11.18.), 84. felszólalás
Felszólaló Dr. Kocsis Máté (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:11


Felszólalások:  Előző  84  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KOCSIS MÁTÉ (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! A kormányprogramban meghatározott célokkal összhangban a Belügyminisztérium és az irányítása alá tartozó rendvédelmi szervek alapvető feladata a rend és a közbiztonság megerősítése, az állampolgárok védelmét, biztonságát szolgáló fejlesztések és szervezeti átalakítások következetes végrehajtása. A 2011. évi költségvetés által biztosított többletforrások lehetővé teszik a rend és a közbiztonság jelentős fejlesztését, ami azt a kormányzati törekvést mutatja, hogy a rendőrség létszámát növelni szükséges, és a szervezetet meg kell erősíteni. A megújuló rendészet három pillére az Országos Rendőr-főkapitányság és alárendelt szervei, a belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokra megalakuló Nemzeti Védelmi Szolgálat, illetve a terrorcselekmények felderítésére, megelőzésére, felszámolására 2010-ben létrehozott Terrorelhárítási Központ.

Kezdjük az ORFK és alárendelt szerveinek a költségvetésével, aminek kapcsán engedtessék meg, hogy elmondjam, én azt gondoltam, amikor a 2011-es költségvetés e fejezetét néztem, hogy nem éri kritika a BM háza táját, hiszen a rendőrség 12 százalékos többletforráshoz jut. Engedjék meg, hogy elmondjam, 2010-ben a rendőrség központi támogatása 195 milliárd forint volt, a jövő évre tervezett támogatása pedig 223 milliárd forint. Ez közel 28 milliárd forintos növekmény, ami 12 százalékos többletforrás. Meglepődve hallom, hogy ennek ellenére kritika éri a Belügyminisztérium háza táját. Ezért engedjék meg, hogy tételesen is megnézzük ezeket a pontokat.

Az ágazat legkiterjedtebb intézményrendszere a rendőrség, mintegy harminc költségvetési intézmény fog 2011-ben idetartozni, miután a Bűnügyi Szakértői és Kutató Intézet integrációja is befejeződik. Az átalakítás a szakmai feladatellátás racionalizációját, a párhuzamosságok megszüntetését és a hatékonyabb működést fogja eredményezni. 190 új státus 1,5 milliárd forint kiadási előirányzattal, 565 millió forint bevétellel és 953 millió forint kiadással épül be a rendőrség költségvetésébe.

(11.40)

A kormányprogramban a 2/7. pontban található: állandó, erős rendőri jelenlét szükséges minden magyar településen. Ennek értelmében és ennek következtében a megfelelően képzett rendőri létszám növelése érdekében, a kormány életpályamodelljét figyelembe véve a tárca képzési koncepciót dolgozott ki. Ennek értelmében a 2011. évben több ütemben 4130 fő kiképzése és próbaidős rendőrré történő kinevezése történik meg, a rendőrség költségvetésében ezen feladat végrehajtására 9 milliárd forint többlettámogatás áll rendelkezésre.

Nagyon fontos megjegyezni a költségvetés kapcsán, hogy a rendőrség évek óta egyre növekvő költségvetési hiánnyal küzd a dologi kiemelt előirányzaton. A korábbi évek elvonásaiból eredő költségvetési hiány rendezésére 4,8 milliárd forint épül be a költségvetésbe.

Az ágazat további célkitűzései között szerepel a közlekedésbiztonság javítása, a látható rendőri jelenlét és forgalom-ellenőrzés biztosítása, valamint a vasúti rendőrség tevékenységének megerősítése. A közlekedésbiztonság javítása érdekében a magyar úthálózat mintegy 200 keresztmetszetében mobil és fixen telepített automatikus sebességmérő berendezések kerülnek kitelepítésre.

A bűnügyi szolgálat megújításához és az eredményközpontú szemlélet kialakításához szükséges a bizonyítást előtérbe helyező nyomozati munka, a folyamatban lévő büntetőeljárások gyors, szakszerű és eredményes lefolytatása. Ezt szolgálja például a hatékony bűnmegelőzés, az áldozatsegítés, áldozatvédelem a gyermek- és ifjúságvédelem területén, a szervezett bűnözés elleni fellépés erősítése, a tradicionális és specializált bűnszervezetek detektálásával az általuk jelentett fenyegetettség gyorsabb és pontosabb felmérése egy új metodika alapján, szorosabb együttműködésben például az Europollal; a felderítési, nyomozási képességek növelése, valamint az illegális migráció elleni főosztály létrehozása; a közúti közlekedési akcióprogram 2011. évi ütemének végrehajtása; a közpénzek jogellenes felhasználásával és a korrupcióval összefüggő ügyekben a hatékonyság erősítése; a gazdaságvédelmi terület megerősítése létszámfejlesztéssel; a körözési és bűnügyi humánerőforrás-gazdálkodás optimalizálása, az élőerő felszabadítása az integrált adatkezelési rendszerek kialakításával, az adathozzáférés gyorsításával, háromszintű bűnelemzési rendszer kialakításával, illetve a statisztikai adatszolgáltatások automatizálásával.

A 2011-ben jelentkező feladatok tehát sokrétűek. Az egyik ilyen, hogy a bűnügyi technikai szervek működésének átszervezése során első ütemben megvalósul az ORFK, a BRFK, illetve a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság bűnügyi technikai osztálya, majd a megyei rendőrkapitányságoknál és a rendőrkapitányságoknál lévő bűnügyi technikai szolgálathoz tartozó szervezeti elemek egységes szakmai követelményeknek megfelelő elhelyezése és a működési feltételek kialakítása, amelyekre tervezetten 2 milliárd forintos fedezet van a költségvetésben.

A másik ilyen új feladat a Bűnügyi Szakértői és Kutató Intézet rendőrségi integrációja. Ezzel egy időben korszerűsítésre kerül az AFIS-rendszer, valamint több EU-s és nemzetközi kötelezettség hatálybalépése is hatályos jogszabályoknak történő megfelelést tesz szükségessé. Erre 600 millió forint áll rendelkezésre a 2011. évi tervezett költségvetésben.

Szintén az elvégzendő feladatok közé tartozik az informatika fejlesztése; a jelenlegi rendőrségi szolgáltatások jelentős korszerűsítését is tartalmazzák ezek. A lőfegyver-ügyintézői rendszer továbbfejlesztése is megvalósul, így a területileg széttagolt nyilvántartások helyett egy egységes, új számítógépes nyilvántartás készül. 2011-ben új alapokra, új informatikai alapokra kerül a rendőrség központi közigazgatási tevékenységét támogató ügykezelői rendszer, valamint megújul az egységes rendőrségi, ügyészségi bűnügyi statisztikai rendszer is. A rendőrség informatikai fejlesztési feladataihoz, az ezek végrehajtásához szükséges pénzügyi forrás 2,6 milliárd forint, amely fejezeti kezelésű előirányzaton rendelkezésre áll.

Összességében tehát a rendőrség tekintetében, én azt gondolom, hogy a plusz 28 milliárd forint siker, ezt a sikert kétségbe vonni a jövő évi költségvetés tekintetében szerintem nem valós és nem is kivitelezhető. Ha eljutunk odáig, hogy a meggyengült, széttagolt, lezüllesztett rendőrség plusz 28 milliárd forintos támogatását kritika érheti, akkor, azt gondolom, hogy nem megfelelő ellenzéki véleményeket hallhatunk majd a következőkben.

A megújuló rendészet második pillére a bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokra a Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálatának jogutódjaként 2011-ben megalakítandó Nemzeti Védelmi Szolgálat. Ebbe az új szervezetbe integrálódnak az Alkotmányvédelmi Hivatal és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokat és biztonsági védelmet ellátó tevékenységével foglalkozó egységei. A Nemzeti Védelmi Szolgálat hatékonyan alkalmazható eszközöket kap annak érdekében, hogy feltárja és megfelelően kezelje a közszférában jelen lévő korrupciós, valamint a szakszerűséggel, a jogszerűséggel, a hivatással és a szolgálattal összeegyeztethetetlen más jelenségeket. A szervezetátalakítás kiadásaira 2,3 milliárd forint többlettámogatás áll rendelkezésre, így az intézmény 2011. évi költségvetési előirányzata 3,8 milliárd forint.

A megújuló rendészet harmadik pillére a Terrorelhárítási Központ, a TEK. Munkájában szerepet kap a titkosszolgálati és a bűnügyi munka, valamint felvállalja azt a koordináló szerepet, amely elengedhetetlen a sokszor azonnali beavatkozást igénylő terrorelhárítás során.

A 2011. január 1-jén kezdődő EU soros elnökség kiemelt feladatot ró a TEK-re, mivel növekedhet mind a hazai, mind a külföldi bázisról kezdeményezett, az elnökség sikerességét alapvetően befolyásoló terrorfenyegetettség, megnövekszik a védett vezetők rendezvényeken történő nyilvános szereplése, amellyel párhuzamosan nő a személyi védelem feladata is. Ezen időszak alatt a központ mind hírszerzési, mind fizikai védelmi feladatokat lát el az Európai Unió valamennyi intézményi találkozójának vonatkozásában, amely megköveteli a napi szintű műveleti együttműködést, információcserét a külföldi partnerszolgálatokkal, és meghatározza Magyarország biztonságpolitikai megítélését az egész világban. A soros elnökséggel járó többlet biztonságpolitikai feladatokhoz kapcsolódó költségek a korábbi uniós elnöklő országok költségvetésében is kimutathatóan jelentkeznek.

Én azt gondolom ennek kapcsán, és ezzel, engedje meg, Juhász képviselőtársam, hogy reagáljak az ön által körülbelül háromnegyed órával ezelőtt elmondottakra, idézem: a miniszterelnök testőrsége. Egy 858 fős Terrorelhárítási Központról azt állítani, hogy a miniszterelnök testőrsége lenne, hogy Lamperth képviselőtársát idézzem, ez csacsiság, és azt is gondolom egyébként, hogy ha megnéznénk, hogy a korábbi európai uniós soros elnökséget ellátó tagállamok mennyi pénzt költöttek a soros elnökség ideje alatt terrorelhárításra, biztonságra, jóval nagyobb összeget találnánk. Én azt is állítom egyébként, hogy ennek a költségvetésben megjelenő összegei - a 858 fő státus éves rendszeres és nem rendszeres személyi juttatásainak szükséglete 5,6 milliárd forint, munkaadói járuléka 1,5 milliárd forint - nem biztos, hogy arányban van más európai uniós országok soros elnökségének ideje alatt ellátott, biztonságra fordított pénzeszközeivel. A 2011. évben a Zách utcai objektum felújítási munkái magukban foglalják az objektum védelmi funkciójának megfelelő kerítés megvilágítását, 200 darab gépjármű befogadására alkalmas, fedett gépjárműtárolót, illetve taktikai kiképző hangár megépítését.

Mindezt összegezve tehát, és tekintetbe véve azt, hogy a megnövekedett többlettámogatás egyrészt üdvözlendő, örvendetes, másrészt nem elfeledve azt, hogy a 2011-es európai uniós soros elnökség további biztonsági kiadásokat ró és kötelez ránk, kérném, hogy a jövő évi költségvetést az ellenzék oldaláról is legyenek szívesek támogatni.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  84  Következő    Ülésnap adatai