Készült: 2024.04.26.11:11:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

141. ülésnap (2020.06.15.), 299. felszólalás
Felszólaló Dr. Keresztes László Lóránt (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:35


Felszólalások:  Előző  299  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm, elnök úr. E javaslat kapcsán, azt gondolom, nem lesz különösebben nagy egyetértés az egymással szemben helyet foglaló frakciók között. Az, hogy mennyire valós ez a javaslat, mennyire valós az, amiről államtitkár úr beszélt, azt Süli János miniszter úr bizonyította be ország-világ számára. Süli János miniszter úr majdnem egy időben ennek a törvényjavaslatnak az általános vitájával egy interjúkérdésre elmondta, hogy valójában miről szól ez a törvényjavaslat, amikor arról kérdezték, hogy a Paks II. kapcsán lesze ilyen döntés, lesze különleges gazdasági övezet Paks. Elmondta a miniszter úr, hogy nincs rá szükség, mert politikailag rendben volt a döntéshozatal; kormánypárti városvezetésről van szó.Tehát ez semmi másról nem szól, mint hogy kézi vezérléssel lehessen átvenni azokat a beruházásokat, amelyek önöknek szimpatikusak ilyen szempontból. Egyébként a paksi példa olyan szempontból is jó, hogy államtitkár úr is beszélt arról  illetve még Orbán államtitkár úr az általános vitában , hogy azért is fontos ez a javaslat, hogy a területi különbségeket megpróbálja orvosolni, hogy igazságosabbá tegye ilyen módon az adókhoz való hozzáférést.

De hát Paks példája, tisztelt képviselő úr, azt gondolom, hogy ha egy példát kéne mondanunk az országban, ahol igazán nagy aránytalanságok vannak, az éppen Paks példája, hiszen egy kisvárosban az ország egyik legnagyobb, legjelentősebb beruházása, sőt Paks II., az ország messze legnagyobb beruházása képződik meg. Azt pedig tudjuk, hogy Tolna megye rendkívül nehéz helyzetű, szegény térség. Ha most végiggondoljuk Tamási problémáit, gyakorlatilag ugyanarról a választókerületről van szó, ahol az alapvető infrastruktúrához sem lehet hozzájutni, akkor itt indokolt volna, hogy ebből részesedjen akár Tolna megye. Hozzáteszem, hogy Paks II. gazdasági teljesítménye az egész dél-dunántúli régió adatait, a GDP adatait is torzítja felfelé. Ebből is látszik tehát, hogy teljesen hiteltelen ez az érvelés.

No de a probléma az, hogy igazából még ezt a célt sem fogják tudni elérni. Ha még annyira jóhiszeműek vagyunk, hogy önöknek valóban az a céljuk ezzel a törvényjavaslattal, hogy ezeket a fontos beruházásokat támogassák és segítsék, akkor azt sem fogják tudni elérni.

Teljesen logikus, hogy ha van egy település, és egy település fölkészül arra, hogy egy beruházást fogadjon, egy ingatlant fölhasznál erre a célra, azt közművesíti, utakat épít, az infrastruktúrát megteremti, akkor azzal befektet. És ehhez képest jön egy kormányzati döntés, majd egy kormányhatározat, hogy azt elveszi, kiemeli, és odaadja minden szempontból a jogokat a mindenhol fideszes többségű megyei önkormányzatnak. Ez egyrészt alkotmányellenes is, másrészt pedig ellenérdekeltté teszi a településeket abban, hogy ilyen beruházásokat létrehozzanak, és hogy egyáltalán ilyen beruházásokhoz ilyen területeket, ilyen iparosított területeket hozzanak, mondjuk, létre. Ez teljesen elfogadhatatlan.

A jegyzőkönyv kedvéért szeretnék reagálni arra is, amit államtitkár úr az imént mondott, hogy nincs eltolódás az adók tekintetében a központ és a helyi adók kapcsán. Valóban, csakhogy a helyi települési önkormányzattól elveszi a helyi adót, és odaadja a megyei önkormányzatnak. Ilyen szempontból igenis van mozgás, és van átcsoportosítás.

És valóban volt egy fontos módosító javaslat. Az általános vitában rá is kérdeztem Orbán Balázs államtitkár úrra, ugye, nem szerepelt konkrétan a törvényjavaslatban, hogy a megyei jogú városokra vonatkozike vagy sem. Ez támogatható, és támogattuk is a Törvényalkotási bizottságban azt a módosítót, hogy legalább a megyei jogú városok területén ne történjen ilyen, és Budapest környékén.

Ugyanakkor ez azért még mindig nem oldja meg ezt a problémát, ugyanis gondoljunk bele, hogy van egy agglomeráció, van egy megyei jogú város körül kialakult agglomeráció, és mondjuk, közvetlenül a megyei jogú város közigazgatási határa mellett egy kistelepülésen létrejön egy beruházás, ez nem független az adott megyei jogú várostól.

Tehát mind az infrastruktúra, a közművek kialakítása, az olyan szolgáltatások, mint a közösségi közlekedés biztosítása, az is a feladata a nagyvárosnak. Mert nyilván egy nagyvárosban rengeteg az ingázó forgalom mind a diákok, mind a munkavállalók tekintetében, és az egész térség közösségi közlekedését az adott városnak kell tudni megoldani. Ilyen szempontból mégiscsak hátrányt szenvedhetnek a megyei jogú városok, és olyan módon történik meg a döntéshozatal egy ilyen beruházás kapcsán, ami a megyei önkormányzatoknak lesz a hatásköre, és a megyei önkormányzatok megválasztásánál a megyei jogú városok polgárai nem is szavazhatnak. Tehát ilyen szempontból sem állja meg a helyét ez a javaslat.

De összességében azért nem fogjuk tudni támogatni, mert ez ellentétes a gazdasági érdekekkel. Nem akarom hosszan szaporítani a szót, de azért muszáj reagálnom államtitkár úr szavaira, hogy valóban a szavak szintjén mindig elmondják, hogy mennyire fontos a gazdaság fejlesztése, a munkahelyteremtés, és ahogy itt is elmondta indoklásában az államtitkár úr, egy ilyen kormánydöntést gazdasági számítással, hatástanulmánnyal kell alátámasztani.

Én nagyon sokszor föltettem már, Nacsa képviselő úr, azt a kérdést, hogy ha az idei évben és a jövő évben nézzük, 200 milliárd forintot elköltenek a Budapest-Belgrád vasútvonalra. Na, ott hol vannak a hatástanulmányok, hol vannak a gazdasági számítások? Ha valóban az a feladatunk, hogy munkahelyeket teremtsünk, ebből a 200 milliárd forintból az önök számításai szerint 175 ezer új munkahelyet lehetne megteremteni. Miért költik el erre a teljesen megmagyarázhatatlan projektre? Ez teszi hiteltelenné önöknek azon hozzászólásait és javaslatait, amelyek gazdaságfejlesztésről szólnak.

Nos tehát, összességében azt tudom mondani, hogy ez a javaslat nem fogja azt a célt szolgálni, ami egyébként rendkívül fontos lenne, hogy a gazdaságot fejlesszük és segítsük a beruházásokat, ez ellenérdekeltté teszi a helyi önkormányzatokat, arról nem is beszélve, hogy meggyőződésem szerint ez az egész törvényjavaslat ebben a formában alkotmányellenes. Köszönöm szépen a lehetőséget.




Felszólalások:  Előző  299  Következő    Ülésnap adatai